Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:12

HA is zelf zadelpasser ;)
Het zadel wordt ook elke 3 maanden gecontroleerd!
Juist door het goede zadel en training is de bespiering gegroeit alleen dus helaas het zadel wat te krap aangemeten.

Madeliefjes

Re: Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:15

Ik heb netjes mijn paard een zadel laten aanmeten, die ik netjes hebben laten onderhouden, bijvullen als het nodig was met het resultaat dat er nu twee grote witte plekken op haar rug zitten. En het was nog wel een zadel masterfitter ook. Andere zadelmaker erbij gehaald en die vroeg zich af wie er aan mijn zadel had zitten prutsen want hij was helemaal verkeerd opgevuld. Dus als je denkt dat je heilig bent gaat het ook nog weleens mis hoor.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:38

Ik heb mijn zadel ook laten aanmeten door een zadelmaker en laat dit ook regelmatig controleren. Heb er zelf gewoon te weinig verstand van, zie het wel als een zadel heel slecht ligt of teveel beweegt (klapperen, schuiven etc) maar of het perfect ligt kan ik niet over oordelen.

Het verschil wat ik voelde zodra ik een echt goed passend zadel had (en ook na opvullen als t weer helemaal perfect ligt), toen pas merkte ik hoeveel een goed zadel scheeld...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:53

Ik heb mijn beide zadels zo gekocht. Het dressuurzadel heb ik gekocht en die ligt perfect. 1,5 jaar later heb ik van het zelfde merk een springzadel gekocht in dezelfde maat en ook die past goed.

Moet ik wel zeggen dat ik elk jaar de zadels laat nakijken door een ZM. net als dat elk jaar hier de TA staat voor het gebit. Wat nu goed is, kan over een jaar anders zijn.

Ik heb een een aangepast zadel gehad en die zat en reed niet veel fijner dan die ik nu heb. Eingelijk vind ik deze zelfs fijner rijden en fijner liggen dan het aangepaste zadel.

Nu heeft Wino ook een mooie bouw, dus dat scheelt ook een heel stuk.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:03

Toen ik mijn paard ging inrijden heb ik daarvoor een simpel wintecje gebruikt wat lang niet perfect paste op mijn paard. Toen ze eenmaal een jaar of 4/5 was en wat meer aan het werk moest heb ik wel de zadelmaker erbij geroepen. Mijn zadel laat ik nu ook jaarlijks controleren! :)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:53

Mijn eerste zade is door een zadelmaker aangemeten en mijn tweede zadel ook, als ik twijfel of deze nog goed ligt bel ik mijn zadelmaker.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:59

Ik heb mijn paard jaren met een kn zadel gereden waar ik ook zo'n beetje alle handelspaarden mee reed. Op een gegeven moment wilde ik graag een nieuw zadel en heb ik een Daaleman op maat laten maken. Door een blessure heeft mijn paard heel lang stil gestaan en daarna lag de Daaleman voor geen meter meer. En geen enkel ander zadel dat ik probeerde. Toen een poosje boomloos gereden, maar dat beviel helemaal niet. Uiteindelijk heb ik weer een zelfde oud kn zadel gekocht, deze ligt fijn, zit heerlijk. Geen enkel probleem. Heb er nu dus geen zadelmaker bij gehad.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:25

ik kijk altijd zelf of zelf mee met de zadelmaker. Een voorbeeldje, iemand op stal zocht een zadel. Zadelmaker 1 legt er een zadel op en hmm lag niet verkeerd, vraagt wat ik er van vind dus ik zeg past niet, hij nog even door proberen singel vast en idd past niet. 2e zadel klapperde, dus te grote boom, wilde zonder die te passen een kleinere verkopen, zadel lag heel wiebelig. Pony bij mij op stal had een op maat aangepast zadel. Die wat te groot en te klein tegelijk. Inch te groot (16,5 kan echt max 15 hebben) en boom te smal. een echte deskundige is dus erg schaars.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:34

