Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:35

Jij bevestigt dus wat ik zelf ook dacht Bandida. Alleen heb ik te weinig ervaring en kennis in huis om het hardop te roepen vind ik, maar ik had niet de indruk dat de boom die hij gebruikt nog erg 'McClellan' was... Daarom schreef ik dat ik zo'n boom wel es in't echt zou willen zien. Maar het fototje van jou had ik nog niet gevonden en daar zie je ook de onderkant van de boom en dan wordt idd wel gelijk duidelijk dat dit toch iets anders is. Die bomen missen gewoon de bars over de hele lengte van het zadel en dat is nou juist wat die druk zo verdeelt.
Het oogt voor mij het zelfde als die GM boom van even terug... een soort samenvoegsel van ideeën die met z'n allen in 1 boom net niet werken. Ik denk dat je die twee uitersten gewoon niet samen kúnt voegen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:41

Cambiar schreef:
@Moragh, neen er is niet zo'n groot publiek voor de McClellans en al zeker niet in België. (hier in het conservatieve Vlaanderen toch).

Ik ben blij dat je het er bij zet, want als ex-Waal kan ik toch wel zeggen dat het er ten zuiden van de taalgrens 'op z'n Frans' aan toe gaat. Wat op veel vlakken de wenkbrauwen doet fronsen bij Vlamingen, maar op vlak van randonnée te paard is dat een totaal andere en veel aangenamere cultuur :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:43

Een zuivere McClellanboom gaat niet lukken op mijn paard, dus moet er een alternatief gezocht worden. Deze boom deed me denken aan de bomen die in de trekkingzadels zitten die mijn leraar zelf maakt (ook principe van een Engelse boom, de modernere cavalerie zadels want het is een copie van de zadels van de rijkswacht).
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=259404227&key=8QPNJRQR
Deze zijn erg goed, geen enkel paard heeft er last van (we rijden soms 12 uur per dag...). Ben je er zo zeker van dat een paard last zal krijgen van de JMS boom? Wat ik ook wel vond toen ik de boom zag, dat het inderdaad erg smal is aan de schoft. Daar heb ik dus ook mijn bedenkingen bij.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:49

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
@Moragh, neen er is niet zo'n groot publiek voor de McClellans en al zeker niet in België. (hier in het conservatieve Vlaanderen toch).

Ik ben blij dat je het er bij zet, want als ex-Waal kan ik toch wel zeggen dat het er ten zuiden van de taalgrens 'op z'n Frans' aan toe gaat. Wat op veel vlakken de wenkbrauwen doet fronsen bij Vlamingen, maar op vlak van randonnée te paard is dat een totaal andere en veel aangenamere cultuur :D

Dat wéééét ik :D :D ; waarom denk je dat ik zo veel liever in Wallonië zou gaan wonen? De Walen liggen me veel nauwer aan het hart dan de soms bekrompen, conservatieve Vlaming (ga ze nu niet allemaal over dezelfde kam scheren). Het heeft hier al ferm gebotst tussen persoonlijkheden, ben blij dat ik in Vlaanderen niet veel buiten moet komen en bij m'n paarden kan zijn. Het is een verademing om eens in Wallonië te zijn en ik verwonder me er helemaal niet over dat jullie daar meer openstaan voor zo'n zadels. Ook op vlak van huizen vind ik het daar veel leuker. Geen geld genoeg om oudere huizen te vervangen door afschuwelijke moderne betonnen blokken, maar de meer authentieke cultuur die bewaard gebleven is.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:51

Francis schreef:
Het oogt voor mij het zelfde als die GM boom van even terug... een soort samenvoegsel van ideeën die met z'n allen in 1 boom net niet werken. Ik denk dat je die twee uitersten gewoon niet samen kúnt voegen.

Wel, dat hangt van je doel af. Gaston Mercier heeft bij aanvang een zadel bedacht om aan de top van de endurance beter te kunnen rijden als de concurrenten, hij wil aan hoge snelheid maar niet in voorwaartse zit (omdat dat nu eenmaal zwaar vermoeiend is voor de ruiter en de voorhand van het paard) over een echt lange afstand gaan, zijn zadelboom en bijhorende rijstijl is een ingenieus gevonden oplossing en helemaal passend voor dat doel. De recreatiemodellen zijn daar iets makkelijker te rijden afgeleiden van.

