Hoofdstel indoen (polletje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe doe jij het hoofdstel in?

A. Bit in en dan kopstuk over de oren. Dan keelriem, neusriem en evt sperriem
256 (49%)
B. Bit in en dan kopstuk over de oren. Dan neusriem (evt sperriem) en dan keelriem
226 (44%)
C: Kopstuk over de oren, dan bit in (die aan 1 kant los zit) en bit aan bakstuk vastmaken. Keelriem, neusriem en evt sperriem
1 (0%)
D: Kopstuk over de oren, dan bit in (die aan 1 kant los zit) en bit aan bakstuk vastmaken. Neusriem (evt sperriem) en dan keelriem
3 (0%)
E. Anders... (graag uitleg)
27 (5%)

Totaal aantal stemmen: 513

Vankje

Re: Hoofdstel indoen (polletje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:40

Ik doe het volgens methode A of B, moet er zelfs over nadenken :') Gaat zo'n beetje op de automatische piloot.
Methode C en D lijken me niet zo handig.

Loenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:01

Ik doe het bit in, kopstuk over de oren, en dan de keelriem vast. Heb geen neusriem, dus lekker snel klaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:04

E. Anders, namelijk de snuit gaat in het hoofdstel en dan doe ik het kopstuk over de oren.
Geen riemen, gespen of bit (bitloos hoofdstel).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:07

B;
Omdat de neusriem van mijn hoofstel wel eens wil blijven liggen op zijn neus waardoor de riepjes dicht bij zijn ogen komen. Daarom Doe ik die als eerste goed nadat het bit en het kopstuk.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:26

A en B ik doe het automaties :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:39

bij mij is het A

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:42

ik doe eerst de neusriem om, daarna het bit in, kopstuk over de oren. Dan de sperriem dicht en dan de keelriem.
Als ik buitenrij doe ik eerst een touwhalster om en dan bit in, kopstuk over de oren en keelriem dicht.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:12

Mijn paard doet ook vervelend het hoofd omhoog bij het hoofdstel in doen. Het gebit is in orde en met het halster heeft ze geen enkel probleem.
Bitloos geprobeerd, dat helemaal een ramp! Dan heb ik werkelijk helemaal nergens meer grip op.
C of D ook wel eens geprobeerd. Wat een geklungel! Dan pakken ze het mooi niet meer aan ;)
Toch maar gewoon weer via A of B (weet eigenlijk nooit wat ik eerst dicht doe) en haar dan maar vastzetten met haar halster om de hals. Even een keer stem verheffen en dan komt ze toch meestal wel weer omlaag.

Btw, Trappetje er naast kun je proberen, is bij mij ook geen succes.

Succes!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 03:17

Het liefst rij ik bitloos, als ik niet bitloos rij dan optie A

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 03:40

ik moest even goed nadenken omdat het eigenlijk altijd automatisch gaat, maar ik doe het volgens optie B

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:51

Naskapower schreef:
ik doe eerst de neusriem om, daarna het bit in, kopstuk over de oren. Dan de sperriem dicht en dan de keelriem.
Als ik buitenrij doe ik eerst een touwhalster om en dan bit in, kopstuk over de oren en keelriem dicht.

Dit lijkt me best vreemd? :=

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:17

Ik doe ook altijd optie A, al werkt dit af en toe niet al te goed bij de paarden op de manege die hun hoofd al te hoog houden :P
Het is er eigenlijk maar een en die krijgt nu een snoepje bij het bit indoen om het bit met iets positiefs te combineren voor hem, maar volgens mij is er toch iets niet helemaal goed met het bit... Maar ja, wie ben ik als verzorgster op de manege om dat te zeggen... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:19

E. Bit in, kopstuk over de oren. Frontriem goed doen, keelriem vastmaken. Neusriem heb ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:23

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:56

Cassidy schreef:
Optie A.

@TS, als je paard zijn hoofd te hoog houdt zodat je het kopstuk niet over de oren kunt doen, leer hem dan aan dat hij zijn hoofd moet laten zakken. Ga maar googlen op "Head Down Cue"...

http://www.equisearch.com/uncategorized ... our-horse/

Dat kan hij ook wel en doet het ook... maar pas als zijn bit in zit. En dan rammelt dat bit dus zo in zijn mond.

Ik vraag hem laag als ik met hoofdstel klaar sta. Dat doet ie ook. Dan doe ik het bit in en dan automatisch doet hij zijn hoofd wat hoger en blijft stoicijns staan zodat ik de rest kan doen. Dan vraag ik hem weer laag (vanwege het kopstuk) wat dan effe duurt eer dat kwartje valt. Hij doet dus niet zijn hoofd belachelijk hoog, het is geen staken ofzo. Hij gaat op zijn gewende hoogte staan dat iemand van pak hem beet 1,70 er WEL goed bij kan. Maar ik met mijn 1,59 dus net niet.... :+ Voor zijn gevoel/ idee/ gewenning werkt hij dus goed mee :j alleen pakt dat voor mij anders uit (hij gaat bijv ook zo staan als je gaat opstijgen. Opperste concentratie, niet bewegen en wachten tot je zit.... Beweegt zelfs zijn oren niet :D

Als ik dus eerst omlaag vraag en kopstuk doe, zit daarna de rest van de tijd zijn hoofd laag genoeg dat ik bit in kan doen, keelriem etc. Het is echt net even dat kopstuk NA het bit wat lastig is door zijn gewenning. Met het bitloze hoofdstelo gaat het dan ook erg goed.

