Zadels, ik ben er klaar mee..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Re: Zadels, ik ben er klaar mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:15

Ik heb met mijn toenmalige paard ook een hoop problemen gehad met zadels..
Uiteindelijk voor een Wow zadel gegaan, deze is helemaal aanpasbaar en doordat de kussens gevuld zijn met lucht vormen de kussens naar het paard.

mijn paard was door al die rot zadels bang geworden voor het zadel, maar toen ik de Wow had aangeschaft werd die angst langzaam aan weer minder, nu is die angst helemaal weg.

Het is wel een prijzig zadel, maar je zou eens kunnen informeren. Ze worden ook 2e hands aangeboden op marktplaats, dan hoef je niet het hele zadel nieuw te kopen, want de boom en alles is los vervangbaar, dan zou je misschien alleen een nieuwe boom erbij moeten kopen en de kussens door de wow zadelmaker laten opvullen hoe deze goed ligt op jouw paard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 06:51

Wow valt af voor mij, ik vind deze absoluut niet fijn zitten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:18

Wat mij heel vaak opvalt is dat zo veel mensen zeggen, dat ze op eigenlijk zo'n beetje meer dan de helft van de zadels die er bestaan, niet kunnen zitten of het niet fijn vinden.
Ik bedoel als je lichamelijke klachten hebt dan snap ik dat, maar het is toch ook wel deels de kunde en juiste zit van een ruiter naar mijn idee.
Ik heb inmiddels op 14 verschillende zadels, waaronder veel verschillende merken gezeten, maar ik rijd overal zo mee weg. Soms is het even wennen, maar dat is zo gebeurd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:21

klopt tendance , van wat ik weet wordt je op een wow idd meer geconfronteerd met je eigen balans, of het ontbreken ervan.. ook vind ik dat je paard er meer en ruimer door kan gaan bewegen dus dat krijg je nog eens extra te verwerken in je zitten. de onafhankelijke zit dien je te leren op een zadel wat je zitten laat en niet in een houding plaatst.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:25

Tendance schreef:
Wat mij heel vaak opvalt is dat zo veel mensen zeggen, dat ze op eigenlijk zo'n beetje meer dan de helft van de zadels die er bestaan, niet kunnen zitten of het niet fijn vinden.
Ik bedoel als je lichamelijke klachten hebt dan snap ik dat, maar het is toch ook wel deels de kunde en juiste zit van een ruiter naar mijn idee.
Ik heb inmiddels op 14 verschillende zadels, waaronder veel verschillende merken gezeten, maar ik rijd overal zo mee weg. Soms is het even wennen, maar dat is zo gebeurd.

Ik heb inderdaad lichamelijke klachten waardoor een aantal zadels afvallen, waaronder de wow. Ik kan er wel mee rijden (rij af en toe een paard van een kennis hiermee) maar om er dagelijks mee te rijden zeg ik zeker nee. Als ik veel geld uit geef wil ik er zelf ook plezier van hebben en niet dagelijks pijn lijden omdat het goed passend te maken is op mijn paard. Mocht er niks anders passen zal het moeten, maar zolang ik kan kiezen zeg ik er nee tegen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:29

Bij mij speelt mee dat ik een in verhouding erg lang bovenbeen heb en de meeste zadels daar niet op ingesteld zijn, waardoor je bovenbeen te weinig ruimte heeft en ik dat op enige wijze moet compenseren in mijn zit. Daarnaast een laag schaambeen, waardoor je je snel doorrijd op zadels met een hoge voorboom. En tenslotten een bekken dat een brede zit van een zadel niet meer aankan.
Is toch echt een anatomisch verhaal, helaas.

En zoals princesj al aangeeft, wil ik wel een zadel dat prettig zit, omdat je er wel wat uren per week in doorbrengt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:33

Ik zit ook niet op elk zadel goed. Zeker diepere zadels zijn een drama. Zodra ik in een houding word gezet kan ik niet meer fijn zitten.
Dus voor mij: plat zadel, weinig steun. En dat zijn tegenwoordig niet heel veel zadels meer.

TS: Mijn instructrice heeft momenteel een Passier zadel te koop dat super ligt op barokke paarden.
Mindfields hier op bokt, zadel staat in haar onderschrift.
Misschien kun je daar nog iets mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:38

Amanda, dank voor de tip. De zadelmaker die komt levert ook Passier, dus die kan ik hopelijk proberen! Helaas zit Mindfields te verweg voor mij om even te proberen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:40

Zonde :j
Het is echt een fijn zadel. Heb het zelf met les eens op mijn haflinger gehad en lag super.
Helaas was het toen nog niet te koop en heb ik zelf een andere aangeschaft.

