bokt en beenbescherming??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:18

Bij Zafier heb ik alleen beenbescherming om met springen en buitenritten (duin/strand) Rondje polder meestal niet.
Dan heeft hij peesbescherms, kogelbeschermers en springschoenen om.

Amor had altijd alleen met springen peesbeschermers om en Melody had met ijzers altijd (tijdens training dan) springschoenen om en met springen peesbeschermers, kogelbeschermers en springschoenen. Duinritten vaak alleen voor en met ijzers ook weer springschoenen.

Bandages vind ik eigenlijk vaak niet eens mooi tenzij het mooi is omgedaan want heel vaak kom ik topics tegen.. :=
Soms kan je dan zelfs van 1 bandage die hun gebruiken zelfs in 4 delen om alle 4 de benen netjes ingepakt te zetten :))

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:23

:+ Die van mij staat zo ingepakt tijdens het rijden.. en het moet wel hij staat zo frans en bodemnauw tegelijkertijd dat hij in de stap zijn benen voor elkaar zet alsof hij op de catwalk loopt ;) (we noemen hem ook de friese homo hier op stal).. als ik dit niet doe slaat hij zijn eigen poten (rondom) onder mekaar vandaan en of slaat hij de gaten in zijn eigen benen.. wat dus pijn doet met gevolg dat ik helemaal niks met hem kan.. terwijl ik met bescherming niks meer aan de hand is.
Ik moet gemiddeld 1 keer in de 2 maanden nieuwe beschermers kopen want dan zijn ze op..
Ik gebruik dus geen bandages want of hij slaat de gaten erin.. of hij strijkt ze los (regelmatig een verloren zonder het te merken)..
IK ben van mening dat als je paard het niet nodig heeft het niet te doen.. maakt het been alleen maar zwakker..
maar die van mij kan niet anders dus het moet maar..
En als ik het dan toch koop dan maar gelijk duur en dat het wel leuk bij mijn dekje past.. maarjah kan niet elke 2 maanden peesbeschermers en achterbeschermers kopen.. dus koop alles zwart/navy

LS_

Re: bokt en beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:33

Ik rijd altijd met bandages en springschoenen om, en ik rijd enkel dressuur met mijn paard.
De bandages doe ik op aanraden van DA, ik weet ook heel goed hoe ik ze aan moet doen. De springschoenen heeft hij nodig omdat hij ander beslag heeft waardoor hij makkelijk zijn voorste ijzers aantikt.

Een ongelukje is snel gebeurd. Enkele weken geleden wilde ik m'n paard kwartiertje buitenlaten terwijl ik de stal deed. Wel op dat kwartier heeft hij iets gedaan waardoor hij sindsdien mank is. Normaal krijgt hij altijd bescherming om op de paddock, deze ene keer niet en ik beklaag het mij iedere dag!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:24

Ik gebruik in principe geen beenbescherming, paard heeft ruime maar prima gangen, strijkt niet en zal zichzelf bij gewoon rijden/longeren echt niet zomaar aantikken. Als dat al zou gebeuren is dat op de bal van de hoef en niet op de pezen.
Soms doe ik haar 3 in 1 beschermers om als ze een beetje "gek" is (bij kou of storm), dan wil ze wel eens zo ongecontroleerd hard gaan rennen dat ze haar achterbenen openhaald aan het hek van de bak, maar dat is zelden.

Persoonlijk geloof ik ook niet dat het dragen van beenbescherming geen schade aan het been kan toebrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:30

gebakje schreef:
er is eigenlijk over meerdere dingen wel wat te zeggen...wel of geen peesbeschermers, boomloos of niet boomloos, de een zegt dat dit beter is en de ander zegt weer dat..... er is ook altijd wel iemand die iets kan onderbouwen, al met al 1000 meningen over 1 onderwerp. Het lijkt me wel dat de meeste bokkers het beste met hun paardje voor hebben en je zult over elk onderwerp wel meer meningen hebben..

