Zoektocht naar het juiste bit..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:09

RianneH schreef:
@IcePrincess, dat is een apart bit. Hoe ben je daar zo bij uit gekomen?

Ik kwam er af en toe topics of diverse fora over tegen, recensies (vanuit het buitenland, ken niemand in nederland die hem gebruikt) waren erg goed en vooral van paarden die dezelfde problemen als mijn pony hebben (weinig ruimte en heel gevoelig voor druk). Toen ik een bit nodig had ben ik me weer gaan verdiepen in de verschillende bitten maar niets was wat ik in de mond van mijn pony wilde leggen omdat hij heel heftig reageert op onnodige druk en zeker bij iets gevoeligs zoals de mond. Dit is het enige bit wat ik ben tegengekomen wat anatomisch echt goed gevormd is dus heb de gok gewaagd en heb hem aangeschaft. Hij reageerde er eigenlijk vrij snel erg goed op, had ik niet verwacht :) , later nog wat standaard bitjes geprobeerd om te vergelijken maar daar reageerde hij op zoals verwacht, vond hij niet fijn :n .
Inmiddels gebruik ik dit bit bijna 2 jaar en wil straks over op shanks (western) en moet dus over op een ander mondstuk omdat deze verder niet te vinden is maar ik denk dat de overstap naar een bit wat wat meer druk op de tong heeft nu wel makkelijker is dan wanneer ik die er meteen in had gestopt. Maar voorlopig blijven we nog even bij deze :) .

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:19

De trust bitten zijn echt een aanrader! Hele goede ervaringen mee!!
Je hebt ze allerlei verschillende mond en kaak stuk combinaties, en dan in 12 en 16 mm. Volgens mij stond er ergens al een keer een link, maar bij deze nog een keer http://www.trustequestrian.eu/NL/trust%20bitten
Succes verder met je zoektocht.

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:52

Barvrouwke

Re: Zoektocht naar het juiste bit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:59

Ik zat een te snuffelen op divoza, en kwam dit bit tegen; HS KK Conrad ultra aurigan 14 mm
voorgevormd, dubbel gebroken en niet zo dik....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:59

Die heb ik ook Barvrouwke, alleen dikker.

Ik heb trouwens een Myler gescoord tweedehands!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:12

Het Myler bit is hier binnen!
Nu kijken of het paard in kwestie het wat vind. :=

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:13

RianneH schreef:
Aan de andere kant, als je hem ook voor die prijs weer kwijt kan :P
Maar dat is idd het grootste nadeel aan de wat specifiekere bitten. Ze zijn hun prijs zeker waard, maar vind eerst maar eens het juiste bit. Blijft lastig..

Bij diverse Myler leveranciers (waaronder Elcid hier op Bokt) kun je een Myler bit op proef nemen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:16

Rumpleteaser schreef:
RianneH schreef:
Aan de andere kant, als je hem ook voor die prijs weer kwijt kan :P
Maar dat is idd het grootste nadeel aan de wat specifiekere bitten. Ze zijn hun prijs zeker waard, maar vind eerst maar eens het juiste bit. Blijft lastig..

Bij diverse Myler leveranciers (waaronder Elcid hier op Bokt) kun je een Myler bit op proef nemen!

Maar volgens mij niet geheel kosteloos?
Ik vind Myler trouwens wel groot vallen, dezelfde maat steekt echt een stuk uit.
Of hoort dat zo? Ik stuur Elcid wel even een pbtje.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:26

Klopt! Mijn paard heeft altijd maat 13,5. Bij de Myler werd mij destijds aangeraden een maat kleiner te nemen. En inderdaad, die paste perfect!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:27

Dan hoop ik maar dat het geen problemen geeft.
En anders is het helaas pindakaas op zoek naar een maat kleiner. :+

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:37

moonfish13 schreef:

ik ben benieuwd hoe het bit je bevalt! Ik meen ergens gelezen te hebben dat een myler bit juist expres wat groter uitvalt... maar vraag me niet de reden ervan, kan ook zogauw niet vinden waar ik dat nou gelezen denk te hebben :+

Zijn er in het zuiden des lands ook mensen die een kundig bitadvies kunnen geven??? Paul Versluis zit namelijk nogal een eindje bij me weg maar zou graag mn paard zn mond eens nagekeken hebben....

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:40

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:43

Lilly79 schreef:
Schnappie, je kunt het bij Peter Nedals proberen, die heeft er ook best wel verstand van: http://www.equinedentalsolutions.nl

thanks! Die zit hier niet zo ver van me vandaan... Heb je zelf ervaring met hem?

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:51

Peter komt regelmatig bij mijn paard de tanden doen. Heel competente man, super rustig met de paarden! Bij hem hoeft mijn paard niet eens meer verdoofd te worden, dat was bij onze vorige tandarts ondenkbaar. Ik weet niet zeker of hij ook bitten uitleent, maar hij kan je zeker nuttige tips geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:04

schnappie schreef:
moonfish13 schreef:

ik ben benieuwd hoe het bit je bevalt! Ik meen ergens gelezen te hebben dat een myler bit juist expres wat groter uitvalt... maar vraag me niet de reden ervan, kan ook zogauw niet vinden waar ik dat nou gelezen denk te hebben :+

Ik heb Elcid een pb'tje gestuurd over hoe dat zit.
Maar het kan zomaar dat er een reden voor is.
Want voor de anatomische 'bochten' past het bit verder wel mooi in haar mond.
Als je hem kleiner neemt zou je denken dat dat dan te smal word?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:20

En Moonfish, al achter de oorzaak gekomen? Wist trouwens helemaal niet dat de Mylers groter vielen, dat is wel handig om te weten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:22

Oorzaak van wat?
Ik heb contact gehad met een dealer en die zegt inderdaad dat ze groter vallen door de vorm.
Je mag het eerste koperen streepje zien, anders kan je beter een maatje kleiner nemen.
Ze horen wel wat meer uit te steken als andere bitten.

Myler is voor de eerste keer getest, springen ging ok maar dressuurmatig niet super.
Maar wie weet is dat een kwestie van wennen, geen idee.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-03-11 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:24

Haha de oorzaak/reden waarom de bitten groter vallen dan andere bitten. Sorry, niet zo heel helder, ben wat ziekjes ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:25

ik rij me paardje op een myler bitje, ben er heel tevreden over!
heel dun, genoeg tongvrijheid en heel fijn om mee te rijden. mijn paard loopt er echt super op!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:25

Haha ok.

Hoofdstel heb ik ook getest gisteren voor de eerste keer trouwens.
Paard was een stuk fijner als normaal te schakelen en te regelen in tempo, kon ook beter zitten.
Maar misschien is dat een toevalstreffer hoor kan ook

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:39

Ik ben heel erg benieuwd hoe beiden op de lange termijn bevallen :) Houd je ons op de hoogte?
Ik ga kijken of ik misschien een myler kan scoren op de Equitana en kijken wat er verder nog te vinden valt. Hoop die Trust in het echt te kunnen zien..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:41

Dat doe ik.
Wat betreft het hoofdstel was ik best positief verrast, maar nu afwachten of het geen toeval is geweest.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:58

RianneH schreef:
Hoop die Trust in het echt te kunnen zien..

Volgens mij heb ik de bitten van Trust bij Reitsport Wessel zien hangen, weet alleen niet meer welke hal het was... :o