Marion71 schreef:Ik gebruik al jaren niets meer. Een peesklap ontstaat bijna nooit omdat een paard zich vangt, maar door langdurige (zware bodem) of plotse (bij springen enorme wappers) overbelasting van de pezen. Door oververhitting, van juist beenbescherming, worden pezen zwakker en raken ze beschadigd.
De pees die 9 vd 10 keer beschadigd is, is ook niet de pees die het meest aan de oppervlakte ligt, maar daarachter. Rara, hoe kan die beschadigen door zichzelf te vangen en de eerste niet? Een paard dat zich vangt, kan vaak opgelost worden door een goede hoefsmid; beter over de toon rollen en sneller weg kunnen met het voorbeen. Datzelfde geldt vaak voor strijken. Een goede hoefstand en een correct gereden paard maken daarin vaak een wereld van verschil. Maar zeg iemand maar 'ns dat 'ie z'n paard in elkaar trekt en dat zijn paard daarom zo slecht over de benen gaat. Nee, dan is een strijklap of peesbeschermertje een veel makkelijkere oplossing.
Inderdaad, zo denk ik er ook over...
Je paard beschermers omdoen omdat het zo leuk staat of omdat je in een bepaalde stijl wilt rijden gaat me echt te ver.. Voor mij geen goedkope plastic beschermers in hetzelfde kleurtje als het dekje. Het is geen barbiepop! Ik houd best van mooie spulletjes, maar het moet wel functioneel zijn.