Bandages of peesjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re: Bandages of peesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:50

Ik doe mijn paard met rijden altijd peesbeschermers en strijklappen om, wat we ook gaan doen. Hij strijkt dus heeft ze echt nodig. Heb wel eens geprobeert om zonder te rijden, maar dat resulteerde gelijk in wondjes, dat is ook niet de bedoeling.

Ik heb wel het idee dat, nu we meer trainen, het beter gaat, dus misschien kunnen we later zonder!

Mijn shetje strijkt ook, dus als ik haar longeer krijgt ze ook peesjes en strijklappen om, op haar beentjes ben ik dubbel zo voorzichtig omdat ze al wat ouder is en wat reumatiek heeft..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:58

Beschermers geven geen steun.. Ze heten BESCHERMERS, wat doen ze dus: beschermen.
Ze mogen immers niet strak, hoe moeten ze dan in godsnaam steun geven?

Ik gebruik niks, ik heb wel een set peesbeschermers, maar ik heb ze nog nooit gebruikt.

Laat ik mijn mond maar houden over de onzin dat een paard er beter van zou lopen..
Wat een onzin.

xxruiterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:13

Ik rij altijd met peesbeschermers, dit is mij altijd goed bevallen en 't is stuk makkelijker om te doen dan bandages.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:13

moonfish13 schreef:
Laat ik mijn mond maar houden over de onzin dat een paard er beter van zou lopen..
Wat een onzin.

En wat dan met de Quarterhorses die zonder kniebeschermers veel te traag en voorzichtig spinnen omdat ze bang zijn zichzelf pijn te doen? Als ze het niet voelen gaan die paarden wel degelijk sneller spinnen hoor...

condes1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:30

Ik rij meestal met peesjes, makkelijker om te doen.

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:20

even off topic..

is het waar dat de pezen zwak worden van peesbeschermers, en dan daarna haast niet zonder kunnen ?

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:26

Kelly_16 schreef:
ja dat zal ,misschien best dat het aan de ondersteuning ligt van de ruiter, maar als ze ook struikelt bij iemand die op deurne heeft gezeten sommige mensen doen toch ook om de enkel een band zodat ze hem minder snel verzwikken?

deurne wil niet zeggen dat die persoon ook goed kan rijden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:33

Oakland1990 schreef:
moonfish13 schreef:
Wat een onzin.

En wat dan met de Quarterhorses die zonder kniebeschermers veel te traag en voorzichtig spinnen omdat ze bang zijn zichzelf pijn te doen? Als ze het niet voelen gaan die paarden wel degelijk sneller spinnen hoor...

Héél iets anders als een engels gereden peerd imo.
Dat is gewoon weer het andere uiterste in mijn ogen.
Natuurlijk met zulke snelle vreemde bewegingen is een dier bang dat het zichzelf raakt, logisch.
Maar een paard gaat er in principe niet beter van lopen, gesproken over een dressuur/recreatie paard.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:54

Ik heb geen beschermers, mijn paard tikt zich niet aan dus waarom zou ik dan dan wel doen.
Daarbij worden de pezen veels te warm.
6 december heb ik een crossles, dan krijgt hij wel beschermers om (die ik dus moet lenen).

EWs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:58

ik gebruik zowel bandages als getten (= peesjes)
Bandages doe ik alleen aan als mijn paard de trailer op moet: ze bieden meer bescherming dan getten (voor als ze langs de klep zou stappen) en dan moet ik op de locatie niet meer aan haar benen gaan prullen. Soms gebruik ik ze ook in de les, maar dan vooral in de winter, omdat het mij anders veel te warm lijkt.
Ik gebruik dus meer mijn getten, omdat ze soms met haar benen tegen elkaar klapt bij hoge sprongen en soms met haar achterbenen op haar voorbenen trapt.

ik gebruik ook altijd galoshen (=springschoenen), ook omdat ze anders soms in de kootholte van haar voorbenen trapt.

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:59

Peesbeschermers bieden tenminste nog bescherming.
Met bandages om worden de benen vaak te warm wat nadelig is voor de spieren en pezen.
IK rij nooit met bandages en zie er het nut ook niet van in

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:03

altijd met bandages, of met niets..

van peesbeschermers gaan zijn hele benen openliggen..
wel als ik naar het strand ga met m, dan doen we eerst zo'n zelfklevende bandage en daar een peesje overheen..

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:20

Kelly_16 schreef:
:wave:

Ik hoop dat het hier goed staat, en dat er nog geen topic over is ( kon niks vinden )
Wat is jullie mening over peesjes en bandages?
Is een bandage minder goed als een peesbeschermer?
Waar rijden jullie meestal mee?

ik vind als je paard ze niet nodig heeft je niks moet gebruiken,,, ik zelf gebruik beschermers voor en bandages achter,,,

Chique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:18

Ik gebruik altijd peesbeschermers. Bandages moet je op de juiste manier omdoen en dat gaat al snel mis volgens mij. Ik neem dus geen risico en doe peesbeschermers om bij mijn paard. Scheelt trouwens ook een hoop oprolwerk :P

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:46

ik rij met peesjes zijn snel en makkelijk om te doen, kunnen niet te strak of te los zitten

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:21

Mijn paarden hebben sowieso met rijden peesjes om. Heb ik een dag meer tijd en zin dan bandageer ik de benen. Ze hebben wel altijd 4-kant bescherming om.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:23

Ik gebruik alleen peesjes met springen. Verder heeft mijn pony geen aparte gangen dat ze aantikt ofzo, dus het is ook niet nodig.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:24

Ik rij nergens mee, alleen met springen of een buitenrit doe ik peesbeschermers om. De reden hiervoor is omdat mijn paard een hele gevoelige huid heeft en als ik 2 dagen achter elkaar peesbeschermers omdoe heeft hij zijn huid kapot en als ik pech heb slaat een infectie naar binnen en staat hij met een dik been en moet hij weer 10 dagen aan de antibiotica. Dus zo weinig mogelijk. Ook zegt mijn instructrice dat de pezen zo juist sterker worden dan dat je ze steeds ondersteund.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:40

Ik gebruik peesbeschermers omdat mijn paard zich soms aantikt voor bij het aanspringen in galop. Nu ze ook ijzers voor heeft rij ik helemaal niet meer zonder.
Ik gebruik wel de speciale dalmar speed peesbeschermers. Extreem lichtgewicht en voorzien van een uniek "air cooling" systeem. Meeste mensen vergeten vaak ook dat ook het gewicht van een beschermer ook invloed kan hebben op de wijze van het bewegen van het voorbeen. David Marlin ontdekte dat stijve en zware beenbeschermers een negatieve invloed kunnen hebben op de gang van paarden. (zelfde onderzoeker die op blz 2 van deze topic wordt genoemd)

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:59

ik heb alleen beschermers omdat mijn merrie zich achter soms aantikt

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:32

ik rijd ook met peesbeschermers en soms met bandages

Maxime86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:40

mijn paard heeft het niet nodig, dus dan gebruik ik het ook niet.
en als het ooit nodig mocht zijn, dan liever peesjes, die bieden toch betere bescherming dan bandages vind ik

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:21

voor gewoon te rijden bandages, om te springen (of als ik snel moet zijn) peesjes