Wat gaat je zadelmaker meenemen voor merken?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:44

Hij had het onder andere over Ainsley, Kieffer en Ideal. Maar hij levert ook nog Passier, Prestige, Kentaur, Wintec en Stübben en heeft regelmatig tweedehands van andere merken, dus het kan alle kanten op.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:45

Ainsley met verstelbare boom? Misschien al genoemd.
Wij hebben dat zadel voor onze brede Lusitano hengst, korte rug, rond geribt, niet veel schoft dus ook geen makkelijke zadelklant. Fijn zadel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:46

Ainsley met verstelbare boom valt af, heb teveel problemen met deze boom gehoord.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:51

Jammer, wij hebben het zadel al jaren en al eerder dezelfde gehad; nooit problemen mee gehad; misschien hebben we geluk ;) Ben dus wel benieuwd wat voor problemen men daar dan mee heeft?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:57

Klinkt als keuze genoeg :j
Ik ben benieuwd wat het wordt.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:00

Heb je flex quality al geprobeerd? Ik heb het al eerder geopperd maar er werd niet op gereageerd! Ik ben tot nu toe nog geen paard Gezien waar dat zadel niet op past en daarbij zit het ook heerlijk!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:01

ElCid schreef:
Jammer, wij hebben het zadel al jaren en al eerder dezelfde gehad; nooit problemen mee gehad; misschien hebben we geluk ;) Ben dus wel benieuwd wat voor problemen men daar dan mee heeft?

Een veel voorkomend probleem zou zijn dat het systeem lam word, waardoor de boom open zakt. De oplossing van Ainsley zou dan vastlassen zijn, waardoor je weer een vaste boom hebt. Dan koop ik liever direct een vaste boom.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:05

mereltjuhxxx schreef:
Heb je flex quality al geprobeerd? Ik heb het al eerder geopperd maar er werd niet op gereageerd! Ik ben tot nu toe nog geen paard Gezien waar dat zadel niet op past en daarbij zit het ook heerlijk!

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van deze zadels gehoord, ken ook niemand in mijn omgeving die deze heeft. Ik kan op de site ook niks over prijzen vinden en meer achterliggende informatie.

Ik heb wel een soort gelijke pad hiervan waar ik heel tevreden over ben, alleen is het niet probleem oplossend in dit geval.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:08

Nee op de site wordt niet over prijzen gesproken, maar die zadels bevatten dus dezelfde vulling als die pad dus traagschuim! Dit gaat als het ware naar de rug van je paard staan! Ik had met mijn paard altijd problemen met zadels, maar met dit zadel was het meteen over. Een dressuurzadel kost uit mijn hoofd rond de 2500 euro. Het is maar net wat je wil, maar ik zou het proberen niet geschoten is altijd mis!
Hij komt trouwens wel aan huis door heel nederland

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:26

Prestige Trekker al geprobeerd ? Wij hebben ook een paard met een erg moeilijke rug, maar dit zadel past er perfect op. Het zit heerlijk, verdeelt prima de druk en past op heel veel paarden. Voor de ruiter is het ook zalig zitten op die "zwevende" zit, vooral bij paarden die hoog opgooien.
Afbeelding

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:43

Ik denk dat dat zadel niet helemaal mijn ding is, ik heb toch de voorkeur aan een gewoon engels zadel. Maar toch bedankt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:11

Princesj schreef:
mereltjuhxxx schreef:

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van deze zadels gehoord, ken ook niemand in mijn omgeving die deze heeft. Ik kan op de site ook niks over prijzen vinden en meer achterliggende informatie.

Ik heb wel een soort gelijke pad hiervan waar ik heel tevreden over ben, alleen is het niet probleem oplossend in dit geval.

E Gal rijd op dit zadel volgens mij
nu heb ik ze eens bekeken, maar nu snap ik waarom hij altijd zo achter de beweging zit met zijn lijf
veel teveel wrong voor zijn lange stelten. :D

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:27

wat ik hier nog niet gehoord heb, barnsby!
Ik zweer er bij. Zachte, maar stevige wrongen, een zachte zit, middeldiep. Je zit echt stevig, zonder dat je een "gedwongen"houding krijgt. Of ze veel aan te passen zijn;geen idee. Maar hier zit het heerlijk, en heeft het een fijne pas vorm, die snel past.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:37

nombrado schreef:
[quote=

Ik heb wel een soort gelijke pad hiervan waar ik heel tevreden over ben, alleen is het niet probleem oplossend in dit geval.[/quote]

E Gal rijd op dit zadel volgens mij
nu heb ik ze eens bekeken, maar nu snap ik waarom hij altijd zo achter de beweging zit met zijn lijf
veel teveel wrong voor zijn lange stelten. :D[/quote]

Hij rijdt volgens mij alleen met een flex pad en niet met het zadel!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:48

mereltjuhxxx schreef:
Hij rijdt volgens mij alleen met een flex pad en niet met het zadel!

oke,
weet je welk zadel hij mee rijd?
die heeft ook zon rare vorm

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:49

sevke schreef:
Prestige Trekker al geprobeerd ? Wij hebben ook een paard met een erg moeilijke rug, maar dit zadel past er perfect op. Het zit heerlijk, verdeelt prima de druk en past op heel veel paarden. Voor de ruiter is het ook zalig zitten op die "zwevende" zit, vooral bij paarden die hoog opgooien.
[ Afbeelding ]

bij dit zadel mis ik een vlakke middenstukje, die een bekken ook heeft
(dit is nodig bij elk zadel voor het bekken)