HOEEERAAAAA!!!!!!! _/-\o_ _/-\o_

ik denk het jij zegt het :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:13

Ik rijd altijd met beenbescherming omdat mijn ruin door klunzigheid af en toe zijn eigen benen wel eens kan aantikken of de raarste toeren kan uithalen noem maar op, en dat ik beenbescherming dan veiliger vind.
In de zomer als het echt snikheet is doe ik wel peesbeschermers aan, in de winter als hij modderige/natte benen heeft ook.
Als dat niet zo is doe ik meestal wel bandages aan :j
Ik geef toe, omdat het voor dressuur gewoon 'mooier' is :+
Hoewel gek genoeg mijn voorkeur naar peesbeschermers gaat, tja het ligt ingewikkeld :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:30

Weet je wat nu zo lastig is; we hebben allemaal wel een mening, een opvatting, een gevóel.. ( ik ook!)
Maar wat zou het fíjn zijn als we beschikking hadden over FEITEN mbt het wanneer wel en niet van peesbeschermers.
En dat bedoel ik niet vervelend hoor, zou het gewoon écht graag behoorlijk onderzocht willen zien: wanneer hebben peesbeschermers wel/geen nut, wat zijn de voordelen, nadelen en welke risico's loop je
( herinner me een onderzoek wat er wel was; nl echt gevaarlijke temperatuurstijging in pees bij gebruik van peesbeschermer. Zou daar wel meer over willen weten, echt deskundig advies willen...)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:33

Juist zo min mogelijk met been bescherming rijden/beweging geven, van beenbescherming als het niet nodig is word het paard alleen maar gevoeliger voor blessures.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:56

riagr schreef:
Weet je wat nu zo lastig is; we hebben allemaal wel een mening, een opvatting, een gevóel.. ( ik ook!)
Maar wat zou het fíjn zijn als we beschikking hadden over FEITEN mbt het wanneer wel en niet van peesbeschermers.
En dat bedoel ik niet vervelend hoor, zou het gewoon écht graag behoorlijk onderzocht willen zien: wanneer hebben peesbeschermers wel/geen nut, wat zijn de voordelen, nadelen en welke risico's loop je
( herinner me een onderzoek wat er wel was; nl echt gevaarlijke temperatuurstijging in pees bij gebruik van peesbeschermer. Zou daar wel meer over willen weten, echt deskundig advies willen...)

Precies. Uit onzekerheid en omdat zoveel mensen het gebruiken worden vaak beenbeschermers gebruikt. Dierenartsen, KWPN, grote namen in paarden, iedereen gebruikt ze en dus zal het wel nodig of belangrijk zijn. Dat beenbescherming eigenlijk meer kwaad dan goed doet, komt een enkele keer in de publiciteit. Als je een eerlijk, open en achter de schermen gesprek met deze paardenmensen hebt, vinden ze het bijna allemaal onzin maar wordt het gebruikt om welke vorm van aansprakelijkheid dan ook uit te sluiten. Ik schrok daar echt van. Waarvoor beenbescherming wel helpt, is vooral tegen oppervlakkige huidwondjes. Of dat opweegt tegen de nadelen moet ieder voor zich bepalen. En eerlijk is eerlijk, een bandagesetje staat natuurlijk prachtig in een fotoreportage.

Ik gebruik al jaren niets meer. Een peesklap ontstaat bijna nooit omdat een paard zich vangt, maar door langdurige (zware bodem) of plotse (bij springen enorme wappers) overbelasting van de pezen. Door oververhitting, van juist beenbescherming, worden pezen zwakker en raken ze beschadigd.
De pees die 9 vd 10 keer beschadigd is, is ook niet de pees die het meest aan de oppervlakte ligt, maar daarachter. Rara, hoe kan die beschadigen door zichzelf te vangen en de eerste niet? Een paard dat zich vangt, kan vaak opgelost worden door een goede hoefsmid; beter over de toon rollen en sneller weg kunnen met het voorbeen. Datzelfde geldt vaak voor strijken. Een goede hoefstand en een correct gereden paard maken daarin vaak een wereld van verschil. Maar zeg iemand maar 'ns dat 'ie z'n paard in elkaar trekt en dat zijn paard daarom zo slecht over de benen gaat. Nee, dan is een strijklap of peesbeschermertje een veel makkelijkere oplossing.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:21

riagr schreef:

Ik ben het hier mee eens, zou ook erg graag de uitkomsten van een écht goed onderzoek willen zien.

