Wat is het nut van bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:35

Ik vind dit een behoorlijk goed en compleet onderzoek als ik zo vrij mag zijn. Jij stelt een compleet ander type onderzoek voor dat erg lastig uit te voeren is en juist lastig zou zijn qua trekken van conclusies (hoe weet je of een peesblessure komt door de bandages uiteindelijk? etc). Dit onderzoek toont aan dat de temperatuur onder bandages zo hoog wordt dat er schade aan de pezen veroorzaakt kan worden, ik zie niet in waarom dit een slecht en incompleet onderzoek zou zijn..

Heb jij dan voor mij de uitslag van een onderzoek waarbij ze paarden die jong zijn ingereden door het leven gevolgd hebben vergeleken met laat ingereden paarden? En een onderzoek waarbij ze paarden die fatsoenlijk nageeflijk gereden worden gevolgd hebben en paarden die in de krul getrokken worden, en de prestaties en gezondheid van deze paarden vergeleken worden? Want ik heb zoiets nog nooit gezien...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:32

WildWings schreef:
Ik vind dit een behoorlijk goed en compleet onderzoek als ik zo vrij mag zijn. Jij stelt een compleet ander type onderzoek voor dat erg lastig uit te voeren is en juist lastig zou zijn qua trekken van conclusies (hoe weet je of een peesblessure komt door de bandages uiteindelijk? etc). Dit onderzoek toont aan dat de temperatuur onder bandages zo hoog wordt dat er schade aan de pezen veroorzaakt kan worden, ik zie niet in waarom dit een slecht en incompleet onderzoek zou zijn..

Heb jij dan voor mij de uitslag van een onderzoek waarbij ze paarden die jong zijn ingereden door het leven gevolgd hebben vergeleken met laat ingereden paarden? En een onderzoek waarbij ze paarden die fatsoenlijk nageeflijk gereden worden gevolgd hebben en paarden die in de krul getrokken worden, en de prestaties en gezondheid van deze paarden vergeleken worden? Want ik heb zoiets nog nooit gezien...

Geen onderzoek van dat idd, maar wel voldoende bevestiging van de theorie gezien :j in tegenstelling tot de trainingswijze van anky (die "ze" theoretisch proberen onderuit te halen) en ook de schade die bandages aanrichten. Bij paarden die goed worden gereden zie je dat het paard beter gaat lopen en presteren, terwijl bij paarden die slecht worden gereden de gangen duidelijk achteruit gaan of blijven staan in hun ontwikkeling. Tevens worden door D.a-en die de geblesseerde paarden behandelen de bevestiging van de theorie gevonden. Er was iig een stuk geschreven door goede (bekende) dierenartsen dat de meeste blessures kwamen door slecht rijden en dat valt imo onder ervaring ipv "bureau-theorie".
Het onderzoek over de temperatuur is idd best compleet over de verwarming onder de bandage :j , maar imo niet over de schade die het kan veroorzaken dmv resultaten.

Ik ben geen arts, maar ben al vaker zeer verrast door wat als feiten worden betempeld door slecht onderzoek, waardoor ik nu erg voorzichtig ben geworden met het "ja en amen roepen". Ik vind wel dat je rekening moet houden met deze resultaten, want je wil het beste voor je paard. Echter vind ik het te ver gaan om het bandage-gebruik af te kraken terwijl de meeste (waaronder ik) geen verstand hebben van de materie.

Neem dit onderzoek bijv:
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html
Iets waar zoveel geld aan vast hangt, is eigenlijk maar een broodje aap gezien de manier van onderzoek ;(

Anoniem

Re: Wat is het nut van bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:32

Ik weet dat er veel slechte onderzoeken zijn, maar ik vind deze over bandages daar niet onder vallen :) Ik de praktijk zie je ook genoeg paarden met peesblessures, maar wie zegt dat dat komt door de bandages? Dat weet je niet, en dus is zo'n manier van "voldoende bevestiging van de theorie zien" absoluut niet betrouwbaar, en naar mijn inziens echt een voorbeeld van 'slecht' onderzoek. Er is onderzocht dat pezen een bepaalde 'maximum-temperatuur' hebben en dat boven die temperatuur tijdelijke of blijvende schade kan ontstaan aan de pees, dus pezen moeten hun warmte goed kwijtkunnen tijdens inspanning. Er is onderzocht dat bandages dat verhinderen en dat de pezen de kritieke temperatuur bereiken. Ik zou zeggen dat 1 + 1 = 2, zeker omdat zo'n onderzoek lastig in de praktijk uit te voeren is zoals eerder uitgelegd. Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering (temperatuur meten bij meerdere paarden, zowel onder bandages als zonder bandages, met peesbeschermers ter vergelijking, etc), maar ik vind zo'n onderzoek een goede onderlegging om geen bandages te gebruiken, jij vind dat niet, ik denk niet dat we het daar overeens worden :D :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:31

