Wastips voor paardenspullen/rijkleding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Wastips voor paardenspullen/rijkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:18

Niet te lang erin laten dus gewoon opletten ;)

LiesAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:28

Bitten maak ik schoon met een gewoon schuursponsje (geel sponsje met groene schuurzijde) en gewoon water. Peesbeschermers doe ik in de wasmachine. Dan zijn ze weer als nieuw.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:11

iemand een goede (goedkope!) tip om de binnenkant van mn cap fris te houden? om even snel te doen.
ik heb ooit tips gekregen om hem in de wasmachine of vaatwasser te doen. maar dat doe ik liever niet en duurt me te lang.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 23:09

Stomen boven een pannetje water

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:02

ga ik proberen.

iemand nog een goed spulletje die je er in kan spuiten ofiets?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:17

Je hebt van ambi pur een spray die je op kleding kan sprayen zodat het frisser ruikt en neemt ook geurtjes weg, misschien die proberen?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:15

Hoi weer een vraagje,

Ik had vroeger altijd een wasmachine in de stal. dat is nu onze gewone wasmachine.
Nu durf ik de dekjes eigenlijk niet zo goed in onze wasmachine te doen. mijn vader zei ook dat ie heel vaak heeft moeten wassen voordat de paardengeur uit de wasmachine en kleding was. Het gaat mij meer om alle viezigheid in combinatie met onze kleding. Hoe kan ik het beste wassen. Misschien een bepaalde volgorde nadat ik dekjes heb gewassen?
Hoe doen jullie dat?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:23

mzara schreef:
Nu durf ik de dekjes eigenlijk niet zo goed in onze wasmachine te doen. mijn vader zei ook dat ie heel vaak heeft moeten wassen voordat de paardengeur uit de wasmachine en kleding was.

:? Daar heb ik echt nooit last van. En ik was complete winterdekens in mijn machine. Was het wel paardengeur en niet wat ze wel vetluis noemen?

Ik borstel dekens en dekjes wel eerst heel goed af, dat het merendeel van het haar en het aangekoekte vuil en zweet eraf is/los zit. Er blijft nog wel eens haar achter in de trommel. Moderne machines hebben vaak een spoelfunctie die je kan gebruiken. En anders daarna even oude (paarden) handdoeken wassen. Dan blijft daar het losse haar in hangen. En anders als de trommel droog is deze even uitzuigen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:27

Roodvos schreef:
mzara schreef:
Nu durf ik de dekjes eigenlijk niet zo goed in onze wasmachine te doen. mijn vader zei ook dat ie heel vaak heeft moeten wassen voordat de paardengeur uit de wasmachine en kleding was.

:? Daar heb ik echt nooit last van. En ik was complete winterdekens in mijn machine. Was het wel paardengeur en niet wat ze wel vetluis noemen?

Ik borstel dekens en dekjes wel eerst heel goed af, dat het merendeel van het haar en het aangekoekte vuil en zweet eraf is/los zit. Er blijft nog wel eens haar achter in de trommel. Moderne machines hebben vaak een spoelfunctie die je kan gebruiken. En anders daarna even oude (paarden) handdoeken wassen. Dan blijft daar het losse haar in hangen. En anders als de trommel droog is deze even uitzuigen.

Ik denk dat het komt omdat er eerst alleen maar paardenspullen in werden gewassen, op hooguit 40 graden. Dan gaat die geur er wel goed inzitten.
volgensmij was het geen vetluis. dat zal ik na moeten vragen. Maar ik ben bang dat spul uit de dekjes in onze kleren komt. maar dat zal wel net als je af en toe tussendoor wat dekjes wast.

