Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:21

_Naomii_ schreef:
Kijk eens aan een erg interessant topic! Ik wil even binnen vallen.

Ik heb haar nog nooit een ruk in de mond gegeven

Nooit? Ook niet onbewust? Wanneer je een keer je evenwicht verliest doordat je paard schrikt? Of met springen?

_Naomii_

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:25

Nee nog nooit! Ik rij ook nog niet op haar. Heb nog nooit op haar gezeten.
Met longeren heb ik de longeerlijn door haar bit over haar hoofd en op die manier vastgelikt aan de andere kant zodat de druk op het bit gelijk is.
Nu heb ik wat longeren betreft wel een erg makkelijke pony die enorm op stem reageerd dus nee bij haar is het niet nodig om een ruk in der mond te geven.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:45

Vind ik wel knap (meen ik oprecht) en heb je een erg rustige pony. Het gaat mij niet om hoe makkelijk of hoe goed een paard is afgericht maar om dat het een paard is en dat wij niet alles altijd onder controle kunnen hebben.

Vele paarden die ik ken hebben er nog weleens een handje van om een sprintje te trekken aan de longe en soms geef je niet snel genoeg mee en als je geen longeerbak heb geven veel helemaal niet mee (gaan ze hangen om het paard tegen te houden). Ook dit is een ruk in de mond.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:50

Ja ik heb een longeercirkel op stal.
Ik mag niet in de ´grote´bak longeren dus ik heb geen idee hoe ze zal zijn als ze vrijheid heeft om weg te kunnen zeg maar. Tuurlijk heb ik er wel eens op der plek moeten zetten maar ik heb er nooit een ruk in der mond gegeven.
Vind het juist belangrijk dat ze der bitje aanneemt als iets ontspannends en niet als getrek en geruk want dan kan ik goed begrijpen dat een paard het bit ziet als pijn of iets vervelends..

Natuurlijk heb ik ook wel eens achter een paard aangehangen maar met mijn eigen pony is zoiets nog nooit voorgekomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:27

Spookje schreef:
Als een ruiter weet dat hij onrustige hand heeft en hier klaarblijkelijk niets aan kan/wil doen en daarvoor kiest om dan bitloos te rijden omdat dit fijner is voor het paard, lijkt het mij een vriendelijke ruiter die voor de welzijn van zijn paard kiest en zijn fouten als ruiter door heeft.

Hoezo "klaarblijkelijk niets aan kan/wil doen"? Als je weet dat je onrustige handen hebt ga je toch aan de slag om dat te veranderen??? Als je dat niet kunt veranderen heb je niets op een paard te zoeken. Zoek goede instructie om dit probleem aan te pakken!
Natuurlijk is het mooi om in de tussentijd de extra belasting voor het paard te verminderen, maar ik zie geen enkel excuus om niet je uiterste best te doen om je lichaamsbeheersing te verbeteren om zo je paard minder last te geven bij het rijden.
Als een ruiter kiest voor bitloos omdat hij niet zijn eigen tekortkomingen gaat wegwerken dan vind ik het zeker geen "vriendelijke ruiter die kiest voor het welzijn van het paard" maar een egoist die WEET dat hij het niet goed doet en te beroerd is om er wat aan te doen.

Spookje schreef:
Denk bijvoorbeeld aan als jouw paard schrikt, hierdoor schiet het paard naar voren, jij verliest je evenwicht en gaat ver naar achtere leunen en trek je (onbewust) mega hard in de mond van het paard.

Ook daar zie ik een stuk rijkunst ontbreken. Als je een onafhankelijke zit hebt en dus je handen niet strak hebt maar verend, dan veer je mee in de beweging van het paard. Daarbij heb ik een paard dat, als ze al wegschiet, mij netjes meeneemt in de beweging die dus ook gewoon te volgen is. Resultaat: geen ruk in de mond en geen zandruiter. Overigens is de kans dat zij in de bak zo'n actie vertoont minimaal, buiten is de kans iets groter, maar dan rij ik haar met touwhalster en nogal losse teugel.

