_Naomii_ schreef:Kijk eens aan een erg interessant topic! Ik wil even binnen vallen.
Ik heb haar nog nooit een ruk in de mond gegeven
Nooit? Ook niet onbewust? Wanneer je een keer je evenwicht verliest doordat je paard schrikt? Of met springen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Spookje schreef:Als een ruiter weet dat hij onrustige hand heeft en hier klaarblijkelijk niets aan kan/wil doen en daarvoor kiest om dan bitloos te rijden omdat dit fijner is voor het paard, lijkt het mij een vriendelijke ruiter die voor de welzijn van zijn paard kiest en zijn fouten als ruiter door heeft.
Spookje schreef:Denk bijvoorbeeld aan als jouw paard schrikt, hierdoor schiet het paard naar voren, jij verliest je evenwicht en gaat ver naar achtere leunen en trek je (onbewust) mega hard in de mond van het paard.
MaritAriel schreef:Hoezo moet je bij bitloos de teugels los laten hangen? Ook bij bitloos heb je contact nodig . Het feit licht dat je je teugels altijd gebruikt . Ook dat is met zo'n stuk ijzer in je mond al niet fijn, des de meer druk , des de meer pijn . Maar zoals ik eerder al zei ; ook met een beetje druk is het bit niet fijn . Waarom is zo'n stuk ijzer nog om je paard 'goed' te kunnen rijden? Ik heb hem iniedergeval niet nodig. En ik hoor meer mensen zeggen dat ze hun teugels amper gebruiken . Dan gebruik je het bit ook amper . Waarom heb je hem er dan inzitten?
Waratje schreef:Hangt van je versie bitloos af, bij een touwhalster rij je in principe zonder "contact", bij een hackamore rij je zeker zonder "contact" en bij al die kruislingse toestanden zouden de meeste ruiters daar ook maar liever geen contact moeten hebben![]()
Bij het dressuurwerk gebruik ik inderdaad mijn teugels, dan wil je graag een nageeflijk paard en dat bereik je niet met hard in de mond rukken en plukken, dus werk je met een verende verbinding. Een leuke oefening voor je hand is om tussen de teugel en het bit een stukje elastiek te plaatsen en daarmee te gaan rijden. Dan weet je meteen hoeveel je nou eigenlijk met druk rijdt of niet![]()
En of ik het bit nodig heb of niet, ik zie geen reden om het dressuurwerk zonder bit te doen en op zoek te gaan naar een bitloze optoming die voor ons vergelijkbare resultaten geeft. Ze doet het fijn met dit bitje, dus waarom zou ik dan ons beiden moeten gaan pesten met uitprobeersels tot we iets hebben gevonden dat het ook doet? Want Madam accepteert ook niet alles zomaar zonder slag of stoot, het is wel een paard met een Mening.
) . Iedereen zijn eigen keuzes en ik ben ook niet tegen mensen die het bit 'goed' gebruiken . Maar het komt tegenwoordig bij zoveel ruiters voor dat het bit slecht word gebruikt dat ik zoiets heb van als het aan mij had gelegen was het bit allang van de markt af geweest . Want er word wat getrokken in die monden. En met bitloos is dat ook niet fijn. Maar het feit licht dat dat minder pijnlijk is als in de mond . Aangezien de mond nog altijd gevoeliger is als de neus (als je een goede bitloze optomming hebt en hij op de goede hoogte hangt)
Waratje schreef:Spookje schreef:Denk bijvoorbeeld aan als jouw paard schrikt, hierdoor schiet het paard naar voren, jij verliest je evenwicht en gaat ver naar achtere leunen en trek je (onbewust) mega hard in de mond van het paard.
Ook daar zie ik een stuk rijkunst ontbreken. Als je een onafhankelijke zit hebt en dus je handen niet strak hebt maar verend, dan veer je mee in de beweging van het paard. Daarbij heb ik een paard dat, als ze al wegschiet, mij netjes meeneemt in de beweging die dus ook gewoon te volgen is. Resultaat: geen ruk in de mond en geen zandruiter. Overigens is de kans dat zij in de bak zo'n actie vertoont minimaal, buiten is de kans iets groter, maar dan rij ik haar met touwhalster en nogal losse teugel.
Dus ook jij bent bewust dat je wellicht je paard een flinke (onbewuste) ruk kan geven? Of is het wellicht zo dat je denk dat omdat je lekker met langer teugel rijdt buiten dat het prettiger is voor het paard om niets in de mond te hebben?
Spookje schreef:Fijn dat jij jouw paard in de bak zo goed onder controle hebt en dat je zo'n goede onafhankelijke zit hebt dat je nooit een ruk in de mond van je paard geeft als hij bijvoorbeeld schrikt. Maar al die ruiters die dat nog geen onafhankelijke zit hebben omdat ze bijvoorbeeld nog niet zo lang rijden? Of de ruiter die dat nooit zullen hebben omdat er aan talent en vermogen ontbreekt? Die moeten maar gewoon niet meer paardrijden?
Je geeft het zelf al aan. Buiten is de kans groter dat jouw paard een schrikactie vertoont, en dan rij je met touwhalster/nogal losse teugelDus ook jij bent bewust dat je wellicht je paard een flinke (onbewuste) ruk kan geven? Of is het wellicht zo dat je denk dat omdat je lekker met langer teugel rijdt buiten dat het prettiger is voor het paard om niets in de mond te hebben?
Er zijn paarden die gewoon vaker wegschieten en dat een ruiter zijn evenwicht verliest. Ik vind het positief als een ruiter hieraan denkt/bewust van is en wellicht daarom kiest om bitloos te rijden. Ook met de springsport zouden meer mensen hier rekening mee moeten houden dat het toch vaak gebeurt dat een paard een noodsprong moet maken en dat de kans groot is dat jij door oa het het vast houden aan je teugels nog kan blijven zitten en als er dan een scherp bit in hangt zeg ik: Auw...
pien_2010 schreef:Bij normaal goed passend bit en normaal gebruik geloof ik niet dat bit pijn doet. Onze dierenarts vroeg zelfs of onze ruin waar intensief altijd op gereden is met bit (toen 14 jaar) Bitloos gereden wordt omdat zijn mond eruit zag alsof er geen bit in gehangen had. Terwijl ik zeker weet dat hij echt wel eens buiten tegen de "boom geparkeerd is" omdat mijnheer dacht eens flink het gas erop te zetten zonder dat we daarom gevraagd hadden. Uiteraard is dit de uitzondering die de regel bevestigd dat je zachtjes en beleefd met de mond om moet gaan maar het is ook wel eens gebeurd.
Dus als mond van het paard er niet goed uitziet, dan bit na laten kijken door deskundige of bit past en zo ja dan feed back vragen op rijden van jezelf. Wellicht ben je onbewust en ongewild te hard in de mond. En let wel, je kunt zacht zijn met je handen en je vingers maar als je niet genoeg meegaat met de beweging (vastzitten in de schouders bijvoorbeeld) dan ben je wellicht toch ongewild wat te ruw. Maar dat kan een derde meestal snel zien.
Spookje schreef:Fijn dat jij jouw paard in de bak zo goed onder controle hebt en dat je zo'n goede onafhankelijke zit hebt dat je nooit een ruk in de mond van je paard geeft als hij bijvoorbeeld schrikt. Maar al die ruiters die dat nog geen onafhankelijke zit hebben omdat ze bijvoorbeeld nog niet zo lang rijden? Of de ruiter die dat nooit zullen hebben omdat er aan talent en vermogen ontbreekt? Die moeten maar gewoon niet meer paardrijden?
Spookje schreef:Je geeft het zelf al aan. Buiten is de kans groter dat jouw paard een schrikactie vertoont, en dan rij je met touwhalster/nogal losse teugelDus ook jij bent bewust dat je wellicht je paard een flinke (onbewuste) ruk kan geven? Of is het wellicht zo dat je denk dat omdat je lekker met langer teugel rijdt buiten dat het prettiger is voor het paard om niets in de mond te hebben?
Spookje schreef:Er zijn paarden die gewoon vaker wegschieten en dat een ruiter zijn evenwicht verliest. Ik vind het positief als een ruiter hieraan denkt/bewust van is en wellicht daarom kiest om bitloos te rijden. Ook met de springsport zouden meer mensen hier rekening mee moeten houden dat het toch vaak gebeurt dat een paard een noodsprong moet maken en dat de kans groot is dat jij door oa het het vast houden aan je teugels nog kan blijven zitten en als er dan een scherp bit in hangt zeg ik: Auw...
MaritAriel schreef:pien_2010 schreef:Bij normaal goed passend bit en normaal gebruik geloof ik niet dat bit pijn doet. Onze dierenarts vroeg zelfs of onze ruin waar intensief altijd op gereden is met bit (toen 14 jaar) Bitloos gereden wordt omdat zijn mond eruit zag alsof er geen bit in gehangen had. Terwijl ik zeker weet dat hij echt wel eens buiten tegen de "boom geparkeerd is" omdat mijnheer dacht eens flink het gas erop te zetten zonder dat we daarom gevraagd hadden. Uiteraard is dit de uitzondering die de regel bevestigd dat je zachtjes en beleefd met de mond om moet gaan maar het is ook wel eens gebeurd.
Dus als mond van het paard er niet goed uitziet, dan bit na laten kijken door deskundige of bit past en zo ja dan feed back vragen op rijden van jezelf. Wellicht ben je onbewust en ongewild te hard in de mond. En let wel, je kunt zacht zijn met je handen en je vingers maar als je niet genoeg meegaat met de beweging (vastzitten in de schouders bijvoorbeeld) dan ben je wellicht toch ongewild wat te ruw. Maar dat kan een derde meestal snel zien.