Voor een zadel dat in oorsprong voor trekking bedacht is in plaats van endurance zoals die JM vind ik die zadels zonder bars, met Engelse of afgeleide bomen, een erg vreemde keuze. Geef me dan maar gewoon een goeie western, wade tree met brede bars, daar kan je ook rustig 8 uur+ in zitten zonder je paard tot moes te rijden..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:55

Cambiar schreef:
Ben je er zo zeker van dat een paard last zal krijgen van de JMS boom? Wat ik ook wel vond toen ik de boom zag, dat het inderdaad erg smal is aan de schoft. Daar heb ik dus ook mijn bedenkingen bij.

Wel, ik heb geen glazen bol natuurlijk, maar bij ritten van 12 urr zou ik toch echt naar een maximaal draagvlak zoeken. Zeker als je ook nog eens bagage/picnic enz gaat meenemen. Voor je het weet zit je aan 80 of meer kilo op je paard hoor..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:56

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:02

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Zijn McClellan boom is herwerkt voor meer comfort

Zijn McClellan boom is zo te zien geen McClellan boom ,-) http://selles-jms.pagesperso-orange.fr/ ... age010.jpg
http://www.rando-cheval-boutique.com/SE ... MS-NOMADE-
http://www.rando-cheval-boutique.com/We ... IQUE_m.JPG

Oei, ik had deze foto nog niet gezien zonder die voorboom eraan... dat is inderdaad een zeer vreemde constructie en lijkt me ook sterk dat ze goed druk verdelen...
Toch maar beter op westernbars dus, ondertussen nog een link gevonden, maar weeral te kostelijk wegens invoerstaksen vanuit Canada:
http://www.rodnikkel.com/content/index.php/pictures-of-trees/special-requests/
Wel interessant hoe hij ombouw maakt van bomen. Vooral de Portugese boom Afbeelding en de native American style Afbeeldingvind ik leuk.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:03

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:15

Cambiar schreef:
Toch maar beter op westernbars dus, ondertussen nog een link gevonden, maar weeral in Amerika, te kostelijk wegens invoerstaksen

Binnen een dikke maand ben ik op http://cactuscreekdaily.com/love-it/veg ... o-shopping en ik heb een berg folders en info over handgemaakt paardenspul mee als ik terug kom.. je mag me daar altijd eens aan herinneren dan neem ik wat meer info over boom en zadelmakers mee (komen zeer veel artisanale tuigmakers naartoe).
Mocht je eens goedkoop ticket naar Vegas kunnen strikken, dit is dus het ultieme kwijl-uitje voor liefhebbers van mooi handgemaakt western-spul (van zadels en tuig tot kleding, ropes, boots, hats..)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:19

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:23

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Toch maar beter op westernbars dus, ondertussen nog een link gevonden, maar weeral in Amerika, te kostelijk wegens invoerstaksen

Binnen een dikke maand ben ik op http://cactuscreekdaily.com/love-it/veg ... o-shopping en ik heb een berg folders en info over handgemaakt paardenspul mee als ik terug kom.. je mag me daar altijd eens aan herinneren dan neem ik wat meer info over boom en zadelmakers mee (komen zeer veel artisanale tuigmakers naartoe).
Mocht je eens goedkoop ticket naar Vegas kunnen strikken, dit is dus het ultieme kwijl-uitje voor liefhebbers van mooi handgemaakt western-spul (van zadels en tuig tot kleding, ropes, boots, hats..)

*\o/* heel erg bedankt dat ik je hiervoor zou mogen contacteren. Verdorie, daar zou ik graag naartoe gaan.
Dan wacht ik daar op, daar zit zeker een oplossing tussen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:26

Cambiar schreef:
Dan wacht ik daar op, daar zit zeker een oplossing tussen.