MaritAriel schreef:
Hoezo moet je bij bitloos de teugels los laten hangen? Ook bij bitloos heb je contact nodig . Het feit licht dat je je teugels altijd gebruikt . Ook dat is met zo'n stuk ijzer in je mond al niet fijn, des de meer druk , des de meer pijn . Maar zoals ik eerder al zei ; ook met een beetje druk is het bit niet fijn . Waarom is zo'n stuk ijzer nog om je paard 'goed' te kunnen rijden? Ik heb hem iniedergeval niet nodig. En ik hoor meer mensen zeggen dat ze hun teugels amper gebruiken . Dan gebruik je het bit ook amper . Waarom heb je hem er dan inzitten?

Hangt van je versie bitloos af, bij een touwhalster rij je in principe zonder "contact", bij een hackamore rij je zeker zonder "contact" en bij al die kruislingse toestanden zouden de meeste ruiters daar ook maar liever geen contact moeten hebben }>
Bij het dressuurwerk gebruik ik inderdaad mijn teugels, dan wil je graag een nageeflijk paard en dat bereik je niet met hard in de mond rukken en plukken, dus werk je met een verende verbinding. Een leuke oefening voor je hand is om tussen de teugel en het bit een stukje elastiek te plaatsen en daarmee te gaan rijden. Dan weet je meteen hoeveel je nou eigenlijk met druk rijdt of niet :D
En of ik het bit nodig heb of niet, ik zie geen reden om het dressuurwerk zonder bit te doen en op zoek te gaan naar een bitloze optoming die voor ons vergelijkbare resultaten geeft. Ze doet het fijn met dit bitje, dus waarom zou ik dan ons beiden moeten gaan pesten met uitprobeersels tot we iets hebben gevonden dat het ook doet? Want Madam accepteert ook niet alles zomaar zonder slag of stoot, het is wel een paard met een Mening. ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:44

Waratje schreef:
Hangt van je versie bitloos af, bij een touwhalster rij je in principe zonder "contact", bij een hackamore rij je zeker zonder "contact" en bij al die kruislingse toestanden zouden de meeste ruiters daar ook maar liever geen contact moeten hebben }>
Bij het dressuurwerk gebruik ik inderdaad mijn teugels, dan wil je graag een nageeflijk paard en dat bereik je niet met hard in de mond rukken en plukken, dus werk je met een verende verbinding. Een leuke oefening voor je hand is om tussen de teugel en het bit een stukje elastiek te plaatsen en daarmee te gaan rijden. Dan weet je meteen hoeveel je nou eigenlijk met druk rijdt of niet :D
En of ik het bit nodig heb of niet, ik zie geen reden om het dressuurwerk zonder bit te doen en op zoek te gaan naar een bitloze optoming die voor ons vergelijkbare resultaten geeft. Ze doet het fijn met dit bitje, dus waarom zou ik dan ons beiden moeten gaan pesten met uitprobeersels tot we iets hebben gevonden dat het ook doet? Want Madam accepteert ook niet alles zomaar zonder slag of stoot, het is wel een paard met een Mening. ;)

Ik ben zelf ook alles behalve een voorstander van Hackmore en kruisling systemen. Geef mij maar gewoon een sidepull . En tuurlijk is het niet nodig om een paard dat met een zachte hand word gereden en die er ook goed oploopt met een bitloze optomming te laten lopen (alhoewel ik nog steeds van mening ben dat het fijner is voor het paard :o ) . Iedereen zijn eigen keuzes en ik ben ook niet tegen mensen die het bit 'goed' gebruiken . Maar het komt tegenwoordig bij zoveel ruiters voor dat het bit slecht word gebruikt dat ik zoiets heb van als het aan mij had gelegen was het bit allang van de markt af geweest . Want er word wat getrokken in die monden. En met bitloos is dat ook niet fijn. Maar het feit licht dat dat minder pijnlijk is als in de mond . Aangezien de mond nog altijd gevoeliger is als de neus (als je een goede bitloze optomming hebt en hij op de goede hoogte hangt) :D

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:54

Waratje schreef:
Spookje schreef:
Denk bijvoorbeeld aan als jouw paard schrikt, hierdoor schiet het paard naar voren, jij verliest je evenwicht en gaat ver naar achtere leunen en trek je (onbewust) mega hard in de mond van het paard.

