Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Robin100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:29

Ik heb het correctie bit van sprenger.
Paard is veel meer ontspannen. dan wanneer ik met een dubbelgebroken bit rijdt.
Kan je ook met dit bit longeren.?
scholingsbit heb ik niet gekocht. omdat dit bit een kantel inwerking heeft.

Priscilla__

Re: Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:52

Ik heb zelf ook het correctie bit van de EJ. Ben er zeer tevreden over paard neemt het bit ook veel fijner aan. Dat nieuwe bit van sprenger lijkt me ook fijn! Alleen jammer dat je niet uit zou kunnen proberen.. :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:24

Even een schopje, ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van TS met dit bit. (Nog meer ervaringen zijn natuurlijk ook welkom.) :)

Ik ben zelf ook op zoek naar een fijn anatomische gevormd bit. Ik heb al meerdere dubbelgebroken bitjes gehad maar ik heb toch het gevoel dat het te beweeglijk is in de mond van m'n pony waardoor 'ie ermee gaat rommelen, ook als ie bijv. stilstaat met een lang teugeltje. Met een rechte stang raakt ie in paniek met blauwe tong tot gevolg dus dat is duidelijk niks. Te weinig ruimte voor de tong. Dus toen kwam ik bij dit bit uit... maar buiten dit topic lees ook eigenlijk ook veel slechte ervaringen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:24

Hoi

Ik rij nu sinds 2dagen met het scholingsbitje (D trens) Ik ben er tot nu toe erg tevreden over! M'n paard wist elke keer niet zo goed waar ze haar tong moest laten en werd hierdoor erg sterk. Hiervoor heb ik een mayler level 1 geprobeerd maar daar was ze niet echt van onder de indruk. ik ben van plan het bit tijdelijk te gebruiken en dan weer over te stappen naar een simpel trensje.

Het bit zit trouwens wel apart langs de mondhoeken

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:35

ik heb de correctiestang altijd als een stuk scherper ervaren dan een dubbelgebroken bit, daar ben ik dan ook naar teruggegaan indertijd.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:22

Priscilla__ schreef:
Ik heb zelf ook het correctie bit van de EJ. Ben er zeer tevreden over paard neemt het bit ook veel fijner aan. Dat nieuwe bit van sprenger lijkt me ook fijn! Alleen jammer dat je niet uit zou kunnen proberen.. :+

Ik heb bij divoza een bitje gehaald van Sprenger en deze kan je gewoon een weekje uitproberen hoor..
Dat vertelde ze er appart bij, omdat het dure bitten zijn

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:36

Hmm ik heb ook wel is bij ruitersportzaak hier in de buurt bit gehaald van 70 euro mocht ik niet uitproberen. Hier helaas geen divoza in de buurt, zou je bij ooteman ook uit mogen proberen?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:10

Weet iemand waar je dit bit mag uitproberen? Of is er een bokker die bereidt is om zijn bit uit te lenen? (uiteraard tegen een vergoeding). Ik heb dit bit gister in mijn handen gehad maar vind de gok te groot om 'm zo mee te nemen. Bij de Divoza mocht ik het bit niet uit proberen.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:46

Wat raar , ik heb hem van de week zelf bij Divoza in Leek gekocht en daar zetten ze er zelfs op de bon bij dat ik het bit een week mocht uittesten. Heb hem wel betaald maar bevalt die niet krijg ik me geld terug.. moet je wel een sprenger bit mee nemen.. dat doen ze omdat ze zo duur zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:49

Yamcha, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of je het bit nog steeds gebruikt en het nog altijd goed bevalt?

Ik overweeg om mijn paard hier ook eens op te proberen. Hij heeft een erg moeilijke mond (qua bouw bedoel ik dan) en loopt nu op een enkelgebroken onderlegtrensje. Met tijden gaat dit heel goed maar van tijd tot tijd is hij ook, zonder andere aanwijsbare reden, ineens wat hangerig, duwerig of gooit hij de tong eroverheen. Nou weet ik dat hij erg weinig ruimte in de mond heeft en het is allemaal verre van dramatisch hoe hij reageert hoor, maar als het beter/prettiger kan is dat natuurlijk altijd goed...