Neee wachten moet je nooit doen :Y) zoek maar gewoon door tot je zeker weet wat je wil, gaat veel makkelijker zijn om door een berg (niet altijd even professionele) folders te bladeren en die mensen hun sites eens te bekijken.. Er is echt héél veel variatie in westernbomen/zadels.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:43

Ja, dat de GM met dat doel gebouwd is kan ik snappen Bandida, maar hij bouwt er dus ook een bijbehorend zadel omheen zeg maar. Als je een dergelijke boom gaat gebruiken voor een randonnee zadel, dan ga je dingen combineren die je niet moet willen combineren denk. Net wat jij al schrijft dus eigenlijk, voor een randonnee-zadel heb je gewoon bars nodig om de druk zo veel mogelijk te verdelen. En of dat dan McClellan of western of iets anders is maakt niet uit, maar je wilt wel draagvlak over de hele lengte.

Wat ik dan alleen niet snap is waarom het niet mogelijk zou zijn om een McClellan-boom voor een breed paard te bouwen... Dat moet toch gewoon te máken zijn? Snap dat ze er standaard misschien niet zijn maar iemand die zo'n boom kan maken kan er toch een maken die wel op een ronder/breder paard past?

Cambiar, wat vind jij 'duur' qua invoer? Want wat je eventueel nog zou kunnen doen is vragen of een western-zadelboer of iemand anders die vaker spul uit Amerika laat komen, voor jou zo'n boom mee wil laten komen. Ik zou zoiets al eens met een zadel doen wat ik particulier in Amerika wilde kopen (uiteindelijk niet doorgegaan). Gaat het met de boot en dus niet zo snel maar dat geeft niet, 't is een stuk voordeliger.

Leuke trip Bandida! Vegas trekt me voor geen meter maar daarvoor zou ik er ook wel heen willen ja ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:44

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:51

Francis schreef:
Ja, dat de GM met dat doel gebouwd is kan ik snappen Bandida, maar hij bouwt er dus ook een bijbehorend zadel omheen zeg maar. Als je een dergelijke boom gaat gebruiken voor een randonnee zadel, dan ga je dingen combineren die je niet moet willen combineren denk. Net wat jij al schrijft dus eigenlijk, voor een randonnee-zadel heb je gewoon bars nodig om de druk zo veel mogelijk te verdelen. En of dat dan McClellan of western of iets anders is maakt niet uit, maar je wilt wel draagvlak over de hele lengte.

Wat ik dan alleen niet snap is waarom het niet mogelijk zou zijn om een McClellan-boom voor een breed paard te bouwen... Dat moet toch gewoon te máken zijn? Snap dat ze er standaard misschien niet zijn maar iemand die zo'n boom kan maken kan er toch een maken die wel op een ronder/breder paard past?

Cambiar, wat vind jij 'duur' qua invoer? Want wat je eventueel nog zou kunnen doen is vragen of een western-zadelboer of iemand anders die vaker spul uit Amerika laat komen, voor jou zo'n boom mee wil laten komen. Ik zou zoiets al eens met een zadel doen wat ik particulier in Amerika wilde kopen (uiteindelijk niet doorgegaan). Gaat het met de boot en dus niet zo snel maar dat geeft niet, 't is een stuk voordeliger.

Leuke trip Bandida! Vegas trekt me voor geen meter maar daarvoor zou ik er ook wel heen willen ja ;)

Ik dacht er een eindje geleden aan om zadels mee te laten komen met een vriend die een 'heel bekend' motormerk invoert vanuit Amerika in containers, maar daar zal ook wel invoerskosten op moeten betaald worden vermoed ik (ging over de Abetta zadels met die endurance boom die ik aanvankelijk wou voor mijn paarden, vandaar dat ik weet dat er zeer veel kosten bijkomen zodat je bijna aan het driedubbele van de prijs komt...).
Ik ken geen zadelboer persoonlijk, dus ik ga weeral mijn charmes moeten bovenhalen :D , toch een goeie tip ;-). Wie iet waagt niet wint :-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:10

