[WN] FREEMAX westernzadel!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: FREEMAX westernzadel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:09

dat is hetzelfde systeem als wintecwebbers, idd na ene tijd moet je die vervangen
moet anders kunnen lijkt me

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:09

Welke maten zijn er nou precies en waar basseer ik op welke maat ik moet hebben?
Op de site van justwestern lees ik semi-quarter, quarter en full quarter. Klopt dit en wat houd het in?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:25

Er zijn inderdaad (net zoals bij normale boomzadels) verschillende maten, quarter, semi-quarter en full quarter. Dit heeft te maken met de 'fork' welke (in vergelijking tot de rest van het zadel) niet flexibel is, het verschil in maten is dus alleen van belang voor de breedte van de schouders en schofthoogte ...correct me if I'm wrong :Y)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:00

Ja, maar zijn daar meetbare maten bij of is het echt een kwestie van de verschillende zadels opleggen? Dat eerste zou een stuk prettiger zijn aangezien ik dan een zadel kan bestellen en hem dus zeer snel in huis kan hebben.
Ik heb nu helemaal geen passend zadel en baal daar flink van. Zonder zadel rijden is ook niet alles. ;)

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:09

@Dubbeldun
2 vraagjes - als dat mag ...
1) Hangt het hele gewicht dat op de stijgbeugel komt aan dat "T" plaatje?
2) Waar zit die front D-ring (rigging D) aan vast? (gestikt op de skirts en met 1 splash-niet ?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:34

SabineFuchs schreef:
@Dubbeldun
2 vraagjes - als dat mag ...
1) Hangt het hele gewicht dat op de stijgbeugel komt aan dat "T" plaatje?
Ja, dus bij opstijgen en lichtrijden komt het volle gewicht er op.
In het geval van endurance-gebruik dus behoorlijk wat 'sta'-gewicht.

2) Waar zit die front D-ring (rigging D) aan vast? (gestikt op de skirts en met 1 splash-niet ?)
Ik durf het niet te zeggen. Heb dit zadel niet zelf in handen gehad, maar gezien de verkoopssprijs van 699$ zou ik er niet teveel van verwachten.
Van het zadel bij Arthur durf ik het ook niet te zeggen. Heb er wel naar gekeken maar kan het me niet meer herinneren. Overigens is daar ook de hele onderkant van dichtgemaakt met 'vacht' zodat je weinig van de 'binnenkant' kunt zien.

Dit is de duidelijkste foto die ik kan vinden.
http://lh5.ggpht.com/_j9U60vBoWC0/TLcd7 ... s%2010.jpg

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:22

Bedankt voor info en foto's.

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:35

Misschien wel een wat ouder topic.
Maar ik heb vandaag een freemax westernzadel aangeschaft.
Ik ben er erg blij mee, hij lag gelijk goed op mijn paard.
En de zit is ook erg fijn!
Over de beugel ophanging heb ik het nog wel over gehad en mocht deze toch gaan scheuren,
dan wordt deze dus aangepast.
Ik heb mijn zadel bij The countrymill gekocht, ze had meerdere zadels meegenomen maar deze vond ik het fijnste zitten. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:30

mirella75,
wat fijn voor je. Ik vind het nog steeds een prachtig zadel. Maar ik durf het nog niet aan. Ik ben bang dat ik het niet meer kwijt raak mocht het me toch niet bevallen. Tenminste, niet voor een redelijk bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:14

Malenka schreef:
mirella75,
wat fijn voor je. Ik vind het nog steeds een prachtig zadel. Maar ik durf het nog niet aan. Ik ben bang dat ik het niet meer kwijt raak mocht het me toch niet bevallen. Tenminste, niet voor een redelijk bedrag.

Ik ben bang dat je daar op dit moment met vrij veel zadels last van hebt. Al heeft de freemax natuurlijk wel behoorlijk wat negatieve publiciteit gehad. Ben benieuwd hoe het zal gaan met mijn startrekk western mocht ik die moeten gaan verkopen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:40

Ik wilde even laten weten dat er ondertussen ook een zadeldruk-test/meting is gedaan en beschikbaar om te bekijken op internet: http://www.das-sattelhaus.de/Western-Wa ... ssung.html , voor de mensen die nog steeds geïnteresseerd zijn in de Freemax western en open staan voor alle info die ondertussen bekend is (zoals oa ik) :D Heb 'm laatst trouwens voor het eerst kunnen bekijken/voelen/'zitten' tijdens de XXL sale bij Arthur's, en houd 'm nog steeds in gedachte :j (heb gelukkig nog ff de tijd, paardje is nog geen 2) ;)

