Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:21

Dank voor de foto's
Wat mij opvalt
Is dat het zadel voor iets te hoog ligt. en dus iets te smal voor zijn schoft.
Je ziet dat het zadel iets achterover helt.
dat geeft dus meer druk op de achterkant van de kussens , waardoor die scheefheid van de kussens sneller ontstaan.
Wel zie ik iets scheefstand (natuurlijke) bij je paard. Het rechterheupbeen verder naar achter (dus focus je meer op rechtsachter met rijden, niet op links)
Je ziet idd dat het kussen naar de zijkant is gerekt/duwt.

Ook ligt het zadel iets te ver naar voren wat je paard zal beperken in de schoudervrijheid. Helemaal met de singelstoot voor, die het zadel daar knelt rond de schouder (in ben absoluut een tegenstander van singelstoten die vanuit de voorkant boom naar onder lopen, knellen de schouder en de belangrijke schoftspieren af.)

Ik zou zeker, diegene waar je het zadel gekocht heb erop aanspreken, dat dit zadel niet goed is aangemeten. Waardoor dit soort problemen zo snel ontstaan.

Heb je met rijden nog meer dingen waar je tegenaan loopt? bv het buigen? wenden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:31

Ik denk dat het toch echt aan je zadelpasser ligt. Ik heb een nu een Albion zadel en ik en mijn paard zijn er erg blij mee. (Na 4 jaar lang zadelellende te hebben gehad inclusief 2 nieuw aangemeten zadels waarvan 1 nota bene bij Daaleman). Overigens is het in beide gevallen netjes opgelost en heb ik mijn geld teruggekregen, maar toch.... Je paard wordt er niet beter van.
Om even terug te komen op het paard van TS. zo te zien een rondgribt paard met een korte rug. Zoals het zadel ligt op de foto zou het iets naar achter gelegd moeten worden (achter de schouderkop). Ik weet niet welke maat je zadel heeft, maar zo te zien is er ook niet heel veel ruimte voor het zadel (als je kijkt naar de laatste rib). Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard en heb nu een Albion 16,5 inch (groter mag hij beslist niet).
Wat ik mij heb laten vertellen door mijn zadelmaker (wat je absoluut niet moet doen) is een zadel scheef opvullen omdat een paard scheef bespierd is.
Na behandeling van het bekken (als het paard weer recht is en alle voorwaarden in orde) moet het rijden de rest doen.
In mijn geval was mijn paard ook, na alle ellende, behoorlijk scheef. Ook manuele therapie gehad. Een nieuw zadel gekocht (Albion, aangemeten met een zadeldrukmeting). Ook mijn zadel zakte nog ietsiepietsie naar links, maar door het rijden is het helemaal goed gekomen. Ga je het zadel scheef opvullen, zit je misschien wel helemaal recht, maar kan het paard zijn spieren niet goed ontwikkelen. Bij de laatste controle bij mijn veearts is mijn paard nu nagenoeg recht. Dat ging echt vrij snel (heeft al met al ongeveer een maand tot anderhalve maand in beslag genomen). Mijn zadelmaker komt nu over een week voor controle, omdat het paard in zijn bespiering nu behoorlijk is veranderd. Voor zover ik het kan beoordelen ligt het zadel nu helemaal goed. Mijn paard loopt er iig super onder nu.
Wat ik ook zie bij het paard van TS is een verdikking net achter het zadel (op de plaats waar de nieren zo ongeveer liggen). Het kan zijn dat de spieren daar strak staan, of het kan een andere oorzaak hebben of gezichtsbedrog misschien.
Ik zou adviseren toch nog even een andere zadelmaker te zoeken, die wellicht het zadel dat je nu hebt goed kan aanmeten eventueel met een zadeldrukmeting. Daarna weer naar de osteopaat voor een behandeling. Om daarna -eventueel samen met jouw instructeur - het paard weer gelijkmatig bespierd te krijgen.

PS: mij lijkt de boombreedte ok. Mijn zadel ligt ook ongeveer zo. Wel ligt je zadel te ver naar voren en belemmert zo idd de schouder, terwijl Albion nu juist een zadel is dat veel schoudervrijheid geeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:45

Zelf vind ik ook het middelpunt van dit zadel erg ver naar achter liggen
nu weet ik niet of dit komt (optisch) door de ligging nu? of dat dit het model is?
Albion is engels toch? Zelf ben ik niet zon fan van zadels van engelse makelaardij.
het leer is vaak mooi, maar problemen ontstaan vaak door verkeerd liggend middelpunt van het zadel.

check eens op de site van Albion zelf, hoe het zadel hoort te liggen door de voorbeelden van de foto's daar getoond.
Je ziet daar toch al, dat de zadels veeeel minder hoog liggen aan de voorzijde dan jou zadel
http://www.albionsaddlemakers.com/

Babootje

Re: Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:30

Ik kijk een beetje naar de vooraanzicht van de foto en daar lijkt de boom breed genoeg. Ben het wel met jou eens dat het lijkt alsof het zwaartepunt iets naar achter ligt (maar dan echt een klein beetje) Dat kan ook komen doordat het zadel niet goed achter de schouder ligt (te ver naar voren).

