Proefjes en Pelham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Re: Proefjes en Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:50

je kan ook gewoon ontspannen hoor als de inwerking op dat moment goed is .... heeft niks te maken met loslaten!!

maar goed ieder zijn mening ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:55

Heeft een hoop te maken met loslaten! Net zoals je de stangteugel niet altijd aangetrokken hebt, maar ook die laat vieren of juist oppakt. Maar dan laat je dus ook weer los. Zo'n verbindingsriempje zorgt ervoor dat je iedere keer even scherp inkomt in plaats van meer of minder, wat het een stuk duidelijker maakt voor je paard.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:00

met een gewone trens kom je ook elke keer even scherp in... het is maar net hoe de hand is!! het ene paard loopt net zo geweldig(in de zin van...feeling in de mond) met een trens als een ander met een pelham+riempje. dat meer en minder verhaal is ook echt niet altijd even duidelijk voor een paard! maar dat is maar net wat de paarden zijn aangeleerd of zijn gewend!!

jij vindt het blijkbaar op die manier fijner rijden en ik misschien op een andere manier :D
de ene ruiter is de andere niet, en dat zelfde geldt ook voor het paard!!

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:27

Biertabje schreef:
de ene ruiter is de andere niet, en dat zelfde geldt ook voor het paard!!

Mee eens

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:52

florence123 schreef:
Love_Uggs schreef:
tjah.. het is maar wat je beter vind. Ik denk dat als je genoeg ervaring hebt en goed genoeg kan rijden je ook met een trensje door een 1.10 parcours kan komen. Het is wat jezelf wilt, makkelijk; pelham erin en rijden of moeilijker; met trensje rijden en zorgen dat je pony terug gaat springen en beter luistert naar de hulpen door dit te trainen

op hoog niveau zie je zoveel paarden in de springsport met een pelham, hackamore of combinatie hackamore-bit.... ik denk dat deze mensen wel genoeg ervaring hebben en goed genoeg kunnen rijden.

jij veralgemeend elk paard, niet ieder paard/pony kan op een trensje 1.10 of hoger springen hoor

Ja maar hoog niveau dan bedoel ik internationaal etc.. en daar zie je er ook echt niet veel rijden met een pelham enzo.. je ziet er meer met een trensje rijden, en dan nog DIE mensen hebben ervaring zat en bevatten genoeg rijkunsten om dit goed te kunnen bedienen. Kijk naar Meredith en Shut, ja dat is een paard, maar zo zijn de meeste niet en dan nog rijd ze vaak genoeg met mexicaan en trens..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:26

je hebt paarden en paarden he ;) Shutterfly is een heel heet paard. en wat ik ervan kan waarnemen is dat het dier snel geirriteerd is/ op de teentjes getrapt/ van de leg... hoe je het wil noemen... zulke dieren worden vaak niet op wat zwaardere bitten gereden.. denk dat ze dan verongelukken. :o

het is niet zo dat hete,drukke, rennende paarden enzenz allemaal op een 'zwaar' bit worden gereden

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:42

Ik snap wel dat iedereen zo doet over een pelham en passoa bit maar het blijft een feit dat passoa erger is, het is een veel strenger bit.
Een vriendin van mij sprong eerst B, heeft ook een pelham en kan hier netjes mee omgaan.
Mijn paard van 1.82 is groot sterk druk haha :') noem het maar op,
op bekend terein is er niks aan de hand en heb ik controle maar zodra ik op andere terrein bent voelt hij zich nogal hengst en is hij enorm druk!
Nou met springen zie ik dat niet zitten hoor.
Ik vind het zelf ook misschien wel zielig aan de ene kant maar zodra je er netjes mee op kan gaan is er niks aan de hand en is het een fijn bit, ik heb er een aantal keer mee mogen rijden op een ander paard en ik merk dat je dan veel voorzichtiger bent.
Voor dressuurmatig zal ik het nooit gebruiken en ook voor het thuis springen zal ik het ook niet in gaan doen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:43

nou ik heb nog nooit zoveel pelhams,pessoa's,en andere bitten die mij onbekend waren op jumping amsterdam gezien vorige week vrijdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:26

Eleonora_ schreef:
Ik snap wel dat iedereen zo doet over een pelham en passoa bit maar het blijft een feit dat passoa erger is, het is een veel strenger bit.
Een vriendin van mij sprong eerst B, heeft ook een pelham en kan hier netjes mee omgaan.
Mijn paard van 1.82 is groot sterk druk haha :') noem het maar op,
op bekend terein is er niks aan de hand en heb ik controle maar zodra ik op andere terrein bent voelt hij zich nogal hengst en is hij enorm druk!
Nou met springen zie ik dat niet zitten hoor.
Ik vind het zelf ook misschien wel zielig aan de ene kant maar zodra je er netjes mee op kan gaan is er niks aan de hand en is het een fijn bit, ik heb er een aantal keer mee mogen rijden op een ander paard en ik merk dat je dan veel voorzichtiger bent.
Voor dressuurmatig zal ik het nooit gebruiken en ook voor het thuis springen zal ik het ook niet in gaan doen!

Ik snap je punt, MAargoed ook dit vind ik "lui" en de weg van de minste weerstand kiezen.. Ieder paard is om vreemd terrein anders. Maar als een paard vaak op vreemd terrein komt (en dus niet met een wedstrijd want dan heb je geen tijd om te "oefenen") Dan kun je een paard écht wel leren om zich ook rustig te gedragen om vreemd terrein. Door dit gewoon vaak te doen en daar dan eerst rustig gaan dressuuren en vervolgens rustig wat sprongetjes doen. Dit uitbundig belonen.

Want nu heb je het over een B parcour, Maar wat hang je er dan in als hij later Z zou springen bijv. Als je hem nu al niet kan houden om een gewoon bitje.. tsja dat zijn toch dingen waar je over na moet denken