Pelhambit als gewoon bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:06

Ah, ik heb het even opgezocht. De officiele benaming van dat bit is waarschijnlijk een b-stang.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:20

sorry, ze noemen het toch echt vlinder bit...
zowel in de winkel, als op internet als bij mij op school.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:27

Waarom niet gewoon eerst eens een martingaal proberen.
Gewoon met het bit waar je nu mee rijdt.
Als je er z'on scherp bit in hangt wordt uiteindelijk het probleem alleen groter je paard wordt alleen maar harder in zijn/haar mond
en heb je over een paar maanden helemaal niks meer te vertellen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:33

had je dat nou tegen mij of tegen ts?

santana67

Re: Pelhambit als gewoon bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:34

ts

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:34

ow :P
dacht al ;)

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:10

santana67 schreef:
Waarom niet gewoon eerst eens een martingaal proberen.
Gewoon met het bit waar je nu mee rijdt.
Als je er z'on scherp bit in hangt wordt uiteindelijk het probleem alleen groter je paard wordt alleen maar harder in zijn/haar mond
en heb je over een paar maanden helemaal niks meer te vertellen.

Het gaat hem niet om het bit hoor, het gaat hem puur om de happy mouth. Ik wou een hebben waar ik toch nog genoeg mee te zeggen had, in geval van. Daarom wou ik weten of het als een gewoon bit werkt als je het op een gewone manier bevestigd (omdat het bijna 50 euro kost voor 1, dus ik wou weten of het de moeite wel is om er dan twee te halen), vandaar het topic ook :P

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:04

Ik heb zelf al meerdere keren met een pelham gereden en vind het een fijn bitje.
Bij de kruising fries-trekpaard was het een wereld van verschil tussen een pelham of een gewone trens. Op de gewone trens ging hij af en toe in 'tankmodus' en denderde vrolijk verder in z'n eigen richting zonder dat ik nog veel te zeggen had. Op het pelhambitje was hij veel vlotter terug te nemen. Ik reed hem met 2 teugels en gebruikte de stangteugel enkel ter versterking op buitenrit, voor de rest reed ik op de trensteugel.
Uiteindelijk was hij ook op de trensteugel vlot bij te houden indien ik een pelham gebruikte, als ik weer veranderde naar een gewone trens dan vond hij het weer grappig om tank te spelen.

Misschien dat het wel een zwaarder bit is (hoewel ik vind dat bij het gebruik van enkel de bovenste ring het bit amper strenger is dan een gewone trens) maar dan gebruik ik liever dat dan dat ik aan een trens moet sleuren om iets te bereiken, worden ze ook niet zachter in de mond van.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:11

ik heb deze ook ooit voor een pony gebruikt. onderste teugel als 'noodrem' dat paard had soms echt een kronkeltje en speeurde dan weg. en als ik dan echt moest. kon ik die er bij pakken.

was een kwestie van uitproberen. tijd later zijn we geeindigd met halster en zonder zadel rondje buiten rijden