Ik vind het heel belangrijk dat een zadel goed past, het zadel wat ik bij de aankoop van mijn paard meekreeg (en wat dus 'paste'), lag aan alle kanten verkeerd, die heb ik dus verkocht, ben zelf heengegaan om te passen en dat zadel lag bij haar paard wel echt helemaal goed. Heb wel een zadelpasser langsgehad, maar ik vertrouw die man gewoon niet, die verkoopt mij net zo goed een zadel dat niet past, puur omdat ie z'n geld wil verdienen. Zo heb ik 'm 2 zadels zien aansmeren warvan de ene gewoon echt niet goed ligt en de ander een goedkoop rotding is (is een boomloze, maar man heeft geen benul van die dingen). Heb toen dus zelf een hele zooi zadels gepast (heb me er eerts in verdiept, hoe het werkt, en een soort mal gemaakt), maar er zat niets tussen wat goed paste. Toen heb ik uiteindelijk gekozen voor een boomloos zadel, die zat wel meteen helemaal goed en daar ben ik nog steeds heel erg tevreden mee, ostheopaat komt ook elk jaar langs en dat gaat prima zo. Ik zou ook wel graag een zadel hebben dat op maat gemaakt is, maar daar heb ik simpelweg het geld niet voor, maar ik wil wel dat er een goed zadel op ligt.

Heb nu een 'verzorg'shet erbij (van de buurman, die ga ik 'inrijden', voor mijn nichtjes en neefjes), die had een boomzadeltje voor haar liggen, maar dat lag absoluut niet goed, schoof gigantisch aan alle kanten, naar voren, opzij, paste gewoon niet. Toen wat andere zadeltjes geprobeerd, maar uiteindelijk toch voor een boomloos kinderzadeltje gegaan. Hoe klein zo'n wurm ook is, een zadel moet gewoon passen, punt. Gelukkig was mijn buurman het daar helemaal mee eens en heeft hij gewoon gezegd, bestel de boel maar, als het maar goed zit, helemaal top dus :j!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:43

Wij halen er altijd een zadelmaker bij.
Ik heb ook geen verstand van zadels. ;)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:45

Tja je hebt ook zadelmakers en zadelmakers......... héél goede, goede, slechte en héél slechte.
Het is dus in ieder geval goed er zelf e.e.a. over te leren en zelf te zien of een zadel goed ligt. en tenzij je héél erg zeker van je eigen kunde bent, dat nog te laten bevestigen door een goede zadelmaker. Een goed liggend zadel is in ieder geval zéér belangrijk en niet iets om op te bezuinigen. Koop zeker geen budgetzadels, dat is gewoon pulp. een goed zadel kan niet worden gemaakt voor een paar honderd euro. dat is gewoon onzin en moet je je paard niet aandoen. maar een slecht liggend zadel van 2000 euro is net zo slecht. Hecht er dus vooral heel veel waarde aan!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:53

Ik heb een Kieffer vzh en een springzadel en die gebruik ik voor allemaal verschillende paarden. Heeft voor mij ook geen enkel nut om een zadelmaker te laten komen om het passend te maken aangezien ik met regelmaat verschillende paarden rijd. Ben ook absoluut niet van plan om dit ooit te laten doen.

Denken jullie nu echt dat een springruiter die meerdere paarden uit brengt een zadel laat aanmeten per paard?

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:07

Nou laat ik zeggen dat ik door schade en schande wijs ben geworden. Mijn pony werd anderhalf jaar geleden gebruikt voor een zadelpasclinic. Schrok ik me even dood toen ie zo goed als op de grond ging liggen toen de veearts hem op de lendenen drukte. Ik kon wel door de grond zakken van schaamte er stonden zoveel mensen omheen te kijken, maar wat ik het ergste vond was dat ik nooit wat aan mn mannetje gemerkt heb. Hij was in die tijd met sprongen vooruit gegaan, maar had blijkbaar vreselijke last van zijn rug.

