wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:10

Precious20 schreef:
cooky_chanel schreef:
Ik vind de WOW absoluut niet WOW! Ik ben blij dat ik 'm kwijt ben (ik kreeg 'm bij mijn paard) en ben nu heel gelukkig met mijn KN Allegro! De Wow is schreeuwend duur en ze zijn oerlelijk! Ik vind ze voor geen meter rijden, ze zitten niet fijn en ik kon mijn paard totaal niet uitzitten. Nee, dit was voor mij eenmalig en nooit weer!

Niet persoonlijk bedoelt.... maar is het niet belangrijker dat je paard het een fijn zadel vindt? Dit mis ik eigenlijk in jouw post. Het gaat alleen maar om hoe jij het zadel vindt. Voor mij is de eerste voorwaarde voor een zadel dat mijn paard er comfortabel mee kan lopen. En of ik daar nu een houding als Anky in heb of juist helemaal niet, dat maakt me eigenlijk bitter weinig uit. Vaak is zo'n luchtgevuld zadel énorm wennen maar na een tijdje raak je eraan gewend.

;)

Maar als je zelf niet lekker zit in zo'n zadel kan dat ook nooit prettig zijn voor je paard ookal past het perfect als je er zelf gewoon niet in kan zitten zit je je paard meer in de weg.

Nikka

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:32

Met flair is wel dat de rugwerking van het paard en vaak de beweging van het paard sterker wordt en dit tezamen met soms een flexibele boom maakt dat het lastiger uit te zitten is in het begin. Maar daar moet je een beetje aan wennen. Door de ontspanning in de rug en in het lijf wordt het over het algemeen makkelijker om je paard op het achterbeen te krijgen en dan gaat het zitten sowieso makkelijker.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:39

Ik heb sinds een half jaar een wow en ben heel erg tevreden. Mijn paard is erdoor verbeterd en ik ook. Ipv een gedwongen diepe zit heb ik nu een normale zit en heb zweetbladen waarin ik andere wrongen kan doen. Ik heb daar het kleinste wrongetje inzitten.

Ik heb veel vrijheid in mijn zit en voel mijn paard veel beter aan. Daarnaast zit ik recht en flapperen mijn benen niet meer. Ik herken wel dat het in het begin lijkt ofdat je veel hoger op je paard zit, maar na een week weet je niet anders. Daarnaast vergt het rijden met een wow wel wat oefening, de lucht beweegt namelijk waardoor als je een verkeerde houding aanneemt je zadel dus ook mee beweegt. Veel ruiters denken een onafhankelijke zit te hebben, maar komen zich in dit zadel behoorlijk tegen. Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:39

Ik vind het prima zadels, mits ze goed aangepast worden op je paard. De ruggen blijven er mooier los onder. Vind ze nogsteeds niet mooi, maar het went. Heb zelf geen wow want mijn paard vond het minder prettig, terwijl ze nu wel onder flair loopt maar dan in een Danny kroetch freedom zadel. Dat gaat wel goed. Voorheen had ik een Schleese ook verstelbaar en met lucht en die is ook prettig. Ben dus wel voorstander van lucht geworden door de WOW

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:46

Tigra_ schreef:
Precious20 schreef:
Niet persoonlijk bedoelt.... maar is het niet belangrijker dat je paard het een fijn zadel vindt? Dit mis ik eigenlijk in jouw post. Het gaat alleen maar om hoe jij het zadel vindt. Voor mij is de eerste voorwaarde voor een zadel dat mijn paard er comfortabel mee kan lopen. En of ik daar nu een houding als Anky in heb of juist helemaal niet, dat maakt me eigenlijk bitter weinig uit. Vaak is zo'n luchtgevuld zadel énorm wennen maar na een tijdje raak je eraan gewend.

;)

Maar als je zelf niet lekker zit in zo'n zadel kan dat ook nooit prettig zijn voor je paard ookal past het perfect als je er zelf gewoon niet in kan zitten zit je je paard meer in de weg.

Maar dat valt allemaal best mee hoor... :) Net zoals bij ieder nieuw zadel moet je gewoon aan een WoW wennen. In het begin moest ik (en paardlief ook) heel erg naar mijn balans zoeken. Dat heeft een kleine maand geduurd nu zou ik nog geen ander zadel meer willen! Maarja, als je na 3x proberen al roept dat het zadel slecht zit, dan doe je imo jezelf en je paard dik tekort... ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:12

Precious20 schreef:
Tigra_ schreef:

Maar dat valt allemaal best mee hoor... :) Net zoals bij ieder nieuw zadel moet je gewoon aan een WoW wennen. In het begin moest ik (en paardlief ook) heel erg naar mijn balans zoeken. Dat heeft een kleine maand geduurd nu zou ik nog geen ander zadel meer willen! Maarja, als je na 3x proberen al roept dat het zadel slecht zit, dan doe je imo jezelf en je paard dik tekort... ;)