Ook daar zie ik een stuk rijkunst ontbreken. Als je een onafhankelijke zit hebt en dus je handen niet strak hebt maar verend, dan veer je mee in de beweging van het paard. Daarbij heb ik een paard dat, als ze al wegschiet, mij netjes meeneemt in de beweging die dus ook gewoon te volgen is. Resultaat: geen ruk in de mond en geen zandruiter. Overigens is de kans dat zij in de bak zo'n actie vertoont minimaal, buiten is de kans iets groter, maar dan rij ik haar met touwhalster en nogal losse teugel.

Fijn dat jij jouw paard in de bak zo goed onder controle hebt en dat je zo'n goede onafhankelijke zit hebt dat je nooit een ruk in de mond van je paard geeft als hij bijvoorbeeld schrikt. Maar al die ruiters die dat nog geen onafhankelijke zit hebben omdat ze bijvoorbeeld nog niet zo lang rijden? Of de ruiter die dat nooit zullen hebben omdat er aan talent en vermogen ontbreekt? Die moeten maar gewoon niet meer paardrijden?

Je geeft het zelf al aan. Buiten is de kans groter dat jouw paard een schrikactie vertoont, en dan rij je met touwhalster/nogal losse teugel _/-\o_ Dus ook jij bent bewust dat je wellicht je paard een flinke (onbewuste) ruk kan geven? Of is het wellicht zo dat je denk dat omdat je lekker met langer teugel rijdt buiten dat het prettiger is voor het paard om niets in de mond te hebben?

Er zijn paarden die gewoon vaker wegschieten en dat een ruiter zijn evenwicht verliest. Ik vind het positief als een ruiter hieraan denkt/bewust van is en wellicht daarom kiest om bitloos te rijden. Ook met de springsport zouden meer mensen hier rekening mee moeten houden dat het toch vaak gebeurt dat een paard een noodsprong moet maken en dat de kans groot is dat jij door oa het het vast houden aan je teugels nog kan blijven zitten en als er dan een scherp bit in hangt zeg ik: Auw... :(:)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:58

Al denk ik dat die onbewuste rukjes niet helemaal verholpen kunnen worden want we hebben ook te maken met de natuurlijke reactie van de mens.

(Ik praat het overigens niet goed, maar het overkomt iedereen wel een keer)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:02

Je heb rukken en je heb gewoon je paard op ze plek zetten.
Ik zie wel een meiden die gewoon vol aan het bit hangen en gewoon een paar klappen der op geven dat noem ik echt rukken. als jij je paard aan het bit achter uit zet dan zit je ook aan ze mond maar toch op een andere manier

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:08

Spookje schreef:
Fijn dat jij jouw paard in de bak zo goed onder controle hebt en dat je zo'n goede onafhankelijke zit hebt dat je nooit een ruk in de mond van je paard geeft als hij bijvoorbeeld schrikt. Maar al die ruiters die dat nog geen onafhankelijke zit hebben omdat ze bijvoorbeeld nog niet zo lang rijden? Of de ruiter die dat nooit zullen hebben omdat er aan talent en vermogen ontbreekt? Die moeten maar gewoon niet meer paardrijden?

Je geeft het zelf al aan. Buiten is de kans groter dat jouw paard een schrikactie vertoont, en dan rij je met touwhalster/nogal losse teugel _/-\o_ Dus ook jij bent bewust dat je wellicht je paard een flinke (onbewuste) ruk kan geven? Of is het wellicht zo dat je denk dat omdat je lekker met langer teugel rijdt buiten dat het prettiger is voor het paard om niets in de mond te hebben?

