Slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:21

Wat er zó idioot aan is imo, is dat je een rijtechnisch probleem hebt, wat je blijkbaar op allerlei manieren wilt oplossen, behalve rijtechnisch.
Ik denk dat je eerst met goede, ervaren instructie niet gaan werken. Daarna kun je altijd de medische kant proberen.
De kans dat het paard dit doet uit dominantie of,om je uit te proberen lijkt me niet aanwezig.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:08

Yamcha schreef:
Wat er zó idioot aan is imo, is dat je een rijtechnisch probleem hebt, wat je blijkbaar op allerlei manieren wilt oplossen, behalve rijtechnisch.
Ik denk dat je eerst met goede, ervaren instructie niet gaan werken. Daarna kun je altijd de medische kant proberen.
De kans dat het paard dit doet uit dominantie of,om je uit te proberen lijkt me niet aanwezig.

Idem. Toch zou ik de volgorde omdraaien. Eerst medisch onderzoeken (door een goede therapeut, wellicht verschillende therapeuten, mij lijkt vooral een osteophaat zeer geschikt), en het daarna in het rijtechnische gaan zoeken dit onder begeleiding van een goede instructeur die never nooit naar een hulpteugel zal grijpen omdat deze het wegens de onkunde niet zelf kan oplossen.

Paardentaal is ook een vak..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:14

Yamcha schreef:

Hmm, lijkt me wel zeker aanwezig, maar ook dat soort problemen moet je rijtechnisch oplossen. Een dominantieprobleem lijkt me daar juist zeer geschikt voor.
Dus als het niets medisch is: rijtechnisch oplossen! Maar ook als het wel gebitsproblemen zijn kun je daar het rijden op aanpassen. Bij rugproblemen zou ik dat dan weer niet doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:58

Citaat:
Dit paard is heeeel erg druk met zijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld maar een heel klein beetje druk heb op de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht.

Hoe reëel is het dat dit een dominantieprobleem is? Sorry, ik zie dat er niet in.

Als het verhaal nu was, paard loopt over me heen, houdt geen rekening met mijn ruimte, enz. dan lijkt me dat een dominantieprobleem, maar imo is dat hier niet aan de orde. Paard wil een keer niet doorlopen op buitenrit, dat kan een vertrouwenskwestie zijn, dat hij de ruiter nog niet lang genoeg kent om haar te vertrouwen. Gezien de ruiter he 2 maanden heeft, kan ik dat heel goed plaatsen ook, en lijkt me dat dit mettertijd beter zal gaan.

Maar: dit paard reageert heftig op druk, dan is het toch vreselijk onlogisch om een slof erom te gooien en hem te dwingen het hoofd laag te houden? Daar krijg je dan toch steeds meer verzet van?

Tuurlijk kun je het paard nu door de medische molen halen, maar nog afgezien van het feit dat dat een zeer kostbare zaak is, is het dan niet handiger om eerst te kijken of dit rijtechnisch op te lossen is? Ook omdat statistisch gezien het grootste deel van de problemen door de ruiter veroorzaakt wordt, dan is het toch onlogisch om bij die overige 5% te gaan zoeken? Ik snap die manier van denken niet, je gaat toch eerst kijken naar dat waar de meeste kans op is?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:05

Ik zeg ook niet dat ik het waarschijnlijk vind dat dit een dominantieprobleem is, voor mij is het redelijk duidelijk een gebitsprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:07

Ik snap hoe je denkt, zeker.

Maar ken veel ruiters die hun paarden op druk naar beneden proberen te rijden, en er zijn genoeg paarden die dat niet accepteren, en het hoofd in de lucht gooien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:15

Ja, daar heb je gelijk in. Ik denk aan gebitsproblemen omdat Ts zegt dat bij de minste aanraking (althans, zo interpreteer ik het) het paard erg heftig reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:19

Ik snap hoe je dat er in kan lezen, en je kan er ook in lezen dat het paard heftig reageert op druk zetten, handen sluiten, hoe je het ook noemt......
Maar het lijkt mij op beide manier dat een slof dan sowieso een dwaas idee is :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:22

In dit geval is het niet de 'oplossing' waar ik naar zou kijken, inderdaad! Ik las dat de tandarts er al bij kwam, ik ben benieuwd wat daaruit komt. Is het niets, dan kun je eens kijken naar je eigen rijstijl. Ben je hard geweest in de mond? Zit het bit wellicht verkeerd? Is het te klein? Heeft hij nare ervaringen gehad met teugels (ruk in de mond?)
Ik zou adviseren om in dat geval mijn handen zo meegaand mogelijk te houden, terwijl je met je benen naar je handen toe rijdt. Vooral heel rustig houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:24

Ik ben sowieso heel benieuwd wat de tandarts zegt idd :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:30

Ik zou eerst gaan longeren met pessoa zodat ie leert wat het is om van achteruit met een rustig hoofd te lopen en toch als je rijd er niets op doen, ik heb er ook een gehad die dit deed en mijn instructrie gaf ook aan dat er een slof op moest en heb dat toen gedaan maar juist met paarden die dit doen is het dan weer heel lastig om die slof er weer af te halen, bij die van mij kon dat bijna niet meer, uiteindelijk heeft een andere instructrice met een beetje lef hem de eerste keren zonder slof weer gereden want hij dacht wat vrijheid en ging me toch aan de haal met zn kop omhoog, echt probeer het vol te houden zonder slof, duurt misschien wat langer, maar dan is je resultaat blijvend en hoef je niet meer terug of dingen af te leren, ik doe hem er ook nooit meer om, ja misschien op een strandritje als noodrem maar voor gewoon rijden echt niet meer, succes!
Hoeft overigens niets lichamelijks te zijn hoor, die van mij is ook compleet doorgelicht, DA tandarts osteo, zadel bit enz maar helemaal niets, hij was gewoon dominant en toch onzeker over dat bit in zn mond en dat is en lastige combi.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:31

