voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:15

irmaroossien schreef:
Voordeel: Als je een manegepaard bent en je hebt geen passend zadel..

Nadeel: Zadel moet gewoon perfect liggen op een paardenrug, enkel een shabrakje voor zweetopname moet genoeg zijn

het zadel moet inderdaad perfect liggen, dus óók op een manege paard.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:18

CM_ schreef:
Voordeel : Geen.

Nadeel :
Slecht voor je portomonee,
Slecht voor de pasvorm van je zadel.
Slecht voor de ruggengraatvrijheid
Slecht voor de temperatuur onder het zadel.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mooi is het ook niet, dus voordelen kan ik niet bedenken.

ik heb ook een bondje, maar ik heb wel ruggengraatvrijheid, is het dan nog niet goed??

Krips

Re: voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:37

Nee, want dan past je zadel niet goed. Dan is je zadel eigenlijk te ruim dat je opvult met een bontje. Je kan dan beter het zadel laten opvullen en het bontje er tussen uit halen.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:03

Ik vind het wel fijn rijden (nou past het zadel ook niet perfect).

Ik heb ook geen dik bontje.
Ze zijn alleen wel zeer prijzig inderdaad en als het niet nodig is (je hebt er zelf niet veel belang bij en je paard ook niet) zal ik het niet doen ;)

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:07

Ik ben het helemaal met CM_ eens.
Vind het er wel mooi uitzien zo af en toe, maar eigenlijk ligt het alleen maar in de weg.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:48

Een bontje wat je legt onder een zadel wat goed past kan gaan drukken op de rug.
Dit is natuurlijk niet altijd zo maar eigenlijk is het pure opvulling en mooiheid.
Een bontje voegt niks toe aan je paard.
Hij voelt het als het goed ligt niet eens.
Dus daarvoor hoef je het niet te doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:59

Laat me eerst zeggen dat ik vroeger ook anti-bontje was.

Mijn paarden hebben beide, doordat ze vorig jaar een ongelukje hebben gehad, een bontje onder het zadel. Maar ik heb het direct op hun rug liggen en daarop een dekje. Dit doe ik zo op advies van dierenarts en fysio.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:03

Hier een schuldige. :oo
Ik heb ooit een bontje gekocht omdat ik het zo mooi vond.
Ik had eigenlijk nog nooit stilgestaan bij de nadelen ervan, maar zit nu toch al een paar dagen erover te denken om te gaan proberen zonder. Het zadel is immers ook gepast bij de zadelmaker zonder bontje.
Het enige was mij tegen zou houden om het bontje er op te laten is; zo'n ding was vrij duur en het is zonde van het geld. Maar dat is natuurlijk geen eerlijke reden tegenover mijn paard. Ik ga vandaag het bontje er nog vanaf halen! En bovendien rijd ik ook weleens in de regen en dan gaat het 'mooie' er wel van af! :Y)
Ik zie geen voordelen meer dus.

Edit:
Een vriendin van mij heeft 1 zadel voor twee paarden. Bij het ene paard doet ze er een bontje onder, omdat het zadel dan beter past. Dan is het natuurlijk wel een voordeel.
Maar als je een goed passend zadel hebt, zie ik geen voordelen meer.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:09

Mijn paard is erg afgevallen de laatste tijd door dat het veulen veel van haar neemt. Ik gebruik een bontje zodat mijn zadel smaller wordt. In principe laat ik mijn zadels op maat maken.. Maar op dit moment heeft dat geen zin.

Bontjes moet je inderdaad niet gebruiken wanneer je zadel op maat is gemaakt!

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:36

De zadelmaker waar ik mijn zadel vandaan heb is fel tegen bontjes. want inderdaad past het zadel perfect heb je geen bontje nodig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:38

OMG.
Weer zon topic.