Ik rij overigens altijd met peesbeschermers en strijklappen. Op de weide dragen ze geen beenbescherming. Daar doen ze wat ze zelf willen, onder het rijden moeten ze doen wat ik wil. Dan vind ik de kans groter op wondjes, door eventuele ongelukkige beenzetting.
Bandages gebruik ik nooit en heb mijn peesjes en strijkers alleen in het zwart en bruin.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:45

Mijn paard moet nog recht gericht worden, dus vind het voor het begin wel fijn om nog beenbescherming te gebruiken (peesbeschermers). Het valt mij alleen vaak op dat sommige mensen deze erg strak vast maken...
met warm weer rijd ik wel eens zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:59

Ik gebruik zo weinig mogelijk bescherming :) Heb ze wel, maar als het niet hoeft, dan hoeft het niet.

De peesjes en springschoenen gaan wel om als ik met mijn verzorgpaardje ga rijden die fris staat. Ze stapt enorm over en durft wel een keertje op d'r voorijzer trappen of d'r hoefballen/achterkant voorbeen regelmatig aantikken. Als ze dan net vierkant op ijzers staat, komt dat wel van pas. Ook voor de kar krijgt ze aan de voorbenen peesjes + springschoenen aan om dezelfde reden.
Rij ik onder het zadel en is de gekheid eruit (vaak enkel gek als ze lange tijd niet heeft gewerkt, ook al staat e dan 24/7 in het land) dan doe ik meestal ook gewoon geen bescherming om.

Bij mijn andere paard ook nooit bescherming tenzij er wat van de hoeven afbrokkelt door te wandelen op straat. Mevrouw durft wel een keertje lui zijn en haar voeten niet goed op te tillen :+ Dan doe ik peesjes om om te vermijden dat ze tijdens de wandeling/werk zichzelf openhaalt. Uiteraard bel ik dan ook gelijk de smid zodat dat zo snel mogelijk bijgevijld kan worden.

Ik gebruik NOOIT bandages als het warmer is dan 20° en nooit peesjes bij 25° of meer. Ook niet als het modderig ligt of als we door water moeten. De mousse/schuimrubber van peesjes zuigt dan vol vocht en da's volgens mij niet aangenaam voor het paard. Tikt het paard echt de voorhoeven aan, dan is het in die omstandigheden enkel en alleen springschoenen.

Bandages doe ik enkel om om te oefenen voor noodgevallen. je weet nooit dat je je paard een keertje moet inpakken, en dan heb ik het toch liever goed in de vingers :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:09

Ik rijdt nooit met bescherming :n Heb in de 9 jaar dat ik mijn merrie heb ook nog geen enkele blessure gehad. Ja een keer acute spierbevangenheid. Maar dat had vrij weinig met het wel of niet dragen van peesbeschermertjes of bandages te maken :+
En geloof me, ze kan flinke wappers onder het zadel maken. Denk dat bescherming bij haar alleen maar irriteert. Ze heeft een flinke bos sokken hangen die in de winter echt niet schoon te houden. Als je daar nog eens bescherming om heen doet wordt het warm, gaat het schuren.. Nah.
Zelfde met mijn ruin. Die wordt dit jaar vier en komt deze zomer langzaamaan onder het zadel. Ook hij zal geen bescherming omkrijgen. Lijkt me ook nogal nutteloos. Ik kan hem onder het zadel wel 'beschermen' maar als ik zie hoe hij tekeer gaat in het land, alleen of met andere paarden, dan kan ik hem van top tot teen wel in een harnasje steken :+ Daarbij geldt bij hem ook het sokkenverhaal.

Nee hoor, het zijn páárden. Geen breekbare poppetjes. Wat niet wil zeggen dat ik niet ontzettend zuinig op ze ben maar ik ben ook wel zo realistisch om in te zien dat beenbescherming voor hun absoluut geen toegevoegde waarde heeft.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:13

Ik rijd altijd voor met springschoenen, (ik spring trouwens niet) omdat mijn paard soms met zijn achterbenen de achterkant net boven zijn hoeven aan de voorkant aantikt. Daar kwamen steeds wondjes, nu is er niks meer aan de hand.

Doe het in ieder geval niet voor de 'mooi' ik vind springschoenen echt lelijk.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:53

Ik gebruik altijd voor-peesbeschermers, strijklappen gebruik ik niet.
Ik gebruik alleen dingen als het echt nodig is. De peesbeschermers zijn wel degelijk nodig omdat ze soms nog wel eens wil trappen of bokken, en er dan wondjes op haar kogel komen te staan.
Ik neem trouwens ook geen risico meer na haar tussenpeesblessure, die waarschijnlijk is voortgekomen uit een klap met haar andere been.

