Slof voor de veiligheid gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

J92

Re: Slof voor de veiligheid gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:37

Dit is echt een discussie waar we het nooit met elkaar over eens zullen worden. Deze discussies zijn op Bokt ok al zo vaak gevoerd..
Maar toch vind ik het wel leuk om elkaars meningen door te lezen :)

Ik vind persoonlijk dat je de slof wel kunt gebruiken, maar dat je dan wel moet weten hoe je ermee om moet gaan. Als hij er gewoon losjes bij hangt en hem alleen gebruikt wanneer het nodig is. Zie ik het niet als een probleem.
Bijv als een paard gauw schrikt en dan ervandoor gaat, heb je net wat meer kracht om hem op de rem te zetten.
Zelf heb ik hem nog nooit gebruikt bij mijn huidige paard. Wel bij mn vorige! (Omdat deze af en toe er al vandoor ging als iemand zn neus deed sneuten en het voor mij dan ok erg gevaarlijk werd als ruiter)

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:40

klopt, iedereen blijft toch zijn eigen mening houden maar ik geloof dat de meesten hier wel voor de slof (mits goed gebruik) zijn? maarja dat geld toch voor alle hulpteugels?
en het is ook per paard verschillend toch, hoe dan ook.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:55

Afentoe ben ik blij dat dat ding bestaat.
Ik ga me nek niet breken, omdat ik het zo nodig netjes op wil lossen.
Er zijn gekke beesten hoor en geloof me dan ben je echt blij dat je net iets meer te zeggen hebt.
Ik heb zo'n leuk dier die afentoe zo vuil naar boven kan uitbreken en als dit ding dan even kan helpen, waarom zou je ingodsnaam dan gaan vechten.
Kiwiko: denk dat jij ook veel ervaring hebt met dat je afentoe blij bent dat dat ding bestaat, nog veel meer als mij. O:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:33

Ik vind het erg jammer dat hier zo vaak " ik ga niet mijn nek breken" naar voren komt.
Het lijkt dan alsof je dagelijks bezig bent met "hoe kan ik vandaag mijn paard overleven", ipv met gewoon recreatief of sportief paardrijden.
Als je je paard niet vertrouwd, waarom ga je er dan op, vraag ik me dan af, want hoe kan hij jouw dan vertrouwen en hoe komt het dan ooit goed?
En dat gaat zelfs op voor die het voor het geld doen.
Je hebt een keuze.
Als je zo bang bent om je nek te breken, doe je aan de verkeerde hobby/beroep.
Een slofteugel kan niet voorkomen dat je van een paard valt en kan niet voorkomen dat je de nek breekt. Dat is een illusie.
Het kan alleen zorgen dat je je veiliger voelt waardoor je beter rijdt en veiliger bent, maar alles zit hem in de ruiter, niet in het middel. Want zonder het middel worden (meestal) dezelfde resultaten bereikt.

Maar dat is dus de kern van de discussie, dat gevoel van veiligheid.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:59

Nee er zijn paarden die gewoon soms niet goed met hun energie om kunnen gaan.
Als een slof daar even bij kan helpen dan is dat heel fijn.
Ik kan me geeneens meer bedenken wanneer ik voor 't laatst met dat ding heb gereden. Maar ik snap dat sommige mensen wat vaker deze nodig hebben.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:35

Grappig dat iedereen zich verweerd tegen de slof, de een heeft de slof nodig omdat, en de ander komt weer met een andere reden.
Hoe dan ook het blijft een hulpmiddel die in mijn ogen niet nodig is. Voor geen enkel paard, wat de klacht of reden ook is!

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:40

Citaat:
Hoe dan ook het blijft een hulpmiddel die in mijn ogen niet nodig is. Voor geen enkel paard, wat de klacht of reden ook is!

Dan nodig ik je van harte uit een bosrit te komen maken op mijn paard, zonder slof. Kan jij zondr slof voorkomen dat hij omkeert (en naar huis rent), dan ben ik overtuigd!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:52

Het gaat er niet om of ik het wel of niet kan. Waar het omgaat is waarom heeft een paard een slof nodig en alles is naar mijn mening te herleiden aan een probleem of miscommunicatie wat er ergens onstaan is.
Dus blijft een slof een hulpmiddel...

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:53

Ik snap het veiligheidsaspect soms wel, maar je kan met een slof ook over de kop slaan.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:58

Ik rijd op dit moment ook warm met slof, na de 1e galop gaat ie eraf :j
Mijn paard is heet en ik ben door omstandigheden (blessures, overigends NIET door mijn paard) mijn vertrouwen een beetje kwijt :o Mijn paard gaat rennen, steekt zijn hoofd in de lucht en pakt het bit. Met slof kan hij alsnog rennen, maar zodra hij zijn hoofd tever de lucht indoet, gaat de slof werken en pakt hij zijn bit niet vast.
Sja t is misschien niet helemaal de oplossing, maar wel de oplossing voor ons op dit moment :j Zodra het warmer wordt, zal hij niet meer rennen/minder schrikkerig zijn en gaat ie er gewoon weer af (net als dat ik mijn vertrouwen weer een beetje terug heb)

Zolang die gebruikt wordt als hulpmiddel, en niet als in-de-krul-trek-middel, vind ik er niets verkeerd aan :n :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:02

Heb de slof afgelopen tijd maar een aantal keren gebruikt bij een jong paard waar ik na 3 x alleen mee naar buiten ging (die 3x voorheen met iemand anders ook te paard).

Hij kon regelmatig schrikken, maar hij was ontzettend groot en sterk.. En gewoon lomp. Met de slof had ik net wat meer te vertellen ( Slof hing trouwens gewoon los). Behalve als ik merkte dat hij er tussen uit wou. Dan pakte ik hem iets op. Hierdoor bleef hij zelf relaxter en hebben we vaak lekker rustig en ontspannen buiten kunnen rijden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:09

annebe schreef:
Het gaat er niet om of ik het wel of niet kan. Waar het omgaat is waarom heeft een paard een slof nodig en alles is naar mijn mening te herleiden aan een probleem of miscommunicatie wat er ergens onstaan is.
Dus blijft een slof een hulpmiddel...

Ja kan heel goed zijn, maar de meeste paardenhouders zullen geen paardenfluisteraar zijn, en er een vinden (die het echt kan) is ook niet 123 gedaan. De meesten onder ons zullen amateur sporter zijn, of een recreant.

Heb je dan een klein probleempje, dan kun je dat denk ik beter oplossen met een hulpteugel, zonder dat het probleem groter word. (je trekt immers een duidelijke grens met een slof wanneer het nodig is).
En ga je goed met de slof om, dan word het probleem na heel wat kilometers vanzelf meestal wel minder toch?. (het paard leert ook dat het niet nodig was om...).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:11

Ga een slof aanschaffen, ja toch? Dan kan ik m'n paniekpaard toch bij me houden? Of toch niet ? Tjee, hoe moet een sloffenleek hier nu wijs uit worden, wat een tegengestelde meningen!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:43

Ik heb mijn pony vorig jaar een tijdje met elastiek gereden, dit alleen op de heen en terugweg naar de club toe (20 minuten rijden).
Op een gegeven moment had hij door dat hij aan het werk moest als we onderweg waren naar de club, en als hij er geen zin in had liet hij dat duidelijk merken.
Met elastiek haalde hij geen fratsen uit en had ik gewoon meer te vertellen.
Ook omdat we over de weg moesten vond ik het fijner en veiliger om een elastiek te gebruiken. :)