Handig stijgbeugel nieuwtje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 10:59

@BBreedveld : wel een op een westernzadel een beugel korter gemaakt :D Werkt even iets anders als een engelse beugel. Buiten dat ik dat op een drukke 80 km weg geen optie vind.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:16

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
Sommige paarden zijn niet alleen rijpaard, maar ook fysiotherapeut. Een aantal van hun "patienten" hebben inderdaad een hulpje nodig om de therapie te kunnen volgen.

Daar kan je dan weer ethische vragen bij stellen: of dit het probleem van het paard is/ mag zijn....
Ík vind van niet. Een paard is geen geen fysiotoestel, geen gebruiksvoorwerp, maar heeft zelf welzijnsrechten. Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid voor die welzijnsrechten.
Ik kan uiteraard over niemand persoonlijk iets vinden want geen data.

Op die vraag wil ik wel even ingaan. Elk paard wat bereden wordt, is in wezen een gebruiksvoorwerp. Een paard is immers niet gebouwd om iemand te dragen. Dit dient (althans in West-Europa) puur het plezier van de ruiter.
Is dat erg? nee, zolang er maar voldoende aandacht is voor de welzijn van het paard.
Op het moment dat het paardrijden een therapeutisch doel dient, betekent dat ook een belasting voor het paard. En ik durf zeker in twijfel te trekken dat een paard met een gehandicapte ruiter méér belast wordt dan bijv. een springpaard.
Een paard kan dus wel degelijk als fysiotherapeut werken én toch zelf welzijnsrechten hebben.

En récht op paardrijden? Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat mensen voor wie het een therapeutisch doel dient, meer récht hebben dan mensen die het puur voor de lol of de oranje linten doen.
Citaat:
Een opstaphulp als nóódzaak om boven te komen kan een onverantwoorde zaak zijn voor paard, omgeving en de ruiter zelf.

Wij leven niet in een onherbergzaam gebied, waar je kilometers ver van de bewoonde wereld bent.
Stel, je moet afstappen en kunt er niet meer opkomen. In dat geval betekent dat alleen een misschien lange wandeling naar huis of een iets kortere wandeling naar het dichtstbijzijnde bankje. Onverantwoord? Nee hoor, hooguit lastig.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:16

@Dubbeldun: Heel wat keertjes :D Ik vind 't wel meevallen hoor, al is zo'n klapding dan natuurlijk wel iets sneller.

Maar eerlijk gezegd is het niet de lengte van de beugels waar ik moeite mee heb, dus ik zou zo'n beugel toch al niet kopen.