De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:41

Ik rij sinds kort ook met lage neusriem. Reed eerder altijd met een gecombineerde maar hij had een ontstoken wondje waardoor hij hem niet om kon hebben.

Hij loopt er eigenlijk veel fijner op, stuk fijner in de aanleuning.

Zal wel even een foto maken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:45

ik zal nog ene foto van de mijne plaatsen

Afbeelding

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:48

Ook ik rij met een lage neusriem op de friezen. Ze zijn fijner te bewerken. Volgens mij hebben wij ondertussen op stal al vier lage neusriemen op de hoofdstellen. (Van de vijf paarden). Helemaal fijn!

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:52

Tien jaar geleden was het bij mij in de buurt niet anders dan dat iedereen lage neusriemen had. Nu heeft niemand er meer een. :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:57

Lage neusriem is handig bij een jong paard. Je kan de teugels zo makkelijk aan die ringetjes vastmaken...
Fijn bij even longereren en bij de eerste stapjes. Ik maak soms zelfs de teugel vast aan de bovenkant van het bit én aan de neusriem, zo wennen ze aan lichte druk.

Eerlijk gezegd merk ik bij mijn paarden geen verschil in aanleuning met combi of laag. Nou zitten de riemen niet zo vast (ik heb vroegah geleerd dat er twee vingers tussen moeten kunnen, maar dat moeten dan wel vingers zijn die niet op de EHBO komen wegens ernstige beknelling. ;) ) dus dat scheelt.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:05

De mijne met de lage neusriem... in vooraanzicht vind ik het niet eens lelijk, maar van opzij krijgt hij echt een lomp hoofd (en ik vind zijn hoofd nu niet bepaald lomp, lekker objectief dat ik ben natuurlijk ;) )
Afbeelding

Op de Kieffer website staat tussen alle hoofdstellen welgeteld eentje met een lagen neusriem 8)7 maar ik vind 'm wel mooi!
Weet iemand waar ze die verkopen/kunnen bestellen?

Wat eerder al gezegd werd vind ik het ook heel makkelijk als we op buitenrit gaan. Halster past er makkelijk onder en zit de neusriem nergens in de weg. Toen ik nog met gecombineerde neusriem reed moest ik m'n halster altijd apart meenemen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:14

Raggel schreef:
flickr schreef:
Ik vindt ze ook onzettend lelijk en daarnaast vindt ik ook dat als je een gecombineerde neusriem goed gebruikt (dus niet helemaal aansnoeren!!) dat ze net zo goed werken (en zonder pijn) als een lage neus riem.

Ik vind de lage neusriem wel degelijk anders werken, dan een hoge. Dit heeft niets met aansnoeren o.i.d. te maken. Het geeft op een of andere manier een andere druk op de mond van de paarden, waardoor ze losser en soepeler in de hand zijn en gewoon net een tikkeltje makkelijk er nageven bijv in de overgangen terug. Dat is de reden dat ik deze altijd gebruikt heb :)

Ik wou net zeggen. Lijkt me voor een paard stukken minder fijn om zo'n dikke riementoestand om z'n kaken en tegen z'n kiezen te hebben dan een riempje om z'n mond.

@ wiilemijn: frontriemen zijn tegenwoordig helemaal in. En anders haal je 'm er toch af? Veel plezier bij Westeind :)

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:45

voor onze lieve shetlander hebben wij lang een engelse neusriem met sperriem gehad, maar hoe ze t voor elkaar kreeg weet ik niet, om de 5 minuten lag het riempje eraf, of eigenlijk, hing eraan, ze schoof hem gewoon van haar neus. Nu kun je natuurlijk het riempje nóg strakker vastmaken maar wij vonden dat niet prettig voor haar, het moet wel leuk blijven. Dus hebben we bij de ruitershop een lage neusriem gehaald. En dit werkt prima, hij hoeft niet zo strak vast om goed te kunnen blijven zitten. Dus vandaar dat zij met een lage loopt, maar ik moet stiekum wel toegeven dat ik een hoge mooier vind ;)

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:01

suleilitha schreef:
Ik heb er nog wel een paar liggen die ik gebruik bij het inrijden van jonge paarden. En eerlijk gezegd interesseert het mij niet hoe iets eruit ziet, functioneel is het in elk geval wel.

