[WN] Wat voor soort bit heb ik nodig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:55

robesh schreef:
Savannah en cassidy zijn de enigste die antwoord op mijn vraag geven . De rest commentaar lap ik aan me laars.

Je leest ook uit mijn reacties alleen maar dat wat je wilt horen....is het niet?

Wat je uiteindelijk gaat doen zal mij eerlijk gezegt aan mijn bips oxideren.

Het ergste vind ik dan nog dat je anderen op he idee brengt om het ook zo aan te pakken.

Nogmaals, voor iedereen die meeleest en wel open staat en bij wil leren: scherper bit voor een paard dat sterk is of sterk wordt is de oplossing niet. Niet op lange termijn. Dergelijke problemen moeten en zijn rijtechnisch op te lossen.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:20

Shahazai schreef:
Lap het lekker aan je laars meid. Ik kijk uit naar je topics over ongelukken en ervaringen over NOG scherpere bitten.

hier ga ik in mee, wat ben jij ontzettend onbeschoft ts, ik heb ook getemd.
ik hoop dat dit topic snel wordt gesloten, dat je voortaan nadenkt voordat je posts plaatst en dat je haflinger niet al te veel de dupe wordt van jouw beslissingen.

AdnerB

Re: Wat voor soort bit heb ik nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:39

ik denk dat als je bang bent dat je paard schrikt en er van door gaat in het drukke scheveningen je mischien een paar lessen nodig hebt om je paard beter onder controle te houden ipv scherpe bitten erin te hangen :j

je komt nu over alsof je Anky bent..maar helaas daar is er maar 1 van.
en als je geen les wilt nemen omdat je toch niks meer zal leren..ga dan op tijden in scheveningen rijden dat het rustiger is met een normaal bitje..

ik dacht dat communicatie met je paard het belangrijkste contact middel is..geen pijnlijke bitten..zoals je nu over komt wil je je paard pijn doen om hem rustig te krijgen..maar al eens aan gedacht dat paarden vluchtdieren zijn en dus door pijn ook kunnen vluchten? :)*

verder kan ik je geen tips geven aangezien ik minimale ervaring heb met western rijden..maar de manier hoe je hier over jezelf en je haflinger praat zegt meer over jou dan over de rest van de bokkers die het allemaal goed bedoelen..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:27

Ze vind zichzelf wel heel speciaal in dat drukke Scheveningen, of ben ik nou de enige die opmerkt dat de TS dit wel heel bijzonder vind van zichzelf. Hoe druk het ergens is heeft niks te maken met hoe opgevoed je paard moet zijn, dat horen ze namelijk altijd te zijn. Zeker op het moment is het in de boeren gehuchten waar je onterecht minderwaardig vind erg druk met landbouw machines, jonge pubers die van pa of ma met volle aardappel bakken door de straten scheuren omdat de oogst op tijd binnen moet zijn. Er is geen tijd voor gelanterfant en dat merk je als ruiter in deze streken, zeker als je zoals mij graag naar buiten gaat. Ik persoonlijk ga mij niet tegenover een toch iets wat kinderachtige TS niet bewijzen door helemaal naar Scheveningen te gaan om daar te rijden. Waarom zou ik? ten eerste, wat heeft die stad mij te bieden en waarom zou ik daar willen zijn. Ik rij langs de veluwen, stap liever daar op mijn paard dan in een of andere stad.

@Cassidy, waar haal je de energie vandaan om te blijven proberen helpen? Ik persoonlijk vind deze mensen-met-paarden ernstig kansloos en zou daar mijn energie niet in willen steken. Hoe hou je dit vol? En nog beter.. hoe hou je je soms stil? Ik ga wel eens mee met een vriendin naar een pension stal waar net zulke meiden rijden ( de plaatjes ruiter, niet de echte ruiter. Je kent ze wel, het type slofteugel-nek-in-de-krul of zoals de ts mooi-scherp-bit-staat-beter) en moet dan echt zo gruwelijk hard mijn best doen om niks te zeggen. Maar als ik zacht 'zagen zagen wiele wiele wagen' sta te zingen, tja.. ik kan dat niet. Hoe doe jij dat?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:24

