Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

xSaarSaar schreef:__Astrid schreef:Ik had ooit eens in de Bit een artikel gelezen bij de manegetesten. Was een manege waar ze superveel paarden/pony's hadden, en dus onmogelijk om een zadel voor élk paard/pony te vinden. Dus hadden ze het volgende systeem:
elke pony/paard stond op een lijst en daarbij 2 kleurtjes: 1 kleur voor het hoofdstel & 1 kleur voor het zadel. Zo konden de ruiters dan een zadel & hoofdstel nemen. (dus ze hadden enkele mediumboom zadels, wijde bomen, ponyzadels, ...)
Vond ik heel knap gevonden!
Dat vind ik ook wel slim bedacht
Isabonny schreef:Ik zou ook niet zo maar een zadel kopen voor op een manegepony te leggen.
Echter....op de manege waar mijn dochtertje rijdt is het bedroevend slecht gesteld met de tuigage.
Het is dat het er zo gezellig is en fijn rijden op oude rustige pony's, anders had ik allang een andere manege gezocht.
Er is volgens mij niet 1 paard wat er met een goed liggend zadel loopt. Meeste zadels zijn volgens mij al 20-25 jaar oud. Kussens zijn keihard. Onder alle zadels moeten 2 dekjes gedaan worden om ze een beetje "passend" te krijgen. Als er een zadel echt kapot gaat, dan krijgt het paardje geen nieuw zadel, nee dan komt er weer ergens een ander oud zadeltje vandaan dat erop gelegd wordt....als het maar enigszins past.
Van de meeste hoofdstellen is de keelriem kapot. Op zich niet zo'n probleem, hoofdstel valt niet af, maar het ziet er allemaal niet uit.
Ik heb dan ook vaak medelijden met de ruggen van de pony's.
Voor deze pony's is elk zadel met dikke(re) kussens volgens mij een verademing...of ze nou precies goed zouden passen of niet.

kleinvosje schreef:Had gekund, maar na alle negatieve commentaren die ik over me heen kreeg, had ik daar echt geen zin meer in. Ik heb uitgelegd dat er verschillende zadels waren, voor pony's en voor paarden, maar dat ging er al niet meer in. Mensen zijn zeer vlug klaar met hun oordeel, en zijn dan niet meer op andere gedachten te brengen, dan ga ik daar ook geen moeite meer voor doen he...
Citaat:Ik had naast een hoofdstel ook een zadel. Als je dat op verschillende paarden inrijdt, past het ook op verschillende paarden. Er was slechts 1 pony (van de 60 paarden en pony's) waar mijn zadel niet op paste. Bij ons op de manege hebben de paarden geen eigen zadels, maar universele, op verschillende paarden ingereden zadels met verlengde kussens. De pony's hebben aparte zadels, maar ook weer universele zadels. Er is geen dier met lichamelijke problemen. Het kan dus best!
Citaat:Jawel, mee eens. Ik heb voordat ik het zadel kocht, nagevraagd welke maten zij gebruiken, en waar ik op moest letten bij aanschaf. Dat heb ik ook gedaan, en heb goedkeuring gekregen van de manegehouder. Zoals gezegd, het paste op 1 na bij alle dieren die ik reed, zonder problemen!
kleinvosje schreef:Ik heb al een begin geprobeerd te maken met het uitleggen ervan, maar aangezien iedereen meteen zijn mening wilde geven, ben ik ermee gestopt. Heb ook geen behoefte aan nog meer onnodig gezeik over wat ik zeg, is ook niet van toepassing op de vraag van TS.
Mijn antwoord op de vraag of je een zadel aan zou schaffen voor een manegepaard/-pony is gewoon ja, waarom niet.
kleinvosje schreef:Zoals gezegd, ik ben begonnen aan een uitleg maar er werd gelijk op ingehakt. Jij trekt nu ook weer conclusies betreffende onze manege-eigenaar. Heb er gewoon geen behoefte meer aan om verdere uitleg te geven, er wordt niet fair gediscussieerd, alleen afgekraakt. Daar doe ik niet aan mee. Ik weet voor mezelf wat de waarheid is, als iedereen daar moeite mee heeft, prima, moeten ze zelf weten, maar mag wel wat vriendelijker verteld worden, en niet afkrakend. Dat is het laatste wat ik erover kwijt wil. Succes met de discussie.
In plaats van alleen te roepen dat je tegen bent, zonder dat je precies weet waar je het over hebt... JJJose schreef:Ik kom ook al heel lang op de manege waar kleinvosje het over heeft. Zoals ook in de BIT test te lezen was heeft deze manege hoog gescoord en zeker op het welzijn van de paarden.
Ze kenden het systeem ook niet, maar vonden dat het goed werkt. En deze manege scoorde dus hartstikke goed op al deze punten! Het lijkt me dus zelfs een aanrader voor meer manege's.
En 1x kijken is volgens mij wel genoeg... want als je gezonde, vrolijke paarden zonder drukplekken of zoiets ziet van 1 tot 30 jaar dan is dat niet omdat ze verkeerde zadels op hebben![]()
En dat is uiteindelijk toch waar het omdraait..
Dus als je niet bij de beste stuurlui wilt horen... kom dan kijkenIn plaats van alleen te roepen dat je tegen bent, zonder dat je precies weet waar je het over hebt...
JJJose schreef:Ik kom ook al heel lang op de manege waar kleinvosje het over heeft. Zoals ook in de BIT test te lezen was heeft deze manege hoog gescoord en zeker op het welzijn van de paarden.
Ze kenden het systeem ook niet, maar vonden dat het goed werkt. En deze manege scoorde dus hartstikke goed op al deze punten! Het lijkt me dus zelfs een aanrader voor meer manege's.
En 1x kijken is volgens mij wel genoeg... want als je gezonde, vrolijke paarden zonder drukplekken of zoiets ziet van 1 tot 30 jaar dan is dat niet omdat ze verkeerde zadels op hebben![]()
En dat is uiteindelijk toch waar het omdraait..
Dus als je niet bij de beste stuurlui wilt horen... kom dan kijkenIn plaats van alleen te roepen dat je tegen bent, zonder dat je precies weet waar je het over hebt...

zorro schreef:Isabonny schreef:Ik zou ook niet zo maar een zadel kopen voor op een manegepony te leggen.
Echter....op de manege waar mijn dochtertje rijdt is het bedroevend slecht gesteld met de tuigage.
Het is dat het er zo gezellig is en fijn rijden op oude rustige pony's, anders had ik allang een andere manege gezocht.
Er is volgens mij niet 1 paard wat er met een goed liggend zadel loopt. Meeste zadels zijn volgens mij al 20-25 jaar oud. Kussens zijn keihard. Onder alle zadels moeten 2 dekjes gedaan worden om ze een beetje "passend" te krijgen. Als er een zadel echt kapot gaat, dan krijgt het paardje geen nieuw zadel, nee dan komt er weer ergens een ander oud zadeltje vandaan dat erop gelegd wordt....als het maar enigszins past.
Van de meeste hoofdstellen is de keelriem kapot. Op zich niet zo'n probleem, hoofdstel valt niet af, maar het ziet er allemaal niet uit.
Ik heb dan ook vaak medelijden met de ruggen van de pony's.
Voor deze pony's is elk zadel met dikke(re) kussens volgens mij een verademing...of ze nou precies goed zouden passen of niet.
Niet aanvallend bedoelt, echt, echt niet.. Maar als het daar echt zo slecht is, zal ik er zelf niet meer komen. Hoe gezellig en fijn rijden dan ook.. Welzijn van de dieren is toch ook belangrijk? In mijn ogen zelfs nog belangrijker!
Gatfer....en dat moet een manege runnen. Het erge is nog dat de mensen die erbij waren, allemaal zo verpopzakt waren, dat niemand wat wist te zeggen. Niemand durft waarschijnlijk ook wat te zeggen, want dan kunnen ze hun boeltje bijeenrapen en vertrekken. Maar sorry, hoe goed het ook geregeld is voor de paarden....op zo'n manege blijf ik echt niet.