Zo denk ik dus ook.. Gebruik m nu ook met mijn jonge paard en het bevalt super. Lelijk of niet..
Je ziet trouwens hier nou veel meer die lage neusriemen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:03

Ik heb me zot gezocht naar een bruine, uiteindelijk via nicky_u eentje gevonden, maar die is eigenlijk te donker. Een mooie bruine is gewoon niet te vinden. Zonde.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:36

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:34

OT: die met het zilveren lijntje vind ik ontzettend gaaf staan zeg bij Patti! :wow:

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:40

Hier in de buurt is het ook redelijk vaak voorkomend dat er gereden wordt met een lage neusriem. Ik heb op mijn ruin ook een lage neusriem en hij is er net wat losser op.

Mijn merrie daarentegen hield er niet zo van.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:27

hier word het nog steeds gebruikt voor de manegepony's en paarden(alleen een enkeling heeft een ander omdat het er bij de koop inzat)
mijn eigen paard rijd ik voornamelijk zonder neusriem

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:20

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:30

ik ben van mening dat dit een hele slechte neustriem is omdat mij is uitgelegt en laten zien dat deze neusriem de ademhaling heel erg belemmerd

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:34

amillia schreef:
ik ben van mening dat dit een hele slechte neustriem is omdat mij is uitgelegt en laten zien dat deze neusriem de ademhaling heel erg belemmerd

Ligt eraan hoe je hem vastmaakt, als je hem te laag vastmaakt & aansnoert, dan belemmer je idd de ademhaling. Maar zo hoort ie ook helemaal niet. Dus gewoon op de goeie hoogte en niet aansnoeren en je hebt een superfijne neusriem voor het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:31

#Ymke# schreef:
amillia schreef:

Ligt eraan hoe je hem vastmaakt, als je hem te laag vastmaakt & aansnoert, dan belemmer je idd de ademhaling. Maar zo hoort ie ook helemaal niet. Dus gewoon op de goeie hoogte en niet aansnoeren en je hebt een superfijne neusriem voor het paard.

Precies. En een sperriempje kan de ademhaling evengoed belemmeren wanneer het niet vast zit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:14

ook ik rij me lage neusriem. Krijg ook vaak te horen dat het lelijk is. Maar wat is nou belangrijker, mooi of functioneel.... we lopen geen modeshow!

Ik rij ermee omdat ik er mee begonnen ben, en ze loopt er fijn mee. Ooit wel eens een gecombineerde geprobeerd, maar dat blieft ze niet, al die riempjes onder de kin vast. En ik vind het ook zeker niet lelijk. Kreeg eens een opmerking over een foto shoot, zo van, ik had voor de foto toch die lage neusriem er af gedaan. Waarom, zo is mijn paard, take it or leave it.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:25

Tegenwoordig is het volgens mij "mode" om een zo dik mogelijke aansnoerneusriem te hebben.

Bij de IJslanders word er heel veel met lage neusriemen gereden. Daar hebben ze dan ook heel veel keus en erg mooie!
Ze worden ook bijna altijd los verkocht.
En die zijn absoluut NIET lelijk! Moet je alleen geen paard hebben met een mega groot hoofd, want dan zullen ze niet passen ;)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:45

amillia schreef:

Kun je ons dat dan ook eens uitleggen?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:50

Raggel schreef:
amillia schreef:

Kun je ons dat dan ook eens uitleggen?

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:20

ja, als je hem te laag hangt wel ja,maar als ie goed hangt belemmert ie niks meer of minder dan een sperriem..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:57

Deze heb ik.
Afbeelding

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:09

Ziet er mooi uit Belker, waar heb je die vandaan??

Mijn paard heeft een grof/rond hoofd, waar ik nu een lage, dunne (hele oude) lagfe neusriem om heb, waardoor haar hoofd echt giga lijkt. Ik zoek dus een mooie dikke lage neusriem :)

Ik sprak vandaag nog de eigenaar van een ruitersport winkel die zelf hoog in de dressuursport heeft gereden en die zei ook dat een lage neusriem eigenlijk veel fijner is voor het paard! Hoewel elke neusriem, net als andere middelen, even vriendelijk zijn als de gebruiker...

Ik vind het absoluut niet verkeerd hoor! De paarden die hierop staan met een lage neusriem zien er mooi uit zo! Geen rare hoofden :)