Welk pelham bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:34

nicky_rilana schreef:
een dubbel gebroken pelham is scheinbaar ook heel scherp want die knelt de tong af zeggen ze. ik zou niet zo snel naar een pelham grijpen, misschien kun je dan beeter een pessoa bit nemen. of les die je kan helpen.

Absoluut niet :n
Een pessoa slaat door en is dus alles behalve vriendelijk, rotbitten. Ténzij je er een kinketting aan maakt.
Niets voor niets dat er een kinketting om de pelham zit (en alle menbitten met hefboomwerking) dat houd het tegen.

Mooie quotes nog uit een ander topic:
Citaat:
Een pessoabit is een bit mét hefboomwerking, is dus ook een stangbit, alleen heeft dit bit geen kinketting. Vandaar dat een pessoa een heel stuk scherper en heftiger inwerkt, aangezien hij niet begrenst kan worden met een kinketting.

Citaat:
Kijk alsjeblieft uit met pessoabitten, dat zijn ophaalbitten. Het mondstuk van een pessoabit kan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dat van een kimblewick, bewegen langs de ring, waardoor je het mondstuk in de mond kantelt bij druk. Ook zit er geen kinketting aan om de werking te begrenzen.

Oftewel, alles behalve een eerlijk bit, liever een pelham. Of anders een pessoa en kinketting eraan maken, is kleine moeite, wel stuk paardvriendelijker.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:24

russel schreef:
Wat is troep, gereden op 1 teugel is het gewoon een ongebroken bit........wat weten mensen toch weinig over bitten, maar wat hangen ze er toch graag een hulpteugel aan en altijd maar weer gebroken bitjes want die zijn zo zacht.......

Voor mij is geen van de 3 het geval. Ik weet genoeg over bitten en hun werking, bij mijn pony geen hulpteugels eraan omdat ik een goede instructrice heb, ik en mijn pony prefereren de stabiliteit van een ongebroken bit, gebroken vind hij niet fijn. Maargoed, genoeg mensen waarvoor jou post wél geldt. Laten we eerlijk en realistisch zijn, zodra er twee teugels aan zitten plukken de meeste mensen toch wel aan de teugel van de onderste ring. Slechts een paar die een zuiver en specifiek signaal op een specifiek moment kunnen geven. (kijk maar naar al die prutsers waarvan de stang van hun S&T bijna horizontaal staat) Troep is het, want de ruiters die er eerlijk mee kunnen rijden zijn schaars en het geeft dus veel te veel kracht in de verkeerde handen. Laten we ook realistisch zijn over het feit -een bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter- , klopt, maar druk op een ongebroken trens is nog altijd minder erg dan druk met hefboomwerking.

Anoniem

Re: Welk pelham bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:33

Dan snap je het dus nog steeds niet....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:11

Neem een ongebroken, dus een stang. Rijd dan wel op twee teugels, ik rijd in vreemde situaties of buiten ook met een Pelham. Nu de meeste spanning eruit is rijd ik op een normaal bit. Ik had de stang niet nodig maar toch om te voorkomen dat ze wegschiet of omdraait en als een malle terug rent en ik met mijn dubbelgebroken bitje niets te vertellen heb nam ik een Pelham. Prima bit als je rustige handen hebt.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:54

Juist...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:45

russel schreef:

Daar vergis je je dan in. Ik denk dat je mijn kennis toch wel wat onderschat. Maargoed, leg dan eens exact uit? Overtuig mij eens ervan wat goede les, consequentie en rijden op zit (dwz terugrijden als pony vervelend/ te snel word) niet kan oplossen en er dus een pelham in gehangen word? Ik begrijp zeker dat je, als je van de stangteugel af blijft gewoon een normaal bit hebt zonder verdere hefboomwerking, en als het nodig is je de stang erbij kunt pakken. En het bij een druk paard net wat prettiger is omdat je met weinig moeite en weinig druk kan rijden, dan met veel moeite het paard bij je proberen te houden met een normale trens.