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:46

Ik vind het zeker wel een heel fijn zadel.
Hij blijft mooi liggen, schuift niet.
Mijn paard loopt er heerlijk onspannen eronder! :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:06

Leuk die druktest, maar volgens mij lijkt het me voor het paard niet comfortabel dat de druk steeds zo wisselt. Het zadel lijkt wat te klappen op die buckskin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:47

Ik ben benieuwd welke maat pommel er in dat zadel zit.
Ik zie een konstante verhoogde druk aan de voorkant en ook bij de singelplaats.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:08

Is er, ter vergelijking, ook 'n filmpje beschikbaar van een (goed passend) boomzadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:20

Volgens mij heeft Sablou ook eens diverse pad's getest (bij Vanessa Krüger) en met zijn eigen zadel.
Mag er toch van uit gaan dat dat goed pastte ;)

Al ging het toen om de druk/verdeling van de pad's en niet van het zadel.
Ik weet niet of de tests op zadels ook uitgevoerd worden met een normale pad er onder of alleen de drukmat.
Bij boomloos zou je zonder goede pad geen goed beeld van het zadel krijgen, een fout die nogal eens gemaakt wordt.

Overigens staan er op die site diverse zadeltests (meest boomloos)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:19

Even over het filmpje, zie ook verhoogde druk, maar niet teveel volgens de tabel.

MAar wat ik me meer afvraag is wat gebeurt er met lichtrijden??
Dat word namelijk niet voorgedaan ;)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:26

ik vond een freemax western zadel van 62cm lang en dit is geen roundskirt... ik dacht dat er alleen langere waren! Het is een luxe uitvoering..

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:30

Loes'sCorner schreef:
Maar wat ik me meer afvraag is wat gebeurt er met lichtrijden??
Dat word namelijk niet voorgedaan ;)

Dat ook idd, maar wat ik me als eerste afvroeg was wat het filmpje laat zien als er een rond, ontspannen paard zou zijn met een ruiter die fatsoenlijk door kan zitten (gaat natuurlijk ook moeilijk met zo'n weggedrukte rug, en ze houdt dus ook lekker constant druk op die shanks), heb het idee dat er dan ineens een stuk minder gestuiter op die druktest te zien is, maar kan ook aan mij liggen hoor :Y) wilde er eigenlijk niet over beginnen, maar ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit dacht toen ze het filmpje zagen?? :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:39

Nee, je bent zeker niet de enige. Ik dacht het ook gelijk.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:57

@Klimop: Je bent absoluut niet de enige... ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:00

Hoe 'vaster' je zit des te minder drukverschillen zul je zien :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:36

Ik meld me even. Ik ben ook geïnteresseerd, en heb, samen met Klimop het zadel mogen bewonderen bij Arthur's tijdens de XXL X-Mas sale. Ik denk niet dat dat filmpje representatief kan zijn voor de drukmeting. Kijk maar hoe het paardje overgangen maakt, en hoe mevrouw met haar benen wiebelt. Ik heb ook dat filmpje met boomzadel bekeken, en naar mijn idee was de druk daar groter, maar ik heb niet zoveel verstand van drukmetingen dus help me als ik iets totaal onzinnigs zeg :Y) Hoe zit het eigenlijk met het gewicht van de ruiter? Is er nog een maximaal gewicht? (afgezien van het maximale gewicht dat sowieso goed is voor een paardenrug) Ik heb sinds kort voor mijn bijrijdpoown een drukverdeler onder het zadel zitten (zoiets als een gelpad, maar dan geen gel maar harde pads), kan je dat ook gebruiken bij een Freemax?

Ik vind het een mooi zadel, en hij is ook erg stevig! ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:18

Toch vind ik het beeld van die druktest van de FreeMax heel netjes! Zoveel wisselt het niet van druk, vooral niet vergeleken met andere zadeltesten op die site. Drukwisselingen hou je volgens mij altijd als een levend lijf probeert mee te gaan met een bewegend levend lijf :D . Het beeld geeft voornamelijk blauw te zien (zeer weinig druk) en héél af en toe groen (weinig druk) .Minder druk zou geen druk zijn en dat zie je idd als de ruiter "in de lucht hangt".