Welk zadel voor iemand met zeer holle rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Welk zadel voor iemand met zeer holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:39

Wist je dat er heel veel vrouwen zijn met een steil bekken en dus een platte of bolle rug en nauwelijks bips. Die hoeven geen bips kwijt en steken hun benen nog veel meer naar voren.
Voor zowel man als vrouw is het een kwestie van leren waar hun balanspunt ligt en welke spieren ze moeten gebruiken om jezelf in balans te houden.
Veel mannen hebben een normaal bekken en kunnen makkelijker 2 kanten uit. Al zullen zij eerder op hun kont gaan zitten. Hun kruis zit nogal gauw klem als zij een holle rug trekken :+

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:46

sjakie schreef:
Wist je dat er heel veel vrouwen zijn met een steil bekken en dus een platte of bolle rug en nauwelijks bips. Die hoeven geen bips kwijt en steken hun benen nog veel meer naar voren.
Voor zowel man als vrouw is het een kwestie van leren waar hun balanspunt ligt en welke spieren ze moeten gebruiken om jezelf in balans te houden.
Veel mannen hebben een normaal bekken en kunnen makkelijker 2 kanten uit. Al zullen zij eerder op hun kont gaan zitten. Hun kruis zit nogal gauw klem als zij een holle rug trekken :+

ja tuurlijk is het een kwestie van in balans te leren zitten, helemaal mee eens. het artikel wijst er gewoon op dat 'in balans' niet per se hetzelfde is voor man en vrouw.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:48

En ik denk dat niet waar is. Dat het afhangt van je bekkentype en hoe je dat geleerd hebt om te gebruiken. En niet of je man of vrouw bent. Het vrouwelijk bekken is vooral gemaakt om een kind te baren. Het hoeft geen uitleg dat dit voor de man niet van toepassing is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:49

Ik vin dat dat daar nodig dan eens verandering in mag komen :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:50

Eens :))

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:05

Veel meningen, veel posts!! Is goed natuurlijk maar nu weet ik nog minder welke zadels het meest in aanmerking komen voor mijn bouw ... de één zegt wel dressuurzadel, de ander zegt absoluut niet dressurzadel ... of wel boomloos of niet boomloos ...
Ik heb dan ook nog eens rekening te houden met een zeer breed paard, dus boomloos ... ik weet het niet hoor, heb er eens opgezeten, opzich zat het wel goed, maar of ik daar langere tijd kan op zitten zonder pijn ... Mijn bekken wordt gewoon helemaal opgerokken door de breedte die mijn beentjes moeten omvangen.
Misschien nog best een gewoon engels zadel met vlakke zit ...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:14

Ik dat de conclusie is: een vlak zadel met voldoende ruimte om je balanspunt te vinden, waarin je dus niet in een houding gedwongen wordt. Of dat nou boomloos, engels of western is maakt niet zoveel uit. Boomloos lijkt voor jou af te vallen, omdat jouw paard zo rond is. Voor ervaringen met westernzadels kun je misschien beter in het westerndeel van bokt je vraag stellen (hoewel ik me meen te herinneren laatst een topic gezien te hebben over een vrouw met hetzelfde probleem die een westernzadel zocht - ik ga even op zoek). Ik heb alleen met engelse zadels ervaring en mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar een Stubben, vooral de oudere modellen: hard, vlak en zonder wrong. Maar er moeten meer modellen zijn waarin je kunt zitten, aangezien Stubben ook niet voor elk paard zaligmakend is.

Je komt uit Belgie, ik heb geen idee hoe het daar gesteld is met zadelmakers. Het is geen idee er eens een te laten komen met een aardige voorraad en gewoon te gaan proberen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:18

Sorry, ik kwam wat opmerkingen tegen waar ik het absoluut niet mee eens ben en daar moest ik even mijn mening over laten horen. Beetje vergeten waar dit topic eigenlijk over begonnen was :o

Als je het mij vraagt is er geen specifiek zadel wat goed is voor jou, grofweg zou je in elk type (vzh, dressuur, western, boomloos) goed moeten kunnen zitten, maar binnen die types zijn een hoop uitvoeringen die weer niet goed zijn voor jou. Een dressuurzadel met een diepe en gedwongen zit lijkt me bijvoorbeeld niet echt geschikt voor jou lichaamsbouw, maar eentje met een vlakkere en vrijere zit is niet uitgesloten.

Je zou met meerdere zadels uit de weg kunnen, maar welke voor jou de beste is, is geheel afhankelijk van jou persoonlijke wensen. En dan wordt je keus waarschijnlijk nog beperkt door je paard zijn rug en je budget. Als ik jou was zou ik op je gemak eens rond gaan kijken en her en der eens op wat verschillende zadels gaan zitten en uitproberen en kijken of je er een kan vinden waar jij jouw lichaam goed in kwijt kan en die op je paard en in je budget past.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:25

In dit topic wordt gesproken over 'dames' westernzadels (lees over de posts van mensen die denken dat het over Engelse dameszadels gaat heen): [WN-TR] Dameszadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:37

@mandyke: met een goede pad kun je al een hoop 'breedte' uit een zadel halen. Maar met een breed paard zul je altijd breder blijven zitten als met een ovaler gebouwd paard.