Tja. Ik had er eerst ook een pelham in hangen tijdens het buitenrijden omdat hij heel druk kan worden, is nu zo'n 5 jaar geleden. Sinds ik goede les kreeg en mijn pony op zit begon te rijden kon ik hem ook op buitenrit onder alle omstandigheden op mijn zit terugrijden. Zelfs toen hij er een keer vandoor spoot was een ferme hoo en mezelf flink zwaar maken genoeg. Maargoed, laten we zeggen dat een pelham een goede oplossing is voor de periode dat het paard nog niet op volledig op zit gereden word. Nu kun je uiteraard gaan zeggen dat ik het nog steeds niet snap, echter denk ik dat jij mij en mijn mening niet snapt.

@Fred_Kroket: Een ongebroken bit is niet altijd een stang. Een stang is een bit met hefboomwerking, het kan on- en gebroken zijn. Daarnaast heb je ook de gewone ongebroken trens. Belangrijk verschil.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:25

Lara_Silver schreef:
russel schreef:

@Fred_Kroket: Een ongebroken bit is niet altijd een stang. Een stang is een bit met hefboomwerking, het kan on- en gebroken zijn. Daarnaast heb je ook de gewone ongebroken trens. Belangrijk verschil.

Pfff gewoon een stang, hoe ziet een stang eruit, als een recht stuk metaal... anders had ik wel gebroken stang geschreven of een weet ik veel... Ik bedoel een ongebroken Pelham zonder tongbogen of andere belangrijke verschillen....

*zucht*

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:56

Fred_Kroket schreef:
Pfff gewoon een stang, hoe ziet een stang eruit, als een recht stuk metaal... anders had ik wel gebroken stang geschreven of een weet ik veel... Ik bedoel een ongebroken Pelham zonder tongbogen of andere belangrijke verschillen....

*zucht*

Zo? Lekker snel op de teentjes getrapt. I rest my case, noem het hoe je wil, de correcte termen en het verschil terzijde.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:17

Lara_Silver schreef:
Fred_Kroket schreef:

*zucht*

Zo? Lekker snel op de teentjes getrapt. I rest my case, noem het hoe je wil, de correcte termen en het verschil terzijde.

Ja... ik wordt gewoon moe van dat gemekker over dat het een stang zus of stang zo is in correcte termen en dat je dan maar op een juiste wijze les moet nemen (en dus geen goede les krijgt en niet goed kunt rijden als je wel een Pelham gebruikt in bepaalde situaties, je hebt hier niet alleen met jezelf en je paard te maken maar ook met verkeer op de fiets, in de auto op de tractor die ook afhankelijk zijn van de gehoorzaamheid en de betrouwbaarheid van mijn rij kunsten en mijn tuigage) omdat 9 van de 10 keer het bit niet goed wordt gebruikt of te makkelijk naar wordt gegrepen. Jij kent mijn situatie niet en ik de jouwe ook niet maar over het algemeen genomen wordt er van mij gedacht dat ik niet kan rijden of geen geduld heb of geen idee heb hoe je op je zit terug moet rijden of uberhaupt terug moet rijden omdat ik een Pelham gebruik.

Ze vraagt wat en hoe ik geef mijn mening en mijn advies dan is het "ge-punt, komma" om dan nog even te schrijven wat de correcte benaming is. Ik vind het nogal een alles behalve bescheiden zin om te denken dat jouw kennis wordt onderschat. Dat soort mensen overschatten zichzelf nogal vaak.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:54

