In dit topic; [HAR] Gaat dit passen? (+foto's) Zeggen ze dat COB niet gaat passen op een pony van 1.38 met smal hoofdje (HH rondgenaaid) Dus dan moet ik maat PONY nemen?
Als je een pony wilt, die heb ik nog liggen De pony past op mijn fjord met cob hoofd, alleen de bakstukken van de neusriem prikken in dr ogen, het stuk daartussenin kan ik evt wel voor je opmeten..
HH switch vind ik persoonlijk ook niet goed... ze nemen niet goed de vorm aan (of hoe zeg je zo iets) en mijn paard is die veel te groot (juist maat) en kleiner maat is te klein
Okee, en de HH lak dan is dat een goed hoofdstel? Of de HH lak piping. (bij die lak piping zit toch niet op de hele neusriem lak?)
dennisje
Geplaatst: 29-06-11 16:15
funnygirl1 schreef:
HH switch heeft slechte pasvorm en niet al te goede kwaliteit
ik vind de switch juist wel weer fijn alleen een gewoon kopstuk was fijn geweest. kwaliteit hh vind beter als van ej. alleen de switch moet je wel met vetten goed bijhouden.
Ik heb de hh switch nu wel al ontvangen, heeft er iemand een foto van een shet met dit hoofdstel? En wat voor olie moet je het hoofdstel mee doen dan? En veel of juist weinig, ben bang dat ik het hoofdstel dadelijk verpest omdat ik er een liter overheenwrijf
vevina
Geplaatst: 29-06-11 17:03
Jij hebt het de hele tijd maar over het smalle koppie van je paard, maar ik vind het echt reuze mee vallen hoor en zou me dus niet druk maken of het hoofdstel wel past op je pony, vind je pony een normaal koppie hebben
@ Vevina, weet jij of je het hoofdstel ook in de zonnebloemolie kunt doen?
vevina
Geplaatst: 29-06-11 17:07
Dit vond ik op internet.
Vraag: Kan ik tuig (leder) ook met iets anders invetten dan met speciale lederolie? Kan ik hiervoor ook sla- of zonne-bloemolie gebruiken of is dit slecht?
Antwoord: sla- en zonnebloem-olie trekken het pigment uit het leer en zijn daarom niet geschikt om het leer te onderhouden.
Lederolie kan geen kwaad, mits het niet te veel en te vaak wordt gebruikt. Olie maakt de huid soepel, maar verzadigd. Lederdressing maakt het leer te slap. Het beste is onderhoud met blank ledervet, maar het leer moet van zichzelf al een bepaalde soepelheid hebben.
Hoe vaak het leer een onderhoudsbeurt nodig heeft, is afhankelijk van de rijfrequentie. Mijn advies is om al het tuigage in ieder geval elke twee weken in te vetten met blank ledervet. Vet vooral de vleeszijde van het leer goed in. (zadelmaker Jan Hulsebos)
oke, erg bedankt! Mijn hh switch is ZO verschrikkelijk stroef! Wat kan je het allerbeste doen om dat soepeler te maken? Met lederolie, maar is er nog iets anders?
Rhine_
Geplaatst: 29-06-11 17:10
Ik wilde eerst ook de hh switch maar nu ik dit lees hoeft het niet meer
Nies_
Geplaatst: 29-06-11 17:11
Ik heb er gewoon slaolie opgesmeerd. In laten trekken en weer herhalen, zo verder totdat het er de volgende dag nog niet in was getrokken. Ging echt een hele lading in, daar was gewone lederolie me te duur voor.
Als ik een nieuw hoofdstel heb haal ik het helemaal uitelkaar en leg ik het een nacht in de zonnebloemolie. Het leer wordt er heel mooi soepel en glimmend van en verkleuren of rottende stiksels? Heb ik nog nooit gemerkt, maar ik denk dat je je hoofdstel gewoon niet elke week in de olie moet gaan hangen. Verder maak ik m'n hoofdstellen alleen schoon met zadelzeep (of na ernstige verwaarlozing met melk ) en een beetje vet voor het onderhoud en ze blijven heel mooi hoor! Mijn favoriete neusriem was helemaal beschimmeld en al minstens 10 jaar oud toen ik 'm kreeg, maar hij gaat nu ook alweer 6 jaar mee
Dus het KAN wel? Zou je het dan niet beter met een kwastje om het klitteband heen kunnen smeren en daarna op een krant leggen? Heeft iemand dit al eens gedaan? een hele nacht lijkt me ook niet gezond..
Zijn er nog ervaringen met de HH lak en de HH lak piping?
1983majo
Geplaatst: 30-06-11 20:15
Misschien heel laat maar heb de Quur Rodin gekocht en hij is echt super! Leer is echt heel soepel en hij zit perfect op mijn paard. Net even ongeolie-t en nu is het helemaal genieten! Doet niet onder (vind ik) voor de duurdere A-Merken. De switch was muk! Erg leuk met die kleurtjes maar leer is echt gigantisch stroef en het paste niet! De neusriem kreeg ik met geen mogelijkheid dicht! Ik kan niet wachten om morgen met mijn nieuwe hoofdstel te gaan rijden! De frontriem is wel u vormig, niet overdreven maar wel een beetje.. Vind het juist mooi zo!
Marls
Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-11 20:39
Okee de Quur Rodin is dus ook een aanrader? Is de Quur Rodin trouwens van het Epplejeck huismerk?
Heeft u trouwens ook een foto van de Quur Rodin te paard?
Ik zal morgen even een foto maken en hier posten! Quur is wel een huismerk van ej.. Het A huismerk zeg maar.. Tenminste zo vertelde de verkoopster.. En is voor een huismerk ook best prijzig, ok nu in de aanbieding maar anders vind ik 90 euro niet goedkoop.. Maar wat mij betrefd zeker wel waard! Al kan ik natuurlijk nog niets zeggen over de levensduur! Maar verzenden is gratis boven 60 euro en niet goed is gewoon je geld terug toch? Je kunt hem altijd proberen, passen en dn pas beslissen! Ik heb die switch ook teruggebracht en werd niet moeilijk gedaan ofzo..