Halsverlenger =D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:08

Een paard is een vluchtdier en zal dus zo lang mogelijk pijn zo goed mogelijk verborgen houden.
Niet kunnen ontspannen is een teken dat er iets niet goed zit, wat dat dan ook is: JIJ bent degene die dat moet oplossen.
Dat kan zijn een verkeerd zadel en/of een blokkade in de rug, een ruiter die niet meezit en hulpen geeft waardoor het paard gespannen raakt, onbalans en ga zo nog maar even door.
Daarom is het van belang om je paar te laten checken. Laat een goede zadelmaker komen, een osteo of fysio en zoek instructie die vanuit ontspanning en harmonie werkt en niet met hulpteugels.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:10

@ air, omdat ik slecht ben in uitleggen, en ik geloof niet helemaal dat jij t begrijpt ... Nogmaals, kop in de krul en nageeflijk zijn 2 verschillende dingen, n paard zal toch echt zn gehele bovenlijn moeten aanspannen om correct te gaan lopen. En mijn mening neem ik van niemand over, ze ziet t gewoon(bijna) net als ik.
Ik ben volgends mij toch echt niet van mn mening veranderd, en om eerlijk te zijn heb ik geen idee wie sodeletuut is, dat ik t met dr eens ben is puur gebaseerd op dr uitspraken.

n nageeflijk paard is aangespannen in zn gehele lijf, en ontspant wanneer jij dat ook doet. of wou je zeggen dat je als n zoutzak op je paard zit in een uitgestrekte draf ?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:12

Waar het verstand v/d ruiter eindigt beginnen de hulpteugels.
Je instructrice doet hetzelfde als zoveel mensen doen.
Wat het oog niet ziet is er niet.
Paardje drukt rug weg ... Word gedwongen in een houding te lopen ,maar neeeeuh hoor! Hij looopt netjes ! ... ja van voren ;)

Probeer het is zonder hulpteugels.
Dan doe je het zelf en meestal (als je dus niet gaat trekken en vasthouden) op een goede manier ;)

@Air:
Amen!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:13

Elin_ schreef:
Waar het verstand v/d ruiter eindigt beginnen de hulpteugels.
Je instructrice doet hetzelfde als zoveel mensen doen.
Wat het oog niet ziet is er niet.
Paardje drukt rug weg ... Word gedwongen in een houding te lopen ,maar neeeeuh hoor! Hij looopt netjes ! ... ja van voren ;)

Probeer het is zonder hulpteugels.
Dan doe je het zelf en meestal (als je dus niet gaat trekken en vasthouden) op een goede manier ;)

@Air:
Amen!

ik zeg ook niet dat t zonder beter is, maar soms is t voor t paard beter, als de ruiter tekortkomt .. ( in rijtechniek/ruitergevoel/ervaring)

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:15

@Shahazai
bedankt voor de tips!
ik ga meestal alleen van mei t/m november buiten rijden
buitenrijden is leuk :) vind mn pony ook, hij ontspant dan helemaal
daarom ga ik ook in die maanden veel buitenrijden, en omdat het natuurlijk heerlijk is :)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:16

@ air, geef je btw wel gelijk over dat stukje in je profiel, over t geheim van horsemanship..
maar dat is in alle diciplines, met n paard bereik je t meeste door t m te vragen... uren erop blijven zitten als t n dag niet gaat heeft ook geen nut, als t in n uurtje niet lukt, lukt t ook niet in 3 uur. * dit is overigens een quote van een grote duitse dressuurruiter ong 40 jr terug. )

manolito10 schreef:
@Shahazai
bedankt voor de tips!
ik ga meestal alleen van mei t/m november buiten rijden
buitenrijden is leuk :) vind mn pony ook, hij ontspant dan helemaal
daarom ga ik ook in die maanden veel buitenrijden, en omdat het natuurlijk heerlijk is :)

dan ontspant ie omdat ie dan zelf van t buitenrijden de impuls krijgt om van achter naar voren te lopen, om goed voorwaarts te blijven. wij rijden met de jonge paarden ook altijd buiten... ( de oudere ook overigens )
Laatst bijgewerkt door Revanches op 11-01-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:32

Mijn hemel de theorie viert weer hoogtij hier. Gelukkig weet iedereen het beter dan de instructrice en dat zelfs zonder paard, ruiter en elastiek gezien te hebben! Tijd voor een carriereswitch mensen, allemaal Ogilvie's hier op bokt.

