Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:16

Die van albert zien er inderdaad fijn uit?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:17

Lante schreef:
Die stompe knopjes rollen niet over de huid maar stompen steeds op dezelfde plek, vandaar dat die minder geschikt zijn voor paarden met een gevoelige huid.

Weer wat geleerd ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:23

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:26

Ik verbaas mij eigenlijk over het toelaten van die band bij paarden. Ik kan mij nl voorstellen dat het niet alleen wordt gebruikt om wondjes te voorkomen (en persoonlijk vind ik het dan toch al enorm symptoombestrijden ipv aanpakken van de oorzaak) maar ook om wondjes te bedekken.
Lijkt mij toch dat een jury zou moeten willen zien als een paard is opengereden of singelwonden heeft of iets dergelijks?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:43

ts zou je zelf eventueel niet zoiets kunnen maken met b.v een fleeceplaid en een zachtje buiksingel ofzo erin verwerken??
heb zelf nog nooit zo een band gezien maar hier ken ik ook paar paardjes met over gevoelig huidje die soms open plekjes(nee geen gaten maar gewoon schaaf wondjes) van t rustig rijden met stomp spoortje....

ik vind dat heel bokt hier weer erg overdreven reageert op t feit dat ts dr paardje een over gevoelig huidje heeft en daardoor dus misschien ook schaaf wondjes krijgt van t met spoor rijden..en dus zogezegd open gereden word..
en ze dus gewoon een oplossing zoekt voor het feit dat haar paard over gevoelig is...ts misschien helpt anders een beetje vaseline smeren op spoortje of huid? ofzo dat het spoortje niet zo schuurt en er dus wat meer over heen glijd over de huid?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:47

Dus je gebruikt sporen om de hulpen te verfijnen, maar vervolgens stop je er een band tussen om dat weer teniet te doen?

Dan kun je toch net zo goed zonder spoor rijden?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:51

Amaris, dus jij voelt het niet als iemand zachtjes je been aanraakt en jij draagt een broek?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:30

anneliesdj schreef:
ijssnuiver schreef:
anneliesdj: Die bestaan al.. Kijk naar het mennen en de rubberen mondbeschermer...

Ja dat weet ik, het is erg genoeg.
De volgende keer krijgt het paard een bord voor zijn kop zodat fotografen geen foto's kunnen maken van rollkur, open monden of bloed.

Kwestie van tijd...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:51

ieder paard kan gereden worden zonder spoor!
ligt altijd aan de ruiter, nooit aan het paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:00

Wat is 'gereden worden' Denk dat in hogere klasses voor sommige paarden een beenhulp verfijning wel handig kan zijn

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:49

nombrado schreef:
ieder paard kan gereden worden zonder spoor!

Ik ben serieus benieuwd waarom je dit zegt? Er is toch duidelijk helemaal niemand in dit topic (of zelfs op Bokt) die denkt dat er een paard is dat niet gereden kan worden zonder spoor?

nombrado schreef:

Wát ligt altijd aan de ruiter? Dat een paard een bovengemiddeld dunne of gevoelige huid heeft? Wat wou je daar als ruiter precies aan doen dan? Zijden rijlaarzen laten maken? Alleen ook met een zijden rijlaars gaat het niet lukken om het soort hulpen te geven waar sporen voor zijn uitgevonden.

Volgens mij is het probleem hier eerder dat veel mensen die gewoon niet weten waar sporen wél voor bedoeld zijn, denken dat andere mensen denken dat ze bedoeld zijn om te prikken en te schoppen. Wat mij dan weer verbaast is waarom die mensen dan niet gewoon vrágen waar sporen voor bedoeld zijn en wat je er mee kunt dat met kuiten niet lukt en met hakken niet moet. Ben ik nou gek of is het heel raar om te zeggen: ‘jij doet het verkeerd!’ als je bedoelt: ‘ik weet iets niet, zou je me het willen uitleggen?’