Benfan schreef:
Ze vind zichzelf wel heel speciaal in dat drukke Scheveningen, of ben ik nou de enige die opmerkt dat de TS dit wel heel bijzonder vind van zichzelf. Hoe druk het ergens is heeft niks te maken met hoe opgevoed je paard moet zijn, dat horen ze namelijk altijd te zijn. Zeker op het moment is het in de boeren gehuchten waar je onterecht minderwaardig vind erg druk met landbouw machines, jonge pubers die van pa of ma met volle aardappel bakken door de straten scheuren omdat de oogst op tijd binnen moet zijn. Er is geen tijd voor gelanterfant en dat merk je als ruiter in deze streken, zeker als je zoals mij graag naar buiten gaat. Ik persoonlijk ga mij niet tegenover een toch iets wat kinderachtige TS niet bewijzen door helemaal naar Scheveningen te gaan om daar te rijden. Waarom zou ik? ten eerste, wat heeft die stad mij te bieden en waarom zou ik daar willen zijn. Ik rij langs de veluwen, stap liever daar op mijn paard dan in een of andere stad.

@Cassidy, waar haal je de energie vandaan om te blijven proberen helpen? Ik persoonlijk vind deze mensen-met-paarden ernstig kansloos en zou daar mijn energie niet in willen steken. Hoe hou je dit vol? En nog beter.. hoe hou je je soms stil? Ik ga wel eens mee met een vriendin naar een pension stal waar net zulke meiden rijden ( de plaatjes ruiter, niet de echte ruiter. Je kent ze wel, het type slofteugel-nek-in-de-krul of zoals de ts mooi-scherp-bit-staat-beter) en moet dan echt zo gruwelijk hard mijn best doen om niks te zeggen. Maar als ik zacht 'zagen zagen wiele wiele wagen' sta te zingen, tja.. ik kan dat niet. Hoe doe jij dat?

Dit ^ :)

+1

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 08:49

Nou nog een keer voor de mensen die niet kunnen lezen. Op Scheveningen heb je niet alleen een hoop verkeer maar ook de duinen ,bos en het strand op 1 min stappen van de stal af. Om van het een naar het ander te komen moet je wel de straat over in het drukke verkeer.( en dat is niet te vergelijken met het verkeer wat langskomt in de boerengehuchten)
Waar heb je nog meer van die mooie uitrijmogenlijkheden in Zuid holland???Verhuizen nee nooit.

Overigens worden onze andere paarden gewoon op een dubbelgebroken trens gereden of bitloos . Dus rijden mmmmm kan ik echt wel.Ook gewoon op Scheveningen.

Lovefi je vraagt aan mij hoe ik weet hoe oud je bent nou dat staat in je profiel(16 jaar staat er) En je rijstel zie je op de fotos ( al is het een moment opname) foto een zit je voorovergebogen en zet je je handen vast op de schoft. Foto drie heb je je hak opgetrokken en pur je lekker met je spoor in ze buik. ( leer eerst maar je benen op ze plek te houden en draag dan sporen. Ga je mijn commentaar geven terwijl je zelf lekker diervriendelijk bezig bent met je sporen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:20

robesh schreef:
Nou nog een keer voor de mensen die niet kunnen lezen. Op Scheveningen heb je niet alleen een hoop verkeer maar ook de duinen ,bos en het strand op 1 min stappen van de stal af

ben ik nu de enige die leest dat je hier ruimte hebt om de one rein stop te trainen of ben ik blond ???
je hoeft dit niet te trainen in een bak, een zand pad oid is al genoeg

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:21

@ Benfan Ik vind een scherp bit niet mooi staan alleen is een trens bij mijn haflinger nu geen optie. Mijn andere paardjes lopen gewoon met een trens of bitloos. En een slof die heb ik nog nooit gebruikt en ga ik ook niet gebruiken zelfde geld voor sporen. Mjn paarden zijn zo opgevoed dat ze dat niet nodig hebben.Dus reken me niet tot die categorie.

@shahazai uhhh nee snelweg is hier ver te zoeken .Zeker nooit op Scheveningen geweest?? Weinig huizen hebben hier een oprijlaan. Zegt al weer iets dat je niet weet waarover je het hebt.Situatie is absoluut niet te vergelijken met die van jullie.

Paarden krijgen weidegang in Leiden op een super pensionstal. En nee daar rijden we niet paarden vieren heerlijk vakantie en geven zichzelf wel beweging.

