WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:33

Ja de merrie hadden wij om door te trainen en was erg heftig onder een wol zadel met rijden erg moeilijk met opstappen etc. Ze had volgende de osteo en DA een kortere spier in de rug naast de ruggengraad deze werd door de druk van de wol onder druk gezet en vertoonde haarscheurtjes en irritaties, toen wij gingen rijden was dit naar rust alweer genezen maar onder het wol zadel was ze alsnog erg gevoelig waardoor opstappen erg lastig was met dr.

Met de wow werd dit met de dag beter maar wel vanaf week 1 dus die lange bult deze zat echt onder de huid en na bezoek van de osteo bleek het een soort verzuring van de spier te zijn die moest rekken om weer net zo lang te worden als de andere kant Ze had die kant dus altijd proberen te ontlasten. Naar enkele maanden oefeningen los maken en recht richten was het veel beter en kon je ook weer normaal opstappen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:37

Nou dat is een bericht waar ik dan weer wat vrolijker van wordt ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:47

:D geef ik ook eens goed nieuw vandaag :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:02

Ik vind zulke dingen ook veel logischer dan dat een Wow de problemen juist veroorzaakt.
Maar goed, ik heb zelf ook niets met Bodegraven.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:45

Bodegraven klinkiek werkt nauw samen met een grote zadelmakerij in Zevenhuizen (ZH) en laat die nou in wolzadels doen....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:25

En laat ik nou over die zadelmaker ook niet al te beste verhalen hebben gehoord...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:29

zeker niet, voor mij weer een gevalletje dat de ervaring nu weg is. Senior was een goede zadelmaker, maar wat er nu staat (iig 4 jaar geleden) bakte er niet zo heel veel van.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:33

Nee ook ik heb van deze firma geen hoge pet meer op,vroeger goed zat,maar dat is verleden tijd. De laatste jaren teveel verkeerd liggende zadels gezien door hen gepast en aangeraden..of t nu wol of lucht is niet passen is niet passen en dat kan problemen geven,ja logish

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:36

Maar goed, hetzelfde probleem zie ik hier in de buurt ook met een kliniek. Die werkt nauw samen met een zadelmaker die het normaal vind dat er artrofie plaatsvind naast de schoft :+
En laat de kliniek nou "gespecialiceerd" zijn in rugproblemen... Die helpen elkaar zo gewoon aan klanten. :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:42

Wat vinden jullie van een schapenvachtje onder een wow ? Mijn paard valt namelijk in de winter altijd wat weg in bespiering naast de ruggegraad en ik dacht dat dan een schapenvachtje misschien wel zachter zijn zijn + lekker warm.....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:51

Ik heb heel lang met een bontshabrak gereden, tot het te krap werd onder m'n wow. Ik rij nu sinds kort weer met een dun dekje. Was even wennen voor paardlief, die vond het bontje volgens mij wel prettig.
Lekker warm is geen argument om een bontje te gebruiken, bont reguleert de temperatuur juist zodat het niet broeierig wordt.
Maar wegvallen in bespiering naast de ruggengraad, weet je zeker dat het de bespiering is? Het kan ook zijn dat de wintervacht daar iets platter ligt? Of het ligt aan de overgang van hele dag op de wei, naar meer op stal en daardoor ook ander voedingspatroon. 's Winters gaat ook het grasbuikenvet er weer geleidelijk af.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:54

Ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat het alleen zijn bespiering is. Maar hij staat in de zomer dag en nacht buiten en in de winter zomaar 3 a 4 uurtjes. Veel minder beweging dan. dus in ieder geval een beetje bespiering zal hij daardoor wel kwijt raken ( door het meer stilstaan ).

MarChak valt een maat L schapenvacht dekje goed onder een maat 2 wow ? Of heb je een maat 1 wow ?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:55

Ik ben van tevoren gewaarschuwd dat het paard onder een wow veel ruimer, grootser gaat bewegen en dat veel eigenaren dan zoiets hebben van gaan met die banaan. Hierdoor ontstaan overbelastingen. Mij werd geadviseerd hier goed op te letten en het paard rustig op te bouwen met een wow.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:00

Schangah schreef:
Ik ben van tevoren gewaarschuwd dat het paard onder een wow veel ruimer, grootser gaat bewegen en dat veel eigenaren dan zoiets hebben van gaan met die banaan. Hierdoor ontstaan overbelastingen. Mij werd geadviseerd hier goed op te letten en het paard rustig op te bouwen met een wow.

