Boomloos goed/slecht?? (poll)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Boomloos goed/slecht??

Ik rijd boomloos en heb nog geen enkel probleem ondervonden.
78 (40%)
Ik rijd boomloos en heb al wel eens wat problemen ondervonden. (welke problemen?)
8 (4%)
Ik heb boomloos gereden maar ben ermee gestopt door problemen. (welke problemen?)
23 (11%)
Ik heb boomloos gereden, had nooit problemen maar rijd nu toch terug met boom. (waarom?)
11 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar ik ken iemand die er problemen mee heeft (gehad).
14 (7%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar heb van horen zeggen dat het niet goed is voor je paard.
10 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden en heb ook geen weet van problemen met boomloze zadels.
50 (25%)

Totaal aantal stemmen: 194

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:13

Zack schreef:
Ik heb 2 jaar boomloos gereden.
Mijn paard kreeg last van zijn rug, ging zijn rug wegdrukken etc etc.
Het probleem: Zadel is te soepel, werkt teveel mee.
Die van mij heeft een weke rug, hij heeft meer steun nodig.
Met andere woorden, ik heb zijn rug behoorlijk de klote in gereden door mijn boomloos.

Bedoel je dit stukje dan Zack?

Welk boomloos zadel had je dan? Want er zijn tegenwoordig ook boomloze zadels die helemaal niet zo soepel meer zijn en wel steun op de rug geven, bijvoorbeeld de zadels van Trekker, Startrekk, en er zullen er nog wel zijn.

Zack

Re: Boomloos goed/slecht?? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:13

Ja, maar daar mag ik niet mee starten ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:22

ik rij al 6 jaar boomloos. Toen ik mijn paard net had, heb ik er een bekende zadelmaker bij gehaald en die zei: hier past nooit een zadel op, ga maar mennen.
Ik had een Wintec zadel en dat schoof er steeds af (rond paard zonder schoft), westernzadel, stockzadel, allemaal niets.

Toen via een Barefoot, Torsion bij Ghost terecht gekomen en daar heb ik nu het 3e exemplaar van.
Ik rij zonder de bijbehorende pad, heb er een koudschuim build-up pad onder omdat mijn paard overbouwd is (hij is al 11 dus ik heb weinig hoop dat ie nog rechttrekt), ik heb ook de standaard vulling uit de kussens gehaald en er schapenwol in gestopt en zo onze eigen variant gemaakt.
Mijn volgende zadel wordt weer een Ghost, dat weet ik nu al!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:26

Nou, ik heb boomloos gereden heb het zadel ook nog steeds, maar rijd toch weer met boom. Ik had namelijk een tweedehandsmerkloos zadeltje gekocht met het idee tezijnertijd als ik meer geld heb een nieuwe barefoot te kopen. Maar tot die tijd 'iets anders' alleen.. nu was ik de 2e keer ofzo dat ik het gebruikte erafgevallen met m'n voet in de beugel blijven hangen en is de beugel afgescheurd! En gezien een vriendin van me nu m'n paard rijd en die toch niet in dat boomloze zadel past (maat 1) en zelf zit ik in parijs. Dus, maar tezijnertijd wil ik die nog laten repareren :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:16

Mandyke schreef:
Zitten die singelstoten dan meer naar voren geplaats bij de arizona? Ik dacht dat enkel het uiterlijk van de barefoots anders was maar dat de opbouw hetzelfde was voor elk zadel. :+

Volgensmij zou het inderdaad niet veel moeten schelen, maar bij mijn pony ligt deze singel netjes op zijn plek waar die van de cheyenne te veel naar achteren zat!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:33

Ik heb ongeveer een jaar met een barefoot cheyenne gereden, met een fjord. Dat ging prima, nooit last van drukplekken gehad. Zadel schoof nauwelijks, alleen als we met een flink tempo door de bocht gingen moest ik goed opletten dat ik niet teveel in de beugels ging hangen.

Inmiddels heb ik een bewegelijk jong warmbloedje met een hele ronde, korte rug en nauwelijks (zeg maar geen) schoft. daar blijft het zadel helaas niet goed op liggen. Het schuift héél erg, en de achterkant van het zadel komt behoorlijk los van de rug bij draf en galop. Dus ik ben weer terug bij de boomzadels.
Ik moet er wel nog even bij vermelden dat ik ook nog geen ideaal boomzadel heb gevonden, maar een boomzadel lijkt momenteel toch stabieler te liggen dan boomloos.