Al met al, ik laat ze niet te lang om zitten en met uitstappen doe ik ze ook meteen al uit. Daarna voetjes lekker koelen. :j
Haar pezen zijn trouwens nooit echt warm. Ze maakt zichzelf ook niet zo snel warm eigenlijk.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:53

Mijn paard geeft toch duidelijk bewijs dat hij alles wel nodig heeft. Vorig voorjaar zijn we samen onderuit gegaan op concours, wij hebben dus ijzers onder laten leggen om hem op concours meer grip te kunnen geven. Hierdoor ontstonden weer andere problemen. Hij trapte zijn ijzers voor altijd af. Oplossing: de springschoen :D. Ook heeft hij het een paar weken geleden gepresteerd om tijdens het longeren met zijn achterhoef van boven naar beneden over zijn andere achterbeen te gaan. Hierdoor ontstond een flinke kras die hem aardig wat last bezorgde. Daarom heeft hij nu achter hoge beschermers om :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:12

klumpertje schreef:
Mijn paard geeft toch duidelijk bewijs dat hij alles wel nodig heeft. Vorig voorjaar zijn we samen onderuit gegaan op concours, wij hebben dus ijzers onder laten leggen om hem op concours meer grip te kunnen geven. Hierdoor ontstonden weer andere problemen. Hij trapte zijn ijzers voor altijd af. Oplossing: de springschoen :D. Ook heeft hij het een paar weken geleden gepresteerd om tijdens het longeren met zijn achterhoef van boven naar beneden over zijn andere achterbeen te gaan. Hierdoor ontstond een flinke kras die hem aardig wat last bezorgde. Daarom heeft hij nu achter hoge beschermers om :)

Hoe doe je dat als hij in de wei of paddock staat dan?
Wat betreft je voorijzers kan een goede hoefsmid het verschil maken tussen rondvliegende ijzers of niet. Mijn ruin heeft nu hunterijzers met een lichte opzet. De ijzers zijn iets anders van vorm, beetje lichter en in combi met de smeedopzet en niet te lange takken kan hij nu vlugger met zijn voorbeen weg. Nooit meer last. Deze manier van beslaan heeft natuurlijk geen zin als hij z'n ijzers met z'n ander voorbeen aftrapt. Dan is een kleine standverandering en vaak laten bekappen beslaan een betere optie. Maare, als jou die beschermers een goed gevoel geven, be my guest. Ik verbied het niemand, kijk je ook niet raar aan, maar heb wel moeite met de kreet dat hij het nodig heeft. Natuurlijk niet. Hij heeft ruimte, vrijheid, goed eten en vriendjes nodig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:26

Aan de ene kant heeft mijn paard het wel nodig. Hij (Fries) tikt zichzelf regelmatig aan (achterbenen tegen voorbenen) en strijkt met zijn achterbenen langs elkaar. Maar heel vaak doe ik ze niet om en eigenlijk heeft hij daar geen last van. Dusssss rijst de vraag of hij het dan ECHT nodig heeft. Met balkjes lopen en rijden doe ik het eigenlijk wel, omdat ie nog best jong is (bijna 8) en we weer helemaal van voren af aan beginnen met rijden.

(paardje is vroeg, te vroeg naar mijn mening ingereden, heeft vroeg al concours gelopen terwijl de basis eigenlijk niet goed bekrachtigd was. Heb hem nu dus bijna 2 jaar en bijna 2 jaar weinig gereden. Veel rust op de wei, veel spelen met vriendjes, veel grondwerk, een goede opbouw met longeerwerk en heel veel spelend rijden met de kinderen. Paard is nu een stuk evenwichtiger, volwassenen aan het worden en we gaan vanaf nu dus weer beginnen met rijden. Dat valt nog niet mee.... zelfs eenvoudige figuren zijn nu lastig voor hem. Maar we gaan er komen!)