Ik vindt ze ideaal omdat:

Het mijn zadels passend maakt.
Het de ruggen van de paarden een beetje ontziet, wat met die kleintjes wel fijn is.
Het helemaal niet zo heet wordt, zweten doen ze sowieso met en zonder bontje.
Het wel degelijk chique staat.
Ze ook helemaal niet zo duur zijn.
Mijn merries zich dit jaar teveel weggegeven hebben aan de veulens en de ruggengraat nu wat bloot ligt en dit met een bontje prettiger rijden is voor hun.

...

etc.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:42

Bij mij vloog het bontje tijdens het rijden er van de andere kant gewoon weer van af :') Hij schoof steeds naar achter, ik hou niet zo van met dekje + bontje rijden.
Zorg gewoon voor een goed passend zadel :j dan heb je dat bontje helemaal niet nodig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:46

Als ik hier reacties lees lig ik wel helemaal in een deuk.

Waren de afgelopen jaren de zadels, bitten, ijzers en dekens enorm slecht voor je paard, dit jaar is het het bontje.

Sommige posters schilderen het bontje hier af als een half martelwerktuig, komkom. Als je even logisch nadenkt zul je zien dat het echt zo slecht nog niet is.

En zadelmakers raden het af met een goed passend zadel, echter als je paard rugproblemen heeft of een niet goed passend zadel raden ze je hem wel weer aan. Een verhaal heeft altijd 2 kanten.. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:14

het ontziet de rug?een goed passend zadel ontziet volgens mij de rug het beste

en als je goed leest,vinden de meeste mensen het een goede tijdelijke oplossing.
alleen niet als je het er alleen op doet omdat het zogezegd mooi staat,onder een goed passend zadel

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:24

Ik heb een vraagje voor de mensen met een mattes bontje.

Wil iemand de lengte van het bontje (maat L) voor van links naar rechts en het bonte achter van links naar recht voor mij meten?

Ik wil namelijk geen bontje maar wel de randjes :D
Ik heb een prolite pad voor mijn merrie ivm niet 100% goed liggen zadel, wil daar een bruine hoes om heen maken ivm bruin tuig en ding is zwart, dacht kan er ook wel van die bontjes op de hoes naaien :Y)
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 31-08-10 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:30

Ja, het kan de rug zeker ontzien.

Tuurlijk is een goed passend zadel het beste. Maar persoonlijk ben ik er bijvoorbeeld helemaal niet voor om mijn zadels op mijn paarden op maat te laten maken.

Ik heb er momenteel 12 staan, paarden en pony's in alle maten en soorten. Ik heb dressuur- en veelzijdigheidszadels. Ik kan niet alles passend maken. Ik heb verloop van paarden, paarden die we zelf gefokt hebben en jonge paarden waar je geen zadel op kunt aanpassen ivm. de bespiering. Ik heb paarden en pony's die een zadel moeten delen omdat het zadel dan op beide pony's heel goed ligt. En ik moet ook nog wel eens wisselen met zadels als ik veel mensen heb die tegelijk gaan rijden, of als ik met mijn paarden en pony's ga springen, kan ik mijn dressuurzadel niet op.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die niet stilstaan bij het feit dat het met meerdere paarden vrijwel onmogelijk is. Tuurlijk passen mijn zadels allemaal goed, ik heb sowieso 2x per jaar een zadelmaker erbij om alle paarden en pony's en de zadels na te kijken. Maar op maat maken zit er echt NIET bij. Is gewoon absoluut niet handig.

En het kan zeker wat dempen. Juist doordat je dus wat extra ruimte opvult voelt het paard jouw veel minder op zijn rug. Net zoals dat jij het paard wat minder kunt voelen. Ik geef veel lessen op onze paarden en pony's en dan vind ik een bontje soms echt vriendelijker.

Het blijft ieders mening natuurlijk, maar blijf wel realistisch. En de realiteit is soms even te zoeken hier.