Fred_Kroket schreef:
Ja... ik wordt gewoon moe van dat gemekker over dat het een stang zus of stang zo is in correcte termen en dat je dan maar op een juiste wijze les moet nemen (en dus geen goede les krijgt en niet goed kunt rijden als je wel een Pelham gebruikt in bepaalde situaties, je hebt hier niet alleen met jezelf en je paard te maken maar ook met verkeer op de fiets, in de auto op de tractor die ook afhankelijk zijn van de gehoorzaamheid en de betrouwbaarheid van mijn rij kunsten en mijn tuigage) omdat 9 van de 10 keer het bit niet goed wordt gebruikt of te makkelijk naar wordt gegrepen. Jij kent mijn situatie niet en ik de jouwe ook niet maar over het algemeen genomen wordt er van mij gedacht dat ik niet kan rijden of geen geduld heb of geen idee heb hoe je op je zit terug moet rijden of uberhaupt terug moet rijden omdat ik een Pelham gebruik.

Ze vraagt wat en hoe ik geef mijn mening en mijn advies dan is het "ge-punt, komma" om dan nog even te schrijven wat de correcte benaming is. Ik vind het nogal een alles behalve bescheiden zin om te denken dat jouw kennis wordt onderschat. Dat soort mensen overschatten zichzelf nogal vaak.

Wat een lang verhaal over mijn reacties die niet eens op jou bedoeld waren. Als jij je aangesproken voelt, is dat alles behalve mijn probleem. Het feit dat ik nu zo'n 16 jaar in de paardenwereld rondloop maakt dat ik toch flink wat kennis bij elkaar gescharreld heb en iedere dag nog meer leer. :)

Ik rij veel buiten met mijn pony en één van onze ritten komt direct langs een spoorbaan met kleine treinen. Deze komen ook gewoon langs de pony op 3 meter afstand. Geen probleem op mijn trens, ook de vele en zeer grote tractors met aanhangers in het hooiseizoen niet. Eerst wel, vooral tractors vond hij heel eng, maar de manier hoe de ruiter reageert heeft echt wel invloed. :j

Ik zeg niet dat mensen moeten stoppen het te gebruiken zeker niet als ze zonder de pelham een gevaar zijn door gebrek aan controle. Maar imo zou het uiteindelijke doel gehoorzaamheid op een normaal bit moeten zijn. Ik heb dat doel bereikt. Ik heb verder ook helemaal niets gezegd over jou situatie noch over jou competentie. Dus verdedig je gerust maar verder hoor, maar misschien even teruglezen en zien dat ik nergens specifiek over jou praat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:20

Laura wat kan ik je uitleggen als ik het stadium van pony rijden al 40 jaar voorbij ben............

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:13

sorry, maar ik ben het wel met fred kroket eens. Ik vraag echter om advies over een bit en inderdaad ik word meteen bestempeld als iemand die niet kan rijden, geen moeite/geld in mijn paard wil investeren. Dat ik alleen maar naar een scherper bitje grijp omdat dat wel makkelijk is. Jammer!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:15

Ik zie Russel nergens onzin uitkramen....jij mag het er misschien niet mee eens zijn maar onzin is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:17

Laura, ik heb het al uitgelegd, lezen en laat ik het zo zeggen ik weet wel wat ik doe. Maar jouw pwoon kan je niet vergelijken met mijn paard....en daarom dus...en zolang jij niet snapt dat ongebroken rustiger in de mond ligt en dat de hefboom alleen met de 2 e teugel in werking gaat, dan houd het op....kennelijk kon jij niet overweg met je pelham en dan is het net als elk bit een martel werktuig....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:18

Jans2000 schreef:
sorry, maar ik ben het wel met fred kroket eens. Ik vraag echter om advies over een bit en inderdaad ik word meteen bestempeld als iemand die niet kan rijden, geen moeite/geld in mijn paard wil investeren. Dat ik alleen maar naar een scherper bitje grijp omdat dat wel makkelijk is. Jammer!

en vergeet niet dat je les moet nemen ;)
Sommige mensen denken dat je een paard tot stilstand kan brengen door een goed gesprek of lekker diep gaan zitten.
Die zouden eens op een paard moeten gaan buitenrijden die amper te houden is.
Liever een pelham dan een ongeluk zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:19

geerke schreef:
Jans2000 schreef:

en vergeet niet dat je les moet nemen ;)
Sommige mensen denken dat je een paard tot stilstand kan brengen door een goed gesprek of lekker diep gaan zitten.
Die zouden eens op een paard moeten gaan buitenrijden die amper te houden is.
Liever een pelham dan een ongeluk zou ik zeggen.

