Bandageren goed of slecht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:16

Dat bandageren steeds genoemd wordt voor de "leuk" daar ben ik het toch echt niet mee eens, ze bieden wel degelijk bescherming tegen aantikken. En ja, ik heb liever dat het been beschermd is, dan dat het paard er een leuke schiefel aan overhoudt :D

corina21

Re: Bandageren goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:19

ik doe mijn paarden wel bandageren,
ik heb toen een merrie gehad die uitgleed door ijzel en de bandages waren goed beschadigd dus ik wil niet weten als het paard die niet omhad hoe ze dan had uitgezien op de benen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:24

arosafreek schreef:
Wat vinden jullie van 3 in 1 t.o.v. kappen en bandages?
Ik kom er namelijk niet uit op bokt...
heb een tijd met bandages gereden, maar vond het een crime om het goed te doen, dus zonder meer schade aan te brengen dan het voorkomen.... worden 3 in 1 net zo warm als kappen?

Heb ook 3in1's, heb ze alleen nog niet geprobeerd :') De benen van mijn paard blijven onder bandages trouwens koeler dan onder peesbeschermers.

Ik heb inderdaad ook leiver een been altijd beschermd terwijl het niet nodig is, dan een keer niet beschermd en dat het dan mis gaat. Om dezelfde reden zet ik (en velen anderen) ook een cap op, want tja, zo vaak val ik er niet naast, maar stel dat..

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:41

Nies_ schreef:
Abeltje77 schreef:
Bandages bieden geen enkele steun.

Een voorbeeld: jij hebt je pols gebroken. Die pols wordt gebandageerd zodat ie niet naar links en rechts kan bewegen. Hee... dat helpt!

En dan trekt er iemand aan je hand. Hee... dat doet ZEER!

Zo werkt het precies met bandages. Die pezen lopen in de lengte. Het heeft geen enkel nut om daar iets omheen te draaien.

Ja, er wordt er altijd aan mijn paard zn benen getrokken als ik aan het rijden ben :j

Beetje domme vergelijking, vind je niet?

Er wordt misschien wel tegen gestoten? Als er iemand tegen je hand stoot doet het ook zeer,...
Ik vind het nog steeds een goede vergelijking...

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:02

Ik ben ook erg benieuwd naar de 3-in-1 ervaringen/meningen. Ik ben geen voorstander van bandages, veel werk om te doen, moet precies goed zitten ivm naadjes, druk op het been en bescherming rond de kogel. Daarnaast krijg je bij verkeerd bandageren ook verkeerde stuwing waardoor ipv alles naar boven(dus richingt lichaam) naar beneden gaat(dus richting been). Doe mij dus maar peeskapjes als het moet...;)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:54

mijn paarden gaan niet de trailer in zonder beenbescherming
en ik rij of longeer ook absoluut niet zonder bescherming om ik ben zuinig op me paarden en wil graag dat de benen nog even langer mee gaan dan maar wat extra werk maar wel een heel paard!!
en dat onderzoek van BIT is ook 1 onderzoek ooit geweest het zal wel maar mijn paard houd zijn bandages of peeskappen lekker om tijdens het rijden :D
en dan ben ik misschien nu heel slecht voor me paard maar ik vind het goed en wil ook gewoon dat ik me paard veilig onder me kont heb :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:15

heb je dan echt zo weinig vertrouwen in de coördinatie van een paard ofzo? zo lomp zijn die beesten toch echt niet?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:19

daar gaat het niet om maar ik heb een goedgekeurde hengst die ik vaak rij nou die zal zijn been maar is beschadigen dan ben ik verder van huis!
en jonge paarden en die moeten nog jaren met hun benen dus dan doe ik er liever zelf vast wat aan dat ik de problemen voor ben ;)

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:28

Temperatuur kan bij bandageren hoog oplopen, ik ben er dus niet altijd een voorstander van. Moet ook zeker goed gebeuren.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:33

Bandages zijn voor enkel het uiterlijk, peeskappen om klappen op te vangen wanneer een paard strijkt of een gekke sprong maakt :)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:22

Ook ik gebruik geen peesbeschermers / bandages etc, puur om het feit dat hij het niet nodig heeft, strijkt niet voor en maakt ook geen rare bokkesprongen en daarbij komt nog dat hij echt hele warme benen krijgt met bescherming om, ik rij alleen met strijklappen achter want daar wil hij zo af ten toe wel aantikken, voor de rest vind ik als het niet nodig is overbodige luxe die risicovol is mbt peesblessures en andere kwetsuren :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:15

Ilova schreef:
Er wordt misschien wel tegen gestoten? Als er iemand tegen je hand stoot doet het ook zeer,...
Ik vind het nog steeds een goede vergelijking...

Trekken, stoten en 'drukken' zijn altijd nog heel verschillende dingen, de vergelijking klopt dus niet.

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:36

Geen bandages meer voor mij, schrok me weleens dood van de temperatuur eronder na het trainen. Oke, het is mooi. Maar lijkt me dat andere dingen voor gaan.