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:37

Ik vind boomloos hartstikke fijn! En mijn paard ook gelukkig. Wel behoorlijk spierpijn gehad omdat ik met lichtrijden natuurlijk geen druk op de beugels mocht komen. Mijn zoon rijd met de barefoot cheyenne en ik met de Arizona. Vind het super om alles zo goed te voelen wat er onder me gebeurd :D. Nee... voor mij niets anders meer :D

wupsje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:59

ik heb geen paard, maar wel ruim 3,5 jaar les gehad (sinds 5 maanden gestopt, nog wel into paarden =D) gewoon op boomzadels.

ik ben een halfjaartje geleden een artikel over NH tegengekomen in een tijdschrift en sindsdien heb ik veel opgezocht over boomloos en bitloos.
ik ben tot de conclusie gekomen dat ik als ik eindelijk een eigen paard heb (en de dicipline om ervoor te zorgen) als het even kan boomloos ga rijden. (merk: barefoot http://www.barefoot-saddles.com/index.p ... page=index )

ik hoop dat de ontwikkeling van boomloze zadels blijft groeien en op een gegeven moment een manier heeft om alle boomzadels te overtreffen, zodat ook maneges enzo boomloos gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:11

wupsje1 schreef:
ik heb geen paard, maar wel ruim 3,5 jaar les gehad (sinds 5 maanden gestopt, nog wel into paarden =D) gewoon op boomzadels.

ik ben een halfjaartje geleden een artikel over NH tegengekomen in een tijdschrift en sindsdien heb ik veel opgezocht over boomloos en bitloos.
ik ben tot de conclusie gekomen dat ik als ik eindelijk een eigen paard heb (en de dicipline om ervoor te zorgen) als het even kan boomloos ga rijden. (merk: barefoot http://www.barefoot-saddles.com/index.p ... page=index )

ik hoop dat de ontwikkeling van boomloze zadels blijft groeien en op een gegeven moment een manier heeft om alle boomzadels te overtreffen, zodat ook maneges enzo boomloos gaan rijden.

hoe kun je nu al zeggen welk merk je dan neemt? het moet op je paard passen. En niet in jou buget.. Sorry maar dat idee krijg ik helaas wel vaak van boomloos ruiters dat ze boomloos nemen omdat het goedkoop is en men denkt dat dit altijd past.

Maar dat is NIET zo. Een boomloos zadel moet ook gepast worden. En eerlijk gezegt denk ik dat 80% van de boomloos zadels echt niet geweldig licht omdat erg weinig mensen een boomloos zadel laten passen. De meeste nemen 1 weekje een test zadel en kopen er vervolgens 1 zonder écht te weten of het past.

Dit is trouwens geen aanval op jou alleen. Maar meer in zijn algemeen heid

wupsje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:30

ja klopt, je hebt ook groot gelijk eigenlijk, :o ik was er gewoon heel enthousiast over.

laat ik het hierop houden:

ik ben een grote fan van boomloos rijden als het op het goede paard op de goede manier wordt toegepast. als ik ooit een eigen paard heb zal ik in iedergeval als eerste boomloos uitproberen. barefoot lijkt me gewoon een heel goed merk, en is waarschijnlijk mijn eerste keus.

ik zal uiteraard ook goed kijken naar mijn paard en wat hij/zij ervan zal vinden :j

zo beter? :P
(meen ik serieus, k was gewoon een beetje overenthousiast)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:19

haha snap ik. Zelf wilde ik ook boomloos maar aangezien er hier ook endurance gereden woord was dat geen goed idee

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:28

ik heb meerdere paarden boomloos gereden voornamelijk barefoot.
ik rij inmiddels weer met boom omdat het boomloze paard uit het werk is gehaald en mijn ander al een goed boomzadel had,bovendien had dit paard wel last van de singelophanging van het boomloze en daarom heb ik ze niet gewisseld.
ik zou er geen probleem mee hebben om weer boomloos te gaan als ik een ander zadel moet.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:14

Sosha schreef:
Je zit breder op een boomloos zadel, dat is gewoon zo. De boom zadels geven wat meer een A-vorm, en dat zit wat comfortabeler.

Dat hangt ook maar weer helemaal van het merk af. Ik kreeg toen ik m'n paard kocht er een Barefoot bij. Hiervan kreeg ik last van mijn liezen en heupen. Ik heb nu een Freeform wave. De Freeform is veel steviger en heeft veel meer eigen vorm, zit daarom ook prettiger voor mij.

kimroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:25

nog geen problemen gehad, maar dan is een pad met inlages wel een pre.
anders komen er denk ik wel problemen van als je het een lange tijd volhoud..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:23

Zack schreef:
Ja, maar daar mag ik niet mee starten ;)

Met welke niet? Arizona, startekk enz mag je gewoon mee starten hoor?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:18

volgens mij mag je ermee starten zolang het maar enigzins op een 'standaard' engels zadel lijkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:56

Snoevie schreef:
volgens mij mag je ermee starten zolang het maar enigzins op een 'standaard' engels zadel lijkt