Ik heb je even een PB gestuurd daarover Cambiar.
Inderdaad een informatieve site! Ook de link in die pagina naar 'factors that affect tree fit is heel verhelderend, zou verplicht leesvoer moeten zijn voor iedereen die een westernzadel aan wil schaffen (of - voor sommigen - verkopen ;) ).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 13:28

Francis schreef:
Ik heb je even een PB gestuurd daarover Cambiar.
Inderdaad een informatieve site! Ook de link in die pagina naar 'factors that affect tree fit is heel verhelderend, zou verplicht leesvoer moeten zijn voor iedereen die een westernzadel aan wil schaffen (of - voor sommigen - verkopen ;) ).

Thx francis voor je info ;-). Ik vind die site ook zeer interessant! Ook Bandida en andere mensen heel erg bedankt om het helpen mee denken!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 13:39

Francis schreef:

hier wou ik nog eventjes op reageren:
Ik snap dat ook niet zo goed dat het echt niet mogelijk zou zijn omdat die McCl. toch ook op een soort van westernbars gebouwd is, maar las iets over torsiekrachten die op het zadel komen, doordat de rug van het paard beweegt als het stapt (in combinatie met het gewicht van de ruiter) en doordat de boom veel breder geworden is dat er dan een breuk kan optreden (vooral met polyuréthane zadelbomen), wellicht in de verbinding van die bars (dat boogje, de voorboom). Misschien als je daar ergens iets flexibeler maakt, dat het zadel dan beter kan meebewegen? Ik weet het niet... in elk geval een zadel dat flext in de lengte, daar ben ik niet zo voor...
Het model van boom is gewoon niet populair en daardoor niet commercieel genoeg om daar veel geld aan te spenderen vermoed ik, wat wel het geval is voor de gemoderniseerde Portugese en Spaanse bomen zoals Deuber dat gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:45

Cambiar schreef:
Francis schreef:

hier wou ik nog eventjes op reageren:
Ik snap dat ook niet zo goed dat het echt niet mogelijk zou zijn omdat die McCl. toch ook op een soort van westernbars gebouwd is, maar las iets over torsiekrachten die op het zadel komen, doordat de rug van het paard beweegt als het stapt en doordat de boom veel breder geworden is dat er dan een breuk kan optreden (vooral met polyuréthane zadelbomen), wellicht in de verbinding van die bars (dat boogje, de voorboom). Misschien als je daar ergens iets flexibeler maakt, dat het zadel dan beter kan meebewegen?

Maar waarom levert dit dan geen problemen op in westernbomen die gebouwd worden op maatje tank? Of zou dat ermee temaken hebben dat de fork op de bars degelijker van constructie is ook degelijker op de bars zelf gemonteerd is?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 13:47

Juliette86 schreef:
Maar waarom levert dit dan geen problemen op in westernbomen die gebouwd worden op maatje tank? Of zou dat ermee temaken hebben dat de fork op de bars degelijker van constructie is ook degelijker op de bars zelf gemonteerd is?

Ik denk het, de bars zelf zijn ook steviger dan bij een McClellan. Ik zal die vraag eens stellen aan Rod Nikkel...
Ik was dit artikel wat vergeten en ben blij dat ik het weer eens herlezen heb, maar hier staat ook heel wat interessante info over bomen: http://guichard-sellier.fr/articles/trees.htm

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:22

tja, 't zou em dan dus echt in de verbinding tussen de bars moeten zitten want de bars op zich zijn volgens mij niet zwakker gebouwd dan die van een westernzadel. Ook daar heb je nl. zadels met brede of smallere bars en ook daar wordt gebruik gemaakt van kunststof bomen. En anders valt er altijd nog eea te verstevigen met ander materiaal zoals een strip metaal van mij part... Lijkt me stug dat er in deze tijd van mogelijkheden geen materiaal te vinden is wat sterk genoeg is daarvoor.
Ik denk idd eerder dat het een commercieel verhaal is... maar dan zou er dus ook een boombouwer te vinden moeten zijn die het op bestelling wel zou willen maken, want je vraagt tenslotte geen gratis boom ;)
Het kan alleen geen 'massa-product' zijn dus moet je iemand hebben die ze op bestelling maakt/wil maken.

