Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:42

@ Nanoeh: Heeft je instructrice wel eens gereden op je paard?
Kan zij eens een keer voelen hoe hij nou rijd en kan ze jou daarop advies geven. Van de zijkant ziet alles er altijd anders uit dan wanneer je erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:42

Ieder paard reageert namelijk anders op een ander bit. Zo had ik eerst een dubbelgebroken bit, maar ponylief liep daar állesbehalve ontspannen op. Nu een enkelgebroken trensje en de problemen zijn weg...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-10 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van en reactie op verwijderde reactie verwijderd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:43

StalNollie schreef:
KiWiKo schreef:
met een goede instructeur heb je geen ander bit nodig :D :D

maargoed, ik kan beter tegen een aap praten heb ik al begrepen :) :)

ben ik het ook niet mee eens, want soms moet je een paard vooral wat net is ingereden leren kennen,
en meestal worde ze gereden met een bus of water trens, maar dat is niet voor ieder paard het juiste bit,

mijn arabier was onrusitg hierop omdat het bit teveel druk op haar gehemelte gaf, een dik stangetje erin, en niks aan de hand.

dus je moet wel degelijk gaan kijken naar bepaalde bitten voor welk paard

precies........... maar anders is niet scherper :D :D

een stang is het meest vriendelijke bit dat er is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:44

KiWiKo schreef:
StalNollie schreef:
ben ik het ook niet mee eens, want soms moet je een paard vooral wat net is ingereden leren kennen,
en meestal worde ze gereden met een bus of water trens, maar dat is niet voor ieder paard het juiste bit,

mijn arabier was onrusitg hierop omdat het bit teveel druk op haar gehemelte gaf, een dik stangetje erin, en niks aan de hand.

dus je moet wel degelijk gaan kijken naar bepaalde bitten voor welk paard

Ooit van hefboomwerking gehoord :) ?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:46

Megamutsj schreef:
Dat je niet wist dat dunner niet altijd scherper hoeft te zijn.

ja dit klopt...
ik ben dus opzoek naar een dunner bit (niet persee scherper)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:46

KiWiKo schreef:
Bizzybijtje schreef:

Pfoe pfoe :D Of je houd het gewoon aardig en accepteert dat je niet altijd gelijk kan hebben ;)
Ieder paard reageert namelijk anders op een ander bit. Zo had ik eerst een dubbelgebroken bit, maar ponylief liep daar állesbehalve ontspannen op. Nu een enkelgebroken trensje en de problemen zijn weg...

een ander bit is wat anders dan een scherper bit :) :) of ben ik nou gek?

Ja :D Haha nee, maar wat ik bedoel is dat paarden ook gewoon beter kunnen reageren op een iets scherper bit.
Het is en blijft de ruiterhand die bepaalt hoe scherp het bit is. Want een dubbelgebroken is minder streng dan enkelgebroken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:47

Bizzybijtje schreef:
KiWiKo schreef:

Ooit van hefboomwerking gehoord :) ?

o. sorrie, vergeten dat ik op bokt zit.......... een ongebroken trens oftewel stang is het vriendelijkste bit wat er is........... en bij een ongebroken trens oftewel stang is er geen hefboom werking want er zitten geen poten aan :D :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:47

[/quote]

een stang is het meest vriendelijke bit dat er is :)[/quote]

daar ben ik het mee eens, dat je inderdaad niet persee scherper hoeft,
daarom zou het fijn zijn om haar tips te geven om bepaalde soorten bitten en hun werking, zodat ze kan uitzoeken wat mischien wel bij hun past, en dit dan in overleg gaat doen met de instructrice,

als vind ik inderdaad mischien wel dat je instructrice aan moet kunnen geven welk bit mischien dan toch beter is, tenminste ik raad dat mensen wel aan voordat ze er zelf iets in gaan hangen.

maar zoeken naar bepaalde bitten en vragen kan nooit geen kwaad toch,.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 28-05-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:48

Hoe dunner het bit, hoe scherper. Gelijk een pessoabitje of een ander 'speciaal' bit zou ik nog even laten.. Niet omdat ik denk dat je niet kan rijden omdat je op zoek bent naar een ander bit, wel omdat ik zelf altijd stap voor stap probeer met mijn eigen paard en dit dus enkel kan aanraden voor anderen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:48

Megamutsj schreef:
KiWiKo schreef:
een ander bit is wat anders dan een scherper bit :) :) of ben ik nou gek?

Klopt, maar jij begint meteen dat ze maar van instructrice moet veranderen in plaats van bit :)

ja een instructeur die verteld dat ze een scherper bit erin moet hangen, doet zelf wat verkeerd

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:49

Bloempjeh_ schreef:
Hoe dunner het bit, hoe scherper. Gelijk een pessoabitje of een ander 'speciaal' bit zou ik nog even laten.. Niet omdat ik denk dat je niet kan rijden omdat je op zoek bent naar een ander bit, wel omdat ik zelf altijd stap voor stap probeer met mijn eigen paard en dit dus enkel kan aanraden voor anderen!

nu snap ik het niet meer, net werd er nog gezegt dat dunner niet persee scherper hoeft te zijn :?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:50

Bloempjeh_ schreef:

Je moet je toch even ietsje beter laten informeren vrees ik ;) de dikte die goed is voor de mond van het paard licht aan de ruimte die het dier heeft voor het bit :) een dik bit kan wel degelijk meer werking hebben dan een dun bit als het paard niet genoeg ruimte heeft voor het bit

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:51

KiWiKo schreef:
ja een instructeur die verteld dat ze een scherper bit erin moet hangen, doet zelf wat verkeerd

Niet scherper, maar dunner. Lezen B-)

Meis doe even research naar soorten bitten en probeer eerst een dunnere :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:52

nanoeh schreef:
Bloempjeh_ schreef:

nu snap ik het niet meer, net werd er nog gezegt dat dunner niet persee scherper hoeft te zijn :?

