welk bit voor mijn paard ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:18

ongebroken bustrens is niet geschikt voor hem :(:)
Ik heb vandaag met dat bit gereden op met hem

LucianoS

Re: welk bit voor mijn paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:45

probeer wat bitjes te lenen van mischien stal genoten of zo .

ik rijd mijn jonge ruin nu op een k&k dubbelgebroken aurigan bustrens van 18mm dik hij loopt daar super fijn op ..
heb altijd bustrensjes gehad voor mijn paarden van 16mm-18mm dik de 1 liep fijn op een rvs enkelgebroken bustrens en de ander weer op een dubbelgebroken rvs .

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:53

MarissaM schreef:
probeer wat bitjes te lenen van mischien stal genoten of zo .

ik rijd mijn jonge ruin nu op een k&k dubbelgebroken aurigan bustrens van 18mm dik hij loopt daar super fijn op ..
heb altijd bustrensjes gehad voor mijn paarden van 16mm-18mm dik de 1 liep fijn op een rvs enkelgebroken bustrens en de ander weer op een dubbelgebroken rvs .

Ik zal is kijken wat me stal genoten in de aanbieding hebben :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:27

BPVS schreef:
Dat noemen ze zagen, Midgie ;)
Wij leren nog steeds op twee teugels te rijden, met stille hand.

Ik heb het dan niet over zagen, maar het bit op de juiste manier gebruiken voor verfijning, want als je te veel druk op 2 teugels zet dan steek een enkel gebroken weer in het verhemelte.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:32

Qimm schreef:
masseren met een bit :D het moet niet gekker worden

:D hoe kan ik het beter verwoorden dan, harder moet je toch niet met een bit omgaan?
Trekken in de mond is makkelijk, maar het bit zo verfijnd gebruiken dat een paard lekker ontspannen kan zijn in zijn kaken komt toch van uit een hele vriendelijke hand, dus een masserende hand zal ik maar zeggen of te wel hele verfijnde ophoudingen, vaak word een ophouding te grof gegeven, misschien dat het duidelijker over komt bij heel veel mensen als je het over een zachte massage hebt in plaats van ophouding ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:49

Waarom ga je niet eens langs een ruitershop. Zeg wat je allemaal geprobeerd hebt en wat voor adviezen hun hebben en of je het bit eventueel 1x mag gebruiken en daarna terug brengen misschien hebben ze wel iets van leenbitten.
Heb voor een jong paard een kunstof dubbelgebrokken watertrens moet zeggen dat ze dat veel beter aannam dan een enkelgebroken bustrens.
Maar ieder paard is anders en gewoon een kwestie van uitproberen als je denkt dat het aan het bit ligt.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:53

jannie8 schreef:
ongebroken bustrens is niet geschikt voor hem :(:)
Ik heb vandaag met dat bit gereden op met hem

Sorrie maar wat een voorbarige conclusie. Jouw paard heeft geen echte goeie ervaringen geloof ik. En omschakelen naar een ander bit daar moet het paard ook even de tijd voor hebben.

Heb je al eens goed kritisch gekeken naar je eigen teugelvoering?
En kun je nog eens heel nauwkeurig vertellen wat er misgaat bij je paard met rijden?
Let op dit is niet om af te katten maar om te helpen.
en bij het bit wat je hebt geprobeerd, heb je ook gelet op de pasvorm?

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:36

Het bit is natuurlijk een belangrijk iets voor je paard, maar vergeet ook het gebit niet. Vaak hebben paarden ook last van haken die in t tandvlees drukken. Soms is dan t probleem met het bit ook over als die haken weg zijn gevijld door deskundige dierenarts

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:53

jannie8 schreef:
een stang is niet vriendelijk manonutjuh wat je bedoeld met ongebroken bit is dus een stang
dat is al helemaal niet geschikt daar krijg je nog ongeluken mee als je paard gevoelige mond heeft :(:)

Waar heb je deze onzin vandaag gehaald? Een ongebroken bit is zeker geen stang. Een ongebroken bit is pas een stang als het hefboomwerking heeft. Het vriendelijkste bit het bit is dat het beste bij je paard past en dat kan heel erg verschillen. Persoonlijk vind ik de vriendelijkste bitten de bitten met het zuiverste signaal, en de meest stabiele ligging. De beste voorbeelden hiervan zijn ongebroken bitten, kneveltrensen en zelfs D-trensen. Waarom? Het bit kan niet verschuiven in de mond door de knevels, bij de D trens door het rechte stuk, de beweging van het bit zélf is minimaal en dus komen teugelhulpen veel makkelijker door. De ongebroken bitten bevatten minimaal ruis omdat ze niet scharnieren op het mondstuk. Signalen bevatten bijna geen ruis en de ligging is zeer stabiel.

Een enkel of dubbelgebroken bit beweegt veel meer in de mond, is dus veel minder stabiel, én kan ook nog eens scharnieren op het mondstuk waardoor de duidelijkheid omlaag gaat en het ruis omhoog. Sommige paarden worden hier gek van (zoals mijn pony voor hem heb ik een ongebroken Happy mouth) terwijl anderen die beweging in de mond en relatieve verandering van vorm juist fijn vinden. Dat verschilt van paard tot paard. Uitspraken als: dit en dat bit is vriendelijk, gaan echt niet op als je een beetje weet over bitten, omdat een bit voor één paard een fijn gevoel kan geven terwijl een ander het een horror vind.

