Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:34

Met alle respect voor iedereen die gereageerd heef, maar ik snap niet goed waarom (bijna) iedereen zo aanvallend moet reageren. De TS vraagt iets en als je het daar niet mee eens ben, reageer dan niet.
Peroonlijk vind ik het weer zo Bokkerig over komen. Er kan ook op een vriendelijke manier iets uitgelegd worden, ipv gelijk verwijten te gaan maken. Niemand kan door middel van één topic gelijk weten in welke staat het paard verkeerd. Met uitleg zou je een heel eind verder komen dan met een aanval.

TS, maizena is eengeweldig middel. Je paard even nat maken. maizena erop smeren, even laten intrekken en dan afspoelen. Dan tast je de huidvetten niet aan en krijg je je paardje toch weer mooi wit.
Ik gebruik het voor keuringen enzo. Dan smeer ik haar manen en staart in met maizena en dan laat ik dat intrekken, spoel het uit, was het dan nog een keer met zilverchampoo en klaar is kees.
Een exceemdeken is een goede oplossing, maar dat brengt ook weer andere dingen met zich mee. Behalve het zweten in warme temperaturen, geeft het ( in mijn geval) ook een beetje roos mee.
Je hebt een onwijs mooi paard, door die vlekken vallen eventuele kleinere vlekjes niet zo heel erg op denk ik. Maar er zijn wat producten op de markt die echt super werken om snel een vlekje weg te krijgen.
Mestvlekken gaan door bijna elke deken heen, dus wat dat betreft zal het niet zo heel erg veel verschil maken. Al te vaak wassen met champoo zou ik ook niet doen, dat geeft toch weer wat onbalans als het op huidvetten aankomt.
Er zijn een paar goede tips gegeven zoals magic cowboy enzo. Ik zou je ook aanraden dat eens te proberen. Wanneer je in de zomer met dekens gaat klooien, dan haal je jezelf een hoop extra werk op de nek. Want een paard in de weide, een hele dag, met een natte deken van de zweet of een flinke regenbui, brengt een hoop meer werk met zich mee dan een vieze plek weg te wassen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:38

http://static1.agradi.nl/catalog/produc ... 372025.jpg

Ik heb deze voor zomers op de wei,heeft meerdere functie's,ze blijven insectenvrij,en wit,en er zitten kleine gaatjes in zodat het lucht aan de huid,en na een zomers regenbuitje is het dek zo weer droog,makkelijk te wassen,goede pasvorm,echter het masker gebruik ik niet ,heb de ouderwetse sliertjes voor haar ogen hangen zodat de vliegen niet in de ooghoeken kruipen.

Nu heeft ze haar ongevoerde regendeken nog op.
Poetsen met een witte kalkblok help goed tegen het grove zand,horzeleitjes en het ruien,ze worden er weer mooi wit van en er komt een mooie glans op de huid,als finishing touch kun je witte babypoeder erop sprankelen en daarna naborstelen.

Het wassen doe ik met groene zeep en daarna nog met blauwshampoo de staart en benen wanneer dat eventueel nodig mocht zijn,maar alleen als we wedstrijd hebben.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:40

Ach, ik vind het ook niet zo´n drama als dat het lijkt in dit topic.. het is heus geen dierenmishandeling om je paard een dun dekentje op te hebben, het zal als het warm is misschien wat minder comfortabel zijn. Van mij alleen enige verbazing dat je je zo druk kunt maken om een paar vlekken, dat er daarom een deken op moet. Het is een paard!

Deze bedoelde ik; http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... sourceid=0
al loopt je paard dan misschien weer met een vieze deken :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:44

Ik vind dat mensen wel erg negatief zijn over exzeemdekens volgens mij verschild dat dan wel echt per paard hoor. Onze fries vind zijn exzeemdeken juist heerlijk. Veilig van al die rottige vliegbeesten, als je dat ding voor zijn neus houd duikt hij er zelf in :j . Volgens mij heeft ie door dat hij geen jeuk heeft als ie hem om heeft. Hij stond vorige zomer ook veel relaxter op wei dan zijn twee weidemaatjes die steeds weg moesten rennen voor dazen en constant aan alle kanten naar zichzelf aan het trappen of bijten waren om dat ze weer geirriteerd werden door een of ander insect.

