Trekpaard|19inch|VZ|XX(X)wijd|kwaliteit; bestaan die?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Trekpaard|19inch|VZ|XX(X)wijd|kwaliteit; bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:40

Wildgirl: Ik heb vandaag een Thorowgood Dressuurzadel gepast, de foto staat iets naar boven.
Denk dat die maten kleiner uitvallen..

Akhal_Teke: Dat is inderdaad slim. :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:42

Ik heb je foto gezien maar dat is het dressuurmodel, die vallen kleiner is mijn ervaring.
Ik zit met mijn maat 46 prima op een veelzijdigheids 18 inch, mede door de vlakke zit.
Waar je ook naar zou kunnen kijken zijn ijslanderzadels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:10

Ik denk eigenlijk niet dat een zadel dat voor [ras] is gemaakt, op een [ras] van 1.70m goed past..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:10

ijslanderzadels zijn er vaak met brede boom, een vlakke zit en een breed kussenkanaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:12

Ik ga het onthouden.. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:24

Tjee, jammer dat hij voor jou te klein is! Maar dat het Kim paste, is toch al hoopgevend. Dan moeten er zeker meer zadels zijn... :j

Maar jij bent echt nog meer afgevallen, niet? Respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:30

Klopt.. :o

Het geeft inderdaad hoop, maar ook een beetje lastigheid..
De zadelmaker kan namelijk het zadel helemaal uit elkaar halen, aanpassen, en opnieuw in elkaar zetten als dat nodig zou zijn, maar de lepel niet..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:32

Nouja, je zult dus op zoek moeten naar een zadel met grotere zitmaat in de eerste plaats. Maar uit elkaar laten halen ed is ook weer erg prijzig...

Ik houd mijn ogen open, mocht ik iets zien dat in de richting komt, laat ik het je weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:48

Dat bedoelde ik bij wijze van spreken.. :)
Ik bedoel er meer mee dat het niet zoveel uitmaakt als de boom iets te krap is of de kussens anders moeten.

Bedankt voor het mee kijken!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:57

:o Oeps, ja... ik snap 'm... Geloof dat ik nogsteeds labiel ben, nu al 3 nachten niet geslapen en dan ook nog een kalmeringstabletje gehad, maakt een mens niet helderder :=

Maar dat is erg offtopic natuurlijk, sorry. Zal het voortaan bij de zadelkwestie houden, vergeef me m'n niet al te heldere reacties af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:34

Ik hoop dat het wat beter met je gaat.. :)

Morgenavond gaan we kijken naar een Haflingerzadel.
Niet om die te kopen hoor, maar kijken hoe hij op de Tinkers ligt die daar staan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:23

Zo, sinds het laatste berichtje in het topic is er vrij veel gebeurd. :j

Ik heb van een vrouw op Bokt toch een Massimo over kunnen nemen. :)
Op het zweetblad van het zadel stond 18,5 inch en boommaat 36.
De boom knelde, wat ik al had verwacht, maar ik wilde deze laten aanpassen door de zadelmaker.
Nu is eergister de zadelmaker geweest en hij stelde vast dat de boom echt te klein was voor Kimmes en de lepel ook.
Dit zadel valt wat kleiner uit, ga hier verder niet op in. :)

Ook heb ik eergister voor het eerst op een boomloos zadel gezeten.
Niet gedacht dat ik dat ooit zou doen en ik had standaard een reactie als zo'n zadel werd aangeraden, maar ze zei;"Je kunt het altijd even proberen.".
Het zadel zat heerlijk! Had ik niet verwacht en had gewoon ook nog steun. :j
Enige probleem was dat ook dit zadel voor mijn bips te klein was. :o
Ik ben 1.80m en daar heb ik erg veel last van als het om zadels gaat.

Boomloze zadels zijn maar in 2 maten en de vrouw waarvan hij was zei dat dat te maken had met de rug enzo.
Dat snap ik goed, maar toch is het jammer dat er niet een maatje 3 is.
Als maat 2 op een Haflinger past zonder verkeerde druk te geven, kan een maat 3 toch ook op Kim met haar (behoorlijk) langere rug?

De zadelmaker heeft gezegd dat ook de speciale Haflingerzadels niet op Kim zouden passen.
Ook de Wintec-zadels zullen niet breed genoeg zijn voor Kim.
Vriendin heeft voor haar kruising van 1.55(?) al de grootste boom erin zitten en die is een stuk minder rond dan Kim.

De zadelmaker heeft Kim opgemeten en zij heeft een boommaat nodig van 38 (of groter).
Ik had verwacht dat ze een grotere boommaat nodig zou hebben, maar Kim heeft vrij veel schoft.

