'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anielca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:56

Heb haar der ook mee zien rijden in Londen.. En in de barrage was ie idd duidelijk onrustiger met z'n hoofd.
Nu vraag ik mij af, mijn pony is heel erg gevoelig in de mond, waardoor ik in het parcour vaak problemen krijg in de bochten omdat ze dan heel haar hoofd scheeftrekt enzo. Zou het dan helpen om met een leren bit, zonder hoofdstel te rijden?

Anielca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:59

anneliesdj schreef:
Dat kan op stal mits hij stilstaat...
Hoe wil je zo'n paard in een trailer vervoeren? Los?

Onze paarden staan los op de trailer, dus dat zou wel kunnen.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:20

aafje87 schreef:
Volgens mij is dit het paard dat geen hoofdstel "accepteerd".... Als ik het niet verkeerd heb begrepen dan is deze ruin erg gevoelig bij de oren en gaat hij vervelen met zijn hoofd als daar een hoofdstel op drukt.
Vandaar dat ze tegenwoordig met alleen en leren bit rijd, er is niets anders dat het gebied bij de oren vermijd

Ik heb ook de barage gekeken en toe had het paard wel een volledig hoofdstel om.........
Je zag duidelijk dat hij er tegen aan het vechten was... zo zonde want ze had gewoon kunnen winnen.
Dus dan waarom de eerste ronde wel gewoon leren bit en daarna volledig hoofdstel...... is wel een beetje krom.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:49

ok nu een hele stomme vraag?? waar kan je ze koopen :+

Elpharo

Re: 'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:32

Da's geen stomme vraag hoor....sowieso op www.junik.nl. Die weet ik zo uit mijn hoofd. Betrouwbaar iemand ook :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:14

WOW!! Nog nooit zo gezien, heb er respect voor dat men op zoek gaat naar hoe het wel kan ipv richten op negatieve vh paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:32

Trekkingsaddles verkoopt de meroth en Voest heeft een eigen lijn.

Ik rij er al jaren mee en qua onderhoud valt het heel erg mee. Ik spoel ham af na het rijden en als ik mijn tuig ga poetsen dan krijgt hij meteen een badje zonnebloemolie. Harde randjes geen last van aangezien het leer heel snel zacht wordt van het speeksel. Ze zijn niet dikker of breder dan de gemiddelde bustrens en zelfs de mijne met haar iniminie mondje loopt er erg fijn mee.

Ik heb er overigens wel een hoofdstel aan zitten. Ik wil niet het risico lopen dat ze hem er tijdens een buitenrit toch uitgewerkt krijgt. Daarnaast moet je bij veel paarden het kinriempje toch wel strak aantrekken.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:15

wat is eigelijk de naam van het bit want dan ga ik effe google :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:23

Gewoon een leren bit, kijk anders even op de site van Emiel Voest!

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:41

Divoza heeft ze ook gewoon. De eerste keer dat ik haar zag rijden dacht ik: Hé dat wilde ik ook :P Ik had het bitje al een tijdje zien hangen maar ik vond het prijskaartje toch een beetje te ;) Het poetsen en opzadelen is denk ik geen probleem. Ik heb bij mijn paard nooit een halster om. Of hij staat los, of hij staat met een neckrope (rond halstertouw) vast. Alleen in de trailer lijkt het me indd erg lastig.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:52

moet zeggen dat ik de ringen niet heel logisch aan het bit bevestigd vind? Wanneer je nu de teugels aanneemt neigt het bit naar kantelen in de mond en druk onder de kin. Lijkt me toch ook niet echt prettig...
Wel leuk om te zien dat een ruiter de moeite doet om te kijken wat het beste werkt voor het paard zonder gewoon stug door te rijden!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:01

Ik was blijkbaar niet de enige die het opgevallen was. Afgelopen zondag op Jumping A'dam zag ik dat paard langs komen in de inrijring. Ik stond ook even raar te kijken. Mijn vriend heeft er een foto van gemaakt omdat we het zo gaaf vonden. In het parcours had ze overigens gewoon een hoofdstel om gedaan.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:09

Sanny_lief - wat bijzonder dat ze met het parcours een andere hoofdstel in heeft, moet toch raar zijn voor het paard, een wisseling zo kort van tevoren. Maargoed, alles wordt vanzelf routine als je het maar vaak genoeg doet denk ik...
M_i_R - het bit wordt al gauw gevormd naar de mond van het paard, het blijft niet zoals het nieuw is. Volgende keer als ik het in doe zal ik es kijken wat er precies gebeurt...ik rijd er al zo lang mee en mijn paard blijft aan dit bit de voorkeur geven.

Juliette86 - Ik heb er ook een hoofdstel aan hangen hoor, mijn paard z'n mondspleet is te klein om het bit te laten hangen met alleen het kinriempjes. Anders moest het inderdaad erg strak, dat vond hij niet fijn en dan ging hij zijn tong over het bit gooien. Da's ook niets natuurlijk.