Hij heeft ook helemaal geen last van schuurplekken, stank (?) of doffe vacht met zijn deken. Sterker nog zijn vacht en manen werden juist veel mooier als hij consequent zijn deken om kreeg. Omdat hij niet de constante stress had van de jeuk en belangrijker ook nauwelijks meer schuurde. Voor een fries is het ook nog niet heel veel warmer omdat zijn zwarte vacht veel meer warmte opving dan zijn lichter gekleurde deken. Volgens mij is je deken dan ook niet passend of niet van het juiste materiaal als je dat soort problemen krijgt??

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:51

@Liedje89. Ik heb zelf een goede exceemdeken en moet zeggen dat het enigste "probleem" dat ik ermee heb is dat mn paarden een heel klein beetje roosachtige schilfertjes krijgen.
Ik denk dat dit komt omdat ze niet de kans krijgen om lekker in de modder te liggen rollen en dus op die manier hun huid kunnen verzorgen. Wat zonlicht en gewoon lekker rollen met hun blote lijfje is toch erg goed voor een paard zijn huid. Maar dit uiteraard alleen in situaties waar niets van de natuur het paard in zijn gemak stoort.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:53

Haha, wat een reacties zeg.

Ik moet toegeven dat ik het ook wel handig vind als de mijne een deken op heeft, scheelt heel wat poetswerk. Op het moment staat hij zonder deken, te warm voor een regendeken maar er zijn nog niet genoeg vliegen voor een vliegendeken.
Ik heb voor Harley in de zomer een fijnmazige vliegendeken (van de boerenbond, doet het erg goed!). Daar blijft hij ook goed schoon onder. Alleen bij erg heet weer zweet hij er onder, maar dan zweet hij ook zonder dat hij een deken op heeft. Ik merk dat de deken er ook voor zorgt dat veel zand uit zijn vacht gewerkt wordt, zonder deken haal ik er met poetsen veel meer zand uit.
Ik moet er wel bij vertellen dat Harley 24/7 buiten staat, óf in de wei, óf in de paddock. Hij ligt dus nooit in de mest, dat scheelt erg veel.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:56

Als je dan echt een deken hiervoor om wilt doen zou ik een fijnmazige vliegendeken doen (als ze 24u buiten blijfti nde zomer zoals je zegt). Hebben ze in ieder geval geen last vd vliegen en blijven ze best schoon hoor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:06

liedje, een paard dat eczeem heeft waardeert een eczeemdeken inderdaad enorm, omdat ze doorhebben dat ze dan vrij van jeuk zijn. Die van TS heeft echter geen eczeem, dus die vlieger gaat natuurlijk niet op.Er zijn heel veel paarden die voor de schoft dunne manen krijgen door een eczeemdeken, daar wil TS vast ook niet mee gezien worden ;)

Beste oplossing: paard verven ;)

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:20

opisop_shop schreef:

_/-\o_ _/-\o_ :') :') *\o/* *\o/*

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:22

ik zou t paard in een stal zetten op een rooster , dan valt de mest en de urine er zo doorheen , en omdat een rooster niet lekker ligt zal ie ook niet gaan liggen en dus niet vies worden. wel op tijd afstoffen dan.

sorry hoor , ik wordt hier echt ongelooflijk simpel van..... een wit paard met een gele vlek ziet er goedkoop uit? ik neem aan dat je zelf ook je haar niet verft? en geen kunstnagels draagt? of nep leer? of imitatie merken?
want oh, het zou er maar eens goedkoop uit kunnen zien.......