Bedankt voor de tips. Ik ga het gewoon eens proberen.

andere tips/ervaringen zijn natuurlijk nog altijd welkom!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:41

Na de paardenspullen de wasmachine leeg op 90 graden laten draaien met azijn en een doekje door de rubbers halen als ie klaar is. En het zeefje onderin even schoon maken.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:45

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:57

Nog 2 tips, een opmerking en een vraag:

- Leer schoonmaakspray van de action, is goedkoper dan het spul uit de ruitersportzaak. De leerdoekjes vind ik op zich ook fijn, maar voor grotere oppervlakken, lastige oppervlakken of wanneer je even snel snel iets wil schoonmaken vind ik de spray erg prettig. Door de modder gebanjerd met je laarzen/schoenen? spray erover, even uitwrijven met een doekje. Geen tijd/zin om je hele hoofdstel uit elkaar te halen? spray erover en uitwrijven.

- Helm/cap spray: Ik zou zelf echt niet moeilijk doen met water koken en dergelijke, of het risico nemen dat de cap beschadigd door een wasmachine. Ik gebruik Helm Fresh (spray), te koop bij de Epplejeck. Binnenkant van je cap insprayen, even boenen en laten drogen, klaar. Ook geschikt voor ander type helmen, hiermee krijg ik altijd de natte hond lucht uit mijn motorhelm wanneer ik ermee door de regen heb gereden.
http://www.ej.nl/ruiter/veiligheid/helm ... _3131.html

Opmerking: niet elke droger heeft zo'n handig bakje die het stof en de haren opvangt, kijk eerst of je hem wel makkelijk weer schoon kan maken voordat je paardenspullen er in doet. Ik ken combimachines (wasmachine+droger in één apparaat) die dat niet aan kunnen en daardoor verstopt raken.

Vraag:
Hoe maken jullie de nylon halsters schoon?
Plus, wat als die nylon halsters uitgerust zijn met ijzerwerk dat gevoelig is voor roest, hoe voorkom je roest en kan je dat eventueel weghalen op de een of andere manier?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:20

Telpeva schreef:
Vraag:
Hoe maken jullie de nylon halsters schoon?
Plus, wat als die nylon halsters uitgerust zijn met ijzerwerk dat gevoelig is voor roest, hoe voorkom je roest en kan je dat eventueel weghalen op de een of andere manier?

Nylon halsters zet ik in de week in de Biotex groen, bij zware vervuiling meerdere keren opnieuw.
(tussendoor spoelen met schoon water)
Na het inweken schrob ik dan het hele halster schoon met een nagelborsteltje, in een schoon sopje.
Eventueel met schepje oxy action of zoiets erbij. Na het schrobben nog even laten weken.
Uiteindelijk uiteraard goed uitspoelen.
Eventueel het hele proces nog eens herhalen, inweken/schrobben, als het halster echt heel erg vuil is.
Maar dan heb je wel weer een superschoon halster.

Anena schreef:
.. zou er dan ook nog iets zijn ter preventie van nieuwe roest?

Ter voorkoming van roestplekken op de metalen delen van een halster, smeer ik bij een nieuw halster voor het eerste gebruik eerst alle metalen delen in met een laagje blanke nagellak. De ringen zal je in meerdere keren moeten doen, omdat die deels onder het nylon zitten, dus als het ene stuk al droog is, dan kun je het volgende stuk metaal lakken na het verdraaien van de ringen.
Bij al bestaande beschadigingen van het metaal waardoor er kleine roestplekjes zitten, kun je volgens mij niets anders doen dan de al bestaande roest wegpoetsen (evt. met zo'n pannensponsje) en na het wassen van het halster de metalen delen gelijk goed afdrogen en als het hele halster droog is, alsnog de metalen delen van een laagje nagellak voorzien.

En verder nog een algemene tip:
Ik gebruik bij kleding voor het in de wasmachine gaat eerst gewoon breed dozenplakband om alle haren er vanaf te krijgen. (veel goedkoper dan die kant- en klare pluizenplakrollers)
Anders komt andere kleding ineens met paardenharen uit de was.
Denk ook aan de binnenkant van je mouwen, die zitten tijdens de ruiperiode doorgaans ook vol met haren.