Ik weet niet ik ken WoW niet en denk ook persoonlijk niet dat ik er een ga aanschaffen nee veel te duur.
Maar vind persoonlijk dat je gelijk lekker moet zitten in een zadel. Ik zie het net als een schoen. Het zit lekker of niet.
Maar goed meningen verschillen. Vervelend gezegt maar ik ga geen zadel van wat is het 2000 euro aanschaffen om vervolgens misschien naar een maand achter te komen dat het gewoon niet fijn zit. Zonde van het geld toch?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:58

Ik zou dus nooit een zadel kopen dat niet gelijk lekker zit. Het kan ook zo zijn, dat het na een maand nog niet lekker zit en dan heb je wel een (duur) probleem.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:13

Ook met KN liepen mijn paarden fijn. Nu was deze dan ook niet hard opgevuld en zo wijd mogelijk. Heb toch voor Wow gekozen omdat het concept me aansprak. Met proefrijden waren beide paarden erg heftig. Was ook in de winter dus weet niet of het door het zadel komt maar kan me voorstellen dat het anders voelt. Met mijn nieuwe zadel was dat over. Wel had ik problemen met doorzitten doordat mijn balans niet goed bleek te zijn. Na 3 maanden was dat wel goed. Nog wel een keer weer problemen met mijn houding gekregen maar toen bleek hij voor opgevuld te moeten worden.
Ik heb wel geluk dat mijn Wow op beide paarden past al is hij voor eentje afgevuld

beep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:31

Ik zit er over te denken om een tweedehands WOW zadel te kopen, is er iemand die ervaring heeft met het aanpassen van een tweedehands wow-zadel? en een zadelmaker in de buurt van Deventer ov. die daar ervaring mee heeft?

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:34

beep: je moet weten welke maten je paard nodig heeft, dan kun je pas zoeken naar een 2ehands in die maten....Arie komt voor 100,- je paard opmeten, of een zadel passen/afstellen...
Let wel, als je paard ooit uitgroeit en bijv. andere kussens nodig heeft, kom je dezeflde prijs uiteindelijk neer aan het tellen voor een nieuw zadel. Vandaar dat ik uiteindelijk toch voor een nieuwe ben gegaan..(en ik heb ook nog service erbij mocht mijn paard uitgroeien naar extra brede kussens, het gratis bij de service zit)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:37

Ankie_Boris schreef:
beep: je moet weten welke maten je paard nodig heeft, dan kun je pas zoeken naar een 2ehands in die maten....Arie komt voor 100,- je paard opmeten, of een zadel passen/afstellen...

ja heel goed weten wat je paard nodig heeft en eerst een goede pasbeurt,er kan zoveel ,zowel goed als verkeerd...dat het heel belangrijk is om goed op de hoogte te zijn.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:36

Tigra_ schreef:
Precious20 schreef:

Ik weet niet ik ken WoW niet en denk ook persoonlijk niet dat ik er een ga aanschaffen nee veel te duur.
Maar vind persoonlijk dat je gelijk lekker moet zitten in een zadel. Ik zie het net als een schoen. Het zit lekker of niet.
Maar goed meningen verschillen. Vervelend gezegt maar ik ga geen zadel van wat is het 2000 euro aanschaffen om vervolgens misschien naar een maand achter te komen dat het gewoon niet fijn zit. Zonde van het geld toch?

Misschien moet ik mezelf nóg maar eens verduidelijken? ;) Het zadel zit fijn, het zat al fijn van de eerste minuut. De zitting is heel zacht en comfortabel, bijna als een luie stoel... Maar door de luchtvulling VOEL je je paard veel meer, de bewegingen komen beter door. En dat is best even wennen hoor: als je ineens van een vrij vlak bewegend paard naar een goede beweger gaat. Althans, ik moest toch even wennen en mijn balans zoeken! :Y) Dus het kán zijn dat je eigen zit een beetje verslechterd, maar dat doet geen afbreuk aan het zadel, :n Dat is gewoon een teken dat je in je vorige zadel in een houding gedwongen werd. Met een WoW gaat dat niet, je moet zelf leren zitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:23

Precious20 schreef:
Tigra_ schreef:

Misschien moet ik mezelf nóg maar eens verduidelijken? ;) Het zadel zit fijn, het zat al fijn van de eerste minuut. De zitting is heel zacht en comfortabel, bijna als een luie stoel... Maar door de luchtvulling VOEL je je paard veel meer, de bewegingen komen beter door. En dat is best even wennen hoor: als je ineens van een vrij vlak bewegend paard naar een goede beweger gaat. Althans, ik moest toch even wennen en mijn balans zoeken! :Y) Dus het kán zijn dat je eigen zit een beetje verslechterd, maar dat doet geen afbreuk aan het zadel, :n Dat is gewoon een teken dat je in je vorige zadel in een houding gedwongen werd. Met een WoW gaat dat niet, je moet zelf leren zitten.

