Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:53

Ik zit momenteel regelmatig in Engeland omdat ik master saddler wil worden en ik sprak er verschillende Engelse zadelmakers die ook erg enthousiast zijn, maar ook kritisch. Jullie ervaringen klinken goed. Ik wil hem zeker ook uitproberen, maar ja, dan moet ik nog wel even sparen. Wat een geld!

Leuk dat er al ervaringen over uitgewisseld worden. Ik volg ze met interesse

soeraya

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:58

Ik heb hem nog niet, maar zal ook zeker wel kritisch zijn hoor..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:59

Ik zou de smalle en originele dressuursingel straks in het echt wel eens naast elkaar willen zien.
Ik rij endurance en dan is het fijn als je met alles je paard zo min mogelijk in de weg zit. Aangezien het een AV is denk ik dat de gewone te breed is, maar wil toch even precies zien hoe groot het verschil is..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:06

Worden jullie paarden ook opgemeten trouwens? Daar zit hem de kneep namelijk volgens hun informatie.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:10

Oh, hoe zat het nou met zo'n lusje voor een hulpteugel/martingaal? Zijn er 2 varianten van de dressuursingel of moet je dan de eventingsingel (short event girth) hebben?

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:14

Nee mijne is neit opgement, heb de maat genomen voor de singel die ik nu heb.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:17

idefix4 schreef:
Worden jullie paarden ook opgemeten trouwens? Daar zit hem de kneep namelijk volgens hun informatie.

waar is dit te lezen?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:52

Ik heb hem vandaag voor het eerst gebruikt (in leen van iemand).. Mijn merrie heeft ernstige singeldwang en zet zich graag vast in de lendenen.. Ik moet zeggen dat ik al verschil zag aan de longe en erop, het voelde alsof ik ging opstijgen... Ze liep zo anders, je voelde ze als het ware omhoog komen en die rug loslaten... wat een verschil... Ik ga hem zeker bestellen, het is een groot bedrag, maar je hebt hem wel voor de komende 10 jaar minstens als je wat zorgzaam bent op je spullen...

Ik ken iemand die hem ook gebruikt en ook haar paard is spectaculair verbeterd... Had altijd een kleine onregelmatigheid in zijn lopen vooraan, echt minimaal en deze is gewoon verdwenen met de Fairfax singel....

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:17

Djilna schreef:
Oh, hoe zat het nou met zo'n lusje voor een hulpteugel/martingaal? Zijn er 2 varianten van de dressuursingel of moet je dan de eventingsingel (short event girth) hebben?

Er is een 'gewone' dressuursingel, eentje met ring en gesp en eentje met een buikflap.

Wij hebben ook zulke goede verhalen gehoord van onze klanten.
Een klant had een paard welke 'onberijdbaar' was verklaard, lichamelijk niets aan de hand maar wilde gewoon écht niet bereden worden. En met de Fairfax singel wil hij wel en is er niets meer aan de hand. Net als het ongelofelijke verhaal van een klant met een paard welke altijd zijn tong uit zijn mond stak tijdens het rijden, alles geprobeerd en met de Fairfax singel gewoon nooit meer last gehad..

Wat fijn dat jij er ook zo'n fijne ervaring mee hebt gehad, WildThing!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:37

wat is er dan zo anders aan deze singel ???

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:13

Tja Maris, om te zien is ie niet heel anders maar.... Ik heb gisteren en vandaag de proef op de som genomen en gisteren met de Mattes singel gereden (zeker een nette singel) en vandaag met de Fairfax. En ik dacht dat hij gisteren gewoon wat stijfjes was, maar vandaag liep hij weer zoals de afgelopen maanden (toen ik ook met de fairfax reed). Gewoon wat losser en ruimer. Eigenlijk zou hij de narrow moeten hebben maar de normale vindt hij dus ook al fijner dan andere singels.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:14

Maar niemand weet wat er dan anders is aan deze singel ? Ik kan me niet voorstellen dat alleen de prolite het verschil maakt. Of ?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:16

Nou wat er anders aan is kan je lezen op hun site, het is de vorm die anders is. Gespen zitten wat anders geplaatst, er is een 'zwevende rand' en de singel is op een bepaalde manier gevormd zodat de meeste druk op het borstbeen komt en niet op de spieren, als ik het goed uitleg.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:25

idefix4: hoe moet je een paard opmeten dan? Mijn paard heeft minstens 70 cm nodig omdat anders de gespen in haar oksel komen, maar veel 'normale' 70 cm singels zijn wel te breed. Hebben ze geen meetsyssteem voor de narrow of normale?
Laatst bijgewerkt door 2005 op 01-03-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:29

Ik ben ook benieuwd naar het meet systeem!

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:19

In het filmpje dat ik geplaatst heb beschrijven ze hoe je moet opmeten of een paard een gewone of narrow singel nodig heeft. Ik geloof dat het iets van 20cm is, zou je voor de zekerheid even in het filmpje (vorige pagina) moeten kijken.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:26

Ik denk niet dat ik daar voor hoef te metne.. alles aan mijn paard is groot dus zal wel de gewone singel nodig hebben haha..

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:18

Ik kan het filmpje niet openen, de youtube link bedoel je toch?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:28

Ja die bedoel ik. Ze laten daatr zien dat je het platte stuk (borstbeen) vlak achter de voorbenen moet opmeten. 20cm of kleiner is dan de smalle singel. 22-24 cm is "normaal" en dus ook de bredere singel. Verder zeggen ze dat de singel bij een dressuurzadel het grootste effect heeft als hij vlak onder de rand van het zadeldekje begint en stopt.

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:02

Bedoelen ze dan van voor naar achter opmeten of van links naar rechts?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:32

Van links naar rechts

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:17

Heb het filmpje gezien. Je moet meten tussen de voorbenen, maar dan vlak erachter (waar je singel komt als hij naar voren zou schuiven ;) ). Daar komt het naar voren gebogen stuk van de singel te liggen. Dat mag niet te breed zijn, anders drukt het alsnog. Tot 20 cm is Narrow dacht ik.

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:51

Heb het filmpje, de veel gestelde vragen en de foto's goed bekeken, maar ik ben nog niet helemaal zeker. Meet je van elleboog tot elleboog of echt alleen de ruimte die ertussen zit?

Als ik de foto's bekijk dan is mijn paard minstens zo wijd/breed als het linker paard, maar als ik tussen de voorbenen meet kom ik toch echt niet verder dan exact 20 cm.

Mmmmm lastig. Vind het leuk om zoveel goede ervaringen te lezen en ik wil het graag proberen, maar ja, wat nu als ik de verkeerde maat probeer?

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:58

Net als de foto's laten zien meet je de ruimte tussen de ellebogen, niet tussen de voorbenen. Als je tussen de voorbenen meet kom je natuurlijk veel smaller uit.
Je moet de maat nemen zoals je elke andere singel zou kopen. Waar je goed op moet letten is natuurlijk wel dat de uitsparingen achter de elleboog op de goede plek zitten. Volgens Fairfax krijg je dit het beste als je de singel zo meet dat de uiteinden net onder het zadeldek zitten. Het uiteinde van de singel is natuurlijk altijd iets verder dan de gespen eindigen.