@Kirrepir kijk eerst naar jezelf voor je commentaar leverd . Wat heb je zelf nou voor ervaring je hebt zelf nog geen eens een paard.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:37

Zoals iedereen weet die veel ervaring heeft met paarden, een paard wat echt schrikt is niet te houden, al hang je er prikkeldraad met hefboomwerking in. Verder ben ik het er zelf helemaal niet mee eens dat je een scherper bit nodig hebt om een paard te stoppen, bij menig paard kan dat ook averechts werken. Maar goed, als jouw paard in combinatie met jouw rijstijl zo goed het doet op de pessoa, waarom dan een ander bit er in hangen omdat je western moet rijden. Het gaat hier om een stukje veiligheid voor jezelf, voor je paard en voor alle andere mensen op de weg. Hou daar liever rekening meer in plaats van dat je het niet mooi vindt staan bij je western outfit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:52

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:53

@ 2005 Het blijft toch ook veilig met een westernbit wat dezelfde inwerking heeft?? Ik vind het persoonlijk niet mooi een Pessoa aan een westernhoofdstel. Heb een mooi showzadel en een mooi showhoofdstel en bortstuig daar hoort ( ja vind ik) een bijpassend (ga maar kijken voor een showbit) bit bij.

Ben nou eenmaal van de setjes moet passen anders ga ik de straat niet over. Misschien wel tot in de afgrond verwend maar dat zou mij een zorg zijn. Mijn paarden ondervinden er weinig last van zijn nog nooit kreupel of ziek geweest ( heb al vanaf me 12 de eigenpaarden)Paardjes zijn vrolijk en energiek zullen ze niet zijn als ze niet goed behandeld worden.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:56

@ Cassidy dit kunnen mijn paarden al alleen niet aangeleerd als de bedoeling van een one rein stop maar gewoon voor de lol . Ze doen alles voor een snoepje. Toch blijf ik zeggen dat ik dit niet handig vind .

Zou je toch aan je bips hangen wat ik voor bit zou aanschaffen waarom reageer je dan steeds weer??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:05

Ik reageer en blijf reageren, in de hoop dat mensen zoals Kirrepir, die in jouw ogen niets te zeggen hebben omdat ze zelf geen paard hebben, maar wel openstaan voor dingen, er iets van opsteken. Dat zij groeien in hun kennis hoe je dergelijke problemen op kunt lossen ipv de ruitersportzaak in te duiken op zoek naar de volgende onnodige gadget. Het is niet altijd de ts die daar open voor staat. Maar ik krijg heel veel PB met bedankjes van mensen die meelezen en waar mijn adviezen wel op vruchtbare grond vallen, en helpen problemen op te lossen. En dat is meteen ook het antwoord voor Benfan, daar haal ik mijn energie vandaan, en de drive om adviezen te blijven geven.

Mijn vraag aan jouw robesh: als je paarden dit al kunnen met een snoepje, kunnen ze dit ook zonder snoepje?
En kun jij, met hoofd naar je stijgbeugel toe, de achterhand wegzetten? Want dat haalt de motor uit een paard. Een paard kan namelijk ook met hoofd naar je stijgbeugel toe vaart maken en er vandoor gaan. Het is het wegzetten van de achterhand dat de kracht uit het paard haalt.

Maar goed, ondanks het feit dat je plenty ruimte hebt om dit te oefenen op het strand of in de duinen, wil je er niet aan...jammer. Eeuwig zonde. Van de pony dan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-10-11 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:10

robesh schreef:
@ 2005 Het blijft toch ook veilig met een westernbit wat dezelfde inwerking heeft?? Ik vind het persoonlijk niet mooi een Pessoa aan een westernhoofdstel. Heb een mooi showzadel en een mooi showhoofdstel en bortstuig daar hoort ( ja vind ik) een bijpassend (ga maar kijken voor een showbit) bit bij.

Ben nou eenmaal van de setjes moet passen anders ga ik de straat niet over. Misschien wel tot in de afgrond verwend maar dat zou mij een zorg zijn. Mijn paarden ondervinden er weinig last van zijn nog nooit kreupel of ziek geweest ( heb al vanaf me 12 de eigenpaarden)Paardjes zijn vrolijk en energiek zullen ze niet zijn als ze niet goed behandeld worden.

