gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:25

Schangah schreef:
Balen germie zeg, boom is idd heel erg scheef. Kon je dit ook al duidelijk aan de buitenkant zien? Vaak moet je toch de kussens eraf halen om dit te constateren. Dit is dus weer een voorbeeld hoe moeilijk het is om een goed tweedehands zadel te kopen.
Bedankt voor de foto's zijn erg leerzaam!

Ja, dit was overduidelijk te zien. Ik heb het ook direct laten weten, maar dan laten ze niets meer horen he.
Het zadel is nog geen 10 jaar oud, maar ik denk niet dat zoiets onder garantie valt. Dit is overigens dus ook al echt veel langer zo geweest, mogelijk zelfs al direct vanaf de fabriek.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:30

Citaat:
Een van de zadels die gesloopt werd was een Kadet. Dit Kadet zadel (werd nog gebruikt) komt waarschijnlijk uit India. Kwaliteit binnenwerk bedroevend (de spijkers steken eruit , de boom is gebroken en de webbing van de zitting was finaal door) Deze zadels worden nog steeds te koop aangeboden
.

Ben ik blij dat dat zadeltje wat ik heb van Kadet er nieuw uitziet van buiten en van binnen is nagekeken geweest door de zadelmaker...(die notabenen liever dit zadeltje had als mijn Hubertus-ponyzadel)...

Anoniem

Re: gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:43

Heeft iemand mischien ook een gemartelde JC ben erg benieuwd, en nou om mijn 12 weken oude JC te slopen vind ik ook wel wat haha.

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:46

ja ik heb nog foto's van toen ik mijn JC dressuur zadel uitelkaar heb gehaald maar heb constand geen tijd om ze er op te zetten.
zal kijken of het me vanavond zal lukken.

zal zeggen dat daar de kwaliteid ook niet echt geweldig van was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:55

Welk type had je?
En hoe oud was die?

Mijn zadel kostte 1200 E dus mag hopen dat het een beetje kwaliteit is?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 08:34

supersambo schreef:
Ik zag vandaag een advertentie in de paard en sport dat bij zadelmarkt in Urk nu ook een MSFC'er werkt. Ik was redelijk geschokt. Als je zo'n opleiding gedaan hebt kun je mensen toch niet meer dat soort zadels verkopen ?

Er is een ander topic over, uit de info daar blijkt het de eigenaresse van Zadelmarkt te zijn die de opleiding heeft gevolgd. Je kunt niemand weigeren volgens mij op een opleiding als ze voldoen aan de eisen. Misschien is het juist wel een positief iets en zijn ze van plan betere kwaliteit te gaan leveren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 08:38

germie schreef:
Schangah schreef:
Balen germie zeg, boom is idd heel erg scheef. Kon je dit ook al duidelijk aan de buitenkant zien? Vaak moet je toch de kussens eraf halen om dit te constateren. Dit is dus weer een voorbeeld hoe moeilijk het is om een goed tweedehands zadel te kopen.
Bedankt voor de foto's zijn erg leerzaam!

Ja, dit was overduidelijk te zien. Ik heb het ook direct laten weten, maar dan laten ze niets meer horen he.
Het zadel is nog geen 10 jaar oud, maar ik denk niet dat zoiets onder garantie valt. Dit is overigens dus ook al echt veel langer zo geweest, mogelijk zelfs al direct vanaf de fabriek.

Helaas zijn er mensen die alleen aan zichzelf en aan geld denken en niet aan welk leed ze veroorzaken.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:50

Ik wil wel meer zien, is erg leerzaam.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:51

Ik vind dit ook erg interessant.. weet iemand hoe het met de kunststof thorowgood zit? of de knight rider neptunus is dat geloof ik, ook een kunststof zadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:53

Kent en Masters heb ik onlangs de boom van verwisseld. dan heb je dus hetzelfde als bij Thorowgood. Ik blijf alleen niet aan zadels open maken, dus een ander mag dit zadel dan even op de foto zetten. je hoeft het niet te slopen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:07

3 september komt de zadelmaker voor mijn Kent & Masters op te vullen. Zal foto's maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:27

Echt balen Germie dat de verkoper dan niets meer laat horen, oplichterij eigenlijk. Toch doen stapels mensen het. Ik heb een kennis waarvan het zadel niet meer in orde is die hem nu op internet wil zetten om er zelf nog wat uit te halen.....
Niet bepaald mijn keus :n

Dat de boom al langer of altijd zo geweest moet zijn is niet perse zo hoor. Wij hadden er tijdens de cursus 1 die er net zo uitzag maar dat kwam omdat het paard die week ervoor gevallen was en over het zadel gerold was.
Ik had trouwens zelf van iemand een Kieffer te vullen die ook zo krom getrokken was. Dit schijnt extreem zeldzaam te zijn voor kieffer dus daar is waarschijnlijk ook iets geks mee gebeurd.