En mócht het een mondprobleem zijn dan is er een grote kans dat het paard helemaal flipt met de slof.
Mijn paard had het ook in het begin en op een gegeven moment pakte de instructrice hem strakker terwijl zij naast hem stond en ik erop zat. Hij ging recht omhoog en klapte achterover.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:39

Sheran schreef:
En mócht het een mondprobleem zijn dan is er een grote kans dat het paard helemaal flipt met de slof.
Mijn paard had het ook in het begin en op een gegeven moment pakte de instructrice hem strakker terwijl zij naast hem stond en ik erop zat. Hij ging recht omhoog en klapte achterover.

lekkere instructie ook, je ziet die ogen toch in de paniekstand dan, maar goed kan jij ook weing aan doen, ik heb toen ook een instructie gehad die zeer wreed uit de hoek kon komen richting paarden, zie ik nu ook in nu ik zie hoe het ook anders kan en toch lekker je puntjes op wedstrijden pakken

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:07

Alissa_Yara schreef:
Sheran schreef:
Een paard probeert jé niet uit, hij probeert uit wie van de twee de dominante is, jij of hij :)

Ja, zo kan je het beter zeggen, dat bedoelde ik. En dat is hij nu dus aan het doen denk ik. Maarja als het langer zo blijft ga ik er wel iets aan doen want dan zal het medisch zijn.

Dit gebeurt ook weer met honden hoor, want je zei dat honden slimmer zijn. Totaal niet, ze doen ook alles uit instinct. Een dier kan bv ook niet graag zien. Een paard ziet zijn ruiter/eigenaar NOOIT graag, hij weet dat hij de ruiter of eigenaar nodig heeft. Is een groot verschil. Geen problemen mee, zolang ze maar braaf zijn :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:12

En wat als.... je een merrie hebt die heel goed weet dat ze sterker is en het geen ruk kan schelen als je zonder slof veel druk zet.
Als de slof erom is donders goed weet dat die er aan hangt en je hem eigenlijk niet eens nodig hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:17

Honden zijn veel slimmer, dat zijn roofdieren, en zij moeten knap kunnen jagen om hun prooi te pakken. Een paard hoeft alleen maar weg te rennen :+

En natuurlijk zien sommige paarden hun eigenaar wel graag, 't is maar hoe je met ze omgaat. Ik speel bijvoorbeeld met mijn paard. En soms hebben we Fur-dag, dan doen we mooi maken en knuffen en verder niks. Die van mij hoeft zeker niet altijd te werken :).

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:07

Yamcha schreef:
Honden zijn veel slimmer, dat zijn roofdieren, en zij moeten knap kunnen jagen om hun prooi te pakken. Een paard hoeft alleen maar weg te rennen :+

En natuurlijk zien sommige paarden hun eigenaar wel graag, 't is maar hoe je met ze omgaat. Ik speel bijvoorbeeld met mijn paard. En soms hebben we Fur-dag, dan doen we mooi maken en knuffen en verder niks. Die van mij hoeft zeker niet altijd te werken :).

Is niet graag zien, is weten wat je aan je baas hebt, ben volop aan het studeren en dat staat er wel duidelijk in, wat ergens wel normaal is. En je kan het makkelijk interpreten als graag zien , doe ik ook :)

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 22:17

Hoofd in de lucht gooien is niet het enige. En bovendien zijn er dagen dat hij super loopt, en andere doet hij irritant. Tuurlijk zou ik het rijtechnisch op willen lossen maar als hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet weet ik ook niet wat ik kan verwachten. Donderdag komt de tandarts. Kan niet wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:19

Ik ben sowieso heel benieuwd, wat die zegt, kan me voorstellen dat je niet kunt wachten :j

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:36

Vandaag heeft de tandarts een ontstoken tandje getrokken! Toch maar goed dat hij is gekomen. Zou dit de reden geweest zijn dat hij zo druk was met zijn hoofd?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:47

Dat zou heel goed kunnen! Laten we het hopen. Waarschijnlijk schudt hij in het begin nog een beetje vanwege de herinnering, maar dat moet al snel ophouden. Heeft de tandarts gezegd dat je alweer mocht rijden? Ik kan me voorstellen dat een wondje ook pijnlijk is.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:09

Ik hoop het ook! Nee ik mag de komende 3 dagen niet rijden omdat het nu nog wat pijnlijk is. Ik ga wel wat wandelen met halster om zodat hij toch wat beweging krijgt en dan ga ik zondag/maandag weer beginnen.

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:28

Zou heel goed de oorzaak kunnen zijn (hoop ik in ieder geval voor je :)) als tip zou ik je mee willen geven om hem de eerste keer even met hoofdstel te longeren ipv te rijden, zo komt er geen druk op de teugels zodat hij kan snappen dat het geen pijn meer doet

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:03

Dankjewel patty, dat ga ik zeker doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:11

Pattyy_ schreef:
Zou heel goed de oorzaak kunnen zijn (hoop ik in ieder geval voor je :)) als tip zou ik je mee willen geven om hem de eerste keer even met hoofdstel te longeren ipv te rijden, zo komt er geen druk op de teugels zodat hij kan snappen dat het geen pijn meer doet

Maar toch nog wel iets op het bit? Dat werkt dan toch neit?