Scherper bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:25

Chaos schreef:
O. Tegelijk gepost met TS.
Nou, ik zou idd gewoon eens kiezen voor een simpel martingaaltje. Een slofje kan goed helpen, maar alleen als je er mee om WEET te gaan, anders echt not done.

Je posste meer dan een kwartier daarna. ;)

Ik heb vaker met een slof gereden, het daar ervaring mee, zal eens met mijn ouders overleggen, lijkt me inderdaad de beste oplossing.

Ik bedank de mensen die mij hebben geholpen en nuttige reacties hebben geplaatst, dit is de beste oplossing voor mij en mijn paard. Heel erg bedankt allemaal! :D

Whitewolf: Ze wou geen zachter bit maar wou er nog allemaal dingen bij inhangen, dus wat je zegt klopt voor geen meter. ;)

WhiteWolf

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:27

Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:29

Arwenride schreef:
Chaos schreef:
O. Tegelijk gepost met TS.
Nou, ik zou idd gewoon eens kiezen voor een simpel martingaaltje. Een slofje kan goed helpen, maar alleen als je er mee om WEET te gaan, anders echt not done.

Je posste meer dan een kwartier daarna. ;)

Ik heb vaker met een slof gereden, het daar ervaring mee, zal eens met mijn ouders overleggen, lijkt me inderdaad de beste oplossing.

Ik bedank de mensen die mij hebben geholpen en nuttige reacties hebben geplaatst, dit is de beste oplossing voor mij en mijn paard. Heel erg bedankt allemaal! :D

Whitewolf: Ze wou geen zachter bit maar wou er nog allemaal dingen bij inhangen, dus wat je zegt klopt voor geen meter. ;)

Zolang als mijn internetverbinding erover doet wel ja. :+
Ik hoop dat ze dat goedkeuren. En zoek anders op internet ernstige filmpjes en foto's, die zijn er zat hihi. Wellicht kun je ze daar wat mee afschrikken mbt. je adviseur.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:31

WhiteWolf schreef:
Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Haha ja. :P

Maargoed, we hebben nu een goede en prettige oplossing voor mij en mijn paard gevonden dus we zijn eruit. :)

Chaos: Zal ik doen. Dan doe ik het vlak voor de verhuizing, want dan hebben we ook geen last van instructeur. :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:32

kijk ts nu komen ergens..
en in jou geval en denk ook ervaring, vindt ik het niet raar dat je denkt aan een scherper bit..

alleen denk ik dat jou paard beter weer kan leren hoe hij zich buiten moet gedragen.
door er nu een scherper bitje in te hangen zul je alleen maar een nog hardere mond gaan vormen, waardoor hij strax practisch onbestuurdbaar wordt.
en dan wort het pas ECHT gevaarlijk.

ik zou je aanraden om lekker opnieuw te beginnen met je paardje..
neem hem lekker aan een halstertje mee naar buiten ( esnoos als hij heftig word kun je het touw even om zijn neus heen halen.
maar laat hem er aan wennen hoe leuk het buiten is en dat hij jou echt kan vertrouwen wordt echt zijn maatje buiten de paarden om.

dit doe je gewoon eerst 5 minuten per dag en zodra hij zich ontspant buiten, niet schrikt, niet heftig wordt, ga je wat langer.

net zolang tot jij denk nu is hij klaar voor wat meer.
dan neem je hem aan het hoofdstel en zadel mee naar buiten en gaat weer net zolang je ding doen,, tot hij weer gecontroleerd buiten kan lopen.

denk je nu kan ik er wel weer op, dan ga je er op met iemand ernaast aan een touwtje en ga je even VOOR het punt waar hij druk wordt terug naar huis,, en vooral laten zien dat JIJ de baas bent. er wordt dus NIET gerent naar huis, en er wort niet geklooit..

doet hij dit niet, blijf je gewoon rustig en probeer je het opnieuw.

op een gegeven moment zul je zien dat jou paard het niet gaat zien als straf om naar buiten te gaan maar als een leuk oneronsje met jou.
vergeet vooral niet VEEL en uitbundig te belonen als het WEL goed gaat.
dat is voor hem een bevestiging van zieje ik kan het heus wel hoor.

hij begrijpt namelijk echt niet waarom jij de pelham er in hangt,, en hem pijn doet wanneer hij stout gaat doen.
hij krijgt namelijk reactie van jou ( je trekt het bit aan ) en hij geeft daar weer een nog heftigere reactie op terug.
en wat je zelf al zegt dat gaat resulteren in gevaarlijke situaties.

