Zadel met smalle zit, maar passend op een breed paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:45

Zo, wat veel reacties! Heel fijn. Ook dat er verschillende visies naast elkaar worden gelegd. Heel goed, dat maakt wel dat je kritisch kijkt.
Ben daar wel blij mee. Iedereen heeft natuurlijk wel z'n persoonlijke voorkeuren. Kom sowieso veel WOW tegen. De ene zweert erbij en de andere vindt het helemaal niets. Ik graag eens in een dergelijk zadel willen zitten, om het te proberen. Woont er iemand in de buurt?

Qua zit zou ik graag wat smaller willen, als het een optie is, zodat ik mijn benen makkelijker kan laten afhangen. Ik wil bij voorkeur geen diepe zit, wil wat bewegingsvrijheid.

Tijdens het rijden krijg ik spanning in mijn onderrug en kan deze ook niet ontspannen, waardoor ik ook op andere plaatsen spanning vastzet, zoals onderbenen (het gevoel hebben alsof je met je benen je uit een hele diepe kuipstoel omhoog moet werken) en schouders. Dat is erg jammer. En inderdaad, kom tijdens het rijden ook wel eens de voorboom tegen. Tijdens het lichtrijden donder ik met mijn bovenlijf naar boven, om te compenseren. Op een ander paard, met een ander zadel, heb ik dat niet. Dat was ook de reden om in eerste instantie maar te besluiten het paard te verkopen.

Mijn paard haar schouder loopt redelijk ver door, waardoor het zadel ook vrij ver naar achteren ligt. De singelgroeve ligt verder naar voren. Om die reden heb ik al een anatomische singel. Het zadel ligt verder wel heel stabiel en schuift niet. Mijn paard heeft moeite om haar rug omhoog te brengen en na te geven. Ze is een klein beetje verzonken in haar rug.

Feike komt volgende week en ben benieuwd wat hij me te vertellen heeft. Ik vind het nu erg lastig, omdat ik inmiddels al diverse zadels heb gehad, aangemeten door diverse personen, zadelmakers, etc. waar je vertrouwen in hebt, maar nog steeds niet heb gevonden wat ik zoek en nodig heb.
Ik ben benieuwd wie me hierin goed kunnen adviseren. MSFC e.d heb ik al geprobeerd.

Oja, krijg veel pb van mensen die hun zadel aan mij te koop aanbieden, maar dat is niet echt de bedoeling. Verder krijg ik veel pb's over Barefoot. Ik heb op een dergelijk zadel gereden, maar als er iets breed zit, is dat het wel.

BosscheBol

Re: Zadel met smalle zit, maar passend op een breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:54

Ik vind het best lastig om reactie te geven , zonder dat ik half bokt over me heen krijg.

Eerst even vraag is het zadel niet te lang, het lijkt alsog het verder ligt dan laatste rugwervel. Misschien komt dit door de foto. Anyway verder niet aan de orde.

Ik ben zelf zadelpasser/zadelmaker en wil je juist niet input geven over welk zadel lekker zit. Mijn persoonlijke en professionele mening is dat dit erg persoonlijk is en zelf na verloop van periode kan veranderen. Door paard of ruiter. Ik bedoel daar b.v. mee dat paard anders gaat lopen of dat ruiter vast zit etc. Heb je er over nagedacht of je in zit en balans zaken op kan lossen. ben zelf ook smal en niet al te lange benen. Mijn paarden zijn erg rond en had 1 jaar geleden de visie dat ik daardoor niet lekker zat. Door zitlessen ben ik in zit gaan verbeteren en wordt het "zadelprobleem" veel kleiner. Ik erger er niet meer aan, het rijden is weer leuk. Het afhangprobleem herken ik en heb ik deze week in les getraind en er ging een wereld voor me open.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:54

Misschien nog even een uitgebreidere reactie van mijn kant op de wow.
Ik heb zelf een hernia in mijn onderrug en rij nu op een wow. Geen problemen meer, kan op mijn groot bewegend paard uitstekend in balans blijven. Heb hiervoor een euroriding titan en een speciaal op maat gemaakt zadel gehad.
De titan was een compleet drama, paard in de staak en ik knalende rugpijn. Het andere op maat gemaakte zadel bleef maar achterover liggen en ook daar last van mijn rug.
Pas geleden nog even op een titan gezeten (op een ander paard). Gevolg weer knallende rugpijn.

