Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
criollolover schreef:grappig dat ik eindelijk een topic tegenkom waarin ik veel herken! ik heb ook maaaanden lopen zoeken naar een zadel wat geen bultjes bij de schoft veroorzaakt. maar helaas, ik heb dit zadel niet gevonden.
uiteindelijk heb ik de dierenarts ingeschakeld en hij gaf het volgende advies:
zolang de bultjes na een uur weg zijn is dit geen probleem. blijven de bultjes langer, bijvoorbeeld een halve dag of langer dan maatregelen nemen. en de bultjes mogen niet kaal worden en de haren moeten ook gelijk blijven liggen.
ik rij nu met een zadel wat minimaal bultjes veroorzaakt, ik hou het uitermate scherp in de gaten, zodra ik het niet vertrouw dan bel ik de dierenarts.
waarschijnlijk komen de bultjes door de minimale wrijving van het zadel en mijn appie heeft een erg gevoelige huid, je ziet bij mijn appie ook heel vaak rare 'vouwen' van bijvoorbeeld het liggen, die trekken ook geleidelijk aan weer weg.
ik rij nu ongeveer 2 jaar zo en heb gelukkig nog steeds geen problemen!
dat duurt veel langer maar tot die tijd hopen we dan geen bultjes meer tegen te komen
sharif2000 schreef:Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig. Wat ik zie is dat dit zadel een te wijde boom heeft voor dit paardje en dat t niet goed achter de schouder ligt.
) sharif2000 schreef:Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig. Wat ik zie is dat dit zadel een te wijde boom heeft voor dit paardje en dat t niet goed achter de schouder ligt.
(http://www.dierfysio-menalda.nl)geweest. Hierdoor is mijn jonge paardje zo veel veranderd (spieren en gevoeligheid) dat het nu al een stuk makkelijker is. Daarnaast is er een zeer naukeurige zadekmaker
(http://www.happyhorseadvies.nl/home/zadelpasservice) (geen zadelpasser) gekomen.
Dit heeft geresulteerd in een goed passend zadel voor mijn paardje en mij.
Ik kan je dit van harte aanbevelen. Als je alle aspecten aanpakt kost dat tijd geduld en geld maar op den duur scheelt dat veel geld, ellende en frustratie voor iedereen.