Nog over maden gesproken: ik heb er eigenhandig een paar uit mijn oude zadel gevist die het er duidelijk niet mee eens waren. Echt smerig. Net als spinnen, brr.
Ik wilde toen eigenlijk niet zo graag meer mijn hele hand erin stoppen :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:20

Sizzle, hier is leer doorgesleten vanwege ongelijke druk. Dus dan is het niet iets wat door verzenden gekomen is. Het is dan beslist al langer zo geweest, er is dus ook mee gereden. Het kan wel zijn dat het zadel ooit recht was, maar het is zeker niet recht bij de verkoper verstuurd.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:24

Ik heb net een paar foto's genomen van de zadels die momenteel hier liggen.

Eerste is van een klant, een merk heb ik niet kunnen ontdekken. De boom is gebroken op de kop:
Afbeelding

duidelijker beeld van de breuk:
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10002.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10004.jpg
Met dit zadel werd nog gewoon gereden, ze waren niet op de hoogte van de breuk.
De boom is dus van hout, overal verstevigd met metaal, met op de kop nog een extra stuk. Dit extra stukje is aan 1 kant los gekomen doordat de popnagels gebroken zijn. Verder zit er een breuk op het brede metalen stuk, waarschijnlijk door metaalmoeheid aangezien het zadel een stuk stevigheid mist nu het extra stuk los is.

Het volgende zadel was eigenlijk een totale verassing. Het werd te koop aangeboden in een tweedehands winkel voor een paar tientjes, als bruikbaar zadel. Bij nadere inspectie bleken de kussens zo plat als een pannekoek en de boom voelde naar mijn gevoel te soepel aan, dus ik vermoede een breuk. Ik heb het zadel meegenomen om te voorkomen dat het in deze staat op een paard terecht zou komen. Eens ik het zadel open maakte, kreeg ik een oerdegelijke (welliswaar verroeste) boom tegen. Als ik vergelijk met de zadels die ik tot nu toe in handen gekregen heb, is dit zeker 1 van de betere bomen. De boom is nog volledig intakt en mits een beetje opknapwerk waarschijnlijk zelfs nog bruikbaar.
Er hangt een merkplaatje op van Zadelmakers Waegemans uit Brussel.
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10011.jpg
Afbeelding
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10009.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10010.jpg
De volgende stap is controleren of het ijzer niet volledig doorgeroest is.

Het laatste zadel heb ik gekregen toen het reeds helemaal uit elkaar gehaald was. Er missen een paar stukjes, maar die kan ik opnieuw maken. In mijn ogen een zadel van goeie kwaliteit, helaas is de boom finaal in 2 gebroken halverwege de zitting. Er is een poging ondernomen om de boel terug aan elkaar te lassen, helaas is hierdoor de zitting beschadigd en de boom is eigenlijk nog steeds te buigen. Ook heb ik mijn twijfels over de symetrie. Op dit ogenblik ligt hij hier gewoon in de weg, in de hoop dat ik bepaalde delen kan gebruiken als wisselstukken.
Ik vraag me echter af of er mensen zijn die vaagweg een merk herkennen?
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10014.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10016.jpg
Het onderste woordje lees ik als Argentina, het bovenste kan ik niet ontcijferen.
Een foto van de boom kan ik helaas niet maken en zou ook weinig zinvol zijn. De plaats van de breuk is extra omwikkeld met leder om de breuk steviger te maken (of om hem te verdoezelen?)

edit: foute link aangepast

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:31

Jeetje zijn wel museumstukken, dat er nog mee gereden werd.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:42

Dit is het gemiddelde uitzicht van de zadels die ik in handen krijg... :+
Het zal waarschijnlijk wel veranderen eens ik officieel van start ga en reclame begin te maken, maar tot dan zijn dit leuke studie-objecten :j

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:46

Interessant topic!
Heb niet alles doorgelezen, maar vroeg mij af of iemand mij kan vertellen wat de kosten zijn van het vervangen van een boom?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:37

Zwelgje, koop dan maar een nieuw zadel. Want bij het echt vervangen van de boom moet je alles opnieuw doen, dus zitvlak, stoten, enz. Webbing opnieuw spannen. Dan bouw je dus gewoon weer een zadel opnieuw op.
Een stukje metaal bij de voorboom vastlassen, dat is niet zo duur, maar dat is niet aan te raden. Dit gebeurt overigens nog erg veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:59

germie schreef:
maar het is zeker niet recht bij de verkoper verstuurd.