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:33

Ik reageer even op alle quotes apart, anders houd ik het niet meer bij ;) Op de foto's heb ik mijn zadel inderdaad te ver naar voren liggen.

Russel, ik heb vaker (ook met zadelmaker) de afdrukken op mijn sjabrak bekeken. Hier zie je heel duidelijk dat ze scheef zijn (rechtsachter meer druk dan de rest) en dat sluit aan bij mijn klachten om het zo maar te zeggen. Ook controleer ik regelmatig mijn paard, omdat hij eerder problemen heeft gehad, zowel staand als aan de hand als tijdens het longeren. Dan is hij voor mij en de osteopaat en de zadelmaker niet scheef.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:36

Nombrado, ik heb zelf ook het idee dat ik wat meer achterover geduwd wordt dan eerst, volgens mij ligt dat dus aan de vulling en niet aan de bouw van het zadel. Kan dat? Met rijden focus ik al op het rechterachterbeen, zoals we het eerder al besproken hadden.. Momenteel heb ik heel veel problemen met het buigen rondom mijn rechterbeen. Voorwaarts neerwaarts gaat het, maar als ik hem oppak heeft hij veel moeite met netjes buigen met het loslaten in zijn kaak.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:36

Ik reageer zo even op de rest, nu onderwijs :)

duifje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:49

Ook mijn tip/oplossing is al meerderemalen genoemd, maar ik heb zelf het probleem ook gehad. zadel zakte steeds scheef en mijn paard wou slecht aan mijn rechter been lopen. verschillende zadels geprobeerd, verschillende zadelmakers gehad. Uiteindelijk kwam ik bij een zadelmaker die met de conclusie kwam dat mijn paard een klein beetje scheef was. Hij zei dat het vaker voor kwam en dat dat geen probeem hoeft te zijn. maar omdat hij slecht was op rechter kant bouwde hij meer spiermassa op op links. zo word het verschil groter en groter. de oplossing was zo gepiept. hij maakte mijn zadel ook scheef. hoe raar en ondier vriendelijk dat ook klinkt ;) zo liep mijn paard weer goed en bouwde hij aan de andere kant ook weer spier massa op. om de week a 2 week even het zadel weer bij vullen en andere kant minderen. en probleem zo goed als opgelost. al in mijn zadel nog wel 'scheef'maar wel recht voor de rug van mijn paard.

opzich raar verhaal, maar eigenlijk ook heel logisch. succes !

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:53

Babootje, dit is een 17,5 inch met (uit mijn hoofd) een medium boom. Scheef opvullen lijkt mij ook niet de oplossing, daarom ben ik ook op zoek gegaan naar een andere zadelmaker die het zadel recht wil maken.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:58

Bedankt voor al jullie berichtjes :) Ik ben zojuist gebeld door de zadelmaker die ik gemaild had met mijn verhaal en zij adviseerde mij mijn zadel niet door iemand anders te laten aanpassen. Zij had deze klachten eerder meegemaakt bij verschillende personen met zadels van Albion (ik kreeg overigens ook een pb van iemand uit een andere regio met een gelijk verhaal dus blijkbaar ben ik echt niet de enige). Uiteindelijk hebben veel van deze personen geen gelijk gekregen van de leverancier/Albion, omdat iemand anders dan de leverancier het zadel had aangepast. Zij adviseerde mij de dierenarts naar mijn paard te laten kijken (globaal onderzoek hoeven, benen, rug, scheefheid enzovoorts) en indien dit ok was de leverancier tweemaal de mogelijkheid te bieden om het zadel te corrigeren. Indien het hierna niet opgelost was, proberen alles op papier te krijgen (heb ik gelukkig) en op deze manier eisen dat ze het zadel terugnemen. Ik ben ontzettend geschrokken van dit verhaal, maar heb hierdoor besloten het overleg van mijn zadelmaker maandag af te wachten en daarna het zadel door hen te laten opvullen/rechtmaken (ik hoop dat ze met mijn inzicht meegaat dat opvullen niet de oplossing is). Dan hoop ik met heel mijn hart dat het probleem opgelost is en zoniet zal ik verdere stappen ondernemen in de hoop een correct zadel te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:44