Aan de andere kant staat het ook stoer of leuk. Zoonlief rijdt met western optoming (zadel, hoofdstel, rythm beads, oil skin jas 8-) ) dus die gebruikt ze niet.
Dochter van 6 heeft een set van roze dekje, roze hoofdstel ennnnnn roze beschermers rondom *\o/*
En ik... heb een zwart met zwart suede Trekker zadel, met ijzeren beugels, zwart hoofdstel, eigen ontwerp borsttuig van 15 cm breed leer... en ja daar HOREN gewoon zwart leren beschermers met van die riempjes bij :P Wordt eerdaags gecompleteerd met een barok dekje in zwart met goud of een zwart suede dekje.... ben daar nog niet helemaal uit...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:30

Ik heb al mijn paarden en pony's altijd!!!!! Met peesbeschermers. Indien nodig, strijken ed. krijgen ze ook strijklappen om. Paarden met ijzers krijgen met springen springschoenen aan. Bandages rij ik af en toe mee voor de mooi. Op de trailer hebben ze ook ALTIJD bescherming om.

Waarom? Om mijn paarden te behouden in goede gezondheid. Ze leiden er niks aan, onzin gedoe altijd.. :P

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:43

Mijne heeft ook altijd wel peesbeschermers om of bandages. ik vind bandages fijner, omdat ze meer de kogel beschermen en ook hoger komen, en omdat ze mee bewegen. Peesbeschermers doe ik aan als ik niet veel tijd heb, of om der los te laten. Die peesbeschermers moet ik ook altijd vrij los aandoen, omdat ze er anders dikke benen van krijgt (niet altijd, maar toch al verschillende keren)
Met bandages heeft ze nog nooit dikke benen gehad.

Ik doe beenbeschermers aan omdat ze wel eens gek kan doen en omdat ik altijd het veilige voor eht onveilige neem. Na het rijden doe ik de beenbescherming direct af en dan koel ik der benen met koud water.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:00

Chaos schreef:
Waarom? Om mijn paarden te behouden in goede gezondheid. Ze leiden er niks aan, onzin gedoe altijd.. :P

Hihi, volgens mij is het doel van beschermers juist om ze te beschermen, niet om ze te laten lijden (leiden heeft er volgens mij al helemaal niks mee te maken).

Maar serieus, hoe doen jullie dat in de wei dan? Altijd in de bescherming?

sharonmannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:02

Ik rij met bandages als ik foto's wil maken enzo, en met peesbeschermers enzo alleen als het echt nodig is

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:13

Omdat mensen panisch zijn dat hun paard een blessure krijgt :+
Naar mijn idee hebben de paarden van de mensen die zo voorzichtig zijn trouwens vaker een blessure dan de paarden die natuurlijker (& dan heb ik het nog niet over ijzer/boom/bitloos) behandeld worden (a la uren lang weidegang en geen poespas rond de benen).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:41

Marion71 schreef:
Ik gebruik al jaren niets meer. Een peesklap ontstaat bijna nooit omdat een paard zich vangt, maar door langdurige (zware bodem) of plotse (bij springen enorme wappers) overbelasting van de pezen. Door oververhitting, van juist beenbescherming, worden pezen zwakker en raken ze beschadigd.
De pees die 9 vd 10 keer beschadigd is, is ook niet de pees die het meest aan de oppervlakte ligt, maar daarachter. Rara, hoe kan die beschadigen door zichzelf te vangen en de eerste niet? Een paard dat zich vangt, kan vaak opgelost worden door een goede hoefsmid; beter over de toon rollen en sneller weg kunnen met het voorbeen. Datzelfde geldt vaak voor strijken. Een goede hoefstand en een correct gereden paard maken daarin vaak een wereld van verschil. Maar zeg iemand maar 'ns dat 'ie z'n paard in elkaar trekt en dat zijn paard daarom zo slecht over de benen gaat. Nee, dan is een strijklap of peesbeschermertje een veel makkelijkere oplossing.

Inderdaad, zo denk ik er ook over...

Je paard beschermers omdoen omdat het zo leuk staat of omdat je in een bepaalde stijl wilt rijden gaat me echt te ver.. Voor mij geen goedkope plastic beschermers in hetzelfde kleurtje als het dekje. Het is geen barbiepop! Ik houd best van mooie spulletjes, maar het moet wel functioneel zijn.

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:05

Ik doe mijn merrie alleen bescherming om met longeren. Ze maakt nogal eens rare sprongen of raakt de afzetpaaltjes.
En bandages doe ik niet aan, ik heb ze niet eens :p