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:18

maura schreef:
nombrado schreef:

Wát ligt altijd aan de ruiter? Dat een paard een bovengemiddeld dunne of gevoelige huid heeft? Wat wou je daar als ruiter precies aan doen dan? Zijden rijlaarzen laten maken? Alleen ook met een zijden rijlaars gaat het niet lukken om het soort hulpen te geven waar sporen voor zijn uitgevonden.

Even geheel los van dit de vraag van TS.
Als een paard niet voldoet aan de eisen die een ruiter eraan stelt, dan is het aan de ruiter en niet het paard, zoals je nu stelt.
Rijden mag en moet niet, en hoeft niet ten koste te gaan van het welzijn van het dier.
Dat je dit kunt oplossen door hulpmiddelen is handig.

Citaat:
Volgens mij is het probleem hier eerder dat veel mensen die gewoon niet weten waar sporen wél voor bedoeld zijn, denken dat andere mensen denken dat ze bedoeld zijn om te prikken en te schoppen. Wat mij dan weer verbaast is waarom die mensen dan niet gewoon vrágen waar sporen voor bedoeld zijn en wat je er mee kunt dat met kuiten niet lukt en met hakken niet moet. Ben ik nou gek of is het heel raar om te zeggen: ‘jij doet het verkeerd!’ als je bedoelt: ‘ik weet iets niet, zou je me het willen uitleggen?’

Het doet er niet toe waarvoor sporen bedoelt zijn en waarvoor niet, als het paard hierdoor wondjes krijgt zul je met een oplossing moeten komen. En als die oplossing dan is dat je niet meer op een bepaald nivo kan rijden, dan is dat zo.

Wat je zegt over aannames ben ik het helemaal met je eens :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:56

Gelukkig heb ik nooit beweerd dat het gemakkelijk is :D

Alane ik begrijp niet wat je bedoelt met:
Alane schreef:
Als een paard niet voldoet aan de eisen die een ruiter eraan stelt, dan is het aan de ruiter en niet het paard, zoals je nu stelt.

Bedoel je dat ik iets stel? Want ik bedoelde niets meer of minder een vraag te stellen aan Nombrado, niet om iets te stellen over wie (paard of ruiter) wat wanneer zou moeten doen. En daarbij lijkt een maatgemaakte zijden rijlaars mij (behalve nogal kostbaar én nogal een eyecatcher, ik zou paarse nemen denk ik) typisch iets dat iets aan de ruiter verandert en geen schuld oid bij het paard legt.

Alane schreef:
Het doet er niet toe waarvoor sporen bedoelt zijn en waarvoor niet, als het paard hierdoor wondjes krijgt zul je met een oplossing moeten komen.

Maar om te beoordelen of je wel of niet met sporen wilt rijden doet het er toch alles toe waarvoor sporen bedoeld zijn? Want als je dat weet, kun je gericht gaan zoeken naar ofwel een alternatief ofwel symptoom(wondjes)bestrijding. En kennelijk is TS tot de conclusie gekomen dat het weglaten van de sporen voor haar situatie géén alternatief is en dus zoekt ze een andere oplossing in de vorm van symptoombestrijding. Zou ze sporen anders gebruiken dan waar ze voor bedoeld zijn dan zou er toch een veel eenvoudiger alternatief zijn, namelijk stoppen de sporen verkeerd te gebruiken. Juist omdat TS vraagt naar een andere oplossing ga ik ervan uit dat ze wéét waar sporen voor bedoeld zijn en ze correct gebruikt. En dat andere mensen van het tegenovergestelde uitgaan is precies wat mij zo verbaast. Waarom zonder aanleiding ervan uitgaan dat een ander minder weet dan jij zelf, minder kan dan jijzelf, minder goed is dan jijzelf? Dat begrijp ik gewoon niet. Als TS nou had geschrevend dat haar paard zonder met sporen te trappen niet vooruit te krijgen was dan zou ik wellicht ook voorzichtige geïnformeerd hebben wat ze zoal probeerde om haar paard in beweging te krijgen, maar uit eenvoudigweg de vraag hoe een buikband heet kan ik met de beste wil van de wereld niet halen dat sporen onkundig gebruikt worden of dat hier een paard moedwillig wordt opengetrapt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:57