ik heb zelf ook zo een paard geha deze heb ik een poos gereden aan een slof buiten en zorgte dat ik altijd even iemand mee had te paard of op de fiets..
en dit scheelde erg veel :j

succes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:34

Laat je weten hoe het ging?! Ben benieuwd of het verbetering met zich meebrengt! :)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:35

Tat_jana schreef:
kijk ts nu komen ergens..
en in jou geval en denk ook ervaring, vindt ik het niet raar dat je denkt aan een scherper bit..

alleen denk ik dat jou paard beter weer kan leren hoe hij zich buiten moet gedragen.
door er nu een scherper bitje in te hangen zul je alleen maar een nog hardere mond gaan vormen, waardoor hij strax practisch onbestuurdbaar wordt.
en dan wort het pas ECHT gevaarlijk.

ik zou je aanraden om lekker opnieuw te beginnen met je paardje..
neem hem lekker aan een halstertje mee naar buiten ( esnoos als hij heftig word kun je het touw even om zijn neus heen halen.
maar laat hem er aan wennen hoe leuk het buiten is en dat hij jou echt kan vertrouwen wordt echt zijn maatje buiten de paarden om.

dit doe je gewoon eerst 5 minuten per dag en zodra hij zich ontspant buiten, niet schrikt, niet heftig wordt, ga je wat langer.

net zolang tot jij denk nu is hij klaar voor wat meer.
dan neem je hem aan het hoofdstel en zadel mee naar buiten en gaat weer net zolang je ding doen,, tot hij weer gecontroleerd buiten kan lopen.

denk je nu kan ik er wel weer op, dan ga je er op met iemand ernaast aan een touwtje en ga je even VOOR het punt waar hij druk wordt terug naar huis,, en vooral laten zien dat JIJ de baas bent. er wordt dus NIET gerent naar huis, en er wort niet geklooit..

doet hij dit niet, blijf je gewoon rustig en probeer je het opnieuw.

op een gegeven moment zul je zien dat jou paard het niet gaat zien als straf om naar buiten te gaan maar als een leuk oneronsje met jou.
vergeet vooral niet VEEL en uitbundig te belonen als het WEL goed gaat.
dat is voor hem een bevestiging van zieje ik kan het heus wel hoor.

hij begrijpt namelijk echt niet waarom jij de pelham er in hangt,, en hem pijn doet wanneer hij stout gaat doen.
hij krijgt namelijk reactie van jou ( je trekt het bit aan ) en hij geeft daar weer een nog heftigere reactie op terug.
en wat je zelf al zegt dat gaat resulteren in gevaarlijke situaties.

ik heb zelf ook zo een paard geha deze heb ik een poos gereden aan een slof buiten en zorgte dat ik altijd even iemand mee had te paard of op de fiets..
en dit scheelde erg veel :j

succes

opnieuw beginnen hebben we geprobeert maar dat had geen nut, slofje ga ik gewoon proberen, scherper bit wil ik ook zker niet, de pelham waar ik eerst eventjes mee reed was omdat die instructeur dat wou, en ze vondt dat ik ik verhuisde omdat ik dan eerst een drukke weg over moet steken dan beter is. Ik vindt dat dus totaal NIET en ik dnedk dat jullie het daar ook totaal mee eens zullen zijn.

Chaos: Doe ik. :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:38

helemaal top hopelijk kun je je paarje overtuigen hoe leuk het is buiten..
en al helpt het opnieuw proberen niet.
neem hem toch maar af en toe aan het halster mee ipv er op.
je zal zien hoe leuk hij het gaat vinden :j

en vergeet niet te belonen he, vooral als hij braaf is,, lekker een aai door zn manen en zeg maar dat hij braaf is :j
duidelijk verschil maken tussen braaf en niet braaf :j

ik ben blij dat je van ons aan neemt dat een scherper bitje geen oplossing is :) top !

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:40

Tat_jana schreef:

en vergeet niet te belonen he, vooral als hij braaf is,, lekker een aai door zn manen en zeg maar dat hij braaf is :j

ik ben blij dat je van ons aan neemt dat een scherper bitje geen oplossing is :) top !