Het kan maar net een tijdelijk hulpmiddel zijn om ruiter en pony op de juiste weg te helpen, zeker als het onder begeleiding wordt gebruikt. Natuurlijk kun je hem fout bevestigen, of bijna nutteloos, maakt dat laatste uit? Misschien voorkomt het net dat de pony z'n hoofd te hoog doet waardoor de hulpen van de ts nu wel aankomen en ze beter kan gaan rijden, zodat ze hem over een paar weken niet meer nodig heeft. Maar ze kan natuurlijk ook gewoon doormodderen, daar worden ze allebei beter van...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:36

kamsel schreef:
Mijn hemel de theorie viert weer hoogtij hier. Gelukkig weet iedereen het beter dan de instructrice en dat zelfs zonder paard, ruiter en elastiek gezien te hebben! Tijd voor een carriereswitch mensen, allemaal Ogilvie's hier op bokt.

Het kan maar net een tijdelijk hulpmiddel zijn om ruiter en pony op de juiste weg te helpen, zeker als het onder begeleiding wordt gebruikt. Natuurlijk kun je hem fout bevestigen, of bijna nutteloos, maakt dat laatste uit? Misschien voorkomt het net dat de pony z'n hoofd te hoog doet waardoor de hulpen van de ts nu wel aankomen en ze beter kan gaan rijden, zodat ze hem over een paar weken niet meer nodig heeft. Maar ze kan natuurlijk ook gewoon doormodderen, daar worden ze allebei beter van...

Het zijn gewoon feiten hoor, die genoemd worden, heeft niks met wat jij zegt te maken.

En tsja, het is niet altijd even makkelijk om een paard goed te leren rijden, maar als je doet wat jij zegt, en daarna het elastiek er af haalt, is de rug van het paard nogsteeds hetzelfde en niet ontspannen, en zal het paard dus gewoon weer zn hoofd omhoog doen, en komen de hulpen van de ruiter niet beter aan dan er voor.. Dus wat heeft het dan voor nut?
Ik ben gewoon van mening dat een instructeur die naar hulpmiddelen grijpt, niet een goede instructeur is. Het kan zonder. Ja het kost wat meer tijd, maar dan heb je ook een echt resultaat, wat OOK eerlijk is tegenover je paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:39

Nogmaals: lange rugspier moet ontspannen, niet aanspannen. Als je dat niet zo ziet of denkt dat het anders is is het misschien handig om je je er wat meer in te verdiepen, want sommige dingen zeg je wel goed.
Wanneer je er een hulpteugel aanhangt die er voor zorgt dat het hoofd naar beneden gaat zal de lange rugspier niet opeens ontspannen en het paard zal ook niet opeens correct in balans zijn. Geen nageeflijkheid dus maar alleen kop in de krul.

Flynn: Waarom haal je Sodeletuut er bij :? Heb toch niks over haar gezegd?

Kamsel: Ontwikkelt de ruiter opeens ruitergevoel als er een hulpteugel aanhangt?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:44

@ air, ik quote haar toch, of zit k hier nu half te slapen :o

edit:
ik bedoelde mohica :+
Laatst bijgewerkt door Revanches op 11-01-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:47

In een woord, onzin.
Maar goed, als je niet weet wat je waarom doet moet je ze ook idd niet gebruiken.

Nee, ruitergevoel ontwikkel je door op veel verschillende paarden, liefst met een hele bak ervaring te rijden en vervolgens op veel verschillende paarden met verschillende problemen te rijden.

Maar een hulpteugel kan je wel gebruiken om het hoofd net niet te hoog te laten komen, dat is iets heel anders dan in de juiste houding te dwingen, dat laatste kan niet. Bij het eerste kun je als ruiter net iets beter doorkomen of dat nu in basis komt door onvermogen van de ruiter, gewenning van het paard om voor hem de makkelijkste weg te kiezen, of een combinatie maakt niet uit. Het is in dat geval een hulpmiddel zodat het voor beide makkelijker wordt om het vriendelijker en sneller op te lossen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:11

mohica schreef:
man daar gaan we weer :O paard hoeft geen pijn hebben, een paard is een beest en ja ze zijn zoals wij ..... KOPPIG

Ja, en daarom hangen we er toch gewoon een elastiek aan, want die godverdomse kop moet naar beneden. Maakt niet uit of mijn paard fluistert, praat of schreeuwt, maakt niet uit dat ik de werking van het ding niet ken en dat ik nog niet zo goed kan rijden om mijn paard netjes nageeflijk te rijden, DIE KOP MOET NAAR BENEDEN.

