Ligt dit zadel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:28

sandra1986 schreef:
is dit nou een grapje...
16 inch op een shet van nog geen 90 cm... := := :=

Ja echt belachelijk, en dan zelf zeggen dat ie past, en dat we ons mond moeten houden. waarom op je dit topic dan, sorry hoor. beetje dom TS

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:28

Wat er ook door "deskundigen" gezegd wordt, dit zadel past die pony voor geen meter!
Hoe je het ook op hem neerlegt, het past niet..................... arme pony. :(:)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:32

Wat is dat nou voor onzin! Ik heb een dartmoortje met een 16 inch zadel. Door de zadelmaker aangemeten. Past allemaal prima. Sterker nog! De rug van het dartmoortje is verhoudingsgewijs langer dan die van mijn PRE! Je moet uitgaan van de 18e rib (of de laatste, dat is meestal de 18e) Zo op de foto lijkt het zadel voor wat te smal. Maar een foto zegt idd weinig. Dat verbaast mij dan weer niet. De meeste ponyzadels met standaardmaat zijn voor de engelse rassen te smal.
Ik weet niet waar de TS zit, maar met al deze geschreven kennis, zit er vast iemand in de buurt om even mee te kijken ipv bevooroordeeld af te kraken nav een foto? Ik bied het in elk geval aan als dat bij mij zo blijkt te zijn. Ik help je graag.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 18-01-11 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:34

Maar een dartmoor van 1.20 is niet te vergelijken met een shetlander van een meter :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:36

Ah, weer iemand met kennis! Kijk an, mss toch iemand in de buurt. Verbeter de wereld, begin bij jezelf hè? Calanddra: Ik heb echt niks met shetties, maar ik heb er ook groter gezien. Daarbij komt, eerst daadwerkelijk kijken, dan pas oordelen. Met alle paarden die ik inmiddels heb gezien, durf ik me in elk geval wel ervaren kijker te noemen. :D

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:37

Citaat:
Wat is dat nou voor onzin! Ik heb een dartmoortje met een 16 inch zadel. Door de zadelmaker aangemeten. Past allemaal prima. Sterker nog! De rug van het dartmoortje is verhoudingsgewijs langer dan die van mijn PRE! Zo op de foto lijkt het zadel voor wat te smal. Maar een foto zegt idd weinig. Dat verbaast mij dan weer niet. De meeste ponyzadels met standaardmaat zijn voor de engelse rassen te smal.
Ik weet niet waar de TS zit, maar met al deze geschreven kennis, zit er vast iemand in de buurt om even mee te kijken? Ik bied het in elk geval aan als dat bij mij zo blijkt te zijn. Ik help je graag.

En dat is nou net het verschil ;) , jij hebt er een professional bijgehaald. Ik denk dus ook dat het beter is dat een zadelmaker haar gaat helpen en niet jij (of je moet er een zijn)

Overigens zijn er meer mensen die TS proberen te helpen. Ik heb ook een informatief linkje toegestuurd, maar ze reageert er nog niet op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:39

gohya schreef:
@davincilover

Maar dan zou élke ruiter die een zadel koopt/heeft er eerst een zadelmaker bij moeten halen?
Hoeveel ruiters doen dat? vele zeggen van zichzelf,mijn zadel past op me paard.
Weinig die er altijd een zadelmaker bij halen.

Ik haal er vanaf nu gewoon elke keer een bij, je blijft aan het klooien anders. Mijn welsh merrie is niet zo makkelijk met zadels passen. Gewoon (goede) zadelpasser bijgehaald (uren research gedaan betreffende goede zadelmakers). Maar uiteindelijk 125€ armer wist ik wel welke maten op mijn merrie passen en dan kom je bij heel wat meer uit dan enkel boom- en inchmaat. Zo kreeg ik boombreedte mee, lengte kussens, wel of geen keilkussen voor een achter, inchmaat, en er zijn verschillende zadels op gelegd en bekeken. Nou is het zo dat ze wel mooi breed is en voor haar 1.20 zeker niet kort in de rug. Maar ik ben zelf uitgekomen op een stubben juventus, 17inch (was ik zelf niet zo snel bijgekomen ;)), met gevolg dat het zadel nu netjes voor haar past (korte kussens) en voor mij qua zitmaat goed is. Heb geleerd dat geen enkel zadel met elkaar te vergelijken is qua maten, de 16inch passier was bv langer dan de 17 inch stubben.
In elk geval ik ga niet meer zelf aan het klooien.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:39

Wij worden gevraagd te oordelen vanaf de foto, en kom op zeg, het zadel ligt op de foto's duidelijk te ver naar voren, over zijn schouders. Daarvoor hoef je hem niet in het echt te zien. Hij ligt nu al ver naar achteren, bij de lendenen. En dan zou het zadel ook nog verder naar achteren moeten? :n

Kom je weer met verbeter de wereld begin bij jezelf :+ heb je niks beters? Mag ik ook vragen waar je dit op baseert? Aangezien dit blijkbaar je motto is geworden om maar rond te roepen :+

