Is dit zadel te groot voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Is dit zadel te groot voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:05

Als ik de foto's vergelijk, mn als je erop zit, dan zie je heel duidelijk dat de achterkant vh zadel nu hoger ligt dan de voorkant! Het diepste punt ligt nu dus wel degelijk verder naar voren! Het ligt ook duidelijk minder hoog boven de schoft! Of het helemaal goed ligt vind ik vanaf een foto moeilijk hoor maar het ziet er wel echt beter uit! :j
Denk dat je 'nieuwe zit' ook een kwestie van wennen is!

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:40

Als ik de foto's zo zie, zou ik zeggen het is nog steeds niks, het zadel ligt niet lekker op het paardje en jij zit er ook niet lekker in. ( laat eens een ervaren ruiter er op rijden die ongeveer net zo groot is als jij ) en kijk hoe dat er uit ziet. Maar ik zou toch voor een ander zadel gaan kijken . ( zeker niet kleiner)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:44

Ik ga mee met kwekk hierboven. Het is misschien wel beter, maar nog steeds niets. Vooral op deze foto zie je het goed http://i6.photobucket.com/albums/y243/d ... 012390.jpg en van deze schrok ik me kapot: http://i6.photobucket.com/albums/y243/d ... C_6611.jpg de voorboom lijkt hier gewoon hoger te zitten dan de lepel joh! :oo Zit jij niet compleet met je ** tegen die voorboom aan tijdens het rijden? Ik krijg er al last van als ik er naar kijk!

Wat vond je zelf van het zonder bontje rijden? Merkte je verschil in het paardje?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:53

De reden waarom ik het zadel zo groot vond lijken was omdat de zweetbladen zo ontzettend lang zijn, ben niet gewend dat ik er maar zo kort onderuit kom. Heb nu natuurlijk weinig 'paardrijspieren' meer, en goed aandrijven kost daarom meer moeite dan op een zadel waar ik m'n kuiten echt aan het paard kan leggen.

Bedankt voor de feedback. Ik merkte bij het paardje iig geen verschil tussen wel een bontje onder het zadel en geen bontje.
Ik heb zelfs bij het stilstaan geprobeerd echt meer naar voren te zitten in het zadel, maar dan zit ik inderdaad zoals je zegt Annetje, met m'n doos tegen de voorboom aan. Wellicht is dat ook de reden dat je zo achterin gedrukt wordt.
Ik vond het iig heel onprettig rijden met langere beugels, ik reed nog liever zonder beugels.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:00

Het punt waar je "gedwongen" wordt te zitten op je zadel ligt gewoon niet goed.
Zie je trouwens heel goed bij de foto waar je 2 gaten langer zit.
Je houding is goed, maar je zit als het ware gewoon 10 cm naar achter geschoven, doordat het zadel je daartoe toe "dwingt".
Punt is dus dat de boom te smal is of de kussen te plat ;)
Denk waarschijnlijk combinatie van de 2. (en dan vooral boom) :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:02

Het zadel ligt nu een stuk beter dan met het bontje maar hij helt nog steeds ligt achterover, dus nog niet helemaal perfekt. Echt te groot is hij niet maar je zou evt. een halve inchmaat kleiner kunnen nemen. Ik denk dat je beter zo'n speciaal dekje moet gebruiken om de achterkant wat op te hogen want je moet nog iets verder voorin je zadel.
Heb je eigenlijk wel kniewrongen op dit zadel? Want je been krijgt inderdaad niet veel steun, dat zit niet fijn en is ook goed te zien, bij de foto waar je erop zit en de beugels 2 gaatjes langer hebt bungelt je hele been los naar beneden.

Wat wil je eraan doen overigens? Want ik neem aan dat jij geen geld hebt een nieuw zadel te kopen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:05

Met langere beugels rijden is even wennen, je zit nu al veel beter dan met korte beugels.
Als je rijlaarzen gaat dragen zul je merken dat je onderbenen veel rustiger zijn dan met schoenen, probeer dat eens en dan wel met die lange beugels.

Een ander zadel is beter maar, als je het hiermee moet doen dan toch met laarzen aan en sparen voor een ander zadel. Maar dan toch liever wat langer sparen voor wat goeds dan snel wat anders wat dan ook niet echt goed is.
Verder beter je geld uitgeven aan een goed zadel dan aan mooie setje, dat zie je toch wel vaak andersom.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:15

Je zou natuurlijk best kunnen vragen aan de eigenaar of je er eens een zadelmaker bij mag laten komen omdat je onzeker bent en je de fjord niet stuk wil rijden. Het is heel gebruikelijk om eens in de zoveel tijd de boel te laten controleren door een zadelmaker. Ze veranderen toch van bouw op den duur! Kan me bijna niet voorstellen dat ze daar moeilijk over zouden doen terwijl je het beste voor hebt met hun paardje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:21

Is het soms een zadel met extra lange zweetbladen?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 22:24

Bedankt voor het advies iedereen. :)
Zadel + paard zijn niet van mij. Ik was dan ook inderdaad niet van plan een zadel aan te schaffen. Ik kan hoogstens wachten op het antwoord van de eigenaresse.

Goed stel rijlaarzen zullen hoogstwaarschijnlijk de beenhouding bevorderen, maar ik heb eerlijk gezegd het geld er gewoon niet voor over, voor die paar keren die ik rond hobbel. Ik rijd liever buiten met deze pony, en vind het nog veel fijner om zonder zadel op d'r te kruipen. Dit laatste doe ik alleen dan weer niet te vaak vanwege de slechte drukverdeling.