Maar omdat jij het lekker vindt zitten wil niet zeggen dat iedereen er in kan zitten toch?
Als de persoon waar het in eerste instantie om ging die zei dat ze zelf niet lekker in het zadel zit zie ik dat zeker niet als onmogelijk.
Dat is waar het in eerste instantie om ging.
Als je vanaf het eerste moment niet lekker zit geef ik ze groot gelijk dat ze niet eerst gekocht heeft om er dan achter te komen dat het niet is wat ze had gehoopt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:31

Ik ben dan heel benieuwd of ik daar last van zal hebben aangezien ik een paard heb met veel beweging. Ik heb nu wel een vlak dressuurzadel met minimaal wrong. Denk dat het dan wel zal meevallen.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 02-09-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:33

Inoterry schreef:
Bij een WOW kan je zelf de combinatie zitting/zweetbladen bepalen. Het kan dus zijn dat wat de ene ruiter lekker vind zitten, voor de andere een drama is. Die zal dus voor een andere combinatie kiezen. Ik vind de zitting van mijn springzadel ook een stuk minder prettig dan die van mijn dressuur :)

Ik quote mezelf maar een keer :o .
Ik zit heerlijk op mijn dressuurzadel, wat dus niet inhoud dat ik op elke WOW lekker zit. Vind het dus een beetje jammer dat er meteen beweerd word dat WOW niet lekker zit door mensen die maar 1 "samenstelling" hebben geprobeert :o .

kalfados1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:44

_Sammy_ schreef:
ik ga even googlen naar dit zadel, ben erg benieuwd aangezien ik zoveel goede verhalen hoor.

Ik heb nog een nieuw zadel nodig, (bijna) altijd passend dus dit zadel?

Ik sta op stal Wooning in Berkel en Rodenrijs daar hebben ze een Wow manie dus is er altijd wel iemand die je er wat over kan vertellen. Ik geloof dat ze allemaal (op 1 na) erg tevreden zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:44

Inoterry schreef:
Inoterry schreef:
Bij een WOW kan je zelf de combinatie zitting/zweetbladen bepalen. Het kan dus zijn dat wat de ene ruiter lekker vind zitten, voor de andere een drama is. Die zal dus voor een andere combinatie kiezen. Ik vind de zitting van mijn springzadel ook een stuk minder prettig dan die van mijn dressuur :)

Ik quote mezelf maar een keer :o .
Ik zit heerlijk op mijn dressuurzadel, wat dus niet inhoud dat ik op elke WOW lekker zit. Vind het dus een beetje jammer dat er meteen beweerd word dat WOW niet lekker zit door mensen die maar 1 "samenstelling" hebben geprobeert :o .

Bedoel je mij?
Ik beweer niets. Ik ben gewoon kritisch en ja dan geloof ik ook niet dat wow voor iedere ruiter geschikt zal zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar vind het altijd zo jammer dat als mensen over wow praten dat het allemaal positief is en degene die dan iets minder positief is gelijk degene is die het niet goed genoeg uitgeprobeerd heeft.
Accepteren dat niet voor iedereen WoW de oplossing is vaak lastig krijg ik het idee.
En dat bedoel ik niet persoonlijk maar wel iets wat mij opvalt in de bekende WoW topic's.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:54

Ik zal ook niet beweren dat een WOW voor iedere ruiter geschikt is, maar zoals ik al schreef, als je slechts 1 combinatie hebt geprobeert, kan je er eigenlijk niet over oordelen. De eerste zweetbladen die ik had geporbeert vond ik ook helemaal niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:01

Inoterry schreef:
Ik zal ook niet beweren dat een WOW voor iedere ruiter geschikt is, maar zoals ik al schreef, als je slechts 1 combinatie hebt geprobeert, kan je er eigenlijk niet over oordelen. De eerste zweetbladen die ik had geporbeert vond ik ook helemaal niks.

