Wáárom hebben mensen bontjes op het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:38

ik heb erg vaak last van rugklachten, en mijn bontje maakt het toch wel iets comfortabeler. Heeft mij wel geholpen kwa rugpijn. Ben ook van plan lange ritten te gaan maken en dan is het ook wel lekker. Plus warme kont in de winter.

Nefertarie

Re: Wáárom hebben mensen bontjes op het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:45

Ik heb een ouder model zadel van Stubben, die bekent staan om hun harde zittingen. Ik heb juist vorige week een bontje gekocht om het wat lekkerder te maken voor mezelf.
Meteen gemerkt dat het echt super lekker warm is met de koude winterdagen op komst en, leuke bijkomstigheid, ik kan opeens beter blijven zitten in de galop *\o/* _/-\o_

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:26

Domesco schreef:
pingvinii schreef:
misschien omdat het paard iets aan zijn rug heeft?
weet het niet ;p

Als een paard iets aan zijn rug heeft ga je er toch zowiezo niet op zitten of zie ik dat nou verkeerd. :P

een gevoelige rug dan xp weet ik veell.

shannakraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:52

ik ken mensen die het alleen doen omdat ze het mooi vinden voor wedstrijden en je hebt ook bondjes met een gelpad dat is voor druk verdeling.
en soms als je zadel niet helemaal goedligt dan kun je een bondje gebruiken.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:00

Heb standaard mijn Spaans Doma Vaquera zadel met bont, wat zowiezo je in de zomer koel houdt en in de winter lekker warm.
Mijn dressuurzadel heb ik ook een bontje Op om dezelfde reden plus dat ie nu wat 'stroever' zit, en hierdoor bij bepaalde bewegingen nog wat stabieler rustiger kan zitten. Ideaal! Want een schapenvacht althans de echte, houd je echt in de winter warm en in de zomer koel..

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:06

Ik heb er 1 omdat ik voorheen op een zadel reed waar ik na een 1,5uur durende buitenrit toch wel enigzins pijn in mijn kont had.
Op mijn huidige zadel heb ik hem nog nooit gehad... misschien in de winter eens als het erg koud is voor lekker warme billen :D

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:41

Juist omdat je het overal ziet ineens, heb ik ook zo'n ding besteld. Geen dure hoor, maar gewoon om eens te proberen. Het ziet er heel comfortabel uit. En omdat het winter wordt.

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:46

shannakraai schreef:
ik ken mensen die het alleen doen omdat ze het mooi vinden voor wedstrijden en je hebt ook bondjes met een gelpad dat is voor druk verdeling.
en soms als je zadel niet helemaal goedligt dan kun je een bondje gebruiken.

Niet onder het zadel, OP het zadel. :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:03

Bedankt voor de reacties allemaal.
Heb zelf alleen nog nooit last gehad van doorrij plekken, en heb volgens mij op de beroerdste zadels gereden..
Heb gewoon niet zo'n gevoelige klont denk ik dan :+

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:20

ik rij met een bontje en vind het heerlijk ! haha ik glij minder - zit vaster - het zit nog eens lekker zacht en krijg geen doorrijplekken meer :D + de zitting van me zadel bijt niet uit van het zweten ! :D heb me zadel nu een jaar(2de hands gekocht ) en rij best intensief en het zitvlak ziet er echt zo goed als nieuw uit

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:25

De mensen die het gebruiken hebben gewoon een zachte zit nodig :+ Ik vind het ook vreselijk rijden want het houd je beweging tegen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:29

Mijn zadel zit prima, is helemaal niet hard of bobbelig. En toch rijd ik met zo'n pad, omdat het gewoon nog net wat lekkerder zit ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:28

1997suus schreef:
De mensen die het gebruiken hebben gewoon een zachte zit nodig :+ Ik vind het ook vreselijk rijden want het houd je beweging tegen.

Jup, die ervaring heb ik dus ook, het houd je bewegingen tegen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:31

Mijn zadel zit heerlijk, maar met bontje nog lekkerder! Het zit stevig, lekker zacht en ik krijg er minder rugklachten door.
Voor als je lange ritten maakt vind ik het echt een uitkomst.

Dat het je begeweging tegen houd ben ik het niet helemaal mee eens, ik zit net zo 'vrij' zonder bondje, maar bv met doorzitten/stappen/galoperen, zit het wel steviger.
Edit; Al heb ik niet een echte bontje voor op het zadel, ik heb een schaapenwollen onderlegger, dus voor onder je dresuur zadel, die heb ik op mijn westernzadel gemonteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:03

@Lizzylover,is dat niet heel erg dik??

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:38

Ik vind zelf van niet, in het begin was ie dikker als dat ie nu is. Doordat je er steeds op zit gaat je kont erin zitten zegmaar.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:52

ik had met zo'n gel ding dat ik juist door heel me zadel gleed en met zo'n wolle niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:54

Ik heb ook een gelzitting, maar gebruik hem niet. Had hem op mijn boomzadel toen ik van mijn superzachte boomloosje afkwam. Toen was het wel erg hard ineens :+
Nu heb ik weer een andere boomloos en zit ik weer zacht :P

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:59

moelly schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal.
Heb zelf alleen nog nooit last gehad van doorrij plekken, en heb volgens mij op de beroerdste zadels gereden..
Heb gewoon niet zo'n gevoelige klont denk ik dan :+

Is ie zo dik? _O-

Rij ook meestal met bontje of gel seatsaver op het zadel. Heb een zadel met een zachte gelzitting en toch.
Weet je hoe pijnlijk 3 bilspleten zijn. :oo

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:55

ik denk dat het ook kan liggen aan je pony/paard, als die iets met zijn rug heeft. Of dat je als je hard hobbelt met draven dan een wat zachtere schok op het zadel hebt.