@ anneliesdj:
http://i54.tinypic.com/2u6l4qv.jpg
Geeft een beetje beeld van de wrongen (beugels zitten hier op de maat waar ik liever mee rijd). Dergelijke 'speciale dekjes' heb ik nooit van gehoord, waar vind ik die?
Ik denk dat het inderdaad een zadel is met extra lange zweetbladen. Ik vind ze voor mijn korte benen in ieder geval gewoon te lang, kan m'n benen niet goed aanleggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:29

Annetje schreef:
Ik ga mee met kwekk hierboven. Het is misschien wel beter, maar nog steeds niets. Vooral op deze foto zie je het goed http://i6.photobucket.com/albums/y243/d ... 012390.jpg en van deze schrok ik me kapot: http://i6.photobucket.com/albums/y243/d ... C_6611.jpg de voorboom lijkt hier gewoon hoger te zitten dan de lepel joh! :oo Zit jij niet compleet met je ** tegen die voorboom aan tijdens het rijden? Ik krijg er al last van als ik er naar kijk!

Wat vond je zelf van het zonder bontje rijden? Merkte je verschil in het paardje?

dit is een zadel met een redelijk smalle boom...gemaakt voor een smal paard met een hoge schoft.
Waarschijnlijk ligt hij daarom zo hoog.
Deze fjord heeft geen schoft,en zou een zadel moeten hebben met een brede boom....dan zit de ruiter vermoedelijk ook beter in het zadel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:31

Er bestaan ook een soort paddestoeltjes (voorkant smal, achterkant rond). Maar dan weet je eigenlijk nog niet of de boom niet te smal is he?
Misschien geven chaps je al wat meer stevigheid? Je kunt die volgens mij al kopen vanaf zo'n 20 euro.

Ben wel benieuwd wat de eigenaresse zegt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:47

Je moet inderdaad dan ook een zadel met kleiner zweetblad maar dan zul je een zadel moeten kopen.
Qua onderlegger bedoel ik idd zo'n paddestoel als IMJ het over heeft of zo'n schuimrubber geval wat van achter dikker is. Pro Lite heeft ook pad's waar je vullingen in kunt stoppen maar die zijn nogal prijzig.
http://divoza.com/shop/a.visit/4d547a12 ... a8c06406ea
Maar het zadel van achter ophogen helpt je niet van het probleem met het zweetblad af, kun je niet overleggen met de eigenaar hoe die het zadel vind? Is dat een erg lang persoon? Zo niet dan rijd hij/zij wellicht ook fijner met een zadel met kleiner zweetblad.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:36

Zadel is nog steeds te smal in de boom. Door het ophogen aan de achterkant zit jij misschien iets beter, maar de pony zeker niet.
Lijkt me dat er dan juist meer druk op de voorkant komt.
Die beugels een gat langer verbetert je zit wel, maar je kukelt nog steeds achterin het zadel.
Zweetblad is idd wat lang, maar als het zadel beter passend zou zijn zou je daar minder last van hebben denk ik.
Goede zadelpasser laten komen in overleg met de eigenaar, wellicht dat die er dan wel iets mee wil doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:26

Dat kunt zo van de foto echt niet zien of de boom te smal is, dat is alleen een gok omdat hij van voor te hoog ligt.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:17

Nou ik zie dat wel. De ruimte tussen de kamer en de schoft is veel te groot. Hij ligt nu met de drukpunten zowat bovenop de schoft ipv ernaast. Al zou je er 5 cm extra kussens van achter onder stoppen hij blijft van voor te hoog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:18

Dat komt omdat het paard geen schoft heeft, daarom kan de boom nog wel goed liggen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:20

Het is wel het meest logische. Maar ik ben het met Annelies eens. Je kan dit pas echt beoordelen als je er bij staat. Niet vanaf een foto.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:28

Weinig schoft valt nog wel mee, meeste fjorden hebben minder schoft.
Als je het zadel van achter ophoogt heb je grote kans dat het zadel gaat "bruggen" dus geen draagvlak mee heeft in het midden. Als hij dat nu al niet doet. De rug is wat gezonken.

Maar goed uiteraard kan niemand je zadel passen vanaf een foto. Zadelpasser dus.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:30

En dat gaat ze dus overleggen met de eigenaresee ;-).

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:45

o ik zie het al, dit is de oude versie pagony van divoza, dat zadel heb ik ook gehad en wat een vreselijke pasvorm had dat ding zeg, volgens mij krijg je die op geen enkel paard goed. Echt extreem lange zweetbladen ( en ik heb echt geen korte beentjes ) en het zadel wordt maar met 1 boommaat verkocht ( medium ).
Op mijn pony lag hij kwa houding vanaf de zijkant goed, beugelriem netjes naar beneden vanaf de haak etc, maar toch leek het alsof het zitvlak niet klopte. Ik zat er achterover/achterin het zadel ook al zakte de schoft redelijk de kamer in als ik erop ging zitten en dus het zadel voorover kiepte. Ik heb dus 1 keer erop gezeten en hem direct verkocht.. Zadelmaker vond het een vreemd zadel en zei dat hij hem op mijn pony niet passend ging kunnen maken ( terwijl ik een pony met normale rug heb, met normaal gesproken een medium boom )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:27

Je ziet idd als ze er op zit dat de voorkant wel lager is dan de lepel! Hij zakt dan dus :j.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:34

Als hij dan zover zakt in vergelijking is de boom wss net te smal waardoor hij zonder druk op de schoft ligt en met druk er langsheen zakt, ofwel; bijzonder vervelend voor het paard :=
Maar nogmaals; dat valt zo van de foto's nauwelijks te zeggen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:33

En? Eigenaresse nog gesproken?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:10

Nog steeds geen reactie :n