Er zijn paarden die gewoon vaker wegschieten en dat een ruiter zijn evenwicht verliest. Ik vind het positief als een ruiter hieraan denkt/bewust van is en wellicht daarom kiest om bitloos te rijden. Ook met de springsport zouden meer mensen hier rekening mee moeten houden dat het toch vaak gebeurt dat een paard een noodsprong moet maken en dat de kans groot is dat jij door oa het het vast houden aan je teugels nog kan blijven zitten en als er dan een scherp bit in hangt zeg ik: Auw... :(:)

Rij jij bitloos? Zo ja , waarom?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:09

Bij normaal goed passend bit en normaal gebruik geloof ik niet dat bit pijn doet. Onze dierenarts vroeg zelfs of onze ruin waar intensief altijd op gereden is met bit (toen 14 jaar) Bitloos gereden wordt omdat zijn mond eruit zag alsof er geen bit in gehangen had. Terwijl ik zeker weet dat hij echt wel eens buiten tegen de "boom geparkeerd is" omdat mijnheer dacht eens flink het gas erop te zetten zonder dat we daarom gevraagd hadden. Uiteraard is dit de uitzondering die de regel bevestigd dat je zachtjes en beleefd met de mond om moet gaan maar het is ook wel eens gebeurd.
Dus als mond van het paard er niet goed uitziet, dan bit na laten kijken door deskundige of bit past en zo ja dan feed back vragen op rijden van jezelf. Wellicht ben je onbewust en ongewild te hard in de mond. En let wel, je kunt zacht zijn met je handen en je vingers maar als je niet genoeg meegaat met de beweging (vastzitten in de schouders bijvoorbeeld) dan ben je wellicht toch ongewild wat te ruw. Maar dat kan een derde meestal snel zien.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:13

pien_2010 schreef:
Bij normaal goed passend bit en normaal gebruik geloof ik niet dat bit pijn doet. Onze dierenarts vroeg zelfs of onze ruin waar intensief altijd op gereden is met bit (toen 14 jaar) Bitloos gereden wordt omdat zijn mond eruit zag alsof er geen bit in gehangen had. Terwijl ik zeker weet dat hij echt wel eens buiten tegen de "boom geparkeerd is" omdat mijnheer dacht eens flink het gas erop te zetten zonder dat we daarom gevraagd hadden. Uiteraard is dit de uitzondering die de regel bevestigd dat je zachtjes en beleefd met de mond om moet gaan maar het is ook wel eens gebeurd.
Dus als mond van het paard er niet goed uitziet, dan bit na laten kijken door deskundige of bit past en zo ja dan feed back vragen op rijden van jezelf. Wellicht ben je onbewust en ongewild te hard in de mond. En let wel, je kunt zacht zijn met je handen en je vingers maar als je niet genoeg meegaat met de beweging (vastzitten in de schouders bijvoorbeeld) dan ben je wellicht toch ongewild wat te ruw. Maar dat kan een derde meestal snel zien.

Dan is het eerste wat mij te binnenschiet omdat er niks aan de mond te zien is is er meteen geen pijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:17

Spookje schreef:

Als je nog niet zo lang rijdt dat je een nette zit hebt kunnen ontwikkelen, moet je op brave paarden rijden die niet wegschieten. Een ruiter die niet het vermogen heeft om een onafhankelijke zit te ontwikkelen kan dus kiezen tussen niet rijden of op hele brave paarden rijden. Ingewikkelder is het niet.

Spookje schreef:

Nope, ik rij met touwhalster en losse teugel omdat ik ontspannen buitenrij en neem contact op de teugel in draf en galop om haar te begrenzen. De keren dat mijn paard buiten wegspringt heeft ze eerder een zeer bewuste ruk op haar neus te pakken omdat wegschieten potentieel levensgevaarlijk gedrag is. Daarnaast mag ze op langere ritten onderweg ook wel gras pakken als dat zo uitkomt. Maar mijn voornaamste reden om zonder bit buiten te rijden is dat ze buiten nogal hobby heeft aan hardlopen en ze dan met het bit gaat vechten als ik haar met bit daarop aanspreek. Dat is voor ons beiden een bijzonder oncomfortabele zaak en met touwhalster gaat dit "prettiger".