Western dan in geval van Zack :D

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:34

Ik heb laatst enkele tijdschriften "cap" gekregen en daar stond een artikel in over boomloze zadels.
De inleiding begon met de gedachte: "een paard dat altijd met een slecht zadel is gereden, zal beter lopen op een boomloos zadel. Zoals iemand die jaren in te kleine schoenen loopt, daarna op blote voeten loopt en dat dus veel "beter" is."
Ik ben het niet eens met deze stelling, waarom zou boomloos slecht zijn?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:33

katia1993 schreef:
Ik heb laatst enkele tijdschriften "cap" gekregen en daar stond een artikel in over boomloze zadels.
De inleiding begon met de gedachte: "een paard dat altijd met een slecht zadel is gereden, zal beter lopen op een boomloos zadel. Zoals iemand die jaren in te kleine schoenen loopt, daarna op blote voeten loopt en dat dus veel "beter" is."
Ik ben het niet eens met deze stelling, waarom zou boomloos slecht zijn?

Dat staat er toch niet. Staat dat een te krap (niet passend) boomzadel slecht is en daardoor zal een paard met boomloos beter lopen. Vrij logisch lijkt me en helemaal waar. Of een boomloos zadel goed of slecht is wordt in deze stelling buiten beschouwing gelaten.

Ik blijf erbij, het dekje onder een boomlooszadel is belangrijker dan het zadel zelf.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:43

Ik rij nu een dik jaar boomloos en wil niet anders meer.. Heb toen een boomloos zadel aangeschaft omdat ik geen zin had om duizenden euro's kwijt te zijn aan een op maat gemaakt zadel.
Ik heb een BF Arizona nog zonder VPS met een grandeur pad er onder. Heb voor mijn tinker een brede pommel gekocht en zit nu heerlijk op die brede rug, benen aanleggenn lukt ook nog steeds :P moet er wel om denken dat ik goed aansingel en redelijk vlug opstap anders hang ik er naast (ze is zo rond en blaast zich op :P )

Ik heb een nieuwe FRA singel gekocht en nu blijft het zadel redelijk goed zitten met opstappen en ze loopt vergeleken bij het proefrijden voor ik haar kocht echt een stuk fijner en vooral ruimer..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:52

Inderdaad , de stelling klopt prima :)

Waarschijnlijk is het wel een inleiding tot een volgende zin van : het LIJKT alleen maar beter omdat de vorige zadels van dit paard zo slecht waren , enz. enz. en dan een conclusie dat "boomloos" volgens hun helemaal niet zo geweldig is als het lijkt als je de reacties van paarden ziet , omdat een wèl goedpassend boomzadel dan nog iets beter zou zijn.

Maar de grap is.....zo'n paard gaat fijner lopen dan met zijn vorige zadel(s) , heeft daardoor een comfortabeler gevoel tijdens het rijden , DUS het boomloze zadel is fijner dan de boomzadels die ervoor op dat dier gelegen hebben.

De eigenaar had op dat punt een keuze : doorgaan met boomzadels en diezelfde lijn van een net niet geweldig passend zadel voortzetten , of overstappen op een oplossing. Dan heeft die eigenaar met "boomloos" toch een prima keus gemaakt :)

Ik ben het helemaal met de theorie eens dat een goed passend boomzadel IN THEORIE beter zou moeten zijn dan een (goed passend) boomloos zadel.

Alleen denken de anti-boomloos-mensen wat te makkelijk over de haalbaarheid van een goed passend boomzadel :)

Dat is namelijk al bijna niet voor elkaar te krijgen op een stilstaand paard , laat staan op een paard dat tijdens het werk steeds veranderd van vorm.

Een "goede zadelmaker" erbij halen is wat mensen dan doen om dat goed passende boomzadel te vinden , maar dan blijkt na enige tijd dat die zadelmaker dus een fout zadel heeft aangemeten....of het paard veranderd wat waardoor het zadel niet meer goed past , en daar kom je altijd achteraf achter , het zadel corrigeert zichzelf niet tijdens het rijden , maar pas als een zadelmaker na een aantal weken langskomt omdat er klachten of twijfels zijn over de pasvorm....

Heb je nu een flexibeler zadel zoals de Wow , die het paard sowieso al meer ruimte geeft , en laat je dat heel regelmatig controleren en indien nodig , aanpassen , dan zijn de periodes tussen de aanpassing (waarin het dus niet helemaal goed zit) niet zo lang. Dat zou ik dan nog een optie vinden als ik mezelf gek zou laten maken dat "boomloos" niet goed is :)

Maar voor de rest hebben boomzadels zo ontzettend veel beperkingen , de kans is zo groot dat het niet "werkt" waardoor de theorie van betere drukverdeling geen werkelijkheid wordt...

Dan hoef ik niet meer zo nodig en rij ik veel zorgelozer rond op m'n boomloosje hoor :j