Ja lekker diep gaan zitten en hoooooho zeggen.. :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:36

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met respect voor je medegebruiker op Bokt en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:45

Ik ga met een paard dat amper te houden is gewoon nog niet buiten rijden. Dat is bewust in gevaar brengen van jezelf en het openbaar verkeer. Daarbij heb ik mijn pelham aan de wilgen gehangen omdat hij simpelweg niet meer nodig was. Ik rijd juist op een ongebroken trens omdat hij rustiger ligt.

Voor jou gemak Russel, voordat je me weer woorden in de mond legt. ;)

Lara_Silver schreef:
Voor mij is geen van de 3 het geval. Ik weet genoeg over bitten en hun werking, bij mijn pony geen hulpteugels eraan omdat ik een goede instructrice heb, ik en mijn pony prefereren de stabiliteit van een ongebroken bit, gebroken vind hij niet fijn.

Ook hier mijn eerste post, die naast mijn mening ook gewoon een antwoord op de vraag van de ts bevat, namelijk welke pelham.

Lara_Silver schreef:
Mocht je absoluut een pelham willen (begrijp niet waarom je die troep in de mond van je paard wil hangen maar dat terzijde) ga dan voor een ongebroken, dit signaal is veel zuiverder.

Grappig ook hoe iedereen hier direct heel erg beledigd reageert als men over goede les nemen en geduld begint, zonder dat ik ook maar een keer gezegd heb dat de desbetreffende persoon niet kan rijden.

Ook hier voor het gemak weer een quote van mij.
Lara_Silver schreef:
Maargoed, laten we zeggen dat een pelham een goede oplossing is voor de periode dat het paard nog niet op volledig op zit gereden word.

En nu mogen jullie mij allemaal gaan vertellen waar ik precies persoonlijk word, iemand uitmaak voor slechte ruiter of een een gebrek aan geduld en al de andere uitspraken die jullie mij in jullie voorgaande posts in de mond legden? Juist, goed gezien! Nergens dus! Oja rechts op geplaatst klikken laten de volledige posts zien.

Kortom, lekker typisch bokt weer. Iemand reageert niet zoals gewenst, dus dan maar een clubje vormen en ipv correct onderbouwd discussieren, nee lekker met zn alle steken onder de gordel plaatsen en woorden in de mond leggen.

Om nog maar even terug te komen op het onderwerp ts, zoals ik al zei een ongebroken pelham, is imo het prettigst voor je paard, deze ligt stiller in de mond en je signalen komen beter door. Daarnaast maakt les toch echt heel veel uit. Ik heb mijn resultaat ook met les bereikt en mijn pony is ook erg heet buiten, kortom het is mogelijk en imo moet een ruiter daar altijd naar toe werken, mijn mening.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:02

"Wijsheid bestaat uit weten wanneer je de perfectie niet bezit"