Spookje schreef:

Er zijn nogal veel mensen die paarden rijden die boven hun kunnen zijn en ook veel mensen die een niveau willen rijden dat (ver) boven hun kunnen is. Dat is inderdaad heel pijnlijk om naar te kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:18

MaritAriel schreef:
pien_2010 schreef:

Dan is het eerste wat mij te binnenschiet omdat er niks aan de mond te zien is is er meteen geen pijn?

Tja, je moet toch ergens vanuit kunnen gaan? Als paard vrolijk met mondje open staat en bit pakt zonder enig gedoe, de dierenarts je eigenlijk een compliment geeft dat mond er zo fijn uit ziet (heeft uw paard ooit wel met bit in gelopen?), anderen die mijn paarden rijden ze roemen omdat ze op de pinken te rijden zijn en ze zo'n fijne monden hebben, dan ga ik ervan uit dat het wel goed zit.
Maar ja als je niet kunt geloven dat bit pijnloos kan zijn dan moet je nergens meer van uit gaan.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:20

pien_2010 schreef:
Tja, je moet toch ergens vanuit kunnen gaan? Als paard vrolijk met mondje open staat en bit pakt zonder enig gedoe, de dierenarts je eigenlijk een compliment geeft dat mond er zo fijn uit ziet (heeft uw paard ooit wel met bit in gelopen?), anderen die mijn paarden rijden ze roemen omdat ze op de pinken te rijden zijn en ze zo'n fijne monden hebben, dan ga ik ervan uit dat het wel goed zit.
Maar ja als je niet kunt geloven dat bit pijnloos kan zijn dan moet je nergens meer van uit gaan.

Ik geloof best dat het bit pijnloos kan zijn , maar ben aan de andere kant van mening dat het toch niet echt lekker moet voelen. Er is vaak een moment van net iets te veel druk.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:22

Waratje schreef:
Spookje schreef:

Als je nog niet zo lang rijdt dat je een nette zit hebt kunnen ontwikkelen, moet je op brave paarden rijden die niet wegschieten. Een ruiter die niet het vermogen heeft om een onafhankelijke zit te ontwikkelen kan dus kiezen tussen niet rijden of op hele brave paarden rijden. Ingewikkelder is het niet.

Het zijn en blijve vlucht dieren . Zelfs de braafste nemen wel eens een sprintje en ook op de braafste paarden word in de mond getrokken . Kijk maar eens in een beginners les ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:28

MaritAriel schreef:
pien_2010 schreef:

Ik geloof best dat het bit pijnloos kan zijn , maar ben aan de andere kant van mening dat het toch niet echt lekker moet voelen. Er is vaak een moment van net iets te veel druk.

Tja ik zou geen subtielere vorm van communicatie kunnen bedenken met mijn paard waarmee ik hem goed in evenwicht kan rijden, als de communicatie met bit. En ik denk dat een gevoelige ruiterhand begint bij een gevoelige ruiter en ruiter die gemotiveerd is om het goede te doen. En tja voordat je dat kunt heb je paarden waarschijnlijk pijn gedaan dat is waar.
Maar ja hoe moet het anders? Ik heb ook mensen bitloos zien rijden en daar word ik heel droevig van. In mijn omgeving rijden meestal gevoelige ruiters dus ik zie weinig gesnuk, maar zie het ook wel eens hoor en dan wijs ik er de ruiter vriendelijk op met aanwijzingen hoe het beter zou kunnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:30

MaritAriel schreef:
Het zijn en blijve vlucht dieren . Zelfs de braafste nemen wel eens een sprintje en ook op de braafste paarden word in de mond getrokken . Kijk maar eens in een beginners les ...