Heb net dus even zitten kijken op oa de site van epplejeck en divoza maar kom er niet helemaal uit. Ik zoek dus een watertrens versie die niet kantelt in de mond maar deze mag niet al te dik zijn. Ik zag er al een paar van 16 en 18 mm en dat is eigenlijk echt te veel...Iemand een idee waar ze nog meer verkocht worden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:50

Oja, er staat bij de Divoza niet overal bij hoe dik het bit is, dus mocht iemand dit weten van de verschillende merken dan hoor ik dat graag!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:21

Ik heb het bit maar een week gebruikt. Inja werd er heel hangerig en vooral ongemotiveerd van... Nu weer dubbelgebroken watertrensje en loopt weer helemaal fijn! Als tijdelijke oplossing is het een prima bit maar zou er geen tijden mee willen/kunnen rijden!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:26

Hallo, die van eppelj is iets dunner dan die bij divoza,ik heb er bij 1 merrie veel baat bij gehad ,reedt niet anders meer als met dit bit.Dat beviel super het paard vond dit veel fijner.
Voor een andere merrie 5 dagen en dan weer terug op gewoon gebroken trens ,bij problemen vastpakken etc pak ik hem er 2 3 x bij .

Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:28

Oke dankjewel...De epplejeck is 16 mm, die andere wordt het dan sowieso niet want dat gaat gewoon echt niet...maar 16 is ook al veel, heb nu 11 geloof ik en dat vind ie wel lekker...Zal eerst maar eens rondvragen of ik hem ergens kan lenen dan.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:33

Ikheb bit ook bij mijn paard gebruikt er weinig ruimte zijn mond. Hij was zeer zwaar in zijn mond maar liet los dit bit, later overgestapt op een myler toklat . Deze gebruik ik bij mijn merrie die een dubbelgebroken ook irritant vindt. hebben van sprenger zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:43

Hoi, was het topic helemaal vergeten :o

Ik ben happy met het bit, merrie ook.
Het past goed, voldoende ruimte voor de tong, en ligt eigenlijk perfect in de mond.
Jade schreef:
ik heb de correctiestang altijd als een stuk scherper ervaren dan een dubbelgebroken bit, daar ben ik dan ook naar teruggegaan indertijd.

het is geen stang ;)
Het is echt een trens, geen hefboomwerking, dat een mondstuk ongebroken is, maakt het nog geen stang :)

Dat verschilt per paard denk ik, ik heb eht dubbelgebroken trensje er later nog eens ingehangen, maar ze keek heel boos en gooide haar tong over het bit...... correctiebit erin en paard weer bij :D duidelijker kan niet, zou ik denken :)

_Esther_87_ schreef:
Yamcha, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of je het bit nog steeds gebruikt en het nog altijd goed bevalt?

Ik overweeg om mijn paard hier ook eens op te proberen. Hij heeft een erg moeilijke mond (qua bouw bedoel ik dan) en loopt nu op een enkelgebroken onderlegtrensje. Met tijden gaat dit heel goed maar van tijd tot tijd is hij ook, zonder andere aanwijsbare reden, ineens wat hangerig, duwerig of gooit hij de tong eroverheen. Nou weet ik dat hij erg weinig ruimte in de mond heeft en het is allemaal verre van dramatisch hoe hij reageert hoor, maar als het beter/prettiger kan is dat natuurlijk altijd goed...

Heb net dus even zitten kijken op oa de site van epplejeck en divoza maar kom er niet helemaal uit. Ik zoek dus een watertrens versie die niet kantelt in de mond maar deze mag niet al te dik zijn. Ik zag er al een paar van 16 en 18 mm en dat is eigenlijk echt te veel...Iemand een idee waar ze nog meer verkocht worden?