Ik weet niet. Aangezien ik daar zelf geen ervaring mee heb weet ik niet hoe zo'n passessies eruit ziet bij hun. Kunnen ze dan terplekke alle mogelijke combinatie maken end + als je paard erg onwennig loopt kun je moeilijk goed testen zijn zoveel dingen die meespelen.
Maar ik weet niet of meer mensen dat zo voelen maar heb vaak het idee in de WOW topic's dat het een zadel is voor ieder paard en ruiter en het alle problemen op zou lossen en iemand met een beetje commentaar die zou het dan niet weten want die heeft het geen kans gegeven of wat dan ook. In ander topic's over andere merken heb ik dat eigelijk helemaal niet is echt typisch.
Maar dat komt misschien omdat ik zelf nooit voor zo'n zadel zou kiezen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:23

Ze kunnen inderdaad ter plekke (bijna) alle mogelijke combinaties maken :j . Er kan dus vanalles worden uitgeprobeert. Ik dacht zelf dat dikke kniewrongen wel fijn zouden zijn, na 2 rondjes draven dacht ik daar heel anders over :+ . Ik vind mijn zadel, in deze samenstelling echt lekker zitten :D .
Een Wow is ook niet voor elk paard een oplossing, maar wel voor vele. Ik heb hem toen gekocht omdat mijn dierenarts uit zichzelf er over begon dat een paard met een rug als Ino veel beter uit zou zijn met een Wow. Mijn paard had diverse klachten, en moest echt aan het werk blijven, stilstand zou onherroepelijk achteruitgang, en lijden worden. Met een Wow is hij echt nog heel veel verbeter.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:25

Ik moest ook erg wennen aan m'n Wow.
Maar wil niets anders meer. Helemaal nu ik zie hoe hoeveel meer plezier mijn paard in het rijden heeft gekregen.
Ik vind zelf de pasvorm voor het paard boven mijn eigen comfort gaan. Maar het mooiste is uiteraard beide. En ik ben blij met mn Wow. In het begin heb ik nog best naar mn Hulsebos terug verlangt. Door de beweeglijkheid van de Wow. Maar mijn paard absoluut niet. En nu wil ik zelf ook niets anders meer.
Met mn HB had ik best vaak last van mn rug als ik bv lang staptte. Dat heb ik nu niet meer. Ook blijft mn been mooier op de juiste plaats door die achterste beugelophanging.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:53

Tigra_ schreef:
Inoterry schreef:

Ik weet niet. Aangezien ik daar zelf geen ervaring mee heb weet ik niet hoe zo'n passessies eruit ziet bij hun. Kunnen ze dan terplekke alle mogelijke combinatie maken end + als je paard erg onwennig loopt kun je moeilijk goed testen zijn zoveel dingen die meespelen.
Maar ik weet niet of meer mensen dat zo voelen maar heb vaak het idee in de WOW topic's dat het een zadel is voor ieder paard en ruiter en het alle problemen op zou lossen en iemand met een beetje commentaar die zou het dan niet weten want die heeft het geen kans gegeven of wat dan ook. In ander topic's over andere merken heb ik dat eigelijk helemaal niet is echt typisch.
Maar dat komt misschien omdat ik zelf nooit voor zo'n zadel zou kiezen.

ze hebben hier van de week een pas sessie gehad, nou trek er maar even tijd voor uit. de hele auto gaat leeg en ze kunnen alles losschroeven en er weer op . ga maar na 3 verschillende zittingen vlak diep en extra diep [dat dan nog alle 3 mogelijk op een gebogen of een platte boom. en dan zeker 5 verschillende zweetbladen. als je alles probeert ben je wel even bezig ;) en wat het dan scheelt met een beetje meer of minder lucht! je voelt meteen verschil in je eigen houding en lopen van je paard ,ik blijf het zeggen wow

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:30

Ik kwam mezelf ook tegen in een Wow. Als ik me vasthoudt in mijn rug en scheef zit, stuiter ik uit het zadel en deze trekt ook scheef. Kan dat natuurlijk oplossen door de KN er weer op te leggen maar wie hou ik dan voor de gek....
Probleem is nu over, heb pas op een ander paard in een ander zadel gezeten en dat was ook wennen. Net een harde plaat onder je.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:42

Ik hoef nooit weer wat anders :):)

Mijn WOW is aangemeten op mijn vorige paard, die april dit jaar overleden is. Onverwachts kwam er een nieuw paard en zadelmaker is toen langsgeweest om te kijken hoe of wat, en met wat aanpassingen is mijn zadel passend gemaakt op mijn nieuwe paard. Echt super superfijn.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:43

En hoe zit het met jezelf stuk rijden??
Ik rijd aan één kant mijn lies stuk, zijn er mensen die zich voorheen ook stuk reden en nu op de WOW niet meer??

En bestaat er zo iets als een leen zadel waar je eens een weekje op mag sturen om te proberen??

Paarden die staken, word dat minder door de vrijheid die ze hebben met een WOW?

hebben de WOW zadels voorsingels of kun je daarvoor iets anders verzinnen?

Ik vind het een hele stap en vind ze oerlelijk, maar ik gun mijn paard een goed zadel en hulsebos voegt haar niet omdat het zwaartepunt daar teveel naar achter ligt en de voorsingel gaat trekken achter de schoft.