Ik kan me jouw verhaal niet goed voorstellen. Jouw leverancier is neem ik aan de dealer die het zadel heeft geleverd en aangemeten, niet Albion zelf? (Albion zit in Engeland :D )
Ik kan me niet voorstellen dat het aan het zadel zelf ligt maar wel dat het zadel door jouw leverancier verkeerd is aangemeten en misschien niet bij je paard kan passen. Daarbij kan de boombreedte of de lengte van het zadel misschien niet goed zijn, of dat het helemaal verkeerd is opgevuld. Niet goed aangemeten, zul je bij welk merk zadel dan ook problemen hebben. Een goede zadelpasser dus is essentieel.
Het is in ieder geval een goede stap om je DA je paard te laten nakijken. Dan zou ik ze dus zeker ook het zadel laten beoordelen.
Je had het zadel inderdaad te ver naar voren liggen. Dat beperkt niet alleen in de schoudervrijheid maar zorgt er ook voor dat je paard niet goed kan inbuigen. Het zadel moet je dus verder naar achteren leggen, achter de schouder(kop) Als ik zo naar je paard kijk, zou het zadel misschien ook best wel eens te lang kunnen zijn. Zo op de foto kan ik het niet goed beoordelen, maar als je het zadel op de juiste plek legt (achter de schouder) en dan met je hand de laatste rib opzoekt en die volgt naar de ruggenwervel, mag de achterkant niet over dat punt heen steken. Bij sommige paarden is een halve cm al voldoende om daar gevoelig op te reageren.
Is je zadel te lang, dan los je het zowiezo niet op met opvullen en moet er toch een ander (kleiner) zadel komen. De Albion 17,5 inch valt als 18 inch. 16,5 inch valt als 17 inch.
Ik vind de Albion juist een erg fijn zadel. Ik kom net terug van mijn paard en ik heb er weer van genoten hoe enorm fijn hij eronder beweegt.
Ik heb er dus (helaas) 4 jaar over gedaan om voor hem het goede zadel te vinden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:54

Ik denk dat het sowieso heel lastig is om je gelijk te halen als er meer zadelpassers aan het zadel hebben gezeten. Het lijkt wel standaard dat zadelpassers elkaar afvallen en bekritiseren dus elke volgende zal weer wat anders opmerken aan je zadel. Ik denk dat Albion zijn handen er vanaf trekt als er een ander dan de eigen (geselecteerde) dealer aan het zadel zit. Maar ik begrijp wel heel goed dat je verder zoekt als je het gevoel hebt niet door je eigen zadelpasser geholpen te worden.
Is het een idee om je paard na te laten kijken door een chiropractor en zijn of haar bevindingen aan de zadelpasser voor te leggen? Of, beter nog, een afspraak maken met een chiropractor en je zadelpasser tegelijk. Laten zij elkaar maar overtuigen van wanneer een zadel goed ligt en wanneer niet.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:56

*Nietallesgelezen*

Onze zadelmaker zegt dat Kieffer-zadels niet goed zijn...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:25

Mrijn schreef:
Ik denk dat het sowieso heel lastig is om je gelijk te halen als er meer zadelpassers aan het zadel hebben gezeten. Het lijkt wel standaard dat zadelpassers elkaar afvallen en bekritiseren dus elke volgende zal weer wat anders opmerken aan je zadel. Ik denk dat Albion zijn handen er vanaf trekt als er een ander dan de eigen (geselecteerde) dealer aan het zadel zit. Maar ik begrijp wel heel goed dat je verder zoekt als je het gevoel hebt niet door je eigen zadelpasser geholpen te worden.
Is het een idee om je paard na te laten kijken door een chiropractor en zijn of haar bevindingen aan de zadelpasser voor te leggen? Of, beter nog, een afspraak maken met een chiropractor en je zadelpasser tegelijk. Laten zij elkaar maar overtuigen van wanneer een zadel goed ligt en wanneer niet.

Dat is denk ik nog wel het beste idee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:50

dondeyne schreef:
Ik reageer even op alle quotes apart, anders houd ik het niet meer bij ;) Op de foto's heb ik mijn zadel inderdaad te ver naar voren liggen.

Russel, ik heb vaker (ook met zadelmaker) de afdrukken op mijn sjabrak bekeken. Hier zie je heel duidelijk dat ze scheef zijn (rechtsachter meer druk dan de rest) en dat sluit aan bij mijn klachten om het zo maar te zeggen. Ook controleer ik regelmatig mijn paard, omdat hij eerder problemen heeft gehad, zowel staand als aan de hand als tijdens het longeren. Dan is hij voor mij en de osteopaat en de zadelmaker niet scheef.