laat dat dier lekker in de wei lopen, dat beetje zand of modder is er zo afgeborsteld, en wat andere mensen denken? als die een klein beetje verstand van paarden hebben dan weten ze dat een paard wel eens vies kan zijn!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:29

opisop_shop schreef:
liedje, een paard dat eczeem heeft waardeert een eczeemdeken inderdaad enorm, omdat ze doorhebben dat ze dan vrij van jeuk zijn. Die van TS heeft echter geen eczeem, dus die vlieger gaat natuurlijk niet op.Er zijn heel veel paarden die voor de schoft dunne manen krijgen door een eczeemdeken, daar wil TS vast ook niet mee gezien worden ;)

Tuurlijk vind ons paard het vooral prettig omdat hij geen jeuk heeft hoor daar niet van, maar het is niet altijd zo dat een paard er ook veel nadelen van ondervind. Er word hier gedaan alsof de TS meerdere schroefjes los heeft dat ze ook maar overweegt om zo'n deken te gebruiken op een paard wat geen exzeem heeft, terwijl je wanneer een deken vind die goed past en het paard geen extra last heeft van de warmte of verminderde ventilatie (zoals bij die van ons) het echt niet zo'n probleem is om dat ding om te doen. Als de TS daar geld en moeite in wil steken moet ze dat toch lekker zelf weten, ik geloof echt niet dat ze hem erop zou houden als het paard duidelijk last heeft van de deken...

IK vind hier in de omgeving (erg veel dazen) soms juist dat te weinig mensen een vliegendeken gebruiken. Staan alleen de exzemers lekker te dutten op wei en de rest is de hele dag dazen aan het ontvluchten daar is toch ook geen lol aan voor zo'n paard -O-

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:29

paardjes123 schreef:
Sorry volgens mij schreef ik net nog dat als het echt te warm is ze geen deken op krijgt.
Ik vind dat er een beetje overdreven op word gereageerd, er lopen zoveel paarden het hele jaar door om met een dek.

En een paar keer per week een paard der billen wassen kan echt geen kwaad. Tenzij het natuurlijk winter is en je hem 24/7 buiten heb staan zonder dek.

Barbar bedankt voor de tip.

Verder laat maar bokt :+

Wassen is wel degelijk heel slecht. Je verwijderd al het huidvet ermee ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:30

ik zie trouwens in je profiel dat het niet eens om een spierwitte gaat maar om een appaloosa?
Die heeft toch al vlekken ja ;)

Wat je ook kunt doen is leuke shirts ontwerpen die op de vlekken slaan, heb ik ook met mijn bonte :D

Afbeelding

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WQ6ZGCE6.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou zeggen... leef je uit en creeer bij ieder setje een bijpassend shirtje :D

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:33

opisop_shop schreef:
liedje, een paard dat eczeem heeft waardeert een eczeemdeken inderdaad enorm, omdat ze doorhebben dat ze dan vrij van jeuk zijn.

Poeh, dank je....kreeg al bijna het gevoel dat ik m'n paardje iets verschrikkelijks aan deed.... Mijne is er inderdaad heel gelukkig mee. Ze heeft erge eczeem en voordat ik haar een dekentje op deed, leek ze wel in een soort chock te verkeren, zo erg was de jeuk. En de slechte ervaringen die hier eerder werden gegeven, heb ik er niet mee, terwijl ik gewoon de goedkope versie van pagony op heb liggen. Ook bij 30 graden heeft ze hem gewoon op (buiten). Het is kiezen tussen 2 kwaden, denk ik dan maar.

Ik ben dus wel tevreden over de eczeemdeken. Manen gaan minder stuk, doordat de hals veel ruimer is als bij een vliegendeken. Maar zoals ik al zei, TS, waarom zie je het niet even aan? Je kan er altijd nog een deken op doen. Misschien valt het wel mee met de viezigheid.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:35

Whaaaa wat een leuke shirts!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:37