Hihi, ja dus.
Koop die van Sprenger, die heb ik ook, die is 14 mm. 16 en 18 is ook hier véél te dik, dan gaat ze ook met d'r giechel open lopen. 't Kost ff wat, maar als je nagaat dat je bit een van de belangrijkste communicatiemiddelen is met je paard, mag dat ook wel toch? Een zadel koop je tenslotte ook niet voor een paar tientjes :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:14

ik heb de comfort mouth van sprenger aangeschaft, heb hem nog niet gebruikt dus ervaring komt wat later :)

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:27

Ik heb het Scholingsbit KK Conrad bicolor van Sprenger aangeschaft,die ik morgen of overmorgen verwacht. :)

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:12

Ik was benieuwd of jullie nog tevreden zijn?
Ik heb mijn merrie van 5,5 jaar op een onderleg trensje en gewoon bit enkel gebroken gereden.
Ze probeerd continu haar mond open te doen. De tandarts erbij gehad. Die had het over een heel laag gehemelte, en een dunne tong dus een gevoelige mond. Is een correctie of scholingsbit dan aan te raden?
Ze wil op een gewoon bit alleen in stap ontspannen zonder teugel druk.
Graag hoor ik wat van jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:30

Nee, vind ik niet, ik heb toen juist voor dat bit gekozen omdat mijn meisje zo een dikke tong had, en hem anders niet goed kwijt kon, dan gooide ze hem over het bit.
Met dit bit was er ruimte zát voor een dikke tong, dus hij paste haar heel goed, maar met een laag verhemelte en een dunne tong zou ik deze niet aanraden, dan krijgt ze last van de tongboog...... niet doen, is mijn idee :n

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:33

Als je er 1 zoekt ik heb een 13 cm van sprenger 10x gebruikt. Wil hem wel verkopen heb hem niet meer nodig.

Op te halen in Wilnis of Emmen ( vriend woont in Wilnis ).

Pb voor info.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:19

Ik heb ook een merrie die veel problemen heeft met haar tong. De meeste bitten liggen haar echt niet fijn in de mond.

Ik rij haar nu een half jaar met een correctie bit van sprenger, een wereld van verschil! Het paard heeft veel meer rust 'in haar hoofd' en we kunnen eindelijk weer lekker rijden.

Hier een hele positieve ervaring :j

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:15

Sinds ik heb gezien wat dit op "lange" termijn aanricht in de mond van het paard ben ik huiverig met dit bit zeg maar.
Waarom niet een enkel- of dubbelgebroken bustrens mét extra ruimte voor de tong?
Het is niet gek dat paarden met dit bit ineens op twee pinken te rijden zijn.

Misschien zijn de bitten van Neue Schule iets voor je paard?!
Via Christie Dreessen kan je deze uit proberen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:05

Ik schop dit topic even omhoog. Ben eigenlijk op zoek naar recente ervaringen met het correctiebit.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:17

Ik zie dat mijn laatste reactie in dit topic alweer een aantal jaren geleden is. Ik gebruik het correctiebit nog steeds, en zelfs toch vaker dan in eerste instantie gepland.

Gisteren heb ik er nog mee gereden. We waren al een tijdje niet meer naar het bos geweest en ik verwachtte een hete pony. Ik was heel blij dat ik het zekere voor het onzekere heb genomen en niet op m'n trensje naar buiten ben gegaan, want dan waren er ongelukken gebeurd. Er waren namelijk spelende kindertjes in onze racekuil, dus een galopje zat er even niet in en ponylief was het daar niet mee eens. Ze kon op haar plaats bokken en stuiteren wat ze wilde, maar dit bit kan ze niet vastpakken om er vandoor te scheuren en met haar trensje kan ze dat wel.

Ik blijf het een heftig bit vinden. In mijn ogen is het echt een dwangmiddel, maar het werkt wél. Voor de alledaagse dressuur zou ik het niet aanraden, maar het is en blijft handig om achter de hand te hebben voor de veiligheid in situaties die anders zouden kunnen escaleren. Voor mij zijn dat de momenten waarop ik verwacht dat mijn pony erg heet wordt (carrouselrijden op evenementen, bosrit na een periode van veel bakwerk, buitenrijden met een groep, springen...).

Ik noem het altijd 'de noodrem.' Dat is ook het enige waar ik hem voor zou aanraden.