In dat geval heb je een scheve boom, of je zadel is scheef in elkaar gezet. Maar dat moet een zadelmaker toch zo zien??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:26

dondeyne schreef:
Nombrado, ik heb zelf ook het idee dat ik wat meer achterover geduwd wordt dan eerst, volgens mij ligt dat dus aan de vulling en niet aan de bouw van het zadel. Kan dat? Met rijden focus ik al op het rechterachterbeen, zoals we het eerder al besproken hadden.. Momenteel heb ik heel veel problemen met het buigen rondom mijn rechterbeen. Voorwaarts neerwaarts gaat het, maar als ik hem oppak heeft hij veel moeite met netjes buigen met het loslaten in zijn kaak.

Als het zadel niet goed ligt in het middelpunt en de boom te smal is zeg maar, dan worden er idd meer krachten achter gegeven waardoor de kussens achter meer inzakken
als een zadel goed past, draagt het perfect op de eerste 18 cm , de laatste fungeert dan meer als vering.
Dus of je zadel is te smal aangemeten, of je paard is in de bespiering gegroeid en breder geworden.
Ik zou zeker als ik jou was dit eens met een ijzerdraadje meten, hoe ik het eerder uitgelegd had om eens te checken of je zadel wel breed genoeg is voor je paard.
Als een zadel knelt rond de schoft en schouder, is het idd erg lastig voor een paard los te laten in de kaak of die spieren daar te gebruiken voor het meer bij elkaar rijden.
Als je zonder zadel rijd, voel je ook de spieren bij het oppakken van je paard rond de schouder en schoft aanspannen. Als daar het zadel te krap is en de voorste singelstoot ligt over de spier heen te knellen, dan geeft dat toch wel extreme druk en wil een paard niet ontspannen in de nek en kaak.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 08:50

Babootje, de leverancier zit uiteraard in Nederland :) Ik weet niet zeker of het bij die andere mensen alleen verkeerd aanmeten of ook een verkeerd zadel was, maar dat heeft uiteindelijk wel tot rechtzaken tegen albion zelf geleid. Verder lag mijn zal nu inderdaad te ver naar voren, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik altijd zo rijd..

Nombrado, ik zal er naar gaan kijken! Even bedenken waae ik een ijzerdraadje vandaan kan halen :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:52

dondeyne schreef:
Nombrado, ik zal er naar gaan kijken! Even bedenken waae ik een ijzerdraadje vandaan kan halen :)

uit de tuin :D :+

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 08:54

Ik heb gecheckt maar die groeien er niet hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:25

:+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:55

dondeyne schreef:
Ik heb gecheckt maar die groeien er niet hoor ;)

hier wel, groen ijzerdraadje :D :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:53

dondeyne schreef:
Babootje, de leverancier zit uiteraard in Nederland :) Ik weet niet zeker of het bij die andere mensen alleen verkeerd aanmeten of ook een verkeerd zadel was, maar dat heeft uiteindelijk wel tot rechtzaken tegen albion zelf geleid. Verder lag mijn zal nu inderdaad te ver naar voren, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik altijd zo rijd..

Heb je ook gecheckt of er verschil is met rijden als je het zadel verder naar achteren legt? Wat gebeurt er dan. Kan die beter in de lengtebuiging dan. Sluit ie achter moeilijker aan?
Kun je ook een foto maken als het zadel op de goede plek ligt? Ben ik wel benieuwd naar.

angie29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:25

Misschien eens meedoen aan een clinic van Wendy Murdoch. Zij is in juni in NL. Veel dingen komen dan bijelkaar.
Ze kijkt naar je paard en naar jou. Zij is een Feldenkreispractitioner. TTEAM is bijv gebaseerd op Feldenkreis. Verder gaat zij verder dan een Centred Riding instructeur bij houding en zit. Bij de clinic waar ik aan meedeed, deden ook mensen mee die in het Z reden dus...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:38

Niet alles gelezen,maar heb je ook al naar de singel gekeken?
Oh even een voorbeeltje te geven, ik rij met een singel met maar aan een kant elastiek.
Daarvan wordt gezegt dat dit je zadel schreeft trekt.
Maar het grappige is dat mijn zadel juist scheef trekt als ik met een normale singel rij.
Zo kan een singel zo veel beter of slechter zijn.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:57

Nog geen ijzerdraadje gevonden helaas.. Heb vandaag mijn hele oude kieffer vzh bij mijn ouders van de zolder gehaald, omdat hij de laatste keer het zadel niet eens meer op wilde en ineens kon Giorgio weer naar rechts kijken. Vreselijk sneu, hij was meteen een stuk vrolijker, staartje weer omhoog en minder bijterig, arm beest!

Angie, bedankt voor de tip maar ik kan het mijn paard echt niet aan doen tot juni te wachten..

Kvika, ik rijd met een speciale anatomische singel zonder elastiek..