Sodeletuut

Re: Halsverlenger =D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:07

Haha dat vind ik ook wel een prachtige uitspraak, en helemaal waar! :))

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:19

Theoretisch rijd je altijd naar positieve (rug)''spier''spanning toe om je ''betere'' oefeningen te doen zoals een middendraf of verzameling.
MAAR....Je kan nooit direct van negatieve spanning naar positieve spanning rijden.
Ik heb daar een soort tabel voor, in welke 2 voorbeelden je kan werken met een paard:

Negatieve spanning > Ontspanning > Positieve spanning > Ontspanning
Ontspanning > Positieve spanning > Ontspanning

En wat er dus met dat elastiek gebeurt kan je heus wel iets bereiken, maar zodra die eraf is kan je eigenlijk opnieuw beginnen ;) .
Dus het is eigenlijk een slechte oplossing.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:30

Minimouse, dat ligt eraan met welk doel en dus hoe strak je hem eraan doet. Kijk bv op bokt wiki, prachtig voorbeeld van een bevestiging waarmee al het voorgaande als grote onzin afgedaan kan worden.

Natuurlijk is het ook mogelijk om een kop tussen de poten te binden, maar dan kun je beter iets zonder enige rek nemen. }> :+

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:41

MiniMouse schreef:
Theoretisch rijd je altijd naar positieve (rug)''spier''spanning toe om je ''betere'' oefeningen te doen zoals een middendraf of verzameling.
MAAR....Je kan nooit direct van negatieve spanning naar positieve spanning rijden.
Ik heb daar een soort tabel voor, in welke 2 voorbeelden je kan werken met een paard:

En wat er dus met dat elastiek gebeurt kan je heus wel iets bereiken, maar zodra die eraf is kan je eigenlijk opnieuw beginnen ;) .

maar t kan wel de ruiter net even dat gevoel geven waar die heen moet gaan werken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:51

Maar is het niet zo dat fake-ontspanning en echte ontspanning anders voelen? Geen idee hoor, geen ervaring met een halsverlenger..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:56

Sodeletuut schreef:
Maar is het niet zo dat fake-ontspanning en echte ontspanning anders voelen? Geen idee hoor, geen ervaring met een halsverlenger..

ligt aan de bevestiging, ik heb eerder enkele paarden ook met gereden, dan was t gewoon n hulpmiddel om m net over dat bovenste punt heen te rijden, daarna liep die nageeflijk door zn hele lijf. ook als je m dr af haalde ... net als je buiten rijdt, als je die drang naar voren voelt, dan is dat makkelijker te bereiken omdat je weet hoe t voelt.. maar ik weet natuurlijk niet hoe de pony is ...
en impuls en juist die nageeflijkheid is iets anders natuurlijk ...

strak vastknopen is nooit goed ... :=

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:40

Moderatoropmerking:
Discussieren, prima. Houdt het wel aub netjes en respectvol. Ik heb een aantal offtopic berichten en offliners verwijderd. Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets nuttigs hebt toe te voegen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:59

Flynn schreef:
MiniMouse schreef:

maar t kan wel de ruiter net even dat gevoel geven waar die heen moet gaan werken

Dat klopt helemaal!
Maar naar dat gevoel zelfstandig doorwerken moet toch echt vanuit de ruiter komen.
En komt voort uit de kunde van de instructrice en dan vanuit de ruiter.

Dus om het voor een keer te laten voelen is perfect.
Maar ik haal uit de post dat de TS/instructrice denkt dat het dan over een paar weken makkelijker gaat.
En dat het paard het dan makkelijker zou doen?
Ik vind niet dat je daarvan uit moet gaan.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:27

Daar ben ik t mee eens, de halsverlenger moet geen middel zijn om t doel te bereiken, t mag slechts een lichte hulp zijn, :)

Brittiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:39

ik vind dit echt onzin, als je iets op bokt zet krijg je meteen heel bokt over je heeen!
Ik heb rij ook op de blauwe steen, en ik heb gezien toen ze er mee reed, en ze dwong de pony echt niet om aan de teugel te lopen (A)
de elastiek zat gewoon los, en als hij dan omhoog kwam dan kwam er een LICHTE druk achter zijn oren.
En de lesgeefster is niet slecht! de paarden hebben oook geen slechte hoeven en schuurplekken enz enz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:44

_O- Is dit serieus ?? :') Inversteer je geld anders in een goede instructie ipv halsverlenger :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:57

Brittiexxx schreef:
ik vind dit echt onzin, als je iets op bokt zet krijg je meteen heel bokt over je heeen!
Ik heb rij ook op de blauwe steen, en ik heb gezien toen ze er mee reed, en ze dwong de pony echt niet om aan de teugel te lopen (A)
de elastiek zat gewoon los, en als hij dan omhoog kwam dan kwam er een LICHTE druk achter zijn oren.
En de lesgeefster is niet slecht! de paarden hebben oook geen slechte hoeven en schuurplekken enz enz!

Lichte druk is druk, druk is niet vrijwillig buigen, niet vrijwillig buiten is dwingen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:04

Brittiexxx schreef:

Zij dwong ook niet, het elastiek dwingt.
Voor de rest zou ik maar even een beetje rustig doen, je voelt je nogal aangevallen geloof ik?
On topic aub over het elastiek :o