idd, dat is mij ook verteld. En mijn paard was vooral na mijn lessen; waar we dan toch moeiljkere dingen doen dan thuis, elke keer zo moe dat ik nu pas wat aan het opbouwen ben, heb mijn wow nu anderhalve maand. Nu pas kan ze het tijdens een les van een halfuur echt goed volhouden, wat met mijn oude zadel geen enkel probleem was...we zijn wel al erg vooruit gegaan, dus tot nu toe is de wow voor mij elke cent waard :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:07

Dat werd mij inderdaad ook direct verteld :)) Hoewel bij ons het paard meer dacht van gaan :=

Ik ben wel heel benieuwd wat de 3 jarige straks van de wow gaat vinden en wie ik dan weer als fitter moet hebben ik ben r nog niet uit. Maar dat mag je hier niet bespreken volgens mods

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:13

Maris schreef:
Ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat het alleen zijn bespiering is. Maar hij staat in de zomer dag en nacht buiten en in de winter zomaar 3 a 4 uurtjes. Veel minder beweging dan. dus in ieder geval een beetje bespiering zal hij daardoor wel kwijt raken ( door het meer stilstaan ).

MarChak valt een maat L schapenvacht dekje goed onder een maat 2 wow ? Of heb je een maat 1 wow ?

Ik heb een size 2, met een LeMieux shabrak, onder de kussens merinowol en onder de zweetbladen gewoon dekje

Edit: dat is dus bij elkaar 1 dekje, geen los bontje met een los shabrak.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 14-10-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:21

Ik had een mattes L onder mn wow. Nu ik diverse paarden met de wow rijd, heb ik er ook een bontje onder bij degene die net te smal zijn.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:25

helaas moet ik tot januari wachten op mijn nieuwe wow, toen ik er mee reed ging er een wereld voor me open.. duurt nog zooooo lang echt balen maar het is het wachten waard!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:26

Dat duurt lang!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:30

MarChak schreef:
Dat duurt lang!

ja 10 weken 3 maanden ongeveer hij is uiteindelijk door iemand anders aangemeten als dat ik zou doen en dat heeft maar liefst 6 uur geduurt hahaha maar wel speciaal op maat gemaakt voor mijn paard aangezien hij 2 ongelijke schouders heeft.
het bleek ook dat er geen 1 enkel normaal zadel op zijn rug zou passen en die altijd op zijn schouder zal drukken.. het duurt idd lang dus tot die tijd longeer ik hem met pessoa en los met hoofdstel of wat aan de hand buiten stappen want wil hem goed op conditie houden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:01

Maris ik zou je een pro lite pad, multiple riser aanraden, kan je voor en achter vullen en dus de dikte bepalen, hiermee heb ik voor de wow al veel spieren teruggehaald met mijn oude passier die niet oke was. Nu met Wow groeien ze verder door. En ja, je raadt het vast al, die niet goed liggende passier was prima volgens eerder genoemde zadelmaker....... en die van de familie zelf zeg maar, niet dat hulpje, daar heb ik geen ervaring mee en dus ook geen mening over

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:11

pantarhei schreef:
Maris ik zou je een pro lite pad, multiple riser aanraden, kan je voor en achter vullen en dus de dikte bepalen, hiermee heb ik voor de wow al veel spieren teruggehaald met mijn oude passier die niet oke was. Nu met Wow groeien ze verder door. En ja, je raadt het vast al, die niet goed liggende passier was prima volgens eerder genoemde zadelmaker....... en die van de familie zelf zeg maar, niet dat hulpje, daar heb ik geen ervaring mee en dus ook geen mening over

ik weet niet pantarhei, met de wow groeien zijn rugpspieren ook niet echt meer, geloof ik. De wow past ook gewoon goed ( tenminste dat hoop ik dan ). Het is meer om de bespiering wat op te vangen in de winter.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:16

doet de pro lite ook, warmte zou ik juist willen vermijden ipv extra toevoegen ;-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:01

ik los het tijdelijke verschil meestal op met dikkere pads en dunnere dekjes...

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:18

Jaaaaa, heb mail binnen! Zadel komt volgende week en ze komt 25ste of 2 november! Zo, wat ben ik blij! Eindelijk, na al die weken wachten!