Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:@Moragh, neen er is niet zo'n groot publiek voor de McClellans en al zeker niet in België. (hier in het conservatieve Vlaanderen toch).
Bandida schreef:Cambiar schreef:@Moragh, neen er is niet zo'n groot publiek voor de McClellans en al zeker niet in België. (hier in het conservatieve Vlaanderen toch).
Ik ben blij dat je het er bij zet, want als ex-Waal kan ik toch wel zeggen dat het er ten zuiden van de taalgrens 'op z'n Frans' aan toe gaat. Wat op veel vlakken de wenkbrauwen doet fronsen bij Vlamingen, maar op vlak van randonnée te paard is dat een totaal andere en veel aangenamere cultuur
Francis schreef:Het oogt voor mij het zelfde als die GM boom van even terug... een soort samenvoegsel van ideeën die met z'n allen in 1 boom net niet werken. Ik denk dat je die twee uitersten gewoon niet samen kúnt voegen.
Cambiar schreef:Ben je er zo zeker van dat een paard last zal krijgen van de JMS boom? Wat ik ook wel vond toen ik de boom zag, dat het inderdaad erg smal is aan de schoft. Daar heb ik dus ook mijn bedenkingen bij.
Cambiar schreef:http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=259404227&key=8QPNJRQR
Deze zijn erg goed, geen enkel paard heeft er last van (we rijden soms 12 uur per dag...).
Bandida schreef:Cambiar schreef:Zijn McClellan boom is herwerkt voor meer comfort
Zijn McClellan boom is zo te zien geen McClellan boom ,-) http://selles-jms.pagesperso-orange.fr/ ... age010.jpg
http://www.rando-cheval-boutique.com/SE ... MS-NOMADE-
http://www.rando-cheval-boutique.com/We ... IQUE_m.JPG
Bandida schreef:Cambiar schreef:http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=259404227&key=8QPNJRQR
Deze zijn erg goed, geen enkel paard heeft er last van (we rijden soms 12 uur per dag...).
Wat zit er in die kussens dan, als er een Engelse boom in zit?
Cambiar schreef:Toch maar beter op westernbars dus, ondertussen nog een link gevonden, maar weeral in Amerika, te kostelijk wegens invoerstaksen
Bandida schreef:Cambiar schreef:Toch maar beter op westernbars dus, ondertussen nog een link gevonden, maar weeral in Amerika, te kostelijk wegens invoerstaksen
Binnen een dikke maand ben ik op http://cactuscreekdaily.com/love-it/veg ... o-shopping en ik heb een berg folders en info over handgemaakt paardenspul mee als ik terug kom.. je mag me daar altijd eens aan herinneren dan neem ik wat meer info over boom en zadelmakers mee (komen zeer veel artisanale tuigmakers naartoe).
Mocht je eens goedkoop ticket naar Vegas kunnen strikken, dit is dus het ultieme kwijl-uitje voor liefhebbers van mooi handgemaakt western-spul (van zadels en tuig tot kleding, ropes, boots, hats..)
Cambiar schreef:Dan wacht ik daar op, daar zit zeker een oplossing tussen.
Francis schreef:Ja, dat de GM met dat doel gebouwd is kan ik snappen Bandida, maar hij bouwt er dus ook een bijbehorend zadel omheen zeg maar. Als je een dergelijke boom gaat gebruiken voor een randonnee zadel, dan ga je dingen combineren die je niet moet willen combineren denk. Net wat jij al schrijft dus eigenlijk, voor een randonnee-zadel heb je gewoon bars nodig om de druk zo veel mogelijk te verdelen. En of dat dan McClellan of western of iets anders is maakt niet uit, maar je wilt wel draagvlak over de hele lengte.
Wat ik dan alleen niet snap is waarom het niet mogelijk zou zijn om een McClellan-boom voor een breed paard te bouwen... Dat moet toch gewoon te máken zijn? Snap dat ze er standaard misschien niet zijn maar iemand die zo'n boom kan maken kan er toch een maken die wel op een ronder/breder paard past?
Cambiar, wat vind jij 'duur' qua invoer? Want wat je eventueel nog zou kunnen doen is vragen of een western-zadelboer of iemand anders die vaker spul uit Amerika laat komen, voor jou zo'n boom mee wil laten komen. Ik zou zoiets al eens met een zadel doen wat ik particulier in Amerika wilde kopen (uiteindelijk niet doorgegaan). Gaat het met de boot en dus niet zo snel maar dat geeft niet, 't is een stuk voordeliger.
Leuke trip Bandida! Vegas trekt me voor geen meter maar daarvoor zou ik er ook wel heen willen ja
Francis schreef:Ik heb je even een PB gestuurd daarover Cambiar.
Inderdaad een informatieve site! Ook de link in die pagina naar 'factors that affect tree fit is heel verhelderend, zou verplicht leesvoer moeten zijn voor iedereen die een westernzadel aan wil schaffen (of - voor sommigen - verkopen).
Francis schreef:Wat ik dan alleen niet snap is waarom het niet mogelijk zou zijn om een McClellan-boom voor een breed paard te bouwen... Dat moet toch gewoon te máken zijn? Snap dat ze er standaard misschien niet zijn maar iemand die zo'n boom kan maken kan er toch een maken die wel op een ronder/breder paard past?
Cambiar schreef:Francis schreef:Wat ik dan alleen niet snap is waarom het niet mogelijk zou zijn om een McClellan-boom voor een breed paard te bouwen... Dat moet toch gewoon te máken zijn? Snap dat ze er standaard misschien niet zijn maar iemand die zo'n boom kan maken kan er toch een maken die wel op een ronder/breder paard past?
hier wou ik nog eventjes op reageren:
Ik snap dat ook niet zo goed dat het echt niet mogelijk zou zijn omdat die McCl. toch ook op een soort van westernbars gebouwd is, maar las iets over torsiekrachten die op het zadel komen, doordat de rug van het paard beweegt als het stapt en doordat de boom veel breder geworden is dat er dan een breuk kan optreden (vooral met polyuréthane zadelbomen), wellicht in de verbinding van die bars (dat boogje, de voorboom). Misschien als je daar ergens iets flexibeler maakt, dat het zadel dan beter kan meebewegen?
Juliette86 schreef:Maar waarom levert dit dan geen problemen op in westernbomen die gebouwd worden op maatje tank? Of zou dat ermee temaken hebben dat de fork op de bars degelijker van constructie is ook degelijker op de bars zelf gemonteerd is?
Cambiar schreef:Het model van boom is gewoon niet populair en daardoor niet commercieel genoeg om daar veel geld aan te spenderen vermoed ik, wat wel het geval is voor de gemoderniseerde Portugese en Spaanse bomen zoals Deuber dat gedaan heeft.