Ik heb hem toen op advies van de VA anderhalve maand aan de longe gehad (en geloof me hij haat longeren, meneer was dus ook niet blij met me). Gelukkig was dit voldoende om het rugprobleem te verhelpen VA was daarna zelfs verbaasd hoe goed die rust geholpen had.

Vervolgens een nieuw zadel aangeschaft, zadelpasser laten langs komen en een goed zadel kunnen vinden. Dit zadel laat ik nu regelmatig controleren. Verder controleer ik regelmatig zijn reacties bij bepaalde aanrakingen op zijn rug. Zo heb ik een tijdje geleden besloten hem weer voor een weekje aan de longe te gooien en even niet te rijden. Neem nu liever het zekere voor het onzekere. Gevoeligheid was na 3 dagen al verdwenen, maar toch die 4 dagen daarna nog ff aan de longe gehouden om het allemaal wat rust te gunnen.

Verder blijf ik de gegeven oefeningen van de VA regelmatig gebruiken, want het doet hem alleen maar goed. En zoals ze altijd zeggen: Liever voorkomen dan genezen.

Dus ja tegenwoordig ben ik heilig. Maar zoals ik al zei door schade en schande wijs geworden ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 07:52

amies100 schreef:
Ik heb een Kieffer vzh en een springzadel en die gebruik ik voor allemaal verschillende paarden. Heeft voor mij ook geen enkel nut om een zadelmaker te laten komen om het passend te maken aangezien ik met regelmaat verschillende paarden rijd. Ben ook absoluut niet van plan om dit ooit te laten doen.

Denken jullie nu echt dat een springruiter die meerdere paarden uit brengt een zadel laat aanmeten per paard?

Als ik een springstal zou hebben zou dat wel mijn uiteindelijk doel zijn. Ik loop liever ook niet op de schoenen van mijn moeder, vader of broer. Iemand met soort gelijk voeten wil ik best zijn schoenen van gebruiken, en ook bij een paard vind ik het belangrijk dat boombreedte goed is, zadel mooi aansluit, etc.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 10:25

StableEnable : nog sterker..... ik heb een wintecje van VEERTIG euro..... en deze past perfect....!
ik zit er fijn in.... prima zadeltje....

Dus ja, ook voor een paar 100 euro KAN je een fijn zadeltje hebben.
maar dan spreek je over : het is maar hoe verwent de billen van de ruiter zijn ;)

ik zit liever op de Ainsly dan op de wintec :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:31

StableEnable schreef:
Tja je hebt ook zadelmakers en zadelmakers......... héél goede, goede, slechte en héél slechte.
Het is dus in ieder geval goed er zelf e.e.a. over te leren en zelf te zien of een zadel goed ligt. en tenzij je héél erg zeker van je eigen kunde bent, dat nog te laten bevestigen door een goede zadelmaker

Mee eens, idd aantal zadelmakers naast mijn paarden gehad, dat ik dacht "mmm, dat kan en weet ik zelf beter".

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:34

Ik heb er zelf ook een zadelmaker bij gehaald. Maar ik ken er dan ook niet van af.. :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:37

Jolliegirl schreef:
beantsje schreef:
maar nogmaals..Sandra bedankt!!

De olde maten??
Dit is dat topwijf wat mijn ogen geopend heeft, en de pony weer volledig goed gekregen heeft! :)

Precies, zij! Doodzonde dat ze stopt!
Naar wie ga jij nou toe?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:41

Als ik er een zadelmaker bij had moeten halen, dan had ik nooit een Massimo gehad. Massimo's worden nl. niet in NL gemaakt. ;)

Ik heb mijn zadel gekocht bij een zadelpasser. Een splinternieuwe Massimo, rechtstreeks van de maker. Ik laat deze zadelpasser minimaal 1x per jaar controleren of het zadel nog goed ligt en hij vult het ook voor mij op als dat nodig mocht zijn. Eventuele reparaties voert hij ook uit, voor ingrijpende zaken gaat het zadel terug naar Massimo en dan krijg ik een leenzadel (is één keer gebeurd).

