Hoevaak wassen jullie je dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:01

Haha ik durfde eigenlijk niet te reageren totdat ik zag dat er ook mensen zijn die niet zoveel wassen :+
Ik rijd nog niet, maar met longeren heeft hij wel een dekje onder de singel en nu we bezig zijn met het inrijden gebruik ik dus ook een dekje. Heb nu een extra aangeschaft, is wel zo makkelijk voor mezelf. Heb mijn dekje pas 1x gewassen en dat was toen hij met paard en al in de sloot was beland. Hij was een soortvan bruin en stonk heel hard! Verder hang ik ze gewoon te drogen, ik zie vanzelf wel wanneer ze echt vies worden...
Dekens was ik zelf helemaal niet, wil die ook niet hier in de wasmachine hebben, die gaan aan het eind van het seizoen naar de wasserij. Laten jullie dat bij een 'gewone' stomerij doen?

blubdevis

Re: Hoevaak wassen jullie je dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 21:24

Dekens laat ik na de seizoenen wassen door een bedrijf.. lekker fris voor volgend jaar..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:26

Dekjes 1x per week als ik 3/4/5 keer per week rijd
en Dekens 1x per jaar :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:33

zweetdekens was ik (mijn mama dus) iedere maand
dekjes als ze vuil
en dikke dekens was ik na de winter
wij wassen alles zelf we hebben een wasmachine van 12 kg

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:06

Ess_Ramona schreef:
Farfalla_ schreef:
Als ze vies zijn gaan ze in de was, maar ik spaar er eerst wel een aantal ''vieze'' op voordat ze in de was gaan.

Hier ook.
Mag de machine niet voor 1 dekje aanzetten :+.

Kan dat? Ik was ze altijd 1 voor 1 omdat ik bang ben dat de kleuren anders uitlopen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:44

Citaat:
Kan dat? Ik was ze altijd 1 voor 1 omdat ik bang ben dat de kleuren anders uitlopen.

ik leg eerst mijn dekje in azijn en dan was ik ze 1 keer alleen
de volgende keren was ik alle kleuren door elkaar
geen probleemen mee

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:02

Ik was mijn dekjes pas wanneer ze smerig zijn, doe ze dan per stuk in de wasmachine op korte was en binnen een dag zijn ze droog.
Staldekens en regendeken laat ik 1 keer in het jaar wassen bij een wasbedrijf, fleecedekens was ik ook alleen wanneer ze smerig zijn.

Naomi001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:03

Zo weinig mogelijk :)

xCHRLT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:13

Dekjes was ik zo'n 1x id maand. Maar wissel vaak af met dekjes dus ze worden gelukkig niet zo snel vuil. :)

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:52

Als ik dit zo lees.. waarom niet gewoon vaker wassen? Toch lekker fris, ik moet er al van walgen om zn hard, bezweet dekje op te moeten gooien.. gwn zielig voor ´t paard..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:48

blubdevis schreef:
Als ik dit zo lees.. waarom niet gewoon vaker wassen? Toch lekker fris, ik moet er al van walgen om zn hard, bezweet dekje op te moeten gooien.. gwn zielig voor ´t paard..

Dat valt in mijn ogen ook onder vies en dan was ik het natuurlijk ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:05

Ik weet niet wat jullie allemaal met je dekjes doen, maar hard en bezweet heb ik mijn dekjes niet snel.
Ik laat ze na gebruik buiten uithangen en de volgende dag zijn ze dan weer goed bruikbaar.
Ik doe een aantal weken met 1 dekje, waarbij er dan zo'n 3-4 keer onder het zadel mee gereden wordt. In de zomer gaat het wel iets sneller, dan zweet hij beduidend harder, maar dan spuit ik ze ook wel eens tussentijds af met de slang en laat ze weer drogen. Maar dan nog, laten drogen en de volgende dag zijn ze echt niet hard :?
Weet niet of ik andere dekjes gebruik dan jullie?

