geen enkel zadel ligt goed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

Re: geen enkel zadel ligt goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:33

grappig dat ik eindelijk een topic tegenkom waarin ik veel herken! ik heb ook maaaanden lopen zoeken naar een zadel wat geen bultjes bij de schoft veroorzaakt. maar helaas, ik heb dit zadel niet gevonden.
uiteindelijk heb ik de dierenarts ingeschakeld en hij gaf het volgende advies:
zolang de bultjes na een uur weg zijn is dit geen probleem. blijven de bultjes langer, bijvoorbeeld een halve dag of langer dan maatregelen nemen. en de bultjes mogen niet kaal worden en de haren moeten ook gelijk blijven liggen.
ik rij nu met een zadel wat minimaal bultjes veroorzaakt, ik hou het uitermate scherp in de gaten, zodra ik het niet vertrouw dan bel ik de dierenarts.
waarschijnlijk komen de bultjes door de minimale wrijving van het zadel en mijn appie heeft een erg gevoelige huid, je ziet bij mijn appie ook heel vaak rare 'vouwen' van bijvoorbeeld het liggen, die trekken ook geleidelijk aan weer weg.
ik rij nu ongeveer 2 jaar zo en heb gelukkig nog steeds geen problemen!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:11

criollolover schreef:
grappig dat ik eindelijk een topic tegenkom waarin ik veel herken! ik heb ook maaaanden lopen zoeken naar een zadel wat geen bultjes bij de schoft veroorzaakt. maar helaas, ik heb dit zadel niet gevonden.
uiteindelijk heb ik de dierenarts ingeschakeld en hij gaf het volgende advies:
zolang de bultjes na een uur weg zijn is dit geen probleem. blijven de bultjes langer, bijvoorbeeld een halve dag of langer dan maatregelen nemen. en de bultjes mogen niet kaal worden en de haren moeten ook gelijk blijven liggen.
ik rij nu met een zadel wat minimaal bultjes veroorzaakt, ik hou het uitermate scherp in de gaten, zodra ik het niet vertrouw dan bel ik de dierenarts.
waarschijnlijk komen de bultjes door de minimale wrijving van het zadel en mijn appie heeft een erg gevoelige huid, je ziet bij mijn appie ook heel vaak rare 'vouwen' van bijvoorbeeld het liggen, die trekken ook geleidelijk aan weer weg.
ik rij nu ongeveer 2 jaar zo en heb gelukkig nog steeds geen problemen!

Nou precies wat ik bedoel denk ik; het hoeft niet altijd aan het zadel op zich te liggen in dat het slecht ligt. Het kan dus ook een andere oorzaak hebben en het is wel handig om daar achter te komen. Als je paard heel scheef is, en dat zegt TS eerder in een reactie op mijn bericht, is het dus van groot belang om daar heel veel aandacht aan te besteden. Want hoewel die bultjes waarschijnlijk geen probleem zullen zijn, zijn ze wel een indicatie van iets en de gevolgen van een paard dat in zijn scheefheid wordt doorgereden kunnen wel heel ernstig zijn. Een gevoelige huid kun je niet veel aan veranderen, maar zolang het paard er geen last van heeft, lijkt me het verder geen probleem toch?

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:29

ben ook super blij dat er vandaag geen bultjes zijn gekomen! morgen ga ik weer rijden en dan kijken we weer,
heb 1x/2x per week les en dan oefenen we altijd heel veel recht richten en basis dus er zit al super veel vooruitgang in maar
dat is natuurlijk niet binnen 1 dag gebeurd ;) dat duurt veel langer maar tot die tijd hopen we dan geen bultjes meer tegen te komen
en uiteindelijk dat bontje ook weg te hebben maarja daar zal ik niet over beslissen zoals ik al eerder zei... :o

hierbij bedankt voor al jullie hulp en vooral diegene die elke keer weer opnieuw reageerde _/-\o_

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:51

Wat goed dat er geen bultjes zijn!
Hopen dat het zo blijft!
Het is natuurlijk ook zo, dat je op een gegeven moment wel een zadel moet kiezen.
Succes!

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:05

Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig. Wat ik zie is dat dit zadel een te wijde boom heeft voor dit paardje en dat t niet goed achter de schouder ligt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:22

sharif2000 schreef:
Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig. Wat ik zie is dat dit zadel een te wijde boom heeft voor dit paardje en dat t niet goed achter de schouder ligt.

dat zag ik dus ook...sterker nog....een goed passend zadel heeft nieteens een dekje nodig.
Dekjes zijn er meer om het zadel schoon te houden aan de onderkant(en voor de setjes freaks :D )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:24

sharif2000 schreef:

Dat is toch alleen op de eerste foto, de andere foto's ligt het zadel meer naar achter!
Op een foto is niet goed te beoordelen of het goed ligt, maar ik vind de boom niet zo wijd, er moet aan de zijkant ook nog 3 vingers tussen kunnnen, veel mensen rijden met een te smalle boom!
En dan is een bontje nog altijd beter om de rug te beschermen.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:28

als hij steeds bulten krijgt van het zadel danpast er toch iets niet goed...
of je misschien kan hij niet tegen het wasmiddel van je dekje....
zomaar een idee maar het zou kunnen.....

succes

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:47

Dit zadel zal tijdens het rijden naar voren schuiven en de schoft kneuzen. Het is echt te wijd voor dit paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:01

Dan zie jij schijnbaar meer dan ik, want de enige foto's van voren ligt het zadel niet op de juiste plek, dus kun je niet goed inschatten hoe wijdt het zit op de juiste plek.
Maar de ts zei dat het paard geen bultjes meer had.

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:49

Hai,
Ik zie dat ik niet de enige ben die met zadelroblemen z(i)at. Inmiddels is bij mij een osteopaat *\o/* (http://www.dierfysio-menalda.nl)geweest. Hierdoor is mijn jonge paardje zo veel veranderd (spieren en gevoeligheid) dat het nu al een stuk makkelijker is. Daarnaast is er een zeer naukeurige zadekmaker *\o/* (http://www.happyhorseadvies.nl/home/zadelpasservice) (geen zadelpasser) gekomen. *D Dit heeft geresulteerd in een goed passend zadel voor mijn paardje en mij.

:j Ik kan je dit van harte aanbevelen. Als je alle aspecten aanpakt kost dat tijd geduld en geld maar op den duur scheelt dat veel geld, ellende en frustratie voor iedereen. :j

Heel veel succes en ik hoop dat je de eigenaar en je zelf er van kan overtuigen om het beste te doen wat mogelijk is voor det paard.