Ik heb gelukkig (nog) geen ervaring met peesblesures en in mijn omgeving ook weinig gezien. Ik kan iig geen link leggen tussen de bandages en de peesblesures terwijl ik al behoorlijk wat jaartjes rij en op een aantal (dressuur) stallen heb gestaan waaronder veel mensen met bandages reden. Ook ik heb een lange tijd met bandages gereden, nu niet meer wegens "luiheid" en omdat mijn bak soms nat kan zijn. :=
En ik geloof gewoon niet dat topruiters als Anky zulke risico's nemen met hun dure paarden waar ook nog D.A achter staan om ze te begeleiden :o

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:40

En als je er van die lappen tussendoet, is dat dan dezelfde werking of word het zweet dan beter afgevoert?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:45

Brittje schreef:
ach ik vind het onzin van dat over verhitte pezen ...
als je ze goed en netjes aanlegt kan de warmte er door .
ik heb nl altijd het zweet op het fleece liggen ... bij warm weer of een echte intensiefe training... dus met dat over verhitten zou dan ook moeten zijn wannieer je er een fleece deken er op legt .... kwa warmte merk ik geen verschil met bandages of beenbeschermers ..
en dan nog iets als bandages echt zooooooooo slecht zijn waarom rijden alle topruiters (pony's en paarden) er dan mee ?
die zitten echt niet op een blessure te wachten hoor ...

helaas klopt jouw redenering echt niet. er zijn meerdere tests op te zoeken die uitgewezen hebben dat paarden die met bandages om werk moesten verrichten , in de pezen kritieke temperaturen te meten waren die blessures in de hand werken!
bandages zijn voor het mooi en de show anders niet.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:48

Ik gebruik bandages om achter de kont van de paarden te knopen. Is goedkoper dan een hele pessoa aan te schaffen. Verder kunnen ze goed dienen als sierlinten om onderdoor te gaan.

ElanFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:41

kynshiri schreef:
de pezen oververhitten :j

Wou ik net zeggen!
Onder een peeskap/bandage wordt de temperatuur vele male warmer dan zonder.
Ik snap ook niet dat mensen het gebruiken wanneer paard het niet nodig heeft.
Oké, een keertje voor foto's maar ik gebruik ze niet onnodig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:47

bumper schreef:
En als je er van die lappen tussendoet, is dat dan dezelfde werking of word het zweet dan beter afgevoert?

Die zijn iig om drukkingen te voorkomen.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:34

op zich niet voor heel veel idd meer voor de show, maar goed het is maar het idee..

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:18

ik vind het een puur modeverschijnsel |(
het si alleen goed om de zakken te vullen van de fabrikant

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 02:41

Ik ken een meisje van die de opleiding paardenhouderij doet. Daar krijgen ze mee dat bandageren beter voor het paard is omdat het de spieren warm houd tijdens het trainen.

Zelf rij ik eigenlijk amper tot nooit met bandages maar wel vaak met peesbeschermers. Mijn pony heeft nu 2 keer een peesblessure gehad terwijl ik haar zonder bescherming reed.

Ik ben nu een beetje anstig geworden om zonder bescherming te rijden. Ik heb een aantal bandages in de kast liggen en vind het erg moeilijk om een bepaald verhaal te geloven. De een zegt dit en de ander zegt dat...

Ik heb verder geen ervaring met bandages maar mij lijkt het dat ze meer bewegingsvrijheid hebben dan met peesbeschermers? Als je ze er tenminste niet te dik omheen legt lijkt mij.

Ik kan het fout hebben hoor, omdat ik er zelf geen ervaring mee heb.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 03:06

Pikeur schreef:
kynshiri schreef:
een warmere pees is vatbaarder voor blessures

Waarom?

Omdat pezen uit eiwitten bestaan die slecht tegen verhitting kunnen. Deze eiwitten beschadigen veel sneller en makkelijker bij een verhoogde temperatuur dan bijv de eiwitten in de spieren.Dit komt doordat pezen zelf eigenlijk geen warmte produceren, en er dus niet op 'gebouwd' zijn Hierdoor is een licht verhoogde temperatuur al niet goed voor pezen. Spieren bijvoorbeeld produceren wel zelf wel veel warmte en kunnen hier ook veel beter tegen. Fleece bandages zijn daarom dus niet vergelijkbaar met je inrijd/zweet deken omdat die de spieren verwarmt de de bandage de pezen.
@Viet: het onderbeen van een paard bevat nauwelijks spieren. Veel meer pezen en pezen kan je beter koel houden!

Bandages bieden in principe geen steun. Ook spieren kan je niet op deze manier ondersteunen trouwens je kan alleen een gewricht ondersteunen dmv een verband . (Leg maar een een verband tussen knie en enkel of elleboog en pols je zult merken dat het geen steun bied). En voor bescherming tegen klappen is het ook niet sterk genoeg.

superwoman schreef:
bumper schreef:

Die zijn iig om drukkingen te voorkomen.

Hoe bedoel je zweet beter afvoeren, zweet is alleen effectief als het verdampt op de huid waarschijnlijk zal de onderlap het zweet wel opnemen maar dan verdampt het niet dus zorgt het niet voor verkoeling. Je doet toch ook geen extra deken over als je het warm hebt ;)

Waarom topruiters nog altijd bandages gebruiken weet zou ik niet weten en zal je ze zelf moeten vragen ;) .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:00

en hoe zit het dan met stalbandages?
Die hebben toch ook nut als er een beenblessure is?Als die erom zitten worden de benen ook warm.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:02

jouke_h schreef:
Ik gebruik bandages om achter de kont van de paarden te knopen. Is goedkoper dan een hele pessoa aan te schaffen. Verder kunnen ze goed dienen als sierlinten om onderdoor te gaan.

_O- +:)+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:59

funnyhorses schreef:
en hoe zit het dan met stalbandages?
Die hebben toch ook nut als er een beenblessure is?Als die erom zitten worden de benen ook warm.

Ik dacht dat stalbandages vooral gebruikt werden om zwelling tegen te gaan die werd veroorzaakt door te lang stil staan. En als het paard lang stil staat zal er ook weinig warmte ontstaan in de pezen die moet worden afgevoerd, dus zal het lang niet zo warm worden als bij een bewegend paard.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:02

Ik heb ze altijd voor de show, volgens mij zijn ze niet echt ergens goed voor, misschien voor steun?

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:11

Volgens onze hoefsmid kan je maar beter niets om de benen heen doen, zolang je geen gekke dingen gaat doen. Zelfs in peesbeschermers raakt het na een korte training al oververhit. Wij reden altijd met peesbeschermers, maar nu niet meer. En weet je wat?! één is zelfs beter gaan lopen zonder. Bij de ander heeft het niet veel verschil gemaakt, maar zij traint niet heel intensief ofzow.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:22

citaat van ROS: "Vooral bij het springen, bij het Cavalettiwerk of bij oefeningen als de Sliding Stop kunnen makkelijk verwondingen optreden. Of als het dier, vanwege zijn anatomie tot strijken en intrappen in de voorhoef neigt. Dan kan het gebruik van bandages zinvol zijn, vinden experts. Maar: “In het normale dressuurwerk is hun functie zo minimaal dat ze eigenlijk relatief weinig nut hebben”, weet dierenarts Dr. Torben Schulze van de paardenkliniek Burg Müggenhausen bij Keulen zeker. Je maakt niets kapot - mits je de bandages correct gebruikt. Maar juist wat het correcte aanbrengen van bandages betreft, worden veel fouten gemaakt. Bijvoorbeeld als geen onderlaag wordt gebuikt, de enkele meters lange beenbescherming niet helemaal passend zit of te losjes is gewikkeld, als het schuift of tijdens het rijden zelfs loslaat. Echt bedreigend wordt het als de wikkel te strak zit en de bloedstroming belemmerd wordt. Daarom is het constante gebruik van stalbandagen omstreden. Deze worden toegepast in de hoop het aanzwellen van de paardenbenen te voorkomen.
Wat enerzijds natuurlijk wel kan gebeuren als het paard als bewegingsdier 23 uur per dag op stal staat. En anderzijds ook, als de viervoeter daadwerkelijk vanwege ziekte of blessures tot dikke benen neigt. Dan moet er in ieder geval een professional aan te pas komen, die met behulp van medische bandages verlichting verschaft. "

Dit stond op de ROS site: http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... ndage.html

Nienkepepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:32

Mensen doen hun paard bandages om, omdat dat er mooi uitziet :)

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:48

om verschillende redenen, gewoon om de mooi. Maar ook als het paard bijv een blessure heeft.