De wow kan een optie voor je zijn, ook vanwege de ver naar achterliggende schouders. Maar het blijft toch per paard en ruiter verschillend of het wel zit of niet.

Mijn merrie heeft links een ernorm ontwikkelde schouder die alle zadels naar opzij duwt. met de Wow is het een stuk beter.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 23-06-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:57

Schangah schreef:
Misschien nog even een uitgebreidere reactie van mijn kant op de wow.
Ik heb zelf een hernia in mijn onderrug en rij nu op een wow. Geen problemen meer, kan op mijn groot bewegend paard uitstekend in balans blijven. Heb hiervoor een euroriding titan en een speciaal op maat gemaakt zadel gehad.
De titan was een compleet drama, paard in de staak en ik knalende rugpijn. Het andere op maat gemaakte zadel bleef maar achterover liggen en ook daar last van mijn rug.
Pas geleden nog even op een titan gezeten (op een ander paard). Gevolg weer knallende rugpijn.

De wow kan een optie voor je zijn, ook vanwege de ver naar achterliggende schouders. Maar het blijft toch per paard en ruiter verschillend of het wel zit of niet.

Is een bekend voordeel van WOW zadels, mensen met rugproblemen en aanverwante zaken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:59

BosscheBol schreef:
Ik vind het best lastig om reactie te geven , zonder dat ik half bokt over me heen krijg.

Eerst even vraag is het zadel niet te lang, het lijkt alsog het verder ligt dan laatste rugwervel. Misschien komt dit door de foto. Anyway verder niet aan de orde.

Ik ben zelf zadelpasser/zadelmaker en wil je juist niet input geven over welk zadel lekker zit. Mijn persoonlijke en professionele mening is dat dit erg persoonlijk is en zelf na verloop van periode kan veranderen. Door paard of ruiter. Ik bedoel daar b.v. mee dat paard anders gaat lopen of dat ruiter vast zit etc. Heb je er over nagedacht of je in zit en balans zaken op kan lossen. ben zelf ook smal en niet al te lange benen. Mijn paarden zijn erg rond en had 1 jaar geleden de visie dat ik daardoor niet lekker zat. Door zitlessen ben ik in zit gaan verbeteren en wordt het "zadelprobleem" veel kleiner. Ik erger er niet meer aan, het rijden is weer leuk. Het afhangprobleem herken ik en heb ik deze week in les getraind en er ging een wereld voor me open.

Het zadel is 17,5 inch qua kussens en de zitmaat is 18 inch. Daar is dus al rekening mee gehouden en zou goed moeten zijn......
Ik heb al enorm veel zitles gehad op basis van haptonomie, wat helemaal draait om voelen. Ik ben hier ook erg in gegroeid, maar ik kan het niet in de praktijk brengen op mijn eigen paard en dat is best frustrerend. Op andere paarden wel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:09

ankem schreef:
Zo, wat veel reacties! Heel fijn. Ook dat er verschillende visies naast elkaar worden gelegd. Heel goed, dat maakt wel dat je kritisch kijkt.
Ben daar wel blij mee. Iedereen heeft natuurlijk wel z'n persoonlijke voorkeuren. Kom sowieso veel WOW tegen. De ene zweert erbij en de andere vindt het helemaal niets. Ik graag eens in een dergelijk zadel willen zitten, om het te proberen. Woont er iemand in de buurt?

Qua zit zou ik graag wat smaller willen, als het een optie is, zodat ik mijn benen makkelijker kan laten afhangen. Ik wil bij voorkeur geen diepe zit, wil wat bewegingsvrijheid.