Haha okee, morgen ga ik het bos in, maar doe ik het zadel erop met de beugels ereop, hoofdstel in rugzak en eerst een halfuurtje lopen, dan een halfuurtje proberne erop met slof en als dat goed gaat gewoon rustig naar huis. :)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:49

Arwenride schreef:
Tat_jana schreef:

Haha okee, morgen ga ik het bos in, maar doe ik het zadel erop met de beugels ereop, hoofdstel in rugzak en eerst een halfuurtje lopen, dan een halfuurtje proberne erop met slof en als dat goed gaat gewoon rustig naar huis. :)

dat vind ik een strak plan ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:53

inderdaad goed idee ts :j ik hoop dat je het voorzichtig aanpakt, dat zal het veel leuker maken voor jullie allebij :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:50

ik zou een andere instructeur zoeken

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:12

Ik heb het hele topic even doorgelezen en ik kan me wel vinden in jouw situatie (dat je paard gaat lopen op buitenrit)
Ik heb ook veel problemen gehad met mijn paardje.
Het eerste half jaar kon ik er gewoon niet mee galopperen omdat ze ervandoor ging (in de bak)
Maar het lag allemaal aan mij, omdat ik al wist dat ze in galop ervandoor zou gaan, werd ik altijd heel zenuwachtig en bang als ik haar liet aanspringen. Mijn pony is heel gevoelig dus werd ze ook bang en ging ze ervandoor (ook omdat ik haar dan wat strakker nam dan normaal) Ik reed toen met een enkelgebroken watertrens.

Ik kreeg door dat het door mij kwam dat ze ging lopen, dus probeerde ik me te ontspannen en het hielp.
Nu trainen we zelfs voor het L2.

Maar buitenrijden alleen ging nooit goed, als ze 100 m van stal was, deed ze alsof ze schrok en ging er als een gek vandoor terug naar stal. Met andere paarden erbij was ze heel braaf alleen wat hevig. Ik reed zelfs bitloos op buitenrit met andere paarden en dit ging geweldig.

Ik heb het ook stap voor stap geprobeerd, dus eerst alleen aan de hand enz.. Maar daar zijn we dan ook bij gebleven, er was totaal geen vooruitgang.

Maar toen heeft er dus een ervaren persoon mee naar buiten geweest en ze is er één keer vandoor gegaan, maar daarna niet meer. (ze heeft er overigens ook met een vlinderstangetje mee gereden, ik was hiervan niet op de hoogte wegens vakantie)

Ik probeerde het dan ook maar met watertrens of bitloos, maar ze ging er toch weer vandoor.
Daarna heb ik een zachte rubberen (dus zeer buigzaam) pelham gekocht en daarmee op het bovenste gaatje gereden en dit ging redelijk goed, toen ze ervandoor wou gaan kon ik haar op tijd stoppen.

Dus nu blijf ik hiermee buitenrijden als ik alleen ga rijden (ik rijd wel altijd met lange teugel, anders wordt ze nogal hevig, maar dit is ook met gewoon bit)
En als ik buitenrijd met anderen dan is het bitloos.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:56

ik ben blij dat ts haar probleem heeft verteld, heel veel strekte ts morgen ik hoop dat het goed gaat! Ik hoop dat zo'n bit nooit meer nodig hoeft te zijn!

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:58

Jammer dat het idd soms is dat je vreemde reacties krijgt op een serieuze vraag.
we willen elkaar toch alleen maar helpen.. of niet dan?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:09

Het is geen probleem waar je je voor hoeft te schamen. Er gaan genoeg dingen niet goed en er gaan genoeg paarden wel eens er vandoor (helaas). Je wilt alleen weten hoe je je paardje onder controle kan houden, daar is niks mis mee. Ik zou t niet oplossen met een scherper bit, kans is groot dat ie door het gevoel in zn mond zich nog meer op laat fokken. Een trensje en een martingaal zou ik eerst proberen. Misschien is het een soort "dominantie" probleem, dan kun je grondwerk gaan doen en hem zo duidelijk maken dat jij toch echt leider bent. Er is een goed boek wat je daar wellicht bij kan helpen (een vriendin van mij heeft daar met haar dominante paard erg veel aan gehad).

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:19

En TS hoe is het gegaan?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:18

Ik kan weinig toevoegen aan de reacties die er al staan, maar mijn ervaringen met een slofteugel erbij op buitenrit zijn goed.
Je moet dan natuurlijk wel weten hoe je een slof moet gebruiken, anders werkt het niet.
Een scherper bit lijkt me geen goed plan, want dan gaat hij zich alleen maar meer lopen opfokken.
Succes !