Hellup!! :')

Het is trouwens geen spoed hoor..
Ik rij ondertussen gewoon met mijn Excelsior.
Maar mén, wat is het moeilijk om iets geschikts te vinden voor Kimmes én mij!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:28

ehm,misschien een nieuwe massimo aan laten meten....gezien die wel groter dan boommaat 40 gaan?
(of begrijp ik nou uit je verhaal dat massimo uberhaupt niet op kim goed ligt?)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:31

En een grotere boommaat van Massimo?
Wat betreft boomloos, leuk dat je het toch geprobeert hebt :j Maar scheer niet alle boomloze zadels over één kam! Je hebt op een barefoot gereden, maak ik op uit de tekst, maar kijk eens naar een Startrekk of een Trekker? Die heb ik eerder in het topic al laten zien, de Startrekk is er in 18,5 inch en de Trekker kan je ook tot heel klein en heel groot instellen met verschillende maten kussens, qua lengte.

Misschien toch eens een testweekje waard?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:32

Heb je al naar de thowrowgood vzg gekeken?>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:45

Een Massimo aan laten meten zal voor mij niet gaan.. :)
Ik zou het wel willen, voor bijv. de kussens langer en platter te maken, maar nee, dat is niet voor mij weg gelegd.

Ja, het was een Barefoot. :j
Met zo'n hard dingetje bij de schoft. (heb geen verstand van boomloze zadels :o)
Oké! Dat klinkt goed.. ik ga zo nog eens even kijken hoe die er precies uit zien.
Kun je met een boomloos zadel ook goed dressuurmatig rijden?
Ben sinds kort een beetje met Kim aan het oefenen en dat gaat nu best lekker.

Thorowgood vz ga ik nog even naar kijken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:02

Ik meende dat er van Barefoot ooit wel een maat 3 uitgekomen is.
Pb "pmarena"hier op bokt anders eens, zij is van Barefoot.

Oke massimo valt dus af...
thorowgood of kent en masters wellicht?
wintec had je dus al geprobeerd?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:03

Je zou nog wel kunnen informeren naar het inruilen van de massimo die je nu hebt voor een nieuwe, bredere. Als het zadel nog in goede staat is, kan je er nog aardig wat voor krijgen!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:11

Dit zijn trekkers, die zijn prima geschikt voor dressuur: http://buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Trekker.html
Neem eens contact op met Buitenzinnig, zou ik zeggen, ze zit ook op bokt :j Die kan je super advies geven!
Past ook binnen je budget :j En is bovendien met dikke kussens te krijgen, mocht je bang zijn voor drukverdeling.

Massimo wordt tweedehands ook wel met bredere boommaten aangeboden, maar de zitting was dus niet goed voor jou? Dat is wel jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:27

Darkchrystal, ik ga haar even opzoeken.. :j
Bedankt!

Ingeborg, daar gaat het mij niet om. :o
Rowan wil hem misschien gebruiken.
Als zij hem niet goed vindt zitten of hij past niet, kan ik hem misschien wel ruilen tegen een ander merk en grootte. :j
Gelukkig is er geen echte spoed bij.

Britt, die is gaaaaff!! :wow:
Ik ga ook haar even opzoeken op Bokt. :j

Foto is een beetje raar genomen, maar dit is de barefoot die ik mocht passen.
Heb de vrouw voor de zekerheid onherkenbaar gemaakt en ze vond het een beetje eng op Kim. ;)
Afbeelding

En nog één van mij, erg onduidelijk, maar om het idee. :)
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:39

Achgos , zo in de regen , je moet er wat voor over hebben :P

Er is 1x een maat 3 gemaakt van Barefoot , en daarvan heb ik 1 zadel liggen , zie de aanbiedingen-pagina op mijn site. Het is alleen wel een westernmodel , de Arizona...

Voordeel van de Arizona vind ik dat je wat minder breed zit omdat de zijkanten maar kort zijn , dan heb je niet ook nog eens zweetbladen die nog tussen je benen er bij moeten :)

En de knop is erg fijn , je kunt de teugels er zo lekker achter laten hangen , hem nog eens vastpakken , er iets aan hangen...

Maar als je eens een dressuurwedstrijdje zou willen rijden dan mag dat hiermee niet , dus dat is dan weer het nadeel.

Ik heb de Arizona maat 3 nu ik denk een half jaar hier liggen.

Barefoot had bij wijze van hoge uitzondering een aantal maat 3 zadels gemaakt , ik geloof op aanvraag van de USA :P

Ze doen dat in principe niet omdat de zadels dan te lang worden maar voor 1 keer hebben ze dan een uitzondering gemaakt. Ik ben zelf ook geen voorstander van een maat 3 maar heb er 1 mee besteld nu de kans er was , met het idee dat ik dan toch een keer iemand er blij mee kan maken mits die ook een paard heeft dat onder een maat 3 past :)

In het verleden heb ik er wel kandidaten voor langs zien komen namelijk die er heel erg graag 1 gehad hadden willen hebben. Maar nu ligt hij hier al een tijdje op voorraad en ben ik hem zachtjes aan wel een keertje zat , vandaar dat ik hem op de aanbiedingen-pagina heb gezet en hij met een korting weg mag :)

De ruglengte is 69 cm , normaal is een standaard westernpad voor onder een boom-westernzadel al 80 cm , dus zo bizar lang is hij nog niet eens.