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:38

setteke schreef:
Dat bandageren steeds genoemd wordt voor de "leuk" daar ben ik het toch echt niet mee eens, ze bieden wel degelijk bescherming tegen aantikken. En ja, ik heb liever dat het been beschermd is, dan dat het paard er een leuke schiefel aan overhoudt :D

Peesbeschermers bieden ook bescherming tegen aantikken, en 9 vd 10 hebben goede luchtdoorvoering en/of materiaal waardoor de temperatuur beduidend lager is dan onder een bandage.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:15

buowerR schreef:
setteke schreef:

Peesbeschermers bieden ook bescherming tegen aantikken, en 9 vd 10 hebben goede luchtdoorvoering en/of materiaal waardoor de temperatuur beduidend lager is dan onder een bandage.

Ik merk het beduidend andersom. Katoen is ademend, plastic, neopreen etc. Absoluut niet. Uiteraard heb je de veredus met leer gevoerd, maar dan gaat alsnog mijn voorkeur uit naar bandages.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:19

Tja, ik zit me dit dus ook af te vragen... Paard is nog niet aan het werk, maar in de toekomst wel.

Om peesbeschermers ademend te krijgen zou je ook meerdere gaatjes kunnen boren. Precies hetzelfde effect als bij die speciale alleen niet zo duur.

Bij bandages hangt het volgens mij ook af hoe dik de lagen zijn die er over heen gaan, hoe dikker de laag hoe moeilijker om te 'ademen'.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:18

@Nies, begrijp je het nou echt niet of wil je mijn voorbeeld niet begrijpen?

Het gaat er helemaal niet om dat er aan een paardenbeen getrokken wordt, het gaat erover dat als je om dingen die in de lengte lopen (de pezen dus) iets omheen draait dat dat geen enkele steun geeft.

Nog maar een voorbeeld dan, als de eerste zo moeilijk was. Neem een handvol rietjes, en draai daar heeeeeel strak verband omheen. En trek dan eens een rietje uit het midden. Dat lukt gewoon. Waarom? Omdat er in de lengte helemaal niets gebeurd!

Dus waar is je ondersteuning dan? Wát ondersteun je dan precies met bandages? Kan iemand me dat dan vertellen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:51

waarom dienen steunverbanden dan bij mensen met blessures?

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:03

Ik gebruik ze allebei, maar weet eigenlijk ook niet wat goed of slecht is...
Wel weet ik dat ik mijn paard bescherming MOET aandoen, want ze kan nogal ontstuimig zijn en het gebeurt dan wel vaker dat ze zich bezeerd!Erg vervelend vind ik dat!
Bv tijdens het longeren zijn peesjes achteraan niet voldoende want ze had erboven een wondje opgelopen (met als gevolg dag erna een dik been) dus als ik longeer kies ik nu meestal voor bandages omdat er dan een groter deel beschermd is.
Ik vind bandages mooi, maar peesjes zijn toch handiger. Ze zijn rapper aan en uit en je hoeft ze gewoon eens met een doekje af te wassen en ze zijn proper (af en toe in de machine) 1x met bandages in de modder en je mag ze wassen.
Mijn pony rijd ik meestal zonder bescherming.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:40

Abeltje77 schreef:
@Nies, begrijp je het nou echt niet of wil je mijn voorbeeld niet begrijpen?

Ik begrijp het prima, jij bent degene die het niet begrijpt. Als je de werking van bandages wilt vergelijken met iets, moet je dat iig niet doen dmv ergens aan te trekken :+

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 02:57

xTweetyx schreef:
ik had het er laatst over met mensen
dat is een dressuurstal, en maken paarden zadelmak en rijden minimaal tot Z.

die zeggen dat je het beste met bandages kan rijden, die verdelen de druk over het gehele been, dus meer steun,

een peesbeschermer doet het alleen aan de achterkant, en zorgt ervoor dat die kant dus erg warm word,
als je een pony hebt met witte benen, zie je ook als hij het heel warm heeft gehad, daar van die plekken die donker zijn,door het zweet,

Naar mijn mening zitten er aan bandages meer nadelen dan voordelen.
Het paardenbeen warmt ontzettend snel op en kan deze warmte niet afvoeren, door de isolerende werking van de bandage, met uiteindelijk afsterving van de pezen als gevolg.
Een peesbeschermer, 3 in 1 boot, comboboot e.d. is tegenwoordig over het algemeen gemaakt van ademend/ventilerend materiaal en dus een veel betere keus.
Bovendien is laatst genoemde bijna niet verkeerd aan te brengen in tegenstelling tot een bandage.
Hierdoor en door de vorm van een beschermer is de verdeling van de druk over het gehele been gegarandeerd. Dit geldt dus ook voor steun, hoewel mijn mening is dat steun ten alle tijden minimaal zal zijn bij elk soort beschermer, aangezien een paard toch zijn eigen benen zal moeten gebruiken en door de verbetering van zijn evenwicht zal het zijn benen beter en gelijkmatiger gaan gebruiken waardoor pezen vanzelf sterker worden en dus enkel bescherming nodig hebben, geen ondersteuning want deze zal dus ten alle tijden minimaal zijn. Bovendien spreek ik dan over een gezond paardenbeen.