Maar wat je ziet gebeuren in een beginnersles zou helemaal niet mogen gebeuren. Probleem is echter dat de meeste mensen wel willen leren "paardrijden", maar niet de investering willen doen in echt goede beginnersles. En op zich zou ik het heel goed vinden als maneges juist meer bitloos zouden werken, want inderdaad bij het ontwikkelen van ruitergevoel gaat er best het nodige mis en dat zouden die paarden niet allemaal letterlijk voor hun kiezen hoeven te krijgen.
Helaas zijn er heel weinig maneges waar je eerst verplicht zitlessen krijgt aan de longe (dus ZONDER teugels) zodat je kunt leren zitten zonder steun te zoeken bij de teugels. Veel klanten haken daar namelijk op af, want het is niet stoer en het kost uiteraard een heleboel meer geld dan in een groepsles achter elkaar aanhobbelen. ;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:34

Waratje schreef:
MaritAriel schreef:

Maar wat je ziet gebeuren in een beginnersles zou helemaal niet mogen gebeuren. Probleem is echter dat de meeste mensen wel willen leren "paardrijden", maar niet de investering willen doen in echt goede beginnersles. En op zich zou ik het heel goed vinden als maneges juist meer bitloos zouden werken, want inderdaad bij het ontwikkelen van ruitergevoel gaat er best het nodige mis en dat zouden die paarden niet allemaal letterlijk voor hun kiezen hoeven te krijgen.
Helaas zijn er heel weinig maneges waar je eerst verplicht zitlessen krijgt aan de longe (dus ZONDER teugels) zodat je kunt leren zitten zonder steun te zoeken bij de teugels. Veel klanten haken daar namelijk op af, want het is niet stoer en het kost uiteraard een heleboel meer geld dan in een groepsles achter elkaar aanhobbelen. ;(

:j Hier sta ik helemaal achter waratje! Een onafhankelijke zit kan veel ellende voorkomen want teugels mogen natuurlijk nooit als hulp middel worden gebruikt om goed te blijven zitten. Mijn man heeft een bokkenkoordje aan het zadel gekregen van mij toen we gingen galopperen buiten want hij voelde zich wat onzeker zag ik. Hij kan zich dan vasthouden aan het koordje en teugels in fijne aanleuning houden. Nu heeft hij dat allang niet meer nodig maar in het begin voelde hij zich daardoor net wat safer.
Tevens heeft hij in het begin veel aan de longe gezeten en geoefend met zitten. zonder dat hij de teugels in handen had.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:39

Als ik echt ga rijden op mijn jonge paard en er komt een dressuurzadel op, dan zal er ook een bokriempje aan dat zadel komen. Dat paard vertrouw ik niet helemaal..... Voorlopig heb ik er nog een zadel opliggen met een boog die je vast kunt pakken, maar ik weet niet of dat zadel gaat blijven passen. Bij jonge paarden weet je maar nooit :P
Overigens heb ik bij dat jonge paard een fraaie sidepull gekocht, gaat voorlopig nog erg goed. Bit kent ze wel, maar heeft minder goede ervaringen ermee, dus ik laat dat voorlopig maar achterwege zolang het niet nodig is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:43

Joanne1987 schreef:
Waratje schreef:
Joanne: in de tekst die je quote staat niet dat een bit altijd schade doet, maar er staat dat het "vaak tegen de kiezen stoot". Dat is dus onkunde van de ruiter, niet onvermijdbare schade door het bit.

Snap ik, maar die tekst werd door Maartje gequote op de vraag van mij waaruit blijkt dat een bit ALTIJD schade toebrengt

stukje over de ademhaling niet gelezen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:52

Ja hoor, waar is de schade?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:02

Waratje schreef:

Nou ik vind persoonlijk dat de ademhaling verstoord wordt al erg genoeg en 't lijkt me dat een paard daar inderdaad nog verdere schade aan ondervind, echter kan ik dat nu niet onderbouwen. Heb wel een boek besteld hierover, dus hopelijk kan ik dat binnenkort wel.