Ervoor straffen kan ik hem niet, vind ik, omdat hij juist zijn best doet me te helpen. Alleen heeft dat paard niet door dat zijn huidige baas toch echt een stukkie kleiner is :o

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:59

Ik houd het hoofdstel vast, paard doet zn neus erdoor, kopstuk achter zn oren, ik maak de neusriem vast en we zijn klaar, rijd.met een kaakgekruist hoofdstel :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:29

Vankje schreef:
Ik doe het volgens methode A of B, moet er zelfs over nadenken :') Gaat zo'n beetje op de automatische piloot.
Methode C en D lijken me niet zo handig.

Ik moest ook ff denken :P

Maar ik doe inderdaad ook eerst het bit in en qua riempjes werk ik dan van boven naar beneden. Meestal als ik het kopstuk over de oren heb doe ik meteen de manen etc. goed. Omdat ik dan toch al bovenaan het hoofd bezig ben ga ik daarna dus maar gelijk verder met de keelriem en dan naar beneden toe, neusriem en dan evt sperriem.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:50

Meestal A denk ik, soms B.
binnenkort zal het anders zijn, dan is het alleen bit in, kopstuk en keelriem.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:56

bit in, kopstuk over de oren, voorpluk over de frontriem en bitriempje vastmaken (leerbit) keelriem en neusriem heb ik niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:20

Zilfstar schreef:
Cassidy schreef:
Optie A.

@TS, als je paard zijn hoofd te hoog houdt zodat je het kopstuk niet over de oren kunt doen, leer hem dan aan dat hij zijn hoofd moet laten zakken. Ga maar googlen op "Head Down Cue"...

http://www.equisearch.com/uncategorized ... our-horse/

Dat kan hij ook wel en doet het ook... maar pas als zijn bit in zit. En dan rammelt dat bit dus zo in zijn mond.

Ik vraag hem laag als ik met hoofdstel klaar sta. Dat doet ie ook. Dan doe ik het bit in en dan automatisch doet hij zijn hoofd wat hoger en blijft stoicijns staan zodat ik de rest kan doen. Dan vraag ik hem weer laag (vanwege het kopstuk) wat dan effe duurt eer dat kwartje valt. Hij doet dus niet zijn hoofd belachelijk hoog, het is geen staken ofzo. Hij gaat op zijn gewende hoogte staan dat iemand van pak hem beet 1,70 er WEL goed bij kan. Maar ik met mijn 1,59 dus net niet.... :+ Voor zijn gevoel/ idee/ gewenning werkt hij dus goed mee :j alleen pakt dat voor mij anders uit (hij gaat bijv ook zo staan als je gaat opstijgen. Opperste concentratie, niet bewegen en wachten tot je zit.... Beweegt zelfs zijn oren niet :D

Als ik dus eerst omlaag vraag en kopstuk doe, zit daarna de rest van de tijd zijn hoofd laag genoeg dat ik bit in kan doen, keelriem etc. Het is echt net even dat kopstuk NA het bit wat lastig is door zijn gewenning. Met het bitloze hoofdstelo gaat het dan ook erg goed.

Ervoor straffen kan ik hem niet, vind ik, omdat hij juist zijn best doet me te helpen. Alleen heeft dat paard niet door dat zijn huidige baas toch echt een stukkie kleiner is :o

Dat valt toch echt te leren. Bij Parelli moet de cursist uiteindelijk op zijn knieen gaan om dat hoofdstel in te doen. En het paard gaat dan toch echt zakken met dat koppie. Tijdens het hele proces. Leer het paard aan na te geven op druk achter de oren. Druk met je hand achter zijn oren, en laat meteen los als hij de neiging heeft om te zakken. Wegvallen van druk is beloning. Doe dan het hoofdstel in, terwijl je het hoofdstel met een hand tussen zijn oren houdt. En als je goed hebt geoefend, en hij voelt de druk van je hand achter zijn oren, zal hij het hoofd meteen weer laten zakken.

Kwestie van oefenen. Je hoeft echt je manier van hoofdstel indoen niet aan te passen, leer dat paard aan dat hij moet zakken met dat hoofd en daar moet blijven tijdens het hele proces.

http://www.youtube.com/watch?v=rpN1nQzd ... re=related

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:48

Ik doe meestal B, Soms ook A :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:53

Bit in, dinges over de oren, neusriem is er niet, keelriem vaak ook niet, westernhoofdstellen :+

horsegek510

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:51

altijd A :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:02

ik doe met de paarden die ik zelf rijd eigenlijk altijd B geloof ik, maar ik kan ook heel goed A zo af en toe doen hoor, ik moest er echt hard over nadenken :')

Ik heb ook een tijdje gegroomt in de endurance. Daar werd door de eigenaar met halsterhoofdstel gereden. Die deed ik op manier C/D aangezien er alleen maar een "keelriem" is volstaan ze allebei. Misschien is een halsterhoofdstel voor jou, thuis voor de training wel prettig om je paard te leren niet zo zijn hoofd omhoog te gooien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:05

Anders, want ik gebruik geen bit aan het hoofdstel :)