Zie : http://www.boomloosrijden.nl/aanbiedingen.htm

Misschien heb je er iets aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:47

Ik stond op het punt om je een pb te sturen. _O-

Heb even gekeken naar de Arizona, maar ik heb toch liever een 'Engels' (noem je dat ook zo bij boomloos) zadel. :)
Ik ben ook erg aan het twijfelen en wil geen overhaaste beslissingen nemen. (ik ken mezelf :+)

Nou, wat ik een beetje vreemd vind; als je maat 2 op een Haflinger legt, dan zou een maat 3 toch net zo goed liggen op Kim met haar langere rug?
Ik zag trouwens zelfs een maat 0 op je site! Voor wat voor paarden zijn die?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:55

Ja ik zag het , had al eerder gereageerd in je topic dus ik lees steeds bij , en dacht : ik zal het je makkelijk maken , dan hoef je niet te zoeken en weet je meteen wat er mogelijk is :P

Ja de maat 0 is ook een special , maar die komt toch wat vaker voor , die maken ze zo eens in de paar jaar wel eens voor een paar modellen. De maat 3 is echt uniek , is nog nooit eerder gemaakt en waren ze ook niet van plan om nog eens te maken :)

Tja het is gewoon een beetje het idee van Barefoot van : als je niet in een maat 2 past , dan kun je beter niet rijden. Lang niet iedereen koopt een paard dat echt wel wat extra gewicht kan hebben en Barefoot wil er niet de vingers aan branden dat mensen toch een maat 3 zadel op een paardje gaan gebruiken dat daar niet geschikt voor is.

Ik heb sinds 2003 ook maar een keer of 3 gehad dat iemand beter een maat 3 zadel kon hebben , en was bij 2 daarvan toch blij dat we die niet hadden want dat had echt gewoon te gek geworden op het betreffende diertje :o Het is ook zo sneu als je dan moet gaan zeggen tegen iemand dat je een maat 3 liever niet verkoopt omdat je daar niet aan mee wilt werken , dat is nogal kwetsend natuurlijk ! Dan kun je beter helemaal geen maat 3 hebben , dan heb je dat probleem niet :o

De maat 0 zadels zijn prima geschikt voor tieners of kleine / slanke volwassenen tot max. een broekmaatje 36. Ideaal voor de korte ponies :)

De Cheyenne is sowieso in maat 0 te krijgen.

Arizona's daarvan werden een paar jaar terug een keer een paar stuks in maat 0 gemaakt , daar heb ik er toen 1 van gekocht , tegelijkertijd met een maat 0 London. Ook die heb ik met korting verkocht uiteindelijk :P

Nu kwam er weer wat vraag naar Arizona maat 0 (o.a. van mensen hier op Bokt met een korte pony en klein maatje :) ) en heb ik er toevallig nog 2 te pakken kunnen krijgen. Daarna waren er nog 2 over bij Barefoot dus die heb ik maar weer ingepikt en 1 daarvan staat nu op de aanbiedingen-pagina , kan er weer iemand een mazzeltje aan hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:28

Ik kan me voorstellen dat het kwetsend over kan komen. :j
Toch denk ik zelf dat een 3 wel op zou hebben gepast op Kim's rug, qua druk etc., als ze die hadden gemaakt.
Maar zo te lezen houden de makers rekening met de paarden, wat volgens mij niet zo snel gebeurd bij 'gewone' zadels.

Oké, dus 0 is voor dunne mensen.
Ik moet echt nog een hoop leren, zie ik wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:27

Jij hebt een sterk paard uitgezocht , dat is al wat anders dan iemand van 125 kilo op een smal Arabiertje of iel Friesje :)

Misschien dat een maat 3 Barefoot in verhouding wat lang wordt voor Kim haar rug , maar als je dan zelf gewoon mooi tussen pommel (fork) en cantle in zit dan is dat natuurlijk 100x beter en fijner voor zowel ruiter als paard dan dat je in een maat 2 toch een beetje klem zit en teveel gewicht op de cantle komt.

Zo ook bij een boomzadel , hoe vaak je wel niet ziet dat paarden problemen krijgen doordat de wat zwaardere mensen niet voor boomloos durven te kiezen vanwege hun gewicht...en dan gaan voor een boomzadel waar ze eigenlijk niet goed in passen , waardoor je de kussens aan de achterkant van het zadel helemaal diep in de rug geduwd ziet worden.... auw.

Terwijl die mensen dan op een boomloosje juist profiteren van hun ingebouwde gewichtsverdelende zitvlak , hihi. Beter die hele billen die het gewicht verdelen , dan dat je er een stel in verhouding smalle zadelkussentjes met een kantelende boom voor gebruikt :)

Het perfecte boomzadel kan natuurlijk het allerbeste zijn , maar vind hem maar eens....