Hoevaak vet jij je tuigage.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blanket

Re: Hoevaak vet jij je tuigage.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:25

Alleen als het nodig is. :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:27

Hangt af van hoeveel je het gebruikt en waar je het opbergt. Zelf poets ik best veel en steek ik er toch wel wat tijd in. Combineer dat met weinig rij-uren de laatste jaren en je hebt erg soepel tuig dat nog een leven meekan. Ja, het is wat werk, maar je krijgt er heel wat van terug.

riekje38

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:00

Tja zuinig op mijn zadel ? Euh als het echt nodig in gebruik ik liever olie op de delen die in contact komen en balsem voor de rest. Tuig als het niet gebruikt wordt hang ik het weg waar het vochtig is (komt er schimmel op) dan als ik het nodig heb even afsoppen met zadelzeep en olie erop. Werkt voor mij prima!

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:06

1 à 2 keer per jaar,met de producten van CDM, handig met de twee stappen zeepspray en dan hoofdstellen met dressing, zadel met balsem. :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:10

Ik vet mijn men tuig 3x per jaar, en dan 2x met een paar uur ertussen.
Hoofdstelletjes ed. doe ik gelijk mee

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:15

De mensen die zeggen hun tuig bijna nooit te poetsen, wordt het dan niet vies als je paard gezweet heeft ed..?

Ik doe mijn hoofdstel altijd na het rijden met glycerinezeep of tack cleaner (ik wissel af). Zo ook voor mijn sporen en laarzen.
Zadel en singel elke keer met een conditioner.
Volgende week komt mijn nieuw zadel, die gaat dan elke keer goed in de olie, wanneer het voldoende ingereden is gewoon conditioner erop na het rijden.

Zoveel tijd ben je er toch niet mee kwijt? Ik doe ongeveer 20 minuutjes over 4-5 hoofdstellen, 2 singels en 2 zadels.

Voor de wedstrijd ga ik met zelfblink over mijn hoofdstel, laarzen en sporen.

Ik heb echt een hekel aan vies tuig :Y)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:00

Mijn zadel doe ik 1x per maand met zadelzeep en af en toe met ledervet of olie. Mijn hoofdstel mag ik eigenlijk wel elke week doen maar meestal gebeurt dit 1 a 2 keer per maand. Dit doe ik meestal met lederolie.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:51

Ik probeer wel 1 keer in de maand alles. Eerder gebruikte ik lederdressing, nu gebruik ik gewoon zwart ledervet voor zowel zadel als hoofdstel als laarzen. Voor m'n laarzen maakt het gelukkig niet heel veel uit, die glimmen toch wel snel.

Trouwens, na een regenbuitje spray ik m'n zadel altijd even in met schoonmaakspray (zadelspray) en neem 'm even af met een doekje. Dan is de ergste 'regenschade' en zand weg. :0

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:28

Als ik er zin in heb :') Maar dan doe ik het wel in 1x goed. Heb daar nooit zoveel zin in, 2 zadels en 4 hoofdstellen.... Ik gebruik vet en olie. Mijn laarzen daar in tegen, die maak ik bijna elke keer na het rijden schoon.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:51

Ik heb even een vraagje aan jullie, als dat hier mag. Heb een 'nieuw' anky hoofdstel voor m'n paard, nouja nieuw, het hoofdstel is een jaar oud. Hij is maar heel weinig gebruikt (1x per maand ofzo) tot januari dit jaar, nu gebruik ik hem wekelijks minstens 1x, ik vind dat hij daarom nog best als nieuw door kan gaan. Hoevaak zou ik hem dan in moeten vetten? Moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog nooit gedaan heb :o Is het bij een nieuw hoofdstel ookal belangrijk om te doen, of geldt dat meer voor de oudere?
Mijn zadel is wel een paar jaar oud, die heb ik hem sinds ik hem heb (juli) pas 1x gevet. Zadel wordt minder gebruikt dan het hoofdstel, maar ziet er prima uit, denk dus dat de vorige eigenaresse hem ook regelmatig heeft gevet. Maar hoevaak is dan verstandig? Ik gebruik het zadel niet wekelijks, rijd nog niet op mijn paard dus hij wordt ook alleen gebruikt voor het longeren.
Graag hoor ik van jullie hoevaak ik ze het beste in kan vetten :)!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:31

Vetten doe ik eigenlijk nooit.
Ik poets wel élke keer na het werk mijn hoofdstel met glycerinezeep of tack cleaner. Dus iets waardoor het vuil van je leer gaat. Bij nieuwe spullen gebruik ik ofwel olie ofwel een conditioner, dat voedt ook. Ben gewoon niet zo'n fan van vet..

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:29

Nieuw hoofdstel vet ik in het begin vaak in wel 2 of 3 X per week

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:11

Op de manege hebben we elke 1e vrijdag van de maand zadels poetsen. Dan komt elke leaser op de manege om het zadel en hoofdstel te poetsen :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:23

mrjlnx schreef:
Nieuw hoofdstel vet ik in het begin vaak in wel 2 of 3 X per week

2 of 3x per week? Dan vet ik hem vaker in dan dat ik hem gebruik...?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:30

Nooit. Vet is echt troep.. Gewoon poetsen met schoonmaakmiddel voor leder. Mocht het kaal worden, wat ik me nauwelijks voor kan stellen, dan met schoenpoets poetsen. Wel goed natuurlijk, anders blijft het afgeven.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:42

uhm niet zo heel vaak, denk 2 a 3 keer in het jaar