En ik heb heel goed gelezen, daar kun jij niet eens over oordelen. Zo lees ik dat jij je spatie wat vaker mag gebruiken. ;)

En het kan dus meer zijn dan een tijdelijke oplossing, dat probeer ik te zeggen. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:33

heb je het over mij?wat is er mis met mijn spatie?

maar dan zijn we het toch eens?dat het als tijdelijke oplossing prima is,mits goed doordacht?
ik snap best in jouw geval met meerdere paarden dat je soms wel hulpmiddelen nodig hebt omdat je niet voor ieder paard een op maat gemaakt zadel hebt

ik noem het bv helemaal geen martelwerktuig,ik erger me alleen groen en geel aan mensen die een bontje onder een goed passend zadel proppen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:36

Na een leesteken hoort een spatie.
En ja, we zijn het gedeeltelijk eens idd. :)

En ik zeg ook niet dat jij het een martelwerktuig hebt genoemd. Niemand in dit topic heeft die benaming laten vallen. Dat heb ik er van gemaakt, en er staat halve martelwerktuigen, dat maakt het al wat minder erg.. :P Maar mensen reageren vaak overtrokken zonder verder na te denken.

Tuurlijk is een op maat gemaakt zadel top, maar ik kies er dus absoluut niet voor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:38

Welk is het Mattes bontje? Ik heb de BR en nog een paar andere, maar volgens mij geen Mattes.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:39

mattes is met de ruggengraat vrijheid, mag ook een chris zijn. Weet niet of die andere merken allemaal de zelfde maat hebben :P

Ik heb vandaag een zadelmaker langs gehad, een andere als voorheen, deze man is duidelijk eerlijker en kundiger.
Mijn merrie heeft een blokkade in der rug gehad waardoor der spieren niet allemaal goed ontwikkeld zijn met name rond de schoft en der billen.
Hij gaf aan dat daardoor het zadel 99 % maar niet 100% goed lag na aanpassing, raadde hij me die prolite pad aan, dat is wat anders als de halfpads (die bontjes met vulling) hier zit een soort verende vulling in ipv vilt waardoor ik het zadel aan de voorkant met een iets dikkere vulling kan verhogen zodat die spieren goed kunnen ontwikkelen en in de midden en de achterkant zit een dunne voor een betere drukverdeling. Als ik hem moet geloven moet ik het gelijk kunnen voelen dat mn paard er beter van loopt. Moest hem ook nog even smsen als ik gereden had met mijn bevindingen :P

Maar dat ding is zwart en ik heb bruin tuig, geen pan dus :P dus ga er een bruin hoesje om heen maken, en wil daar een bontrand op naaien :D

dit is m wou eigenlijk binnekort een showbontje halen dus wel de bontrand maar niet de bontonderkant :P maar nu moet deze er dus onder.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 31-08-10 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:40

mijn spatietoets doet het niet altijd even goed, sorry hoor als je je eraan stoorde, maar volgens mij heeft dat nu even niets met de discussie te maken?

maargoed,dat is weer erg offtopic.

een half martelwerktuig is natuurlijk overdreven, maar ik heb wel gezien wat een zadel voor drukkingen kan geven met een onnodig bontje eronder.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:41

O die zijn dat ja! Nee die heb ik niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:41

Een bondje is alleen nodig wanneer de zadelmaker zegt dat dit nodig is door teveel ruimte of dergelijk en er geen andere oplossing nodig is.

dit ''sierproduct'' kan alleen maar ervoor zorgen dat het zadel slechter ligt dan zoner bontje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:42

dat is niet helemaal waar,dat het altijd slechter ligt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:43

Snoevie:

Ik stoor me er opzich niet aan. En het heeft idd weinig van doen met de discussie, het was meer een respons op jouw reactie zoals ook duidelijk te lezen is.

Ontopic: Wie weet wat voor drukkingen er gezeten zouden hebben zonder het bontje? Ik ken de situatie natuurlijk niet...