Elk paard zal je moeten kunnen rijden zonder spoor.
Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn lijf
dus zal je kuitdruk ook zeker gevoeld moeten kunnen worden.
Ik ben niet antispoor. Maar als een paard hier wondjes van krijgt, gebruik ik geen spoor. Er is altijd een andere oplossing.
je kan je als ruiter beter bekwamen in het juiste hulp geven en een goede zit, dan een band voor spoor gebruik om doen. En ik neem aan dat de TS nog geen Z dressuur rijdt?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:01

Laat ik dan de eerste zijn die TS begrijpt :D . Mijn paard kan ook niet met sporen gereden worden omdat hij een erg dun velletje heeft! Hij heeft dan dus ook gelijk een wondje!
Vind zo'n buikband dan wel erg ideaal! Sporen zijn erom je hulpen te verfijnen, niet om het paard vooruit te trappen. Nou, mijn hulpen moeten af en toe verfijnd worden maar dat kan dus niet, want kan geen sporen dragen.... :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:05

ShauniBef schreef:
Laat ik dan de eerste zijn die TS begrijpt :D . Mijn paard kan ook niet met sporen gereden worden omdat hij een erg dun velletje heeft! Hij heeft dan dus ook gelijk een wondje!
Vind zo'n buikband dan wel erg ideaal! Sporen zijn erom je hulpen te verfijnen, niet om het paard vooruit te trappen. Nou, mijn hulpen moeten af en toe verfijnd worden maar dat kan dus niet, want kan geen sporen dragen.... :D

Dan heb je het spoorgebruik niet begrepen
dat is niet om je hulp te verfijnen
je hulp , als je op de juiste manier en timing been geeft, is al fijn
alleen bij onbewuste ruiters, die altijd duwen, worden de paarden traag (door de ruiter)
Het is dus een fabel, dat door een spoor, je hulp fijner wordt.

Ik kan mijn paarden, allemaal, prima zonder spoor rijden. Zelfs in de verzamel gangen, of naar voren.
Geen probleem.
het is de timing en snelheid waar je het mee doet
niet de kracht.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:14

Juist nombrado. Mag ik dan een GP filmpje van je zien :) ?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:15

Nombrado dank voor je toelichting, 't is me nu een stuk duidelijker :j

Heb nu wel een nieuwe vraag. Jij geeft aan niet tegen sporen te zijn en tegelijk zeg je dat sporen niet bedoeld zijn om hulpen te verfijnen. Volgens mij zijn sporen ook niet bedoeld om hulpen te verfijnen, maar om andere, verfijndere hulpen te kunnen geven dan mogelijk zijn met gewicht, been en hand. Niet beter of slechter maar anders, net zoals je bij massage een ander effect krijgt wanneer je je hele hand gebruikt dan wanneer je alleen je vingertoppen gebruikt. Wat ik me afvraag is of jij het daar mee eens bent en in welke gevallen jij zelf sporen gebruikt dan wel het gebruik ervan zou aanraden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:15

ShauniBef schreef:

Niet de eerste :+

@Maun: het doel heiligt nooit de middelen.
ja je stelt dat het aan het paard ligt dat het dier een dun vel heeft. En ik vind dat het aan de ruiter is om daar mee om te gaan (even los van het topic)? Omdat het dier een dun vel heeft is het niet goed dat de ruiter met sporen rijdt. Als een dun vel betekend dat je daardoor niet met sporen kunt rijden, dan zul je het zonder moeten doen, zoals Shaunibef ook schrijft.

Ik vind trouwens die buikband een top idee als dit het probleem oplost van wondjes krijgen.

