Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:46

Hoe is een mexicaanse neusriem scherp dan? Pas als het paard de mond open wil doen werkt de neusriem in, doet het paard dus zelf... het is aan de ruiter dat het paard geen reden heeft om z'n mond open te doen -> netjes rijden dus.

Als je je teugels aan een mexicaanse neusriem zou vastmaken en dan trekken, ja dan kan ik me voorstellen dat je wat scherps in handen hebt.

Celiien

Re: Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:53

Volgens mij komt het omdat, op het moment dat je niet netjes rijd, de druk op (dacht gelezent e hebben) 4 plekken terug komt, op het neusbeen, op het kaakbeen, achter de oren, en in de kingroef. Volgens mij is het ook zo dat oorspronkelijk met een mexicaanse gebruikt voor bitloos, maar als je er dus een bit tussenhangt, dat die dan extra scherp is.. t fijne weet ik er ook niet van hoor :n

Lijkt me toch niet zo heel fijn :+ Vooral als men niet al te netjes rijd oid
heb er zlef ook nooit mee gereden :n vind het niet nodig!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:55

Koper schreef:
Daphne__ schreef:
Als mijn paard fijner loopt op een lage neusriem, dan kies ik voor een lage neusriem.

Heb je er al eens één om je paard gehad? Want nu heb je volgens mij geen idee wat het verschil is in praktisch gebruik.

Dat 't mooi moet zijn is toch zo iets he... alsof je naar die neus gaat zitten kijken wanneer je rijdt :+

Ja, ons paard is een aantal keer met een lage neusriem gereden. Paard liep er totaal niet fijn op, terwijl ze dat met een hoge neusriem wel doet.

En ja, ik vind het belangrijk dat iets mooi is. Ik zou niet weten waarom ik iets lelijks moet gebruiken, als er ook iets moois is wat voor mijn paard goed werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:00

Celiien schreef:
Volgens mij komt het omdat, op het moment dat je niet netjes rijd, de druk op (dacht gelezent e hebben) 4 plekken terug komt, op het neusbeen, op het kaakbeen, achter de oren, en in de kingroef. Volgens mij is het ook zo dat oorspronkelijk met een mexicaanse gebruikt voor bitloos, maar als je er dus een bit tussenhangt, dat die dan extra scherp is.. t fijne weet ik er ook niet van hoor :n

Lijkt me toch niet zo heel fijn :+ Vooral als men niet al te netjes rijd oid
heb er zlef ook nooit mee gereden :n vind het niet nodig!

Die druk op het neusbot, de kaak en de kin kan het paard alleen zelf uitoefenen bij normaal gebruik. De ruiter niet.
Druk achter de oren kan ik me niks bij voorstellen. Hoe gaat dat dan?

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:10

Ik heb een hoge (aansnoer) neusriem, en ik haal altijd de sperriem er af. Dan heb ik mn neusriem echt mega los zitten... lopen ze allemaal prima op... mn pony, shet en jonge beest...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 20:11

Afbeelding

Doordat de (aparte) riempjes van de neusriem achter de oren langsgaan; paard doet mond open ivm harde hadn bijvoorbeeld, en krijg achter de oren onder andere de druk ...

X_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:36

Ik vind persoonlijk dat een lage neusriem vaak niet goed past. Dat bijvoorbeeld het ijzeren ringetje tegen het bit zit of veel te laag. Daarom is mijn keus een gecombineerde neusriem.

X_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:54

Ik heb samen met een klasgenoot van mij dit allemaal even besproken en gegooled.

De Hoge neusriem diende vroeger om de paarden aan vast te zetten

Wij denken dat toen de paarden voor de sport gebruikt werden en er wat minder vriendelijke ruiters kwamen er iets op bedacht moest worden om die monden dicht te houden. Toen vonden ze de sperriem uit.

Ik persoonlijk denk dat er in latere tijden die hoge neusriem niet meer nodig was om ze aan vast te zetten en dat toen de lage neusriem werd ontworpen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:21

Volgens mij staat er nog geen enkel volledig bericht in dit topic. Ik zal een poging doen.

Lage/Hannoverse/africhtings-neusriem:
Deze neusriem sluit om de mond van het paard. Voor het bit langs. Bij een juiste ligging ligt de neusriem enkele centimeters boven het uiterste puntje van het neusbeen. Indien dit niet het geval is en de neusriem lager geplaatst wordt bestaat de kans dat het neusbeen zou beschadigen en dat de ademhaling belemmerd wordt.
De lage neusriem is ontwikkeld om de paardenmond goed gesloten te houden. Hierdoor ligt het bit stabieler in de mond en kunnen de hulpen duidelijker gegeven worden. Vandaar dat we dit bit ook wel africhtingsneusriem noemen.

Hoge/Engelse-neusriem:
Deze neusriem sluit om de kaak van het paard. Achter het bit langs. Bij een juiste ligging ligt de neusriem zo'n 2 cm onder het jukbeen. Deze neusriem zorgt er voor dat het paard de kaken niet volledig kan openen. Echter houd deze neusriem de mond niet volledig dicht. In het geval van een aansnoer variant is dit helaas vaak anders. Men snoert de neusriem te strak aan om de mond van het paard daarmee dicht te houden. Hierdoor worden zenuwen die over het hoofd van het paard lopen afgekneld. Ook bij het gebruik van een aansnoervariant is het van belang 2 vingers ruimte boven op het neusbeen vrij te houden. De hoge neusriem gebruikt men voornamelijk in combinatie met stang en trens. In het geval dat de ruiter te grove hulpen geeft zal het paard bij deze neusriem (als deze niet te strak zit!) de mond openen. In het verleden (en nu nog op sommige plaatsen) zag met de overgang van lage naar hoge neusriem als de overgang in trainingsgraad van het paard en de ruiter.