Allemaal super en fantastisch als je door een kerstman immitatie (kwestie van zwaar zitten en ho-ho-ho was het toch?) je paard tot stilstand kan brengen. Maar dat is een truukje dat niet alle paarden kennen... of willen kennen.
In de piste kan ik de mijne perfect terugbrengen uit een galop... no problemo. Bijna gewoon een kwestie van uit te ademen, ook bitloos. Maar als ze een open horizon ziet is ze toch een pak moeilijker tot stilstand te brengen. Uit veiligheid, die van mij, het paard en vooral omstaanders hangt er dus een pelham in. Een pelham die donderdag tijdens een 2 uur durende rit slechts enkele tellen een stang teugel op druk had. Tijdens stappen en draven ligt die teugel zelfs gewoon los op de nek.
Hard bit? Scherp bit? Verkeerd gebruikt bit? Omstaanders in gevaar gebracht? Of gewoon een kwestie van gezond boerenverstand?
Je kan een paard niet leren om z'n liefde voor snelheid of vrijheid te negeren door enkel in een piste te blijven oefenen. Vroeg of laat ga je dan toch echt de baan op moeten en dan ben je het naar iedereen toe verplicht om dit zo veilig mogelijk te doen.

Degene die dan toch, uit principe, met het zacht bit de baan op wil gaan, is in mijn ogen vele malen gevaarlijker bezig dan degene die er een pelham in hangt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:42

Dus ik die zeg dat ik mijn doel heb bereikt zeg dat ik perfectie bezit? Jeetje even heel goed terug lezen waar ik dan dan geschreven heb?

Diep zitten en ho ho ho? Gesprekken met je paard? Geen idee? Waar heb je dat gelezen? Oja ene Geerke en Russel schreven het, ik niet, mag je mijn posts op na zoeken. Duidelijk dat hier mensen niet weten wat op zit rijden is. Het is zo veel meer dan alleen de rem, maar dat terzijde.

Ik moet zeggen dat ik me kan vinden in je post, zeker omdat je het op een prettige en logische manier onderbouwd en niet meteen flauw word zoals de anderen. Ik wil je ook weer wijzen op het feit dat ik duidelijk gezegd, en meermaals heb aangehaald dat naar buiten op een zacht bit het uiteindelijke doel moet zijn. Dat er een halte is ná de pelham. Een paard is niet dom, die kan leren en zelfs het heetste paard kan leren dat vrijheid ook met respect voor de ruiter gepaard kan gaan. Zeker dat hier heel veel tijd over heen kan gaan, maar onmogelijk is het niet.

Begin het verschrikkelijk onprettig te vinden dat men hier niet alleen woorden in de mond legd, maar de rest van de woorden ook nog eens simpelweg verdraaid en tegen je gebruikt. Kunnen jullie niet op een normale manier discussieren zonder poespas en flauwe opmerkingen? Blijkbaar allemaal niet. Heel erg jammer zeg, nog nooit last van gehad eerder.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:41

@lara_silver: mijn excuses...post was niet specifiek naar jou gericht. dan had er wel een @'tje voor gestaan :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:06

Ashkerlon schreef:
@lara_silver: mijn excuses...post was niet specifiek naar jou gericht. dan had er wel een @'tje voor gestaan :)

Geen probleem. :)

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:08

Hij neemt de teugel niet aan???? Juist geen scherper bit nemen... probeer een happy bit:Afbeelding, wel een dubbelgebroken nemen!!! Een paard zal dit bit erg prettig vinden en makkelijk aannemen. Als je nu iets naar de hand toe rijdt zal er snel verandering komen (denk ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:21

Ik heb nog zo een bit liggen voor de liefhebber, 2 keer gebruikt..

Hvpolosports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:34

Jans2000 schreef:
Haar rug is nagekeken en ze heeft fysio gehad. Ik wil gewoon dat ze haar lichaam goed gebruikt. Ze heeft nu nog een enorme onderhals. Ik doe al veel longeerwerk met de pessoa, maar ik heb niet echt het idee dat dit helpt.

Ik denk dat het verstandiger is als je les neemt.
Zo verpest je je paard eerder als dat ze er beter van word.mijn paard is
Ook erg sterk vooral buiten, maar rij hem met een Dubbelgebroken licht gewicht bitje.
En kan hem prima houden.hij loopt niet altijd aan de teugel maar wel lang en laag.
Les nemen is verstandiger als met een bit gaan knoeien.