Voor degenen die nóóit ergens anders een zadel zouden kopen dan bij een zadelmaker/zadelpasser: wat doen jullie met je zadel als je er zelf van af moet, bijvoorbeeld omdat je paard eruit gegroeid is (en het niet aangepast kan worden), je paard verkocht of overleden is (en je zadel niet op het nieuwe paard past), je een comfortabeler zadel wilt of omdat je het gewoon niet mooi meer vindt? Zet je het dan ook op Marktplaats? Dan werk je in feite mee aan praktijken waar je zelf tegen bent (of is dat dan het probleem van de koper?). ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 12:12

Karin, wat jij nu aankaart,Die laatse zinnen :j was mijn doel met het topic ;) heeft nu 4 pagina's geduurt voor er iemand over begint :P

Ook hier ben ik erg benieuwd naar.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:14

Karin schreef:
Voor degenen die nóóit ergens anders een zadel zouden kopen dan bij een zadelmaker/zadelpasser: wat doen jullie met je zadel als je er zelf van af moet, bijvoorbeeld omdat je paard eruit gegroeid is (en het niet aangepast kan worden), je paard verkocht of overleden is (en je zadel niet op het nieuwe paard past), je een comfortabeler zadel wilt of omdat je het gewoon niet mooi meer vindt? Zet je het dan ook op Marktplaats? Dan werk je in feite mee aan praktijken waar je zelf tegen bent (of is dat dan het probleem van de koper?). ;)

In eerste instantie zou ik kijken of ik hem kan inruilen kan dat niet, dan gaat mn zadel idd op marktplaats. Mocht ik zelf ooit een zadel via marktplaats kopen zou ik hem wel gelijk laten nakijken door een zadelmaker/zadelpasser en past het niet meteen terugbrengen. Dan maar een paar euro extra ertegenaan gooien, ik wil de zekerheid dat mijn zadel goed past.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:56

amies100 schreef:

zolang het passende zadels zijn is t geen probleem. Maar ik denk dat elk paard recht heeft op een goed passend zadel. We verwachten toch ook goede prestatie's er voor terug :) En presteren ze goed met een slecht passend zadel? danwil je niet weten hoe goed ze t doen als een zadel wel prettig op hun rug ligt :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:01

Ik heb laatst voor 200 euro een springzadeltje overgekocht hier op bokt. Meegenomen om te passen, en op het oog paste het wel goed. Ik heb er 2 instructrices (van wie er een werkt op een handelsstal) en de manege eigenaresse naar laten kijken (Ja ik weet het, zij zijn ook geen proffesionals, maar ze hebben er wel iets meer kijk op dan ik) en zij vonden het ook wel prima liggen. Dit springzadeltje wordt maar eens per 2 weken of zo gebruikt, en het pastte dus, :)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:06

Ik laat mijn zadel 1x per jaar controleren. Het is mijn plicht om er voor te zorgen dat als ik zo nodig op de rug van mn paard wil zitten, het zadel in ieder geval perfect moet zijn. Ik zie bij mij op stal zadels die al jaren niet zijn bijgevuld, zo plat als een dubbeltje :n

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:13

Ik heb ook eeen zadel via bokt gekocht en die gene kwam het brengen dus als het niet goed lag kon het zo weer mee terug. voor mijn gevoel lag het goed, heb er meerdere mensen naar laten kijken maar geen zadel makers. heb nog nooit van iemand gehoord dat mijn zadel niet goed licht en dat gevoel heb ik zelf ook niet. de osteopaat vond het ook netjes liggen. moest alleen voor een andere gaan kijken als ze meer bespiering kreeg. naja dat vind ik logisch dan..