Niks mis met setjes en mooi voor de dag komen, maar ik vind het wel een probleem als je voor het plaatje naar een bit grijpt dat je paard niet nodig heeft als je wat aan je eigen rijkunstige en zijn opleidingstechnische tekortkomingen zou gaan werken. Ik geloof gerust dat je denkt dat je paarden vrolijk en energiek zijn. Ze zullen ook niet weten hoe het anders kan. Een paard berust heel snel.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:39

robesh schreef:
@Kirrepir kijk eerst naar jezelf voor je commentaar leverd . Wat heb je zelf nou voor ervaring je hebt zelf nog geen eens een paard.

o nee dan zal ik inderdaad wel niet kunnen rijden :oo
gelukkig voor mezelf weet ik dat ik een paard nog niet kan geven wat het nodig heeft en heb daarom geen paard en dan ben ik al een stuk verstandiger bezig dan bepaalde andere bokkers ;)

zo en nu ik word beledigd ga ik toch echt dit topic verlaten :')

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:39

Bij mij gaat het nou veel beter en ben binnen een half jaar terug gestapt op D trens
door veel oefenen, les enzo.

Cassidy schreef:
Nee Savannah, het risico is aanwezig dat de tijdelijke oplossing een permanente oplossing wordt, en dat je op een gegeven moment op een nog scherper bit moet overstappen.
Een ijzerwinkel in de mond van je paard hangen is de oplossing niet, ook niet bij een Haflinger. Dergelijke problemen moet je rijtechnisch oplossen. Scherper bit is een Quick Fix en geen oplossing voor noodgevallen of langere termijn.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:58

@Cassidy, Dat is inderdaad een energie boost als je ziet dat andere mensen wel de moeite willen nemen voor hun paard. Fijn te horen dat je met zulke topics toch mensen weet te bereiken. Hoewel vaak de Ts'en te arrogant zijn hun eigen fouten in te zien, doet het goed dat andere mensen er wel van opsteken.

@TS, je hebt jezelf in dat hokje gestopt. Er is niks mis met setjes maar je paard moet niet de dupe worden daarvan. Bijpassende borstuigen en beenbeschermers is hele andere koek dan een compleet ander bit. Ik persoonlijk zou eerder een slof pakken dan een scherper bit om een paard in bedwang te houden. Maar ik ga dan ook niet naar buiten met een paard dat niet gehoorzaam genoeg is dat hij dat nodig is, en heb dat soort troep dan ook niet bij mij in de stal liggen. Moet ik maar leren rijden, en dat heb ik als kind ook zo geleerd. 99% van de problemen met een paard komt bij de ruiter vandaan. Ik heb zelf ook geen paard, wat na jou beredenering mij een kansloze informant en paardenmens maakt omdat ik nooit kan weten hoe een paard werkt. Wel rij ik paarden voor andere mensen, de drukke inferno reed ik op mijn pinken en was een relaxed dier na 3 maanden hard werken. En de oversterke tinker die ik nu rij heb ik bijna zover dat ik hem op mijn pinken kan rijden. Een scherper bit is nooit never nooit absoluut nauwelijks ooit de oplossing om een rem te hebben op je paard. Een echt geschrokken paard zal juist door de pijnprikkel in zijn mond helemaal aap gaan. Los leren laten is voor mij altijd de beste oplossing geweest en na mijn mening een van de belangrijkste aspecten in het paardrijden. Ik zou dus zeggen, als je die pessoa niet echt nodig bent hang er een mooi western trensje in. Sommige paarden reageren erg goed op een zachter bit en worden daarbij beter handelbaar .. puur door het ontbreken van die pijnprikkel. Elke goeie lesgever met een beetje verstand van zaken kan je dit vertellen. Persoonlijk zou ik een instructeur die mij een scherper bit of slof aanraad de bak uitschoppen, IK moet leren rijden daarvoor betaal ik. Niet voor een of andere k*t die mij een paard naar de mallemoer helpt rijden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:10

Hahaha, okee mijn vermaak voor de dag heb ik gehad.
Ts, zo geweldig speciaal is scheveningen niet, ja het is druk met auto's en trams maar jij hebt geen last van groot verkeer. Ik wil best bij jou komen laten zien dat mijn pony daar bitloos nog rond te sturen is, en weet je: ik cross met een pessoa!
Ik kan ook crossen op een trens echter kan ik haar dan mijn hele parcours niet genoeg los laten.