Daar ging ik ook wel vanuit hoor, de post is soms slordig, maar niet zo slordig :+
Ik vind het idioot dat zo iemand dan geen gehoor meer geeft. Doet me denken aan een hoofdstel dat ik ooit kocht als zijnde full. Kreeg een cob en de verkoper was van de aardbodem verdwenen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:05

Ashkerlon schreef:
Ik vraag me echter af of er mensen zijn die vaagweg een merk herkennen?
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10014.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Zadel/24aug10016.jpg
Het onderste woordje lees ik als Argentina, het bovenste kan ik niet ontcijferen.
Een foto van de boom kan ik helaas niet maken en zou ook weinig zinvol zijn. De plaats van de breuk is extra omwikkeld met leder om de breuk steviger te maken (of om hem te verdoezelen?)

edit: foute link aangepast

Het eerste woord lees ik als Industrial
en de tweede als Argentina

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:25

Zo, de flairkussens uit het scheve zadel heb ik hergebruikt in een ander zadel van mij.
Iemand nog belang bij een zadel met een getordeerde boom? Evt. wil ik het zadel wel weer in elkaar zetten.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:21

Sizzle schreef:
........... Dit schijnt extreem zeldzaam te zijn voor kieffer dus daar is waarschijnlijk ook iets geks mee gebeurd.

Ik heb een Kieffer Norbert Koof gehad (springzadel) Daarvan was de boom ook zo scheef. Volgens de zadelmaker waar ik toen ben geweest komt dit juist vaak voor bij Kieffers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:40

Kieffer bomen zijn van kunststof. Deze worden gegoten in een mal. Als er 1 boom vanaf de fabriek niet goed is, dan is een hele reeks niet goed.
Maar normaal gesproken is een kunststof boom gewoon recht van de fabriek af.
Maar het materiaal is thermoplastisch. Je kunt immers met IR de bomen ook verbreden en versmallen. Ik weet niet bij welke temperaturen het materiaal van een kiefferboom vervormd kan worden, maar ik kan me zo voorstellen dat in een auto op een warme zomerdag waar de temperatuur oploopt tot boven de 50 graden dat je dan toch vervorming vna de boom kunt krijgen bij opstijgen (tja, ik stijg ook nooit op met een krukje, en ik probeer ook niet te hangen. Maar sommigen hebben meer tijd nodig om op hun paard te komen).
Ik vraag me af of dit probleem ook voorkomt bij thorowgood/kent en masters/fairfax. Dit zijn namelijk ook kunststof bomen. Niet thermoplastisch overigens.

Dan heb je dus nog het verstellen van de boom met IR. Als men een zelfgemaakt toestel hiervoor gebruikt, dan is symmetrie niet gegarandeerd. Er zijn speciale toestellen voor, en die kosten iets van 800 euro. Dus zijn veel winkels zelf maar vindingrijk, en maken dus zelf wat.

Wat je bij kieffers verder nog vaak ziet is dat het kussenkanaal enorm smal is, of gewoon in de loop der jaren smaller wordt door gebruikt. En dat kun je eigenlijk niet veranderen. Kieffers zitten vrij eenvoudig in elkaar, schroefje, haakje en daaraan hangen de kussens achter aan de boom. Normaal is dit allemaal gestikt.

Verder zie je toch best vaak lamme beugelriemhaken. Dit is bij Kieffer kunststof en tja, dat is toch vaak minder dan gewoon RVS. En oh wee als je na 5.5 jaar gebruik een lamme beugelriemhaak hebt. Dan zeggen ze bij Divoza gewoon 'jammer, er zit 5 jaar garantie op het zadel'. Dit heb ik dus bij iemand die ik ken meegemaakt. Mooi springzadel, maar door die lamme haak verloor ze telkens beugels in het parcours. Uiteindelijk heeft ze de boel maar met touwtjes bij elkaar gehouden. Niet de veiligste manier, maar ja, wat moet je dan? De verwachte levensduur van een kiefferzadel is zeker meer dan 5 of 10 jaar, maar als de verkopende partij lastig is, dan moet je al een rechtsbijstand inschakelen om je gelijk te halen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:05

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:24

Pasterza schreef:
De Goertz heb ik nog niet gesloopt. Ik twijfel daar ik het liefst wil verkopen, maarja wie koopt er nu een zadel van 32 jaar...

Zou zeker wel interesse hebben in foto's van de goertz :)
Is dat echt zo'n oerdegelijke met van die lange stegen?
(heb vooral interesse omdat ik ook 'n ijslander heb, heb verder geen interesse in zo'n zadel haha)