Zadel op manegepaarden/pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Zadel op manegepaarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:43

Klopt ook wel wat je schrijft.

Maar wou aangeven dat het dus wel kan. Er zijn echt wel manege's die 2x per jaar een zadelpasser laten komen voor de paarden. Net als dat bij ons ook alle manegepaarden lekker naar buiten gaan op de weide elke dag en sommigen zelf 24/7 buiten staan omdat ze zich daar beter bij voelen.

Het is wel een kwestie van vragen ja. Ik kom daar 1x per week maar heb les van de eigenaar zelf.
Wou graag weten hoe hij dat deed en vandaar dat ik daar ook netjes antwoord op heb gekregen. Het viel mij nl op dat sommige paarden in eens een ander zadel hadden of een aangepast zadel.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:54

Ik zou ook niet zo maar een zadel kopen voor op een manegepony te leggen.

Echter....op de manege waar mijn dochtertje rijdt is het bedroevend slecht gesteld met de tuigage.
Het is dat het er zo gezellig is en fijn rijden op oude rustige pony's, anders had ik allang een andere manege gezocht.
Er is volgens mij niet 1 paard wat er met een goed liggend zadel loopt. Meeste zadels zijn volgens mij al 20-25 jaar oud. Kussens zijn keihard. Onder alle zadels moeten 2 dekjes gedaan worden om ze een beetje "passend" te krijgen. Als er een zadel echt kapot gaat, dan krijgt het paardje geen nieuw zadel, nee dan komt er weer ergens een ander oud zadeltje vandaan dat erop gelegd wordt....als het maar enigszins past.
Van de meeste hoofdstellen is de keelriem kapot. Op zich niet zo'n probleem, hoofdstel valt niet af, maar het ziet er allemaal niet uit.
Ik heb dan ook vaak medelijden met de ruggen van de pony's.
Voor deze pony's is elk zadel met dikke(re) kussens volgens mij een verademing...of ze nou precies goed zouden passen of niet.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:50

Ik rijd op een 'manege' nou ja niet echt.
Maar daar hebben alle pony's aangepaste zadels gekregen, ze worden wel 1 keer per jaar gecontroleerd en als de zadels kapot zijn krijgen ze ook nieuwe.
Ik vind het onzin als je dan n eigen zadel meeneemt.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:54

Op mijn manege heeft elk paard een passend zadel. :)
Word ook naar gekeken. Past het niet goed dan gaan ze verder zoeken naar een nieuw/ander zadel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:06

xSaarSaar schreef:
__Astrid schreef:
Ik had ooit eens in de Bit een artikel gelezen bij de manegetesten. Was een manege waar ze superveel paarden/pony's hadden, en dus onmogelijk om een zadel voor élk paard/pony te vinden. Dus hadden ze het volgende systeem:
elke pony/paard stond op een lijst en daarbij 2 kleurtjes: 1 kleur voor het hoofdstel & 1 kleur voor het zadel. Zo konden de ruiters dan een zadel & hoofdstel nemen. (dus ze hadden enkele mediumboom zadels, wijde bomen, ponyzadels, ...)
Vond ik heel knap gevonden! :j

Dat vind ik ook wel slim bedacht :j

Ik had al in het hoofdstel-topic gereageerd, omdat ik wel een eigen hoofdstel en zadel had voor manegepaarden. Ik werd toen echt voor gek uitgemaakt toen ik vertelde dat ik op een manege rijd waar ze meer paarden dan zadels hebben. Waarbij zadels dus op meerdere paarden passen. Nu wordt dit gepost, en dat is dus mijn manege. Nu is het ineens slim bedacht! Ben ik toch niet helemaal gek...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:19

@ Kleinvosje.. Misschien had je er bij uit moeten leggen dat ze dit systeem hanteren. Want als ik hoor dat iemand 1 zadel heeft dat op 20 paarden past, krijg je het er bij mij ook echt niet in dat dat past, simpelweg omdat dat onmogelijk is.

Als jij had gezegt dat jou manege 1 zadel heeft met boommaat 30 (ik noem maar wat) voor alle paarden met boommaat 30, zal niemand er over vallen. Want dat past (redelijk). Tuurlijk heeft het ene paard andere of dikkere kussens nodig als de andere, maar als de boom past, niet te groot of te klein, zul je mij er nooit over horen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:21

Isabonny schreef:

Echter....op de manege waar mijn dochtertje rijdt is het bedroevend slecht gesteld met de tuigage.
Het is dat het er zo gezellig is en fijn rijden op oude rustige pony's, anders had ik allang een andere manege gezocht.
Er is volgens mij niet 1 paard wat er met een goed liggend zadel loopt. Meeste zadels zijn volgens mij al 20-25 jaar oud. Kussens zijn keihard. Onder alle zadels moeten 2 dekjes gedaan worden om ze een beetje "passend" te krijgen. Als er een zadel echt kapot gaat, dan krijgt het paardje geen nieuw zadel, nee dan komt er weer ergens een ander oud zadeltje vandaan dat erop gelegd wordt....als het maar enigszins past.
Van de meeste hoofdstellen is de keelriem kapot. Op zich niet zo'n probleem, hoofdstel valt niet af, maar het ziet er allemaal niet uit.
Voor deze pony's is elk zadel met dikke(re) kussens volgens mij een verademing...of ze nou precies goed zouden passen of niet.

Niet aanvallend bedoelt, echt, echt niet.. Maar als het daar echt zo slecht is, zal ik er zelf niet meer komen. Hoe gezellig en fijn rijden dan ook.. Welzijn van de dieren is toch ook belangrijk? In mijn ogen zelfs nog belangrijker!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:21

Had gekund, maar na alle negatieve commentaren die ik over me heen kreeg, had ik daar echt geen zin meer in. Ik heb uitgelegd dat er verschillende zadels waren, voor pony's en voor paarden, maar dat ging er al niet meer in. Mensen zijn zeer vlug klaar met hun oordeel, en zijn dan niet meer op andere gedachten te brengen, dan ga ik daar ook geen moeite meer voor doen he...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:30

Ik heb een hoofdstel voor mijn leaspony aangeschaft.
Mijn eerste 2 leaspony's hadden tuig om door een ringetje te halen, waren beiden ook net, en tijdelijk, manegepony's. Mijn 3e leaspony had in eerste instantie tuig van die 2 paarden (dus goed) totdat die beide verkocht waren, toen had hij plots geen tuig meer, omdat er toen ineens iets in elkaar gefrutseld werd waar ik het niet mee eens was, ik er 3x per week op reed en mijn vrindin er 3x per week op reed (en verder niemand) en het daardoor in mijn eigen kast kon, heb ik een eigen hoofdstel gekocht. Mijn vrindin heeft toen de manege eigenaar achter zijn broek gezeten voor een goed zadel, was niet zo gek om die ook aan te schaffen. Inmiddels is het hoofdstel mijn longeerhoofdstel :+

Als je een vaste pony hebt waar je op rijd vind ik het niet zo raar, maar voor elke week een andere pony vind ik het niet aan te raden, het kan nooit dat je elke keer meteen alles op de goede plek heb (zowel zadel als hoofdstel)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:13

kleinvosje schreef:
Had gekund, maar na alle negatieve commentaren die ik over me heen kreeg, had ik daar echt geen zin meer in. Ik heb uitgelegd dat er verschillende zadels waren, voor pony's en voor paarden, maar dat ging er al niet meer in. Mensen zijn zeer vlug klaar met hun oordeel, en zijn dan niet meer op andere gedachten te brengen, dan ga ik daar ook geen moeite meer voor doen he...

Ik had dat een klein beetje gevolg hé.

Maar dit is wat je als eerst er over zei:

Citaat:
Ik had naast een hoofdstel ook een zadel. Als je dat op verschillende paarden inrijdt, past het ook op verschillende paarden. Er was slechts 1 pony (van de 60 paarden en pony's) waar mijn zadel niet op paste. Bij ons op de manege hebben de paarden geen eigen zadels, maar universele, op verschillende paarden ingereden zadels met verlengde kussens. De pony's hebben aparte zadels, maar ook weer universele zadels. Er is geen dier met lichamelijke problemen. Het kan dus best!

Daarna:
Citaat:
Jawel, mee eens. Ik heb voordat ik het zadel kocht, nagevraagd welke maten zij gebruiken, en waar ik op moest letten bij aanschaf. Dat heb ik ook gedaan, en heb goedkeuring gekregen van de manegehouder. Zoals gezegd, het paste op 1 na bij alle dieren die ik reed, zonder problemen!

En dat ging dat wel voornamelijk over jouw eigen zadel maar goed nu zeg je dus dat alle paarden op de manege's met dat systeem een ander zadel hadden maar dit rijmt daar toch niet echt mee dat jouw zadel dan wel op 59 paarden én pony's past behalve op 1 niet. Al lijkt het me sterk dat je je zadel op alle paarden en pony's van de manege legt maar goed niet onmogelijk.

Bedoel als dat echt zo was had de manege dat systeem toch niet nodig en hadden ze een aantal van dezelfde zadels kunnen kopen zoals die van jouw? Past op alle paarden en hoeven er maar 1 aan te laten passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:19

kleinvosje spreekt zichzelf behoorlijk tegen ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:26

Ik zeg nogmaals hetgeen ik ook in het andere topic heb gezegd, ga maar eens kijken op die manege, en geef dan nog eens je oordeel. Ik heb alles in overleg gedaan, als het niet goed was geweest, had ik het niet gedaan. Ik denk dat er weinig maneges zijn waar de paarden er zo goed bij staan, zonder drukplekken of andere mankementen die aan zadels te wijten zouden kunnen zijn.

een oordeel is gauw gegeven, jammer hoor, als je niet eens weet waar je over oordeelt...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:18

Nou ik zal maar is iets toevoegen aan Kleinvosje haar verhaal aangezien ook ik bekend ben met die manege.

Het is zo dat de paarden idd zijn verdeeld in 'kleuren'. Qua hoofdstelllen levert dit weinig problemen op aangezien die natuurlijk aardig goed verstelbaar zijn als het gaat om ongeveer dezelfde maat (ik bedoel dus niet dat je een pony maat kan verstellen naar een full maar dat dat je in een full maat nog best het een en ander kan aanpassen).

Nu over de zadels. Ook de paarden zijn ingedeeld naar zadels, dus niet elk paard heeft zijn eigen zadel. Nu is het wel zo dat er ook verschillen zijn in zadels, zoals ook al eerder werd geopperd door middel van een smalle boom, brede boom etc. Daarnaast zijn er altijd paarden die echt een lastige rug hebben of bijvoorbeeld een shetlander en die hebben dan wel een eigen zadel.

Maar zoals op kleinvosje ook al zei. Kom en oordeel zelf want het is echt waar dat de paarden op deze manege eigenlijk geen drukplekken of andere door een slecht zadel voortkomende problemen hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:38

Dankjewel PPPeet, voor het bevestigen van mijn verhaal. Ik vraag me alleen af hoeveel zoden het aan de dijk zet...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:06

Ik hoef niet te komen kijken want 1 bezoek aan een manege heeft geen zin. Je ziet dan weinig tot niets.
En daar gaat het helemaal niet over. Wil jouw of je manege niet afkraken maar je ziet toch zelf dat er iets niet klopt aan je eigen verhaal?
Op de manege hebben ze een goed systeem. Maar jij hebt 1 zadel waarvan jij beweert dat het op 59 van de 60 paarden EN pony's past! En dat heb je in overleg gedaan met de eigenaar. Vreemd want dan zou het voor hun veel simpeler zijn om dat zadel aan te schaffen wat jij hebt het "universeel" zadel?
Jammer dat je dat niet kan uitleggen hoe dat kan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:40

Ik heb al een begin geprobeerd te maken met het uitleggen ervan, maar aangezien iedereen meteen zijn mening wilde geven, ben ik ermee gestopt. Heb ook geen behoefte aan nog meer onnodig gezeik over wat ik zeg, is ook niet van toepassing op de vraag van TS.
Mijn antwoord op de vraag of je een zadel aan zou schaffen voor een manegepaard/-pony is gewoon ja, waarom niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:52

kleinvosje schreef:
Ik heb al een begin geprobeerd te maken met het uitleggen ervan, maar aangezien iedereen meteen zijn mening wilde geven, ben ik ermee gestopt. Heb ook geen behoefte aan nog meer onnodig gezeik over wat ik zeg, is ook niet van toepassing op de vraag van TS.
Mijn antwoord op de vraag of je een zadel aan zou schaffen voor een manegepaard/-pony is gewoon ja, waarom niet.

Ik vind het anders aardig van toepassing op de vraag.
Waarom niet:
1. 1 zadel past nooit op zoveel verschillende paarden dus zul je al op 1 á 2 vasten moeten rijden die gelijk zijn kwa schoft en rug.
2. Een goedkoop zadel in de winkel kopen en dat op ieder paard leggen is ook niet bevordelijk voor de rug. En nee ik geloof niet dat er veel mensen zijn die en op een manege rijden daar veel geld aan gaan spenderen voor een goed passend zadel. Laat staan een zadelmaker komen die het volledig nakijkt.

Bedoel wees eerlijk daar kan een manege toch eigelijk niet aanbeginnen om een zadel goed te keuren. Al dat gesjouw dit zadel, dat zadel. Als uitzondering als iemand er echt moeite mee heeft dan moet het kunnen. Maar meer dan dat ook niet.

Tuurlijk kunnen meningen verschillen maar dit is toch ook een soort van discussietopic.
Als jij het niet wilt uitleggen prima maar dan is het niet onlogisch dat mensen daar hun vraagtekens bij zetten. Heb namelijk nergens een goede uitleg gehoord. Ja dat de manege eigenaar het goed vond maar goed ook een manege eigenaar is geen zadelmaker/passer.
Dus weet je gewoon niet dat het op zoveel verschillende paarden goed kan liggen. Ook tijdens het rijden daar heb je een zadelmaker bij nodig en die zal het dan op ieder paard moeten zien. Je kunt zelf wel de conclusie trekken het ligt redelijk maar of dat goed genoeg is vraag ik me af.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:00

Zoals gezegd, ik ben begonnen aan een uitleg maar er werd gelijk op ingehakt. Jij trekt nu ook weer conclusies betreffende onze manege-eigenaar. Heb er gewoon geen behoefte meer aan om verdere uitleg te geven, er wordt niet fair gediscussieerd, alleen afgekraakt. Daar doe ik niet aan mee. Ik weet voor mezelf wat de waarheid is, als iedereen daar moeite mee heeft, prima, moeten ze zelf weten, maar mag wel wat vriendelijker verteld worden, en niet afkrakend. Dat is het laatste wat ik erover kwijt wil. Succes met de discussie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:06

kleinvosje schreef:
Zoals gezegd, ik ben begonnen aan een uitleg maar er werd gelijk op ingehakt. Jij trekt nu ook weer conclusies betreffende onze manege-eigenaar. Heb er gewoon geen behoefte meer aan om verdere uitleg te geven, er wordt niet fair gediscussieerd, alleen afgekraakt. Daar doe ik niet aan mee. Ik weet voor mezelf wat de waarheid is, als iedereen daar moeite mee heeft, prima, moeten ze zelf weten, maar mag wel wat vriendelijker verteld worden, en niet afkrakend. Dat is het laatste wat ik erover kwijt wil. Succes met de discussie.

Nee jij bent de gene die conclusie trekt. Ik zeg alleen dat een manege eigenaar per defentie niet een zadelmaker is. Als ie dat wel is had je dat moeten zeggen.
Ik zeg niets verkeerds zelfs Anky is geen zadelmaker dus daar trek ik ook verkeerde conclusies over?
Daarbij heb ik al gezegd dat ik JOUW en de MANEGE NIET AFKRAAK! Heb ik mezelf niet zien schrijven dus waar doe ik dat?
Ik ben gewoon geintresserd maar dat wordt blijkbaar al meteen verkeerd opgepakt jammer.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:08

Algemeen gezien denk ik dat het idd niet gezond is maar mijn buurmeisje doet dit wel, ze rijdt altijd op dezelfde (4) paarden en heeft een wintec gekocht en die door een zadelmaker op elk van de (4) paarden waarmee ze soms rijdt laten aanpassen, nu heeft ze 4 verschillende kopijzers en één zadel. Het hoeft dus niet altijd natte vinger werk te zijn...

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:50

Ik kom ook al heel lang op de manege waar kleinvosje het over heeft. Zoals ook in de BIT test te lezen was heeft deze manege hoog gescoord en zeker op het welzijn van de paarden.
Ze kenden het systeem ook niet, maar vonden dat het goed werkt. En deze manege scoorde dus hartstikke goed op al deze punten! Het lijkt me dus zelfs een aanrader voor meer manege's.

En 1x kijken is volgens mij wel genoeg... want als je gezonde, vrolijke paarden zonder drukplekken of zoiets ziet van 1 tot 30 jaar dan is dat niet omdat ze verkeerde zadels op hebben ;)
En dat is uiteindelijk toch waar het omdraait..

Dus als je niet bij de beste stuurlui wilt horen... kom dan kijken :D In plaats van alleen te roepen dat je tegen bent, zonder dat je precies weet waar je het over hebt...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:56

JJJose schreef:
Ik kom ook al heel lang op de manege waar kleinvosje het over heeft. Zoals ook in de BIT test te lezen was heeft deze manege hoog gescoord en zeker op het welzijn van de paarden.
Ze kenden het systeem ook niet, maar vonden dat het goed werkt. En deze manege scoorde dus hartstikke goed op al deze punten! Het lijkt me dus zelfs een aanrader voor meer manege's.

En 1x kijken is volgens mij wel genoeg... want als je gezonde, vrolijke paarden zonder drukplekken of zoiets ziet van 1 tot 30 jaar dan is dat niet omdat ze verkeerde zadels op hebben ;)

Dus als je niet bij de beste stuurlui wilt horen... kom dan kijken :D In plaats van alleen te roepen dat je tegen bent, zonder dat je precies weet waar je het over hebt...

Dit is helemaal niet waar dit topic om gaat!
Het zal vast een goede manege zijn! Tuurlijk passen er meer zadels op een paard en passen meer paarden 1 zadel, anders zou NL net zoveel verschillende soorten zadels tellen als dat er paarden zijn!
Feit is wel, dat een zadel door een zadelmaker aangemeten dient te worden! Dus niet door iemand die het fijn vindt zijn/haar eigen zadel te hebben (op de manege) en dit geheel zelfstandig op ieder paard legt omdat het toch wel goed lijkt te zitten...

De vraag is: Als manege-ruiter eigen zadel aanschaffen ja of nee?

Ik vind van niet en als het mijn manege was zou ik dat ook niet goed vinden. Het einde is dan zoek.
Koop een leuk shabrakje ofzo...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:06

JJJose schreef:

Lezen is ow zo lastig. Ik heb al lang gezegd dat de manege een goed systeem heeft maar daar ging het niet om het ging over kleinvosje zadel dat wonderbaarlijk op alle manege paarden EN pony's past. En zij heeft het met behulp van de manege dat zadel uitgezocht. En ja daaruit trek ik een vreemde conclusie want waarom zou de manege zo'n systeem uitvinden als ze voor een lesklant een zadel vinden dat op 59 paarden past! Dan hoeven ze alleen dat zadel aan te schaffen. Dat is het hele ding.

Nee 1 bezoek is zeker niet genoeg. Om dat de paarden er netjes bijstaan wil dat nog niets zeggen over de verdere kwaliteiten. Maar daar gaat het nu helemaal niet over.
Ik stop er nu mee want blijkbaar sta ik gewoon tegen de muur te praten.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 14:45

Ik ben het eens met Monica_1987 en misschien had er een hele hoop minder gezeik geweest moest kleinvosje van beginsafaan van dit systeem gesproken hebben. ;)

Een beetje anders, maar zelfde principe...
Ik help/werk op een kleinschalige handelstal waar ze meestal zo'n 3 à 5 paarden te rijden hebben... Is van een koppel en zij hebben elk hun eigen zadel, ik rijd de paarden nu met mijn wintecje met zwarte boom en morgen ga ik mijn nieuwe springzadel ophalen (stubben).
Natuurlijk liggen deze zadels niet op alle paarden perfect, maar ze liggen goed genoeg om geen hinder voor 't paard te zijn. :j
Heb mijn wintec ondertussen op 3 paarden gelegd met de medium boom en op alle 3 ligt deze heel erg netjes. :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:50

zorro schreef:
Isabonny schreef:

Niet aanvallend bedoelt, echt, echt niet.. Maar als het daar echt zo slecht is, zal ik er zelf niet meer komen. Hoe gezellig en fijn rijden dan ook.. Welzijn van de dieren is toch ook belangrijk? In mijn ogen zelfs nog belangrijker!

Ik weet het. Het is echter zo dat er verschillende manege's zijn in de directe omgeving waar ik echt nog niet terecht kan met mijn dochtertje.

Bij 1 manege (waar ze iets betere zadels hadden) hebben ze maar een enkele makke pony, en die worden zo snel mogelijk doorgeschoven naar de allernieuwste beginners. Dan is er nog een brave grote, maar daar willen de grotere kinderen ook op. En dan kom je dus al vlug in de categorie pony's die veel te snel en fel zijn voor iemand die net 1/2 jaartje rijdt. Gevolg is dan ook dat ze tot 2 keer toe een keiharde smak heeft gemaakt van eenzelfde pony. Terwijl ze al duidelijk had gemaakt dat ze echt niet meer op die pony wilde. Ze bleven haar echter op dat beest zetten bij gebrek aan makkere pony's en tja....dan is de lol er vlug vanaf he. Ze is maar een vlieg. Onze hond weegt nog steeds meer met zijn 30 kg!.

Haar nichtje rijdt op een andere manege (broer van degene waar wij reden) en daar is het helemaal erg. Die koopt en verkoopt pony's. De nieuwe pony's zie je elke keer door de bak vliegen met de kinderen erop. Nu is het nichtje ca. 2 x mijn dochter, maar ook zij heeft een aantal keren al een flinke smak gemaakt tegen de bakrand. Ik sta daar toch niet echt op te wachten. Ik snap dat het geen robots zijn, maar elke keer dat daar een pony eindelijk tot rust is gekomen, wordt ie verkocht! Kunnen de kinderen weer opnieuw beginnen met een nieuwe pony. Elke keer tranen dat er weer eentje weggaat is ook niet leuk.

Dan manege Cappershaag in Bunde (de duurste): daar is alles heel mooi in orde, zadels mooi verzorgd. Fijne pony's.Maar daar heeft de manege eigenaar weer een heel kort lontje. Hij gelooft alles wat zijn dochtertje van een jaar of 9-10 zegt en daar zijn andere kinderen elke keer de dupe van. Zo heeft hij ook een jongetje van net 11 jaar, met bulderende taal, tegen de muur gekwakt, omdat zijn dochtertje het jongetje continu aan het stampen was (wat vader uiteraard niet gezien had) en het jongetje zich verdedigde door haar been te grijpen. Hierdoor kiepte het kind achterover en zette het op een gillen. En dat hoorde Papa natuurlijk wel, waarbij hij meteen uit zijn vel sprong. Dat zijn dochter de hele tijd het jong al van zijn wavebord had proberen te trappen en liggen klieren, daar werd natuurlijk niks over gezegd! :( Gatfer....en dat moet een manege runnen. Het erge is nog dat de mensen die erbij waren, allemaal zo verpopzakt waren, dat niemand wat wist te zeggen. Niemand durft waarschijnlijk ook wat te zeggen, want dan kunnen ze hun boeltje bijeenrapen en vertrekken. Maar sorry, hoe goed het ook geregeld is voor de paarden....op zo'n manege blijf ik echt niet.

Dus tja, uiteindelijk bleef er maar eentje over in de buurt. Ik kan wel verder weg gaan zoeken, maar dat was ook niet echt de bedoeling om er tig km voor te gaan rijden. Uiteindelijk zou het ook leuk kunnen zijn als ze er later op de fiets zelf naar toe kan gaan.