Maar verder kan de ligging van het bit op de lagen botveranderingen veroorzaken.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:12

Ik meld me ook eventjes...
Zelf denk ik dat ook manege's een grote rol spelen in hoe er wordt omgegaan met een bit.
Beginners die in de mond hangen omdat ze nog niet goed kunnen sturen en hun eigen evenwicht kunnen houden, en dan heb je de gevorderde die in de mond hangen en zagen omdat het paard aan de teugel moet lopen.
Ik beken als ik moet zeggen dat ook ik soms te streng in de mond kan zijn, wanneer een paard met lichte hulpen niet aan de teugel gaat lopen moeten we soms streng en duidelijk zijn van de gene die les geeft.

Het liefste rijd ik met lange teugels waarbij ik zo min mogenlijk eraan zit, enkel om mijn lichaanshulpen te versterken wanneer ik naar links of naar rechts wil. Echter wanneer ik met lange teugels ga rijden wordt ik eropaan gesproken dat ik de teugels op maat moet nemen. Zelf merk ik dan dat er druk op de teugels komt, zelf vind ik deze druk niet fijn en het lijkt me voor het paard ook niet fijn.

De reden waarom ik de druk niet fijn vind is heel simpel uit te leggen: Dit heeft o.a. te maken met mijn eigen houding, door mijn kortere armen val ik al gauw voorover wanneer ik de teugels op maat maak hierdoor wordt mijn hele lichaamshouding niet goed. Wanneer ik mijn teugels wat langer laat kan ik me concentreren op mijn houding omdat ik dan "los" zit van de mond en dus niet voorover val door te teugels.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:32

Maartje1990 schreef:
Waratje schreef:

Nou ik vind persoonlijk dat de ademhaling verstoord wordt al erg genoeg en 't lijkt me dat een paard daar inderdaad nog verdere schade aan ondervind, echter kan ik dat nu niet onderbouwen. Heb wel een boek besteld hierover, dus hopelijk kan ik dat binnenkort wel.

Maar verder kan de ligging van het bit op de lagen botveranderingen veroorzaken.

Persoonlijk heb ik zeer sterke twijfels over de inhoud van dat stukje tekst, als de ademhaling verstoord wordt zou je dat toch bij ieder paard moeten merken, nietwaar? En zoals iemand anders al aanhaalde: als de paarden zonder bit beter zouden kunnen ademen, dan zou er in de rensport geen bit meer te vinden zijn. Als het ergens van belang is dat het paard alles tot z'n beschikking heeft voor meer prestatie dan is het wel bij de rensport.

Wat betreft je tweede alinea: ook weer "KAN veroorzaken". Dat is niet hetzelfde als "zal veroorzaken". Over diverse bitloze optomingen kun je ook vanalles aanhalen wat het KAN veroorzaken.

@Silvericathy: aan de teugel rijden doe je niet met zagen, hangen, trekken en kracht zetten. Dat kan niet, dat werkt niet, dat gaat om "plaatjeswerk" en niet om echt aan de teugel rijden.
De teugels op maat maken doe je, als het goed is, ook in verhouding tot je eigen lichaam en dat van het paard. Het gaat niet om een exact aantal centimeters teugel tussen jouw hand en het bit, het gaat om een contact dat je kunt maken en onderhouden. Het gaat daarbij ook niet om handen in een positie ten opzichte van het zadel, maar jouw handen in een positie ten opzichte van jouw romp en de mond van het paard. Een goede instructeur zou je daar dus in moeten begeleiden om te zoeken naar de positie die voor jou en dat paard correct zou kunnen zijn (nog steeds niet vastzetten, contact moet dynamisch blijven). Op zich heb je wel gelijk dat je liever een lossere teugel hebt met een nette houding, dan een kortere teugel en voorover storten. Zoek naar het optimale punt daartussen ;)