TS, koop gewoon een dunner bitje als dat beter past in de mond van je paard.
Dat zit véél fijner dan een te dik bit...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:52

KiWiKo schreef:
Bizzybijtje schreef:

o. sorrie, vergeten dat ik op bokt zit.......... een ongebroken trens oftewel stang is het vriendelijkste bit wat er is........... en bij een ongebroken trens oftewel stang is er geen hefboom werking want er zitten geen poten aan :D :D

Hé, op Bokt wel Bokt-taal gebruiken, anders is er een hoop onduidelijkheid :D[/quote]

niks onduidelijks aan, klopt wat kiwiko zegt, een stang heeft niks met die hefboomwerking te maken hoor

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:53

Megamutsj schreef:
@ Nanoeh: Heeft je instructrice wel eens gereden op je paard?
Kan zij eens een keer voelen hoe hij nou rijd en kan ze jou daarop advies geven. Van de zijkant ziet alles er altijd anders uit dan wanneer je erop zit.

ja maar dat is bijna een jaar geleden ! ik heb nu 2x per week les, gaat met sprongen vooruit.. toen ik hem net had was hij totaal niet gespierd, lui en conditieloos en heel dood voor je hulpen

nu is hij veel gespierder, vinden werken echt lekker en leuk, werkt graag voor je, wel liever lui dan moe, nog een klein beetje dood voor een aantal hulpen

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:53

StalNollie schreef:
niks onduidelijks aan, klopt wat kiwiko zegt, een stang heeft niks met die hefboomwerking te maken hoor

Moet ze het duidelijker neerzetten. Een stang met "poten" is wel degelijk een erg scherp bit.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:55

Bizzybijtje schreef:

ja ga ik doen !
ik weet nu dat dunner niet persee scherper is..
mijn paard heeft voor zijn lengte een heel fijn hoofdje (maat cob met hoofdstellen enz.) en dat terwijl hij 1.75m is..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:55

Megamutsj schreef:
StalNollie schreef:

Moet ze het duidelijker neerzetten. Een stang met "poten" is wel degelijk een erg scherp bit.

Maar ze schreef toch ook stang? een geen stang met hefboom? of moet ik echt mijn lenzen toch is 2 keer zo scherp gaan nemen?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:56

nanoeh schreef:
ja maar dat is bijna een jaar geleden ! ik heb nu 2x per week les, gaat met sprongen vooruit.. toen ik hem net had was hij totaal niet gespierd, lui en conditieloos en heel dood voor je hulpen

nu is hij veel gespierder, vinden werken echt lekker en leuk, werkt graag voor je, wel liever lui dan moe, nog een klein beetje dood voor een aantal hulpen

Nou gewoon lekker doorgaan dan! Vragen aan je instructrice waarom er dan precies een dunner bitje in moet, en even informatie inzamelen over bepaalde bitten. Lekker voorwaarts rijden, geef hem niet de kans dat hij kan hangen. Laat je instructrice er weer een keer op rijden, misschien is het rijtechnisch op te lossen in plaats van met een bitje :)

smurffie

nanoeh schreef:
Bizzybijtje schreef:

ja ga ik doen !
ik weet nu dat dunner niet persee scherper is..
mijn paard heeft voor zijn lengte een heel fijn hoofdje (maat cob met hoofdstellen enz.) en dat terwijl hij 1.75m is..

Kan je niet ergens eens een dunner bitje, en een keer een stangetje lenen? niet op stal of vrienden ofzo? weet neit hoe verweg je woont en wat je paard voor bitmaatje heeft?

Megamutsj

smurffie schreef:
Maar ze schreef toch ook stang? een geen stang met hefboom? of moet ik echt mijn lenzen toch is 2 keer zo scherp gaan nemen?

Aangezien hier in bokt taal een stang meteen gezien word als een stang met poten (meestal dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:57

StalNollie schreef:

Nee hoor.
Kiwiko bedoelt een ongebroken trens, da's iets heel anders dan een stang... Een stang heeft scharen, waar de teugels dus aan bevestigd zitten, en als je daar 'druk' op zet kantelt het bit en krijg je dus een hefboomwerking.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:57

Waarom vraag je hier welk bit je moet kopen als je een instructeur hebt die je adviseert om een ander bit aan te schaffen? Lijkt mij dat als zij zoveel kennis heeft ze je ook precies kan adviseren welk bit je het beste kan kopen.
Scheelt je een hoop moeite en een flinke discussie op Bokt ;)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:58

Megamutsj schreef:
nanoeh schreef:

Nou gewoon lekker doorgaan dan! Vragen aan je instructrice waarom er dan precies een dunner bitje in moet, en even informatie inzamelen over bepaalde bitten. Lekker voorwaarts rijden, geef hem niet de kans dat hij kan hangen. Laat je instructrice er weer een keer op rijden, misschien is het rijtechnisch op te lossen in plaats van met een bitje :)

dankjewel ! hier heb ik wat aan :)