Het wassen van die dingen is een aardige belasting voor de wasmachine en ze slijten er flink van, dus al te vaak wassen wil ik ze niet.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:11

Als jij gesport hebt en je trui is helemaal nat.. Trek jij die ´n dag later weer aan? Nou ik niet hoor, en zo behandel ik mijn paard ook. En een balsting voor mijn wasmachine, als die kapot gaat komt er wel weer een nieuwe.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:19

Uuhhm, ik was mijn dekje ong. 1x in de 2 maanden ofzo? :=
Iig niet elke week, pas als ze vies zijn!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:21

En een paard is geen mens, dus het paard menselijke trekken toebedelen, doe ik niet aan :n

Ik laat ze na het rijden drogen (nu in de winter is dat zelden nodig, ze zijn meestal al droog alvorens ik afzadel, tijdens het uitstappen droogt het dekje ook weer op). Voor de volgende keer gebruiken klop ik ze uit en heb nog geen klachten van mijn pony gehoord. Ook geen schuurplekken of andere huidaandoeningen. Dus ik gok dat meneer het niet zo erg vindt dat ik zijn dekjes niet zo vaak was.
En wat ik al zei, in de zomer nog wel eens de slang erop na de rit, net als met zijn peesbeschermers en singel. En dan gaan ze ook wel sneller de was in, omdat hij meer zweet.

Overigens, als ik (te) veel wasmiddel gebruik, dan gaan dekjes hem irriteren. Ik doseer het wasmiddel dus ook nog eens voor de helft ten opzichte van wat ik gebruik voor eigen kleding of handdoeken of beddengoed, de normale dosering levert huidirritatie op.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:24

Tjah, dat is ieder voor zich, ik behandel mijn paard als n mens, hij kan alleen niet praten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:27

Ik was mijn dekjes bijna nooit :+
Als mijn wedstrijddekje vies is gaat hij in de machine en voor de rest mijn train-dekjes bijna nooit, paard zweet niet zo snel in de winter (geschoren) en in de zomer was ik als ze vies zijn, dus als er bijv. een vlek op zit of als hij veel heeft gezweet met dat dekje.
Dekens gaan mee naar oom en tante en dan onder de hoge druk :+
Deken voelt nu beetje plakkerig aan van binnen, maar voor die 2 miss 3 maanden ga ik nog niet mijn deken wassen, die wacht maar even :D
Heb ook nog nooit een klagend paard gehad :+
Oja en als ik iets was, doe ik ook maar een dekje, peesbeschermers gaan ook per kleur :))

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:40

Nou dan weet ik niet hoe jij traint, maar mijn paard is bijna altijd nat na een training..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:13

Die van mij niet, zweet niet zo erg, behalve in de herfst/tegen de winter want dan wil ik hem gaan scheren maar is het nog te vroeg waardoor hij veel zweet :))
Ik rijd wel intensief, maar niet zo lang, meestal half uur/3 kwartier.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:01

Mijn paard zweet in de zomer ook vaak behoorlijk, de dekjes zijn dan niet hard maar wel erg nat en ze blijven vaak ook een aantal dagen nat ondanks dat ik ze uithang. Ik vind het zelf dan frisser om de dekjes uit te wassen en een nieuw dekje in de tussentijd erop te leggen, gebruik ik de andere dekjes ook nog een keer.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:34

Marije_jiplover schreef:
Overigens, als ik (te) veel wasmiddel gebruik, dan gaan dekjes hem irriteren. Ik doseer het wasmiddel dus ook nog eens voor de helft ten opzichte van wat ik gebruik voor eigen kleding of handdoeken of beddengoed, de normale dosering levert huidirritatie op.

Ik was dekjes daarom met biotex. Daar was ik ook de benen mee en geeft normaal geen irritatie ;)

blubdevis schreef:
Nou dan weet ik niet hoe jij traint, maar mijn paard is bijna altijd nat na een training..

Dat hangt echt af van het paard. De een is al zeiknat voordat ik in de bak ben, de ander begint pas te zweten als ie echt bijna neervalt van het harde werken (bij wijze van spreke natuurlijk... :P)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:49

Biotex heb ik ook gebruikt, was juist reden voor extra jeuk. Heb kennelijk een gevoelig type :')
Ik gebruik nu fijnwasmiddel in lage dosering en dat lijkt goed te gaan.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:35

Jeetje wat wassen sommige mensen vaak zeg ... ik zou dat alleen al niet doen vanwege het stroom/waterverbruik van de wasmachine! Als ie nou op zon-energie en regenwater zou draaien... maar dat is niet zo.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:19

Mijn dekjes worden niet vies dus ik was ze eigenlijk nooit meer.
Vroeger deed ik dat wel maar sinds mijn Eurostar dekje een vreemde bobbel kreeg heb ik het nooit meer gedaan.
Eventueel kan ik ze ook met de hand wassen en bij mooi weer buiten laten drogen, maar is tot nu toe toch niet nodig geweest.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:27

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt