Zadel blijft naar voren schuiven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Zadel blijft naar voren schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:51

Vinden jullie trouwens dat ik tegen ze moet zeggen dat ik een topic op Bokt geopend heb en dat er vrij negatief gereageerd wordt over dit verschijnsel, voorsingel ed? :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:55

Dat moet je zelf weten. Je kan het ze ook gewoon laten lezen ipv het ze te vertellen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:02

Dat is zo, maar vind het gewoon moeilijk, weet het niet zo goed :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:05

Je kan het natuurlijk laten lezen. Heb je alle 7 zadels bij dezelfde verkoper gekocht? Ik kan je ouders wel begrijpen, als het al zo veel heeft gekost. Je wordt toch ook moedeloos als je al 7 zadels hebt gekocht, die geen van allen passen! Hebben ze rechtbijstand? Dan zou ik die eens gaan bellen. Als je binnen 2 maanden al ziet, dat het produkt niet aan de eisen van de consument voldoet, is de leverancier verplicht om het produkt terug te nemen en de volledige kosten te vergoeden. Dit kan je zo inschatten. Ze kunnen hier dus kostenloos vanaf. In principe geven ze al toe dat het niet past, vanwege het feit dat ze een voorsingel voorstellen. Die leveren ze ook niet gratis neem ik aan?
Mss is een onderzoekje van bijvoorbeeld een Engelse Hoeve nog iets. Kost volgens mij wel wat centen, maar die hebben een drukpad, waar ze metingen mee doen. Een goed zadelmaker heeft zo'n ding niet nodig. Ik had hetzelfde gezien als de pad. Vond ik wel een opsteker! haha. Maar voor de leek is het een heel leerzame sessie. Dan zie je wat je zadel voor effect heeft op je paard zijn rug. Daar kunnen je ouders ook behoorlijk veel van leren. Volgens mij kan het bij Langeraap ook. Die heeft er ook één. En volgens mij is hij wel reëel met zijn prijs. Heb je meteen een goede second opinion.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:55

Dankjewel :)

Dus het is écht zo dat als een zadel schuift, het gewoon niet past? Ben bang dat ik op den duur koud ben aan een helemaal op maat gemaakt zadel... :n

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:53

Oh, ik weet trouwens niet of ik het al eerder vermeld heb, maar het gaat hier om een nieuwe Wintec Isabell Werth :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:58

xMERCURY schreef:
Oh, ik weet trouwens niet of ik het al eerder vermeld heb, maar het gaat hier om een nieuwe Wintec Isabell Werth :)

>;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:53

Mijne is helemaal opgemeten en aangepast besteld. Maar goed echt een goed beeld kan ik er nu niet van vormen. ze is al rond en weinig schouder en met die giga buik erbij vertekend dit natuurlijk, daarom dat ik nog even afwacht tot ze weer op haar normale gewicht is wat betreft opnieuw aanmeten/panikeren. Ik kan wel gewoon stappen enzo (en dat doen we toch het meeste), dan schuift ie niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:04

Schangah schreef:
xMERCURY schreef:

>;)

Vertel.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:45

Alsjeblieft? :o

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:44

Als ik de foto bekijk in de profiel denk ik dat het zadel wat je nu hebt te veel boven op je paard ligt en eerder geschikt is voor een kwpn-er. Hierdoor ligt het niet stabiel op je paard. Ik denk dat je meer een zadel moet hebben die om je paard ligt zoals bijvoorbeeld de kent&masters cob.

Heb even ergens van een site de omschrijving van dit zadel gehaald.

Kent&Masters Cob Dressuur
Dit low-profile zadel is ontworpen voor paarden met weinig schoft, en een bredere rug. Het Cob-type paard. De boomvorm, slim-line kussens en singelmogelijkheden zijn specifiek ontworpen om de stabiliteit van het zadel te maximaliseren op het ronder geribde paard.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:50

Je hebt ook een goedkopere versie van kunststof en die heet thorowgood cob. Ik heb die voor mijn pony. Een wintec pastte hij echt voor geen meter maar dat verschilt per pony, je hebt nl. ook extra brede wintecs. Inclusief opvullen etc en een nacontrole was ik 420,- kwijt voor mijn thorowgood T4 cob endurance, dus dat is niet echt duur. Ik deed het niet voor de prijs, ze had ook Kent en Masters bij zich maar hij zat precies tussen twee bomen in en daar kun je geen fishes in doen en dat kan bij de thorowgood T4 endurance wel. Ik vind hem zelf alleen niet echt super zitten maar het belangrijkst is dat mijn paard hem past.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:52

De kent&masters zit overigens prima.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:58

Ja, maar die pastte niet :(. Ik vind het wel heel vervelend moet ik zeggen, maar hij is nu ook nog wel erg jong, 4,5 jaar en de zadelmaker zei wel dat je kunt blijven aanpassen met bomen en fishes enzo maar dat er wel grenzen aan zitten, dus hij moet niet heeeeeeeeeel veel veranderen. Ze zei ook dat ze gemaild had over een tussenboom en dat ze die nu gaan maken. Ik wacht denk ik tot hij een jaar of 6 is en dan koop ik waarschijnlijk wel de kent&masters en dan ga ik binnenkort maar eens een zadelbontje kopen voor mijn arme kont.

Ik denk dat de ouders van TS eerder een T4 kopen dan een K&M aangezien ze het gezeur al zat zijn en dan weer een duur zadel moeten kopen. Het paard is toch het belangrijkst.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:09

Bedankt voor jullie reacties! Die Kent&masters vind ik eigenlijk nog wel meevallen van prijs!

Helaas, de Thorowgood staat ook al op mijn lijstje van gebruikte/gekochte zadels en was 10x niks voor mijn Haflinger... :(

Vandaag zijn ze weer geweest, voorsingel is uit de wereld en gaan me van de week terugbellen voor oplossing(en). Mijn vertrouwen is nu wel gezakt in hen... Ze loopt op het moment weer krampachtig, ben toch bang dat dit van het zadel komt.. :(

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:19

Volgens mij is de pasvorm van de Kent en Masters en de thorowgood wel redelijk hetzelfde, dus misschien is de Kent en Masters dan ook niets. Wat is jouw ervaring met de thorowgood? Schoof die ook? Dat had ik vandaag ook toen ik zonder dekje reed maar normaal gesproken blijft hij wel liggen (of ze heeft hem niet helemaal goed gevuld). En ze had hem ook niet zo strak aangesingeld als ik altijd doe... Echt optimaal vind ik de thorowgood ook niet maar voor nu even lijkt mij het het beste.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:25

Nou mijn ervaringen met Thorowgood zijn dat ze in het begin wel goed liggen, maar na een aantal keer gebruikt te hebben dat ze vreselijk gaan schuiven. Het zadel lijkt ook overdreven veel te zakken, te gaan kantelen, uithangen. We hebben zelfs een keer gehad dat het zadel zo was gaan schuiven dat het letterlijk in haar nek lag en je het zadel zo om haar heen zou kunnen trekken (en hadden echt goed aangesingeld!) Was heel vreemd toen :o

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:35

Ja, bij mij lag hij ook niet goed meer maar mijn pony is ook afgevallen. Ik heb het zadel sinds 31 januari en ik rij helemaal niet veel (1x per week) en er kon al een kleinere boom in en hij is bijgevuld. Maar volgens mij is het wel normaal (ook als je paard niet afvalt) dat je binnen korte tijd nadat je het zadel hebt gekocht de zadelmaker laat komen om hem opnieuw te vullen en te kijken of hij nog goed ligt omdat ze altijd wel wat zakken (toch?).
Maar als hij niet was gaan zakken had hij dus wel gepast? Misschien dat de Kent en Masters wat steviger is (ga ik wel vanuit) en dat deze dan wel geschikt is voor je.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:39

Afbeelding

Afbeelding

Even een paar foto's om haar bouw te verduidelijken..

Haar schouders lopen vrij ver door, dus als je het zadel achter de schouder legt, ligt de singel erg ver naar achter. Maar door haar bolle buik schuift deze singel tot haar oksels, het blijkt geen stand te kunnen houden daar op die buik.

Ik hoop dat ik en de foto's een beetje duidelijk zijn :=

@ EliseLukas, ik lees net je bericht, sorry! Nou, deze zadelmaker was (licht uigedrukt) een prutser. Hij bleek er achteraf helemaal geen verstand van te hebben...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:47

Ik had ook al in je profiel gekeken voor foto's, de jouwe heeft ongeveer dezelfde bouw als mijn pony. Lukas heeft ook een dikke buik waardoor de singel naar voren wil en het zadel meeneemt, maar ik gebruik nu een bandsingel en singel goed aan en dan blijft hij wel liggen. Daarnaast zijn we op streng dieet dus hopelijk gaat het binnenkort nog beter ;). Het probleem is eigenlijk gewoon de vorm van de buik, dus ik probeer nu ook het buikje weg te werken, alhoewel ik bang ben dat zodra hij op het land gaat het weer helemaal voor niks is geweest.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:49

Heb net even gekeken en zag het, wat een gaaf paard!

De grap bij Mercury alleen is dat de buik niks met dik zijn te maken heeft. Net zoals nu is ze mooi slank, je kunt de ribben voelen maar die buik hangt er gewoon. Of dat nou bouw is of van het stro eten, ik weet het niet...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:04

Ja, hij is gaaf :D Vind ik ook!

Ook even beter naar jouw foto's gekeken maar je kunt idd niet zeggen dat ze dik is nee. Volgens mij hebben merries zoiezo eerder een buikje dan ruinen (lukas is een uitzondering ;) ). Maar misschien kan het wel minder worden als je de buikspieren traint, heb je dat al geprobeerd? Balkjes lopen en meer galopperen? Ik heb geen idee of het werkt hoor.
Mijn vorige merrie had trouwens vanaf de zomer (voordat ze overleed) ineens ook een dikke buik en in november kwam ik er pas achter dat ze baarmoederontsteking had. Daar kom je alleen achter als ze hengstig zijn want dan komt er wit spul, soort van pus uit. Bij mijn merrie kwam er echt heel veel uit, was gewoon 30 bij 30 cm. Nog een geluk dat ze in november hengstig werd anders was ik er nooit achter gekomen, arme paard. Ik weet ook niet hoelang ze het gehad heeft maar ik denk dat het toen heel ernstige vormen aannam. Ik had wel een keer eerder een beetje pus bij haar gezien (onder haar staart) en vond dat wel gek maar ik was heel laks en dacht 'het zal wel'. Dat is helaas mijn grootste fout geweest. Niet dat ik je bang wil gaan maken ofzo maar als je toevallig pus bij haar ziet dan weet je dat dat het kan zijn. Mijn merrie was een dravertje en die worden niet echt snel dik maar die zomer leek het wel alsof ze drachtig was terwijl ze verder ook slank was en ze was ook goed ontwormd. Owja, je ziet de pus alleen als ze hengstig zijn omdat de baarmoedermond dan open gaat staan en het dan de baarmoeder uit kan, is mij door de DA verteld.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:49

Balkjes lopen aan de longe ja :) Galopperen heb ik nog niet gehoord, ga ik aan beginnen zodra ik een zadel heb haha!

Ah jeetje wat erg joh... Wat eng! :(:)

xxNiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:26

Voorsingel? Staartriem? misschien werkt dat wel :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:20

Schangah schreef:
xMERCURY schreef:

>;)

Uhm ja, Shangah, mee eens. :P

Het zadel van onze Des is maatgemaakt in Engeland en dat is echt niet veel duurder dan een 'standaard' zadel tegenwoordig. Tja, een Wintec is goedkoper, maar dan zou ik nog liever Thoroughood overwegen dan wintec. Ook Daaleman laat vakwerk zien hierin. Ik heb een paar goede kennissen die roepen over zijn kwaliteit. Onze Prince zijn zadel is ook maatgemaakt en was per saldo net zo duur als de Stubben voor kinderen. Met dít verschil: De Stubben paste niet, die mocht ik even proberen van iemand, en dit zadel wel.

Mijn zadels zijn gebouwd door zadelmakerij Silhouette in Engeland. Ik ken de bouwers persoonlijk. Nette kwaliteit voor een zeer schappelijke prijs. Kent & Masters heb ik geen ervaring mee. Albion heeft ook keurige zadels, maar ja, die prijs! En dan is er nog Sommer. Ook supergoede kwaliteit voor een nette prijs. Die zou ik ook aandurven.

Thoroughood is echt wel een degelijk merk tegenwoordig. Ze hebben ook een leren uitvoering van zadels. Ik heb er een aantal gezien en die zagen er keurig uit. Maar ja, mss was de wol wat sneller ingezakt. Bij een nieuw zadel moet je dat af en toe laten nakijken. Dat moet zich nog naar het paard zetten. Én laten we eerlijk zijn: als je een goed zadel op een paard legt, krijgen diens spieren de kans om te ontwikkelen. Dan kan het zo worden dat het zadel gaat schuiven, simpelweg omdat de spieropbouw en vetten van je paard wijzigen. Ook een reden om vooral in het begin goed te laten kijken naar je zadel. 't Past allicht. Ik heb er eens één gezien op een Bels! En dat lag perfect.

Dit is Des zijn nieuwe zadel:

Afbeelding

Singel is elastiek en voor het mooi te lang, dus het zadel is iets naar achter gegleden in het tumult. Als iemand nog een singel voor me heeft van 1.15. ;)