Je kraakt iedereen af op de foto's uit het profiel en leeftijd. Best schattig dat je nog niet van het basisschoolniveau af ben dat je andere naar beneden moet halen om zelf beter te lijken. Geloof mij maar dat met pessoa rijden om je paard onder controle te houden echt niks is om trots op te zijn.

Als jou paard zo gevaarlijk op een trens is buitenrijden te rijden, wat doe je dan in godsnaam buiten???
Zelfs op pessoa zou jij tussen 4 hekken moeten blijven.
leer eerst eens je paard op een trens rond te sturen voor je anderen afkraakt.
Ze hebben daar een naam voor: kinderachtig.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 11:23

@ Smurffie zegt alweer dat je niet weet waar je het over hebt. Groot verkeer hebben we hier wel degelijk.

Als mensen mij niet naar beneden halen doe ik dat ook niet bij hun.

Hoe durf je mij commentaar te leveren als je zelf ook met Pessoa crosst?? Valt trouwens wel op dat er alleen mensen reageren uit de boerengehuchten die er geen benul van hebben hoe druk het hier is.

Gelukkig heb ik eigen paarden en kan ik doen en laten wat ik wil de 4 hekjes hoef ik niet tussen te blijven.Dan ziet niemand me rijden op me mooie Barbie paard hahahah zou toch erg zonde zijn.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:36

Ja óf Robesh, jij staat niet open voor het feit dat je niet de enige bent die buiten de bak enge en gevaarlijke situaties tegen kan komen. Dat kan in boerengehuchten, in de grote stad én, eigenlijk overal!

En ik geloof niet dat alleen mensen uit boerengehuchten hier gereageerd hebben, ik denk alleen dat de ''stadsruiters''(om het maar even een naam te geven) zich niet zo vér verwijderd voelen van de anderen als jij dat duidelijk voelt. Zij begrijpen namelijk dat het geen piep uitmaakt waar je rijdt, je dient je paard onder controle te hebben en dat is tussen de militaire voertuigen en landbouwmachines even belangrijk als tussen de trams en auto's en, niet te verwaarlozen, in de bak, in het bos, zegmaar overal...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:39

robesh schreef:
Hoe durf je mij commentaar te leveren als je zelf ook met Pessoa crosst?? Valt trouwens wel op dat er alleen mensen reageren uit de boerengehuchten die er geen benul van hebben hoe druk het hier is.

heb jij wel enig benul van een boeren gehucht ??
dat zijn niet constante indrukken waar ze snel aan gewennen maar plotselinge indrukken uit het niets

je zegt al zoveel verstand van paarden te hebben en je loopt tekoop met hoe o zo druk het daar is en dat niemand dat hier weet en of kan indenken
ook ik ben daar meerdere malen geweest tijdens hoog seizoen en ik vond het mee vallen

er zijn veel mensen hier met engelen geduld die je wat proberen te leren en niet zomaar wat wijs te maken
het enige wat jij doet is struisvogel politiek uitoefenen
echt jammer

wat ik denk dat je het beste kan gaan doen is googlen op show bitten en dan zoeken naar het zelfde mond stuk en naar de juiste kromming en lengte in de shank's
misschien kom je een bit tegen met diezelfde verhoudingen, jammere is alleen dat het niet dezelfde werking heeft (wand nogmaals er is geen western bit met dezelfde werking) maar het zal wel jou zelfzucht bevredigen over de rug van jou paard

ik hoop nu toch echt dat een mod dit topic sluit wand dit gaat helemaal nergens naar toe en zal alleen maar resulteren in ruzie's

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:42

Mensen moeten een paar dingen niet vergeten,

Het wordt mensen echt verkeerd aangeleerd. Paardrijden lukt niet, dus rotpaard, gooi er een scherper bit en en bijzetteugels. Sporen, zweep, allemaal prima als je ermee om leert te gaan. Mensen leren niet, dus weten ze niet beter.