Wat ik verder bedoelde is, rijden moet niet het is geen verplichting en alsje daardoor niet hoger komt in je sport zul je je doelen bij moeten stellen.
Ik begrijp het probleem van de TS ook, en snap dat ze een alternatief zoekt. Of ze naar alternatieven heeft gekeken weet ik niet, ben af en toe verbaasd wat de ene wel weet of kent en een ander niet qua type sporen, hoofdstellen etc.

Maar goed, ik ben benieuwd of deze band is toegestaan op wedstrijden.
Vraag me tevens af als het is toegestaan of er dan geen misbruik van gemaakt wordt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:26

meiden de ts hier heeft gevraagd om advies en niet over het wel en wee over wel of niet met een spoor rijden....er word hier totaal niet meer geantwoord op de vraag van de ts.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:30

NathalietjeB schreef:
meiden de ts hier heeft gevraagd om advies en niet over het wel en wee over wel of niet met een spoor rijden....er word hier totaal niet meer geantwoord op de vraag van de ts.

Dat viel mij ook al op :=
Ik lees al vanaf het begin mee, maar er worden nu ineens alternatieven aangeboden (andere sporen) en er wordt gediscussierd over sporen, de verfijning van hulpen e.d.
Maar er wordt geen antwoord meer gegeven op de vraag van de TS.

Ik heb het overigens wel eens gezien, op een evenement :j Hoe het heet of waar je het kunt krijgen geen idee, behalve de oplossing van elastische dekensingels :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:33

Alane, ik snappum, alleen lees je niet helemaal goed. Ik stel namelijk niet dat het aan het paard ligt als die een dun vel heeft, ik vraag of dat aan de ruiter ligt. Da's niet hetzelfde als stellen dat als het niet aan de ruiter ligt, het dús aan het paard ligt. Het lijkt mij volstrekt logisch dat de dunheid of dikte van de huid van een paard onmogelijk aan paard of ruiter kan liggen. Vandaar dat ik Nombrado niet begreep en dus die vraag stelde.

Nog even verder redenerend:
TS heeft deze band op wedstrijden gezien en hij is via internet te verkrijgen. Dat betekent dat er een markt voor is. Nu is het mogelijk dat die markt bestaat uit uitsluitend slechte gemene mensen die met vlijmscherpe sporen keer op keer hun paarden stukrijden. Maar die kans lijkt mij niet zo groot. Al was het maar omdat er ruiters zijn die verschillende paarden na elkaar rijden die elk met sporen worden gereden maar niet allemaal met buikband.

Dat zo'n buikband verkeerd spoorgebruik kan verhullen ben ik met je eens maar anderzijds: stel dat iemand werkelijk z'n sporen verkeerd gebruikt en daarmee z'n paard tot bloedens toe openrijdt. Ideaal zou zijn als diegene z'n sporen aan de wilgen zou hangen (nog idealer: een andere hobby zou zoeken) maar de meesten van ons hebben er een vrij lang leerproces voor nodig om goed te leren rijden. En onderweg in dat leerproces houden de meesten van ons ook in allerlei gradaties van fanatisme vast aan overtuigingen (mijn zadel past prima, mijn paard wil alleen door mij bereden worden, mijn paard kan niet aan koeien wennen, mijn paard heeft een slofteugel nodig etc.). Ik zie dan tien keer liever dat een buikband wordt gebruikt die in elk geval zorgt dat de huid niet meer open wordt getrapt dan dat er zelfs geen symptoom wordt bestreden en het paard in kwestie eindigt met een weerszijden van z'n buik een dikke, gevoelloze eeltplek.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:33

Ik heb ( lang geleden alweer) Jeanette Haazen er wel eens mee zien rijden. Ook geen idee hoe het heet, maar dus op een dressuurwedstrijd wel gezien.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:34

Nathalie en Jolijn: de vraag van TS is al lang beantwoord.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:59

ShauniBef schreef:
Juist nombrado. Mag ik dan een GP filmpje van je zien :) ?

nee :D