paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:15

Nou hier dan iemand met een leuk verhaal wat dat betreft. Mijn geredde ponies staan 'snachts op stal. Daar heb ik diverse redenen voor.
Chico wilde niet naar buiten in de regen en kwam binnen als het ging regenen. Het is een prima weersvoorspeller, hij weet al dat het gaat regenen voordat je de wolken ziet aankomen...
Nu staat er een (oa) merrie bij die niet om de regen geeft en wil hij niet meer naar binnen als het gaat regenen, maar... hij voorkomt wel dat zij naar buiten gaat als het regent, omdat hij binnen wil blijven. Bij elkaar blijven is belangrijker dan eigen keuze, omdat een meerderheid veiliger is en er ook vriendschappen zijn, hormonen een rol spelen etc. Waarom een paard dus al of niet een schuilstal opzoekt is dus niet altijd verbonden aan het wel of niet beschutting/comfort zoeken. Het is niet duidelijk of ze daar rekening mee gehouden hebben bij onderzoeken. Daarbij gebruiken ze ook niet altijd controle groepen en gaan ze uit van 1 groep paarden. Daaruit kun je geen goede conclusies trekken.

We dwalen wel af...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 02:01

ja ik ben ook een koukleum hoor brrrrrrrrrrrrrrr :brr:
En een paard kan in veel dingen hard zijn maar temp zijn ze gevoelig voor.
Hoe is het met haar?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:12

Ik herken het wel! Mijn vorige paardje had het ook altijd zo koud, daar moest ik precies hetzelfde mee doen. Je moet eens googelen op 'cold backed horse' dan vind je info.

En ik ben nu een jonge pony aan het inrijden, die staat op een manege en het is daar helemaal niet zo koud, ze staat dus zonder deken en heeft best veel haar. Toch heeft ze hele koude spieren, dus daar moet ik ook voorzichtig mee zijn. Mijn eigen paard heeft hier totaal geen last van, dus het is echt per paard verschillend.

Edit: zoekterm iets aangepast.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:46

als je nou opstijgt en in verlichte zit blijft zitten als ze paar meter weg loopt, dat is misschien voor haar ook wel fijner...

omdat ze haar rug zo spant....

shabrakje opwarmen is wel fijn voor paard waarsch...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:06

Misschien eerst even longeren zonder zadel? Dan zijn de spieren in ieder geval goed opgewarmd. Dan pak je je zadel met dekje uit je auto die nog warm is van het rijden en dan valt het allemaal vast wel mee..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:39

abeltje_xx schreef:
rendieren vacht schijnt idd vanwege de holle haren veel warmte vast te houden, toch zou ik dat niet zo snel doen omdat de holle haren supersnel afbreken en je dan een raar mottig kleedje over kan houden r.

Ik denk dat dat met de kwaliteit te maken heeft. Hier worden ze erg veel gebruikt en schijnen heel goed houdbaar. Maar goed.... misschien is in nl wat moeilijker aan een goede kwaliteit te komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:41

Maartje1990 schreef:
ik heb ook koudbloedpaarden 24/7 buiten... en die staan doodleuk in een flinke regenbui buiten, weliswaar met de kont richting de regen, maar toch. In de zomer gebruiken ze 't echter wel omdat het schaduw en dus koelte geeft. Winter echt nooit hoor. Wellicht dat dat onderzoek is gedaan met paarden die gewent zijn om ook in de stal te staan? En dus de stal associeren met dingen als eten?

Nee, tijdens dat onderzoek werd niet in de stal gevoerd.

Bovendien laten mijn paarden hetzelfde gedrag zien en die worden in de herfst (als er dus veel wind en regen is) helemaal niet bijgevoerd. De wei is namelijk groot genoeg om tot aan de winter vooruit te kunnen.
Maar wellicht heeft het wel met de soort stal te maken.
De stal die ik een paar jaar geleden ter beschikking had, werd ook nauwelijks gebruikt. Deze stal echter heel erg veel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:43

Lusitana schreef:
Bij elkaar blijven is belangrijker dan eigen keuze, omdat een meerderheid veiliger is en er ook vriendschappen zijn, hormonen een rol spelen etc. ..