De shirts van Opisop zijn súper om met vlekken te leren leven 8-) :D Scheelt een hoop deken-ellende wegens een paar vlekjes.
Hier staan er ook nog wat in de planning, ondanks dat ik de vlekken bij mijn SmerigSchimmel inmiddels prima kan waarderen :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:39

ik heb ook een eczemer (3e op rij ;) ) en vind het voor hen echt een verademing. Maar ook dan zorg ik ervoor dat hij tussen winter en vliegenseizoen wel een tijd bloot loopt en dus niet het hele jaar rond onder deken staat. Bovendien zorg ik dat ik genoeg keuze heb zodat ik hem bij heel warm weer bijvoorbeeld een vliegendeken met hals opdoe als ik merk dat hij het anders te warm heeft, of ik smeer iets en zet hem dekenloos neer. Allemaal geen optie voor TS echter.

corinne, bedankt, had een creatieve uitspatting vorig jaar :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:42

Ik heb de gouden tip voor je TS: Koop een plastic hobbelpaard. die kun je ten alle tijden wit houden, 6x per dag wassen en elke deken is een zegen!!

Ik zou bijna gaan denken dat je smetvrees hebt...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:50

Opisop_shop: dat probeer ik wel, om een paar weken bloot te lopen. Maar in praktijk werkt dat vaak niet. Ze schuurt nu ook alweer, dus staat helaas weeral met een eczeemdeken op. Als het tegen zit, staat mijn paardje dus ook 12 maanden met een deken op...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:53

vanaf wanneer schuurt ze dan? die van mij komt zodra de temperatuur het toelaat zonder deken te staan en krijgt rond maart/april zijn eczeemdeken op. Scheelt overigens wel dat hij onder lichtgevoerde deken staat in de winter, dat bouwt gemakkelijk af (desondanks staat hij wel 24/7 buiten in de winter trouwens).

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:59

Lekker hoop gezeik!!
Ik heb mijn paard,die geen exceem heeft, een exceem deken op.Blijft ze harstikke mooi van!Dat ding poetst ook nog.En ik heb een vosje en die wordt,met exceemdeken, goudkleurig i.p.v een vaal kleurtje door de zon *\o/* _/-\o_ :D En tegen de tijd dat er weer vliegen zijn is zelfs zij me dankbaar :j

Vroeger een paard met exceem gehad en zo op het idee gekomen ;) Die zag er ook altijd zo mooi uit EN was een schimmeltje <3

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:05

Ik zeg altijd met die witte Tinkers en cremello quarter van mij.
Nu kan je zien hoe vies een bruin, zwart paard eigenlijk is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:06

Ik zou mijn paard in de zomer nooit maar dan ook nooit een deken opleggen als het niet nodig is. Die van mij heeft twee zomers met een eczeem deken gelopen omdat het echt niet anders kon maar ik vond het absoluut niet fijn voor haar. Kan ze lekker genieten zonder deken met de tempraturen (niemand kan mij wijs maken dat een paard met deken fijner vind dan zonder deken) moet ik er alsnog eentje op gooien.

Ik heb een palomino, ook een lekkere lichte dus. Ze staat nu nog 's nachts op stal zonder deken, ondanks dat ze elke ochtend flinke mestvlekken over haar hele lichaam heeft, lekker boeiend! Ik doe waar zei zich prettig bij voelt.... Ik vind het onwijs egoïstisch van je dat jij je paard in de warme zomer met een deken wilt zetten, terwijl het niet nodig is, omdat jij je blijkbaar voor je paard schaamt als ie een mestvlek heeft.

Enneehhh die van mij staat over dag tussen de koeien, heeeerlijk rollen in de koeienvlaai! Misschien moet ik haar van de zomer maar inpakken met deken met hals want stel je voor dat er een vlek op komt.... Dan kan ik me toch niet meer met haar vertonen :roll: !

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:12

Het lijkt bij sommige reacties welhaast of de TS de vraag heeft gesteld: "kan ik ophouden mijn paard te voeren, want ik vind het smerig als hij poept?" Kom op zeg bloot staan is geen eerste levensbehoefte. In de winter is het ineens normaal als je voor je eigen gemak een deken op je paard gooit, in de zomer is het uit den boze???

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:14

Een goede exceem deken is het beste denk ik, als je dit écht wilt.. Zou er goed over nadenken, lijkt mij niet fijn als ik heel t jaar met een extra jas op moet lopen ;)