Goed, ik ga nu eerst maar es wat doen, vanavond lees ik verder. Thanks voor de links Cambiar, weer veel interessant leesvoer. Ik blijf het een leuk onderwerp vinden. ;) Als ik nu ook weer es een pony zou hebben om theorie en praktijk bij elkaar te brengen zou 't nog leuker worden ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:22

Cambiar schreef:
Het model van boom is gewoon niet populair en daardoor niet commercieel genoeg om daar veel geld aan te spenderen vermoed ik, wat wel het geval is voor de gemoderniseerde Portugese en Spaanse bomen zoals Deuber dat gedaan heeft.

Het is denk ik nog eenvoudiger. Een echte Mc Clellan, zoals je die op tal van Amerikaanse re-enactment sites zal vinden is een ding uit het verleden. Het is ontstaan in een tijd dat legers heel streng selecteerden op de maat en types van hun paarden en van hun cavaleriesoldaten. Samengevat, niet alleen in de zadels zat weinig variatie, dat was gewoon niet nodig, want in de paarden én de ruiters waar ze voor gemaakt zijn zat ook weinig variatie.

Nu vallen mensen vandaag de dag nog steeds heel erg voor de positieve eigenschappen van dat type zadel, die ons uit de leger-tijd overgeleverd zijn. Alleen.. we willen die eigenschappen wel voor een veel ruimere variatie aan paardentypes en ruitertypes. Dan zijn er eigenlijk maar twee oplossingen.
1. Je gaat voor het originele zadel. Dan zal je genoodzaakt zijn om met je eigen maten en die van je paard binnen de grenzen te blijven van wat de US Cavalery in 1857 als aanvaarbaar vond.
2. Je kiest je paard, en je bent zelf wat je bent, maar wil toch zo veel mogelijk van de eigenschappen van een Mc Clellan uit de 19de eeuw. Dan doe je best wat duizenden ruiters na de Civil War gedaan hebben, en dat is hun favoriet zadeltype aanpassen aan andere types paarden (in hun geval ranching stock) en aan andere doelen. Uit de militaire Mc Clellans (en enkele andere militaire types) zijn hele goeie functionele western- en trailriding types geëvolueerd, en ergens zit er daar wel eentje tussen die jou en je paard gaat passen.

Mijn idee is dat je niet moet proberen een echte (kopie) McClellan te rijden als je paard groter is als 155 en rondgeribt is. Malibaud bijvoorbeeld is ook een aanpassing van het originele idee met als doel trail-riding op het voor hen lokaal en best geschikte paardje. Wil je dat op een warmbloed van 1.75.. tja, pech. Met zo'n model paard kijk je best eens naar trail types in Duitsland of Hongarije, of naar Amerikaanse trailzadels voor warmbloeden.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:33

leuk topic ga ik even volgen
heb wat links bekeken en doet mij erg aan mijn zadel denken
heb het kort geleden gekocht omdat ik hem zo grappig vond
de verkoper zei dat het een canadian police tracking saddle was
Hij lijkt erg op de malibua guardian en wat volgens green distance ook een mcClellan type is

http://i1197.photobucket.com/albums/aa4 ... P118-1.jpg

ligt momenteel bij de zadelmaker om wijder te maken voor mijn erg brede haflinger
hoop dat dat lukt want ik vind hem erg leuk

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:48

Ik ben erg benieuwd wat er gaat uitkomen voor boom .
Ik ben dus ook een groot liefhebber van McClellan zadels .

Voor mijn vorige pony had ik een Malibaud Randonnee , voor mijn huidige pony een Malibaud Gardian .
Helaas past de Gardian niet goed (dus deze Malibaud is te koop) en ben ook ik op zoek naar een ander zadel .
Heb ook even overwogen om zelf een zadel te gaan maken maar heb er de kennis (en materiaal) niet voor .

@ Cambiar
Het beloofde mailtje is verstuurt , hoop dat hij snel reageert .