Dat kan idd ook een rol spelen. Blijkbaar zijn ze in dat opzicht hier unaniem. :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:05

Volgens mijn herinnering heb jij een zadel met Cair. Dat is niet echte een luchtzadel. In de diverse topic over cair is al gesproken over dat Cair bij kou hard wordt.

Enigste oplossing is je zadel mee naar huis te nemen zodat het op temperatuur blijft.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:18

ach ik heb net een hete pan water mee naarstal genomen, bitje erin gelegd en tegen detijd dat het in dr mond moest was t lekker warm.. dan maar verwennen :D er is natuurlijk ook niets natuurlijks aan een bit in de mond stoppen

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:23

Ligt het niet aan het niet goed passen van het zadel?

Paarden kunnen echt veel meer hebben dan wij, en ik heb eerlijk gezegd nooit meegemaakt dat een paard het zadel te koud vind. Ik zou het eerst eens na laten kijken en als het zadel goed blijkt te zijn kan je voortaan je dekje over de verwarming hangen voor het rijden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:29

TS geeft aan dat het een serieuze vraag is en ik heb een aantal onzinnige reacties verwijderd. Kun je geen normale reactie leveren reageer dan niet :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:02

Afbeelding
Bijgaand de foto van mijn schapenvachtje zoals beloofd !

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 01:33

wat een stoer ding!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:52

En een vachtje voor het baasje zie ik...cold butt syndrom? :+

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 02:10

Wat ik deed was het volgende, want ik herken het ook wel.
Ik poets het paard, maar alleen het stuk onder de deken, de deken blijft op de billen van het paard liggen. Ik leg het zadel er op en de deken waar hij onderstaat gaat er terug op (dus geen andere fleece oid.

Vervolgens ging ik hals, benen hoofd doen. Hoefjes uitkrabben, cap op, beenbescherming aan hoofdstel aan etc. Dan ben je zo alweer 10 minuten verder. Met de deken op naar de bak en daar pas af doen. daarna een koude uitrijdeken was echter geen probleem.
Bij mij werkte dit voldoende. Ik moet eerljk zeggen dat het paard er op de een of andere manier aan gewend is geraakt.

Edit, dit is niet waar, mijn zadel hangt warmer......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:40

Maras, als je een vacht gebruikt voor warmte en/of drukverdeling, ligt de vachtzijde op de huid van het paard. Andersom dus.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:36

liljebo schreef:
Maras, als je een vacht gebruikt voor warmte en/of drukverdeling, ligt de vachtzijde op de huid van het paard. Andersom dus.

Lijebo goed kijken: de vacht ligt op de huid van mijn paard maar omdat de vacht zo groot is sla ik de restanten weer om ! Op sommige plaatsen zie je dus dat de witte kant (de binnenkant van het schaap ) nog onder het zadel uitsteekt.
Laatst bijgewerkt door maras op 22-11-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:37

Waves schreef:
En een vachtje voor het baasje zie ik...cold butt syndrom? :+

En je wilt niet weten wat ik zelf nog aan "vachtjes " aan heb, niet alleen last van koudebipsen maar van alles wat koud kan worden :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:36

Nu wil ik ook zo een vachtje. :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:31

haha, wij hebben volgens mij ook ergens zo'n cold butt vachtje liggen :P
ik krijg zelf trouwens zelden een cold butt, of ik ben echt een uur alleen aan het stappen dan doe ik te weinig namelijk, maar ik vind het wel lekker zacht zitten op lange buitenritten enzo :D

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:01

Waarschijnlijk heeft je paard geen last van een koud zadel, maar een beetje spanning op zijn rug (in de winter zijn paarden vaak wat frisser en daardoor meer sensitief). Dit komt ook veel bij jonge paarden voor.
Een goede oplossing is dan vaak een zadeldek waarbij er direct bont op de rug ligt. Veel variaties van deze zadeldekken (merk Mattes) kun je vinden op de site van www.paardendekje.nl. Ik hoop dat dit de oplossing voor je is, want het is natuurlijk altijd vervelend als je merkt dat je paard niet optimaal in zijn/haar vel zit!