Verder zou ook ik een lage neusriem pakken, maar wie ben ik?
Of je een gecombineerde of aansnoer pakt, maakt qua werking niks uit. Met of zonder sperriem dan weer wel. Met sperriem ligt je bit stiller. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Of je een gecombineerde of aansnoer pakt, maakt qua werking niks uit. Met of zonder sperriem dan weer wel. Met sperriem ligt je bit stiller. Nyx schreef:Waarom is er niemand die meldt dat een te losse neusriem ook niet goed is? Iedereen roept altijd: Aantrekken?! Echt niet, ik heb hem altijd los zitten! Een neusriem hoort niet los, een neusriem hoort correct te zitten. Dus 2 vingers er net tussen, en niet losser of strakker. Een strakke neusriem doet pijn, een losse is ergerlijk omdat hij niet op zijn plek blijft zitten en niet meer de juiste werking heeft.
Verder zou ook ik een lage neusriem pakken, maar wie ben ik?Of je een gecombineerde of aansnoer pakt, maakt qua werking niks uit. Met of zonder sperriem dan weer wel. Met sperriem ligt je bit stiller.
sporter schreef:Nyx schreef:Waarom is er niemand die meldt dat een te losse neusriem ook niet goed is? Iedereen roept altijd: Aantrekken?! Echt niet, ik heb hem altijd los zitten! Een neusriem hoort niet los, een neusriem hoort correct te zitten. Dus 2 vingers er net tussen, en niet losser of strakker. Een strakke neusriem doet pijn, een losse is ergerlijk omdat hij niet op zijn plek blijft zitten en niet meer de juiste werking heeft.
Verder zou ook ik een lage neusriem pakken, maar wie ben ik?Of je een gecombineerde of aansnoer pakt, maakt qua werking niks uit. Met of zonder sperriem dan weer wel. Met sperriem ligt je bit stiller.
Omdat ergelijk niet schadelijk is.
sporter schreef:Ik zie overal leed. HEt is maar net hoe je er naar kijkt natuurlijk. Maar ik zie in de basis een stuk meer leed als bij internationaal gezien. Misschien zeg ik het niet goed. Ik zie er ander leed.
Lusitana schreef:Absoluut waar. Paarden hebben veel te verduren in onkundige handen.
Britt schreef:Tja er is ook nooit gezegd dat alle kunde bij de hoger geklasseerde ruiters zit natuurlijk..
Natashaa schreef:1997suus schreef:Het maakt volgens mij niet heel veel uit. Het meest gebruikte neusriem voor jonge paarden is een lage neusriem deze:
Bedankt voor je reactie, maar een lage neusriem word het zeker niet
anneliesdj schreef:Maar ook veel in sommige 'kundige' handen, als je de optomingen ziet in de GP's en om het maar bij neusriemen te houden; groom zadelt paard op, ruiter controleert, zegt dat de neusriem niet goed zit en met een stomverbaasde groom ernaast zet hij zich schrap tegen paardenhoofd om dat ene gaatje er nog bij te pulken, daar paste nog geen strotje tussen, laat staan 2 vingers.
Dan weet ik nog zo net niet wat je als paard beter kunt treffen; het beste voer en na het werk onder het solarium maar wel elk weekend dikke proeven lopen met met een kilo ijzer in je mond of lekker met een maatje in de weide en 4x per week een bosritje maken met een hotsende ruiter.
Citaat:Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.
Nyx schreef:Waarom is er niemand die meldt dat een te losse neusriem ook niet goed is?
Lante schreef:Een neusriem die te los of te laag zit is eerder hinderlijk dan prettig voor een paard, laat hem er dan af.
ambre schreef:Lusitana:Gelukkig wordt er in de hogere klasses wel van uit het jury oogpunt goed gekeken of de mond gesloten blijft.
Zo strak aansnoeren van een hoge neusriem dat de mond helemaal niet meer open kan lukt mij igg niet en ik heb wel eens het commentaar gehad(ZZ zwaar) bij een wissel:5,mond moment open.
Dus daar word je gelukkig wel op afgestraft.
ambre schreef:Een duidelijke omschrijving zou idd beter zijn.
En zoals ik al aan gaf word er dus gecontroleerd maar te weinig.
Op basis concoursen ben ik nog nooit gecontroleerd en daar zie ik echt het meeste leed ook vanwege het feit dat ik zelf jureer.
_Cindy schreef:Ik snap ook absoluut niet waarom een jong paard niet zonder sperriem gereden mag worden, om 'het bit stil te laten liggen in de mond' ?? Het bit beweegt alleen als er aan getrokken word! Ik ben niet tegen bit gebruik maar wel tegen zo'n manier van neusriem gebruik.
sporter schreef:_Cindy schreef:Ik snap ook absoluut niet waarom een jong paard niet zonder sperriem gereden mag worden, om 'het bit stil te laten liggen in de mond' ?? Het bit beweegt alleen als er aan getrokken word! Ik ben niet tegen bit gebruik maar wel tegen zo'n manier van neusriem gebruik.
Euhm nee. Als een jong paard zelf met het bit gaat lopen rotzooien ligt het bit dus niet stil.
_Cindy schreef:sporter schreef:
Euhm nee. Als een jong paard zelf met het bit gaat lopen rotzooien ligt het bit dus niet stil.
En waarom zou die dat gaan doen?
Ik gebruik geen bit bij een paard dat nog aan het wisselen is of de basis nog niet kent.