Gecombineerde neusriem:
De naam zegt het al. Deze neusriem combineert de eigenschappen van voorgaande neusriemen. De hoge neusriem ligt nog steeds op dezelfde plaats en heeft dezelfde werking. Door de extra lus in het midden op de neus loopt een riempje dat net als de lage neusriem voor het bit langs loopt. Het voordeel van deze neusriem ten opzichte van de lage neusriem is dat het risico om het neusbeen te beschadigen weg genomen is. Het geeft nu echter wel een andere druk bij het openen van de mond. Deze komt hoger op het hoofd en is daardoor iets minder duidelijk richting het paard.

Mexicaanse neusriem:
Deze neusriem sluit net als de gecombineerde neusriem om zowel de mond als de kaak. Doordat deze neusriem in een x vorm om het hoofd ligt wordt de druk bij het openen van de mond op 1 punt op de neus gecentreerd. Bovendien komt er ook druk achter de oren te staan. Wat mee helpt het hoofd van het paard lager (en dus beter te controleren) te houden. Hierdoor werkt de neusriem wat sterker in dan voorgaande. Zolang het paard de mond echter gesloten houd is er niets aan de hand. Deze neusriem houd daarmee het bit stabieler in de mond (zoals de lage neusriem) zodat hulpen duidelijker door kunnen komen. Om deze reden gebruikt men deze neusriem vooral in sporten waarbij het paard erg 'heet' kan worden maar waarbij exacte hulpen cruciaal zijn. Zoals de springsport.

Ik hoop dat ik zo niets vergeten ben en dat je er iets aan hebt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:26

dat is een duidelijk overzicht !

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:28

ik ga zo een lage neusriem oko eens proberen, ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:59

Ik gebruikte altijd een hoge neusriem.

heb er wat moeite mee om mijn paard te beletten de mond open te doen, zodat niemand de fouten ziet die ík maak :=

Nu weet ik nog niet goed wat ik ga doen, denk dat ik voor mijn jonge paard toch weer een combi ga maken met een sperriem :) ik kijk wel wat het beste past.

ik vind lage neusriemen ook erg lelijk, maar als 't paard er fijn op loopt, dan wordt het toch een lage :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:12

Wat ik me dan weer afvraag he. Je leest vaak dat de neusriemen etc. niet te laag moeten zitten en dat je voorzichtig moet zijn met veel druk laag op de neus. Het kan de ademhaling belemmeren of zelfs het uiteinde van het kraakbeen in de neus (naam?) breken.

Maat hoe zit dat dan met zo'n lage neusriem? Die ligt ook heel laag op de neus.

Zou een gecombineerd hoofdstel dan niet comfortabeler zijn voor een paard?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:29

Dat gaat over vreselijk scheef getrokken sperriemen (sperriem strak, hoge deel minder), die zakken namelijk ver naar voren toe. Over te lage lage neusriemen (want die moeten alsnog niet op het puntje) en over hackemores (die dan overigens ook te laag zitten). Alle neusriemen kunnen de ademhaling beperken als je maar strak genoeg aansnoert. En met de drie genoemde kan je dus inderdaad zelfs het zwevend neusbeen breken, hoewel je daar immens voor moet aansnoeren, op de hackemore na. Maar dan zit de neusriem per definitie te laag.

Deze zit goed, zover je het van een plaatje kan zien:
http://www.horse-blog.nl/wp-content/upl ... usriem.gif

En deze te laag:
http://www.hooks.se/Assets/ProductImage ... 309_02.jpg

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:49

Dat van het belemmeren van de ademhaling klopt hoor Bailey. Vorig jaar een onderzoekje naar gedaan voor school (de voor- en nadelen en manier van inwerken van verschillende bitloze optomingen, optomingen met bit en verschillende bitten). En je ziet inderdaad dat de 'lage neusriem' (in onkundige handen) al snel te laag zit en in combinatie met het strak aantrekken kan de ademhaling zeker belemmerd worden.
Het breken van het neusbeen is inderdaad ook een mogelijkheid als de neusriem te laag zit, maar dat zal niet zo snel gebeuren bij het vast maken van een neusriem.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:04

Oke bedankt, ben er toch altijd een beetje huiverig voor om mijn paarden onbedoeld een negatieve indruk te geven van iets wat helemaal niet eng of naar hoort te zijn.

Helemaal als ze zo jong zijn zijn ze nog zo bewerkelijk, een negatieve link is dan zo gelegd natuurlijk. Ik ben helemaal niet van het aantrekken dus dat scheelt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:57

Voel aan de neus, op een bepaald punt ga je van een zwevend bot over op een volledig rond bot. Dat punt is het laagste dat welke neusriem dan ook mag zitten als deze vastgemaakt is. Als je je daar aan houdt, kan je nooit die neus beschadigen of onbedoeld de ademhaling remmen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:28

Handige tip mizora. Die ga ik onthouden :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:47

Mits je dus niet de neus probeert af te snoeren, maar dat lijkt me logisch. De sperriem gaat schuin naar voren, dus daarmee moet je meer opletten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:02

Mexicaans is nieteens zo scherp :')
Mijn paard loopt ook op een hoge neusriem, gecombineerde neusriem of mexicaanse, ligt er net aan wat we gaan doen.
Loopt fijner (lees gevoeliger) op gecombineerde dan op de rest :)