Dan is het eerste wat mij te binnenschiet omdat er niks aan de mond te zien is is er meteen geen pijn?
pien_2010 schreef:Tja, je moet toch ergens vanuit kunnen gaan? Als paard vrolijk met mondje open staat en bit pakt zonder enig gedoe, de dierenarts je eigenlijk een compliment geeft dat mond er zo fijn uit ziet (heeft uw paard ooit wel met bit in gelopen?), anderen die mijn paarden rijden ze roemen omdat ze op de pinken te rijden zijn en ze zo'n fijne monden hebben, dan ga ik ervan uit dat het wel goed zit.
Maar ja als je niet kunt geloven dat bit pijnloos kan zijn dan moet je nergens meer van uit gaan.
Waratje schreef:Spookje schreef:Fijn dat jij jouw paard in de bak zo goed onder controle hebt en dat je zo'n goede onafhankelijke zit hebt dat je nooit een ruk in de mond van je paard geeft als hij bijvoorbeeld schrikt. Maar al die ruiters die dat nog geen onafhankelijke zit hebben omdat ze bijvoorbeeld nog niet zo lang rijden? Of de ruiter die dat nooit zullen hebben omdat er aan talent en vermogen ontbreekt? Die moeten maar gewoon niet meer paardrijden?
Als je nog niet zo lang rijdt dat je een nette zit hebt kunnen ontwikkelen, moet je op brave paarden rijden die niet wegschieten. Een ruiter die niet het vermogen heeft om een onafhankelijke zit te ontwikkelen kan dus kiezen tussen niet rijden of op hele brave paarden rijden. Ingewikkelder is het niet.
MaritAriel schreef:pien_2010 schreef:Tja, je moet toch ergens vanuit kunnen gaan? Als paard vrolijk met mondje open staat en bit pakt zonder enig gedoe, de dierenarts je eigenlijk een compliment geeft dat mond er zo fijn uit ziet (heeft uw paard ooit wel met bit in gelopen?), anderen die mijn paarden rijden ze roemen omdat ze op de pinken te rijden zijn en ze zo'n fijne monden hebben, dan ga ik ervan uit dat het wel goed zit.
Maar ja als je niet kunt geloven dat bit pijnloos kan zijn dan moet je nergens meer van uit gaan.
Ik geloof best dat het bit pijnloos kan zijn , maar ben aan de andere kant van mening dat het toch niet echt lekker moet voelen. Er is vaak een moment van net iets te veel druk.
MaritAriel schreef:Het zijn en blijve vlucht dieren . Zelfs de braafste nemen wel eens een sprintje en ook op de braafste paarden word in de mond getrokken . Kijk maar eens in een beginners les ...
Waratje schreef:MaritAriel schreef:Het zijn en blijve vlucht dieren . Zelfs de braafste nemen wel eens een sprintje en ook op de braafste paarden word in de mond getrokken . Kijk maar eens in een beginners les ...
Maar wat je ziet gebeuren in een beginnersles zou helemaal niet mogen gebeuren. Probleem is echter dat de meeste mensen wel willen leren "paardrijden", maar niet de investering willen doen in echt goede beginnersles. En op zich zou ik het heel goed vinden als maneges juist meer bitloos zouden werken, want inderdaad bij het ontwikkelen van ruitergevoel gaat er best het nodige mis en dat zouden die paarden niet allemaal letterlijk voor hun kiezen hoeven te krijgen.
Helaas zijn er heel weinig maneges waar je eerst verplicht zitlessen krijgt aan de longe (dus ZONDER teugels) zodat je kunt leren zitten zonder steun te zoeken bij de teugels. Veel klanten haken daar namelijk op af, want het is niet stoer en het kost uiteraard een heleboel meer geld dan in een groepsles achter elkaar aanhobbelen.
Hier sta ik helemaal achter waratje! Een onafhankelijke zit kan veel ellende voorkomen want teugels mogen natuurlijk nooit als hulp middel worden gebruikt om goed te blijven zitten. Mijn man heeft een bokkenkoordje aan het zadel gekregen van mij toen we gingen galopperen buiten want hij voelde zich wat onzeker zag ik. Hij kan zich dan vasthouden aan het koordje en teugels in fijne aanleuning houden. Nu heeft hij dat allang niet meer nodig maar in het begin voelde hij zich daardoor net wat safer.
Joanne1987 schreef:Waratje schreef:Joanne: in de tekst die je quote staat niet dat een bit altijd schade doet, maar er staat dat het "vaak tegen de kiezen stoot". Dat is dus onkunde van de ruiter, niet onvermijdbare schade door het bit.
Snap ik, maar die tekst werd door Maartje gequote op de vraag van mij waaruit blijkt dat een bit ALTIJD schade toebrengt
Waratje schreef:Ja hoor, waar is de schade?
Maartje1990 schreef:Waratje schreef:Ja hoor, waar is de schade?
Nou ik vind persoonlijk dat de ademhaling verstoord wordt al erg genoeg en 't lijkt me dat een paard daar inderdaad nog verdere schade aan ondervind, echter kan ik dat nu niet onderbouwen. Heb wel een boek besteld hierover, dus hopelijk kan ik dat binnenkort wel.
Maar verder kan de ligging van het bit op de lagen botveranderingen veroorzaken.