Echter, de enige manier om een passend bit te vinden voor je paard is uitproberen wat voor de beste reacties zorgt. En vooral je eens goed gaan verdiepen in bitten en hun werking, want aan die kennis ontbreekt het zo te zien nog bij je.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:08

jannie8 schreef:
Loesje79 schreef:
Het maakt niet uit welk bit je gebruikt, maar wel hoe je er mee omgaat!
Als je paard niet goed reageert, zou ik eerst eens naar zijn/haar lijf en mond kijken voordat je lukraak bitten in de mond gaat stoppen.
Maar zo te lezen, heb je geen advies nodig, want je weet het zelf al het beste.

ik wil wel graag advies welke bit het beste voor hem is dat is tot nu toe de bustrens

Ik heb het idee dat je niet echt ingaat op oplossingen.
Je wilt en bit en daarmee basta.

Heb je wel eens iemand de mond laten nakijken, misschien heeft je paard wel een mond probleem, haken, dikke tong, laag verhemelte, kleine mond etc etc.
Dan kun je pas gaan kijken welke optoming het beste is.

De bustrens kan misschien wel het vriendelijkste zijn maar misschien is ie wel veels te dik voor je paard zijn mond.
Myler bitten zijn denk ik de beste omdat deze de vorm van de mond volgen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:23

Cowgirl schreef:
De bustrens kan misschien wel het vriendelijkste zijn maar misschien is ie wel veels te dik voor je paard zijn mond.
Myler bitten zijn denk ik de beste omdat deze de vorm van de mond volgen.

Er zijn een boel mylerbitten, denk dat het het beste is als je even nader uitlegd. Vind bv de myler comfort het fijnste myler bit. Terwijl ze er ook tussen hebben zitten met overdreven tongbogen die zo lang zijn dat ze direct ook zouden kunnen dienen als tonglepel.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:55

heeft iemand fotos van bitten die vriendelijk zijn

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:13

jannie8 schreef:

Lees mijn post eens goed. Betwijfel of je dat gedaan hebt. Dan zul je zien dat je vraag een beetje overbodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:52

jannie8 schreef:

Ik herhaal mezelf nog maar een keer: dat kan niemand jou vanaf het beeldscherm vertellen.

Haal een deskundige (bijv. een gebitsverzorger) bij je paard, die goede kennis heeft van de anatomie van de mond, de mond van je paard volledig bekijkt, onderzoekt, voelt en beoordeelt, en jou een bit kan adviseren (of juist afraden).

Een bit is maatwerk, net zoals een zadel dat is!

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 01:50

Heeft ze geen last van haken in haar mond?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 17:58

neej staat ook op pagina 3 annemieke82

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:10

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 18:21

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:26

Past het zadel?
Heeft het paard ergens anders pijn aan?
Dat kunnen ook redenen zijn dat hij niet ontspannen loopt.
Daarom is het advies van mijn medebokkers om eens bitloos te proberen, om te kijken of hij verder nergens last van heeft. Als je paard dan wél ontspannen loopt weet je dat de oorzaak het bit/de mond is.

Waarom wil je in Gódsnaam niet 1 à 2x bitloos rijden om te kijken wat de oorzaak is?
Ben je bang dat je paard ervandoor gaat? Is je paard te heet volgens jou?
Ik rijd mijn WelshxArabier (en ja, die is écht heet) ook bitloos als we een buitenrit maken (2x per week) en moet zeggen, merk er niet veel anders aan dan met bit qua reactiesnelheid van haar.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:55

Marissa, dat is een heel fijn bit, wat je daar laat zien. En het is de centjes echt waard. Dan maar wat minder setjes en andere kerstboomversiering, toch?
Een goed zadel en een goed bit is noodzaak, en de rest vind ik maar bijzaak.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 07:46

@ jannie8 .... soms worden ze op bokt of mp 2de hands aangeboden voor de helft van de prijs ...niets mis mee .
@ BPVS het is zeker een heel fijn bit ! :D en het zijn mijn centen idd erg waard ook ik vind een goed passend zadel - hoofdstel en bit het belangerijkste en ga daar ook niet op bezuinigen .
je hebt helemaal gelijk over dan maar minder setjes en poespas op je pony :D ;) dat kan altijd nog

maar @ jannie8 had je zelf al een bitje in gedachten ? of al geprobeerd ? of zoek je mischien iets scherpers ? heb ik het idee ook een beetje want alles is te duur - werkt niet- kan niet -wil je niet en dat zijn de normale dingen .

een pelham met kinketting ( heb ik mijn andere paard ook mee gereden opzich een fijn bit maar je moet wel weten hoe je er mee op moet gaan ! ik reed met 2 teugels de stang los en als het nodig is pakte ik deze erbij maar liet hem meteen weer vieren als ze rustig werd .)
een pessoa( geen ervaring mee maar lijkt me geen fijn bit omdat deze helemaal kan kantelen )

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:48

hij heeft ook heel klein mondje dat maakt voor me exstra moelijk om bit keuze te maken en ik wil er ook niet alles in hebben hangen wat er te koop is het is wel een paard en geen kerstboom
heb er nu dubbel-gebroken bitje van in maar hebt idee dat ze er niks van wilt weten
en ongebroken trens vind ze egt niks komt dan ook omhoog
hij is naar de tandaarts geweest heeft dus geen haken zadel past ook prima
ik sta op moelijke keus weet het ook even niet meer want het rijden gaat egt kl..te om het maar even zo te zegen

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:59

ik denk eerlijk gezegd dat het probleem bij jezelf ligt in plaats van bij je paard..

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:20

ik ben ontzettend tevreden over mijn myler bit. Een super vriendelijk bit.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:32

Bij een kleine mond, gewoon een bit kopen wat goed past.
Het enige slimme wat je kan doen is dit: er zijn gebitsverzorgers die erg veel verstand hebben van bitten bij een paard zoeken. Ik zou die er bij halen. En hoe ben je er zo zeker van dat het zadel goed past? En ligt het echt niet aan je hand van rijden?

Kun je ook vertellen, hoe oud dit paard is?