kijk ts nu komen ergens..
en in jou geval en denk ook ervaring, vindt ik het niet raar dat je denkt aan een scherper bit..
alleen denk ik dat jou paard beter weer kan leren hoe hij zich buiten moet gedragen.
door er nu een scherper bitje in te hangen zul je alleen maar een nog hardere mond gaan vormen, waardoor hij strax practisch onbestuurdbaar wordt.
en dan wort het pas ECHT gevaarlijk.
ik zou je aanraden om lekker opnieuw te beginnen met je paardje..
neem hem lekker aan een halstertje mee naar buiten ( esnoos als hij heftig word kun je het touw even om zijn neus heen halen.
maar laat hem er aan wennen hoe leuk het buiten is en dat hij jou echt kan vertrouwen wordt echt zijn maatje buiten de paarden om.
dit doe je gewoon eerst 5 minuten per dag en zodra hij zich ontspant buiten, niet schrikt, niet heftig wordt, ga je wat langer.
net zolang tot jij denk nu is hij klaar voor wat meer.
dan neem je hem aan het hoofdstel en zadel mee naar buiten en gaat weer net zolang je ding doen,, tot hij weer gecontroleerd buiten kan lopen.
denk je nu kan ik er wel weer op, dan ga je er op met iemand ernaast aan een touwtje en ga je even VOOR het punt waar hij druk wordt terug naar huis,, en vooral laten zien dat JIJ de baas bent. er wordt dus NIET gerent naar huis, en er wort niet geklooit..
doet hij dit niet, blijf je gewoon rustig en probeer je het opnieuw.
op een gegeven moment zul je zien dat jou paard het niet gaat zien als straf om naar buiten te gaan maar als een leuk oneronsje met jou.
vergeet vooral niet VEEL en uitbundig te belonen als het WEL goed gaat.
dat is voor hem een bevestiging van zieje ik kan het heus wel hoor.
hij begrijpt namelijk echt niet waarom jij de pelham er in hangt,, en hem pijn doet wanneer hij stout gaat doen.
hij krijgt namelijk reactie van jou ( je trekt het bit aan ) en hij geeft daar weer een nog heftigere reactie op terug.
en wat je zelf al zegt dat gaat resulteren in gevaarlijke situaties.
ik heb zelf ook zo een paard geha deze heb ik een poos gereden aan een slof buiten en zorgte dat ik altijd even iemand mee had te paard of op de fiets..
en dit scheelde erg veel

succes