Internet is heel schadelijk in veel opzichten voor het paardrijden. Steeds meer mensen denken via internet hun info te kunnen halen. Lees alle topics maar, hoe moet ik longeren, hoe krijg ik mijn paard aan de teugel etc etc. Hele slechte zaak.

Kennis delen op internet is heel goed, maar als mensen dan vanachter de pc alles durven te zeggen/schrijven worden goede adviezen continu afgekraakt. Alleen echte serieuze mensen doen er wat mee, die willen echt geholpen worden.
9 van de 10 willen een quick fix en alleen naar de buitenwereld laten zien, kijk mij eens.......

Dat ik met grote westernsporen rijdt zegt niks. Net als shanks. Pony is namelijk inmiddels zo fijn te rijden dat ik ook alles zonder hoofdstel kan en echt paard denkt echt niet zonder hoofdstel; nu ga ik eens baasje voor de gek houden, hij blijft alles netjes doen. Ben zelf weleens verbaasd hoe makkelijk dat gaat.

Ik reed vorige week in de buitenbak. Er stond een buurpaard in de bak waar ik onze shet bij had gedaan. Ik ging erbij in rijden. Er rolde door de wind een emmer in de bak, niks aan de hand. Zij ging spelen met een paardenbal en haar paard en onze shet, ook niks aan de hand. Ik hoef niet te veranderen, aan de teugels te gaan zitten of wat dan ook. Maar ik ken ook mensen die al miepen bij het minste geringste, dan gaat dat niet lukken.

De grootste verandering is nodig bij de mens, amar paarden krijgen nog steeds de schuld. Leeftijd zegt niks, want onze zoon, nu 14 heeft geleerd zo om te gaan met paarden en zijn shet is zo ongeveer de braafste die er rondloopt. We hebben geen mazzel met een leuke shet, we hebben hem correct behandelt. Niks geen oliebol, onzin.

Maar goed, mensen lijken het stoerder te vinden omte vertellen hoe moeilijk en sterk hun paard wel niet is, dan om te vertellen hoe braaf ze zijn. Zou andersom moeten.

O,ja woon toevallig nu 3 jaar in het Noorden, maar ook dara is verkeer en ik heb in het westen gestaan pal aan bos etc, dus zegt allemaal niks. Een ruiter die een paard niet onder controle heeft, heeft een paard dat van een grassprietje al opzij springt. Ik heb wel door Muiden gereden met mijn pony en andere plaatsen met veel verkeer, niks aan de hand, maar ik vind er niks aan.
En ik kom echt meer dan genoeg mensen en paarden tegen met hun problemen. Niet aleen in het Noorden, want we verhuizen en ik geef ook elders les al een tijdje.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:43

Ik rijd zelf met een pessoa als ik naar buiten ga, maar dan rijd ik met een lang teugeltje. (Ze wil er nog wel eens vandoor gaan, de laatste tijd gaat het veel beter. Du misschien binnenkort gewoon met Enkel gebroken bit weer proberen) ik doe dit ook puur voor me eigen veiligheid, en ik wil ook dat me paard niks overkomt. We moeten een drukke weg over als we naar buiten gaan.

Waarom laat je niet gewoon een pessoa aan het Western hoofdstel zitten? Het gaat toch niet om het mooie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:49

Tja, mooi zou niet mogen uitmaken. Rij al 17 jaar met westernzadel en hofdstel en heb altijd saai spul. Heb al jaren zelfde hoofdstel en alleen naar goede kwaliteit gekeken. Teugels kijk ik naar wat ik fijn vind. Pad wat goed is, dus heb nu een viltenpad van zwart, heel saai op zwart paard. Heb zat bitten,maar alleen gekeken naar mondstuk en maat, niet naar uiterlijk. Heb wel moie pads gehad, maar laatste staat nu te koop, doe er niks mee en ga er niet beter van rijden. En ik ben geen attractie om naar te kijken, dus dat boeit me na al die jaren nog steeds niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:53

Je vind jezelf echt heel speciaal is het niet? Rijden in Scheveningen. Ik zou zeggen, doe je oogkleppen af, trek de veren uit je reet en stap van je troon en kijk je paard eens recht in de ogen en vraag jezelf af. Is het allemaal wel nodig. Want je arrogantie staat je echt hopeloos in de weg om te leren, om te voelen en om eerlijk tegenover je paard te zijn.