Hoevaak heb je nou al trouwens je bericht al veranderd?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:43

Ja, maar snap dat dan! Weten jullie wel wat een zadelmaker kost? 50 euro voor zo'n controle is nog niks! En dan past het niet, en kost het weer geld. Dat wil je toch niet investeren in een shet? Stel je voor! Een maatgemaakt zadel voor een shet ter waarde van maar liefst 900 euro! Dat wil je toch niet?
Ik ben in opleiding. ;) Ik hoor de bovenstaande reden veelvuldig en geloof me het is je reinste dierenmishandeling om zo te redeneren. Mss is dat wel de voornaamste reden voor mij om anti shet te zijn. Grasmaaiers zijn het. En als je er op wil zitten zie ze dan als volwaardig dier en geef ze een volwaardige behandeling. Paarden, maakt niet uit hoe groot, kosten geld. Zo denk ik er over.
Ik viel er over en idd: Toen dacht ik dat ook en ben ik in de leer gegaan. ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:45

Ja? En? Dan moeten mensen niet aan paarden beginnen als ze geen passend zadel kunnen veroorloven :n zelf maar wat aanklooien en kijken of het past.... :n

Ook een shetlander die maar 100 euro heeft gekost verdient een goed passend zadel. Is net zoiets om een shetlander niet te laten opereren voor 1000 omdat hij maar zo weinig heeft gekost :n dat doe je toch ook niet? En met een slecht passend zadel kun je zn rug toch flink naar de klote helpen

Calanddra

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:47

En op maat gemaakt hoeft niet eens zozeer, maar laat iig wel een erkende zadelmaker naar je zadel kijken :) als die 50 euro mensen nog niet eens waard is...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:49

idefix4 schreef:
Mss is dat wel de voornaamste reden voor mij om anti shet te zijn. Grasmaaiers zijn het. En als je er op wil zitten zie ze dan als volwaardig dier en geef ze een volwaardige behandeling. Paarden, maakt niet uit hoe groot, kosten geld. Zo denk ik er over.

Daar ben ik het wel volledig met je eens :) naja, ik ben wel een shetfan en vind best dat je ook met ze aan het werk kunt, maar dan wel met een passende ruiter en goed passend tuig en als je te groot bent zijn er nog genoeg andere dingen met ze te doen dan rijden :)

Het is jammer dat shetlanders toch soms als minder worden gezien, omdat ze niet zo duur zijn. Maar het blijven paarden, levende dieren, en inderdaad ze kosten een boel geld :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:49

idefix4 schreef:
Ja, maar snap dat dan! Weten jullie wel wat een zadelmaker kost? 50 euro voor zo'n controle is nog niks! En dan past het niet, en kost het weer geld. Dat wil je toch niet investeren in een shet? Stel je voor! Een maatgemaakt zadel voor een shet ter waarde van maar liefst 900 euro! Dat wil je toch niet?
Ik ben in opleiding. ;) Ik hoor de bovenstaande reden veelvuldig en geloof me het is je reinste dierenmishandeling om zo te redeneren. Mss is dat wel de voornaamste reden voor mij om anti shet te zijn. Grasmaaiers zijn het. En als je er op wil zitten zie ze dan als volwaardig dier en geef ze een volwaardige behandeling. Paarden, maakt niet uit hoe groot, kosten geld. Zo denk ik er over.
Ik viel er over en idd: Toen dacht ik dat ook en ben ik in de leer gegaan. ;)

Mijn merrie is ook maar 1.20, en het zadel koste 600 euro méér dan de merrie zelf, ik weet het *schaam*, maar ten eerste wil ik met een gerust hart een klein buitenritje kunnen maken op een confortabele manier, en moet het voor haar ook te doen zijn en liefst zo confortabel mogelijk. Dus waarom niet, als je wil rijden moet je het ervoor over hebben vind ik. Het kost inderdaad veel, maargoed wat niet. Probleem is wel dat er vaak erg weinig kwalitatief goede zadels te vinden zijn voor shetten. laat staan dat ze goed aanpasbaar zijn. En juist hierdoor kost het was als je iets goeds wil.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:51

@ Iddefix 4, als jij in de leer bent gegaan dan zie je toch ook dat het niet past? Dat haal ik niet uit je post, anders dan dat de voorkant misschien zou knellen. Ook zou je dan moeten weten dat het niet voor 900 euro hoeft. Dit zou mijn zadelmaker nooit rekenen en geloof me ik heb een goeie ;)

@Calanddra
Citaat:
Ja? En? Dan moeten mensen niet aan paarden beginnen als ze geen passend zadel kunnen veroorloven zelf maar wat aanklooien en kijken of het past....