Tijdens het rijden krijg ik spanning in mijn onderrug en kan deze ook niet ontspannen, waardoor ik ook op andere plaatsen spanning vastzet, zoals onderbenen (het gevoel hebben alsof je met je benen je uit een hele diepe kuipstoel omhoog moet werken) en schouders. Dat is erg jammer. En inderdaad, kom tijdens het rijden ook wel eens de voorboom tegen. Tijdens het lichtrijden donder ik met mijn bovenlijf naar boven, om te compenseren. Op een ander paard, met een ander zadel, heb ik dat niet. Dat was ook de reden om in eerste instantie maar te besluiten het paard te verkopen.

heel herkenbaar
dat was mijn bevinding over veel zadels ook.....teveel spanning in de onderrug, en als je naar voren moet idd je bovenlijf naar voren doen als compensatie. Wat je zegt is dat niet de bedoeling.
het zal echter al een boel schelen als je een zadel erop hebt, waarvan de boom mooi aansluit om het paard. (zo extreem breed vind ik m niet nl)
als je paard iets week in de rug is, heb je dat probleem nog erger.
ik ben nu kweet niet hoeveel zadels proberen verder, en ik blijf steeds meer gaan voor degene met een redelijk platte zit (of ruimte voor mijn billen, en ik heb maatje 36, en toch een grote 17.5 of 18 inch nodig, voor die lange stelten.) daarin klap ik namelijk niet naar voren, vanwege ruimtegebrek.
ik denk ook niet dat jij niet kan zitten, ik denk idd eerder dat je door dit zadel gedwongen wordt een stoelzit aan te nemen.
kben ook geen voorstander van extreme wrongen. daardoor kan je ook je bovenbeen niet ontspannen of aanspannen bij een hulp. (helemaal met lange benen)
het is net, of je op dit soort zadels je middelpunt niet kan vinden. Bovendien is het lastig voor je paard dat gewiebel.
De wow heb ik ook in gereden, vond het nog behoorlijk vast zetten en ik vind zelf het luchtverhaal niet prettig.
met lucht heb je weer andere weerstand dan met wol. (net als op een waterbed ;) )
wat ik wel mooi vond van de wow, dat je zelf beugels kan verstellen verder naar voren of achteren.
wat me alleen opvalt, is dat er zo enorm veel tweedehands worden aangeboden. Voor een zadel die altijd aanpasbaar is, moet dat toch niet kunnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:53

ik wil toch weer reageren op de opmerking van nombrado dat er zoveel wows tweedehands te koop zijn, ik vind dat eigenlijk wel meevallen..als je nu kijkt staan er 12 advertenties van de 1400..waarbij 1 singel van wow een paar kussens ,iemand vraagt er een te koop en een advertentie van een dealer...dan blijven er dus 8 wows te koop op dit moment...
tik voor de grap eens kieffer of kentaur in zou ik zeggen.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:41

de wow vast zetten?? Ik heb een ondiepe zit en die vind ik toch echt niet vast zetten. Het is maar voor wat voor seat er op zit. Als je een diepe of extra diepe seat hebt, ja dan wordt je wel vastgezet. En de meeste mensen kiezen daar voor om één of andere reden... je kunt ook nog een vlakke zit nemen. Die is bijna recht. Hoezo geen bewegingsruimte?

Het luchtverhaal is idd discussie over, maar ik snap niet zo waarom. Het paard kan er zoveel meer onder bewegen. Tuurlijk vinden sommige paarden het niet fijn, dat kan. Maar de meesten moeten even wennen of doen het er direct beter onder dan onder wol of foam. De drukverdeling is beter dan bij wol of foam. Ik heb alle 3 gehad en zie dat de rug van mijn paard er met lucht het best uitziet. mgoed, da's mijn ervaring.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:04

het is ook een persoonlijke mening
ik heb zelf het beste contact met het paard, als er zo min mogelijk tussen zit
dus ik hou zelfs van harde zadels .
niet van zadels waar je in wegzakt door alle foam en kussens....het lijkt dan net of ik een stukje directe verbinding mis met het paard zeg maar.
Mijn paarden worden er wiebelig van, maar ook weer, dat zal niet voor elk paard opgaan.
zaldi (merk wat ik verkoop) heeft zelf ook lucht (flair) systeem, maar ik neem ze toch het liefst met wol.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:17

't is persoonlijk idd :-) Ik houd weer niet van harde zadels.
Mijn paard was eerst ook wat wiebelig onder de wow. Maar nu ze er aan gewend is, is dat helemaal weg en beweegt ze ruimer en meer ontspannen dan onder m'n voorgaande zadels (heb ook zaldi gehad).
Zo zie je maar dat je altijd moet zoeken wat voor zowel het paard als jouzelf passend en wenselijk is. Er is geen standaard oplossing

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:50

ik denk zelf, (nu ik erover nadenk) dat hoe meer je zelf in balans 'in' je paard zit, en mee veert in zijn beweging, hoe minder verstoringen je ertussen wil.
alle onbalans van een ruiter voelt het paard nl en reageert daarop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:08

knollentuin schreef:
ik wil toch weer reageren op de opmerking van nombrado dat er zoveel wows tweedehands te koop zijn, ik vind dat eigenlijk wel meevallen..als je nu kijkt staan er 12 advertenties van de 1400..waarbij 1 singel van wow een paar kussens ,iemand vraagt er een te koop en een advertentie van een dealer...dan blijven er dus 8 wows te koop op dit moment...

Kieffer is natuurlijk een al veel ouder merk, daar zijn er dus ook wel wat meer van in omloop en Kentaur is al helemaal niet vergelijkbaar. (Kieffer eigenlijk ook) Daarbij zou een Wow veel beter aanpasbaar moeten zijn. En toch zie je ze regelmatig te koop. Kan natuurlijk ook zijn dat de ruiter het gewoon geen prettig zadel vind, zonder dat het aan de kwaliteit en mogelijkheden ligt. En uiteraard, geen één zadel is voor elk paard geschikt en daarop is de Wow geen uitzondering, blijkbaar..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:39

nee idd,het kan altijd tegenvallen of dat je paard er toch niet fijn onder loopt,niet kan wennen aan de lucht..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:28

knollentuin schreef:
nee idd,het kan altijd tegenvallen of dat je paard er toch niet fijn onder loopt,niet kan wennen aan de lucht..

hihi, of de ruiter niet
ik zweef al zoveel als ik paard rijd.
als ik dan ook nog op lucht rijd? :D :+
straks vliegen we weg *D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:02

en dat zonder rdbull...

8-)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:47

nombrado schreef:
knollentuin schreef:

hihi, of de ruiter niet
ik zweef al zoveel als ik paard rijd.
als ik dan ook nog op lucht rijd? :D :+
straks vliegen we weg *D

Ja dat is ook een van de redenen dat sommige hun wow weer inruilen omdat het paard zo ruim gaat lopen dat de ruiter het paard niet meer kan uitzitten. Ontzettend jammer voor het paard.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:50

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 07:36

Vrijdag les gehad op een paard van mijn instructrice (western weliswaar). We zijn weer flink bezig geweest met het zitten.
Ze kon aan mijn houding zijn dat ik aan het compenseren was in mijn eigen zadel. Na veel oefening kon ik op dit paard toch keurig rechtop blijven zitten (heb het bewijs op foto, hihi). De nieuwe dingen moest ik natuurlijk diezelfde avond ook op mijn eigen paard proberen. In stap en galop ging het nog wel, draf blijft moeizaam. Merk dat het dieptepunt niet goed ligt en dat ik daardoor ook te weinig ruimte heb om goed te zitten, op de hele zitbeenknobbel en niet alleen de punten ervan.

Gisteren nog langs divoza geweest om eens op een heleboel verschillende zadels te kunnen zitten. Veel zadels vind ik toch wel vrij diep en dwingend qua zit. Daarnaast was de stijgbeugelophanging ook vrij ver naar voren geplaatst.
Pfff..gaat nog een lastige klus worden. Gelukkig komt Feike woensdag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:40

Jessix schreef:
En daar ben ik het dus niet mee eens Mri. ;)

Nou zo heb ik het anders wel bij mijn WoW. Smalle zit en brede boom. en zeer geschikt voor mijn lange benen en brede paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:43

knollentuin schreef:

Vandaar dat ze ook 2e hands zo duur blijven. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:54

NatasjavE schreef:
Jessix schreef:
En daar ben ik het dus niet mee eens Mri. ;)

Nou zo heb ik het anders wel bij mijn WoW. Smalle zit en brede boom. en zeer geschikt voor mijn lange benen en brede paard.

Moest even terug naar de eerste pagina om te lezen waar je dit nu weer vandaan haalde, maar we zijn inmiddels zoals je vast wel gezien hebt veel verder in discussie, dus dat Wow dit wel heeft is allang weerlegt. Mijn mening daarover ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:55

NatasjavE schreef:
knollentuin schreef:

Vandaar dat ze ook 2e hands zo duur blijven. ;)

Vind ze 2e hands toch echt niets zo duur meer.. Voor de helft van de nieuwprijs of minder heb je al een 2e hands Wow..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:59

Dat vind ik nog best een forse prijs...zeker als je bedenkt dat je vaak nog wel een aanpassing moet doen...ik zeker. Ik heb namelijk de flat tree nodig en de meeste zijn curved. Dan zit je al bijna op de nieuwpriijs...

maar goed...das een meer persoonlijk "probleem" ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:01

Knert schreef:
lijkt net of jij op een mannenzadel zit..kan dat?

http://www.youtube.com/watch?v=FAiOnxf2des
interessant en leerzaam filmpje..

zo leerzaam is dit niet...
in beide voorbeelden klopt er niets van de zit , wat ze de ruiter hier afdwingen in de mannen of vrouwenzadel
de vrouw wordt in het vrouwenzadel door de lepel naar voren geduwd met haar bekken/billen
dat vraagt echt om rugproblemen.....
Afbeelding
onderstaande plaatje is echt om te huilen.
de dame zit zo te hangen in haar lendenen op het zadels voor dames, dat kan niet goed zijn.
maar dit is dus wat er gebeurd, als het zadel te diep of te klein zijn voor de ruiter.
je hoort als ruiter altijd boven de beweging van je paard te blijven zitten, niet erachter en niet ervoor. Dat vergt wel oefening, met wat voor zadel dan ook....als er maar ruimte is voor je zit.
dat gaat ook met dit zadel niet lukken.
ze kan nog beter zitten in het herenzadel, mits ze haar bovenlijf recht maakt en haar benen lang houd.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:33

Je probleem komt me erg bekend voor...
Na veel omzwervingen ben ik terecht gekomen bij Ninon Schutte (zadelatelier). Ze heeft een zadel vanaf nul opgebouwd voor mij EN mijn paard... op ons beiden afgestemd.
De rug van mijn paard is enorm vooruit gegaan, het rijden is met sprongen vooruit gegaan, en het schuift niet/ werkt... ligt keurig stil.
Ik heb een zeer smal bekken en kreeg altijd rugpijn na het rijden... dat is met dit zadel ook verleden tijd.

Wow vind ik zelf niet prettig (wel geprobeerd).... leuk idee, maar geeft veel onrust en storing door. Ik geloof dat een zadel meer moet 'lijken' op de anatomie van de paardenrug zelf... dus deels flexibel maar ook deels flexibel.
Als een paard ietwat meer een 'kattenrug' zou hebben (dus over de gehele linie flexibel) zou ik boomloos of luchtgevuld geschikter vinden.
Boomloos vind veelal niet geschikt omdat de meeste ruiters geen onafhankelijke zit hebben en het paard dan voortdurend moet 'corrigeren'... de 'rigide' boom is dan eigenlijk een bescherming voor het paard.

Barebackpad (of boomloos zou ook kunnen) gebruik ik wel voor voor stapritjes of wat kleine dressuuroefeningen. Voor langere ritten en echt intensief rijden gebruik ik het Schutte zadel.

Ik kan nu weer pijnloos rijden en heb een paard dat makkelijk ontspant... voor mij niks anders meer.

Mijn gevoel/ mening is overigens geen aanzet tot discussie hoor. Ik heb gewoon alles geprobeerd (ook boomloos) en deel mijn bevindingen. Deze zijn niet heilig, maar voor mij wel 'waar'.