Ook een shetlander die maar 100 euro heeft gekost verdient een goed passend zadel. Is net zoiets om een shetlander niet te laten opereren voor 1000 omdat hij maar zo weinig heeft gekost dat doe je toch ook niet? En met een slecht passend zadel kun je zn rug toch flink naar de klote helpe

_/-\o_ Mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:54

Calanddra schreef:
Ja? En? Dan moeten mensen niet aan paarden beginnen als ze geen passend zadel kunnen veroorloven :n zelf maar wat aanklooien en kijken of het past.... :n

Ook een shetlander die maar 100 euro heeft gekost verdient een goed passend zadel. Is net zoiets om een shetlander niet te laten opereren voor 1000 omdat hij maar zo weinig heeft gekost :n dat doe je toch ook niet? En met een slecht passend zadel kun je zn rug toch flink naar de klote helpen

Dat vind ik een slechte vergelijking ;)

Maar ik ben het wel met mensen eens, Dat wanneer je wil rijden je voor een shet net zo goed als voor een groot paard. Je passend zadel moet hebben. En dit moet laten controleren door een goede zadel maker.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:58

Dat kan misschien :) maar er werd gezegd dat je niet zo snel zoveel geld uit zou willen geven aan een shetlander. Terwijl als je wilt rijden een goed passend zadel een must is. Heb je dat niet dan kan er flinke schade ontstaan in de rug wat ook weer hoog in de kosten kan lopen als het te ver gaat.

In het ergste geval kun je dus ook honderden euro's kwijt zijn door een slecht passend zadel, doordat de eigenaar geen zadelmaker langs wilde laten komen.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:26

dominiquesr schreef:
sandra1986 schreef:
is dit nou een grapje...
16 inch op een shet van nog geen 90 cm... := := :=

Ja echt belachelijk, en dan zelf zeggen dat ie past, en dat we ons mond moeten houden. waarom op je dit topic dan, sorry hoor. beetje dom TS

Deze shetlander is 1.15 NIET 90 cm.

En ik heb besloten om mijn zadels weg te doen.
Heb ik dat probleem ook niet meer. ;)

Toch nog allemaal bedankt!
Even nog voor de duidelijkheid: Ik men alleen met mijn shet, er rijden alleen kleine en lichte ruiters op.
En alleen als het echt niet anders dan ik (dan zowieso niet met zadel). ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:30

davincilover schreef:
@ Iddefix 4, als jij in de leer bent gegaan dan zie je toch ook dat het niet past? Dat haal ik niet uit je post, anders dan dat de voorkant misschien zou knellen. Ook zou je dan moeten weten dat het niet voor 900 euro hoeft. Dit zou mijn zadelmaker nooit rekenen en geloof me ik heb een goeie ;)

@Calanddra
Citaat:
Ja? En? Dan moeten mensen niet aan paarden beginnen als ze geen passend zadel kunnen veroorloven zelf maar wat aanklooien en kijken of het past....

Ook een shetlander die maar 100 euro heeft gekost verdient een goed passend zadel. Is net zoiets om een shetlander niet te laten opereren voor 1000 omdat hij maar zo weinig heeft gekost dat doe je toch ook niet? En met een slecht passend zadel kun je zn rug toch flink naar de klote helpe

_/-\o_ Mee eens

lieve mensen... het kan aan mij liggen maar ik lees enorm veel sarcasme in de eerste 3 regels van de post van idefix :+ Neem het nou niet te zwaar op... ze bedoelt het ironisch :P

Er staat namelijk wel duidelijk in de post dat ze ook wel ziet dat het niet past, en dat je ook voor een shet moet zorgen voor een goed zadel :Y)

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:53

@ Verootje Ik begrijp je hoor. Maar ik vond dat niet zo duidelijk overkomen. Begreep haar al niet, ik zou het fijner vinden als ze het daarom duidelijk zegt wat ze bedoeld. En niet alles als grapje, als ik haar in levende lijve zag dan had ik het wellicht beter begrepen ;)

TS vind het raar dat je nu zegt dat je niet op de shet rijd. De beugels zitten ook lang op de foto's. Eerder reageerde je niet op het zelf rijden in reacties en gaf aan dat je dit zelf mocht bepalen. In je posts kun je zien dat je een mentuig hebt verkocht en toen een zadel heb gekocht. Dus alles lijkt erop te wijzen dat je zelf rijd.

Volgens mij heb je heel veel moeite gedaan om een 'geschikt' zadel te vinden omdat je jezelf te lang vond zonder zadel (dit gaf je zelf ergens aan in je posts), voor jezelf en bijrijders. (Je zocht een bijrijder die niet zwaarder en groter was dan jijzelf dus kennelijk vind je dat formaat goed). En nu kun je geen kritiek verdragen omdat je eigenlijk zelf wel doorhebt dat dit niet zelf uit te dokteren is maar dat je dit aan een professional moet overlaten.

Als je mij zegt is dat het verhaal in grote lijnen ;)

Vind je verder erg 'fel' regeren en vraag me echt af waarom je dit topic hebt geopend ?

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:28

Het zadel ligt mischien een beetje ver naar voren, maar ik zie het ook niet zo goed op de foto